Toyota Aqua

Model
Toyota Aqua Zobacz 2 zdjęcia

Toyota Aqua to osobowy hatchback dostępny w wersji pełnej hybrydy (napęd elektryczny i benzynowy), za którego produkcję i dystrybucję odpowiada japońskie przedsiębiorstwo Toyota Motor Corporation. Nazwa auta pochodzi od latynoamerykańskiego słowa oznaczającego ''wodę'', a za jego największą konkurencję uważany był model Honda Fit/Jazz.

Toyota Aqua – koncept

Toyota Aqua po raz pierwszy zaprezentowana została w styczniu 2011 roku podczas Północnoamerykańskich Targów Samochodowych mających miejsce w Detroit. Władze marki tłumaczyły wówczas, że samochód skierowany jest do młodszych użytkowników, którzy nie posiadają jeszcze własnej rodziny, dlatego nie potrzebują w pojeździe znacznej ilości przestrzeni. Oprócz tego na kolejnych Targach Samochodowych w 2011. odbywających się tym razem w Tokyo marka zaprezentowała dwie kolejne wersje Aqua w tym Toyotę Aqua Piriri i Toyotę Aqua Kiriri.

Toyota Aqua – specyfikacja

Toyota Aqua stworzona została przy wykorzystaniu platformy podłogowej znanej z Toyoty Yaris oraz napędu 3 generacji Hybrid Synergy Drive z pojemnością 1.5-litra i układem DOHC z czterema cylindrami napędzanymi benzyną. Oprócz tego w przeciwieństwie do wcześniejszych hybrydowych modeli marki Toyota Aqua wykorzystuje niezależne ścieżki redukcji przekładni planetarnej ICE poprzez podwójną funkcję z możliwością ładowania akumulatora i napędzania auta. Ponadto system hybrydowy obsługuje odnowione źródło napięcia i pomocniczą baterię 12-woltową, która umiejscowiona jest pod tylnym siedzeniem pasażera, przez co jest łatwo dostępna dla personelu serwisowego, a zarazem przed uszkodzeniem chroni ją spawana, stalowa kratka, która również podpiera siedzenie. Druga z baterii czyli tradycyjna o wysokim napięciu również umieszczona została pod tylnymi siedzeniami przez co, w przeciwieństwie do wcześniejszych modeli nie wpływa na przestrzeń bagażową, obniżając przy tym środek ciężkości. To wszystko przekłada się na prostszy model jazdy nie wymagający od kierowcy szczególnych umiejętności czy doświadczenia. Hybrydowy układ napędowy waży ok. 40 kg mniej niż standardowa wersja czyli Prius Liftback, a pojemność 1.5-litra przekłada się na 99 KM, co pozwala na uzyskanie 180 km/h prędkości maksymalnej. Napęd Toyoty Aqua przełożony został na przednią oś, przez co auto posiada mniejszą masę, uproszczoną konstrukcję tylnego zawieszenia, a także mniejszą wrażliwość na wiatr boczny.

Toyota Aqua – rozmiary

Toyota Aqua w porównaniu do podstawowej wersji hybrydowego flagowca marki czyli Toyoty Prius Liftback osiąga rozstaw osi w wysokości 2550 mm, co przekłada się na długość 4000 mm i 1690 mm szerokości. W ten sposób wysokość konstrukcji pojazdu to 1450 mm, a masa całkowita pojazdu zawiera się w przedziale 1100 – 1140 kg. Warto także mieć świadomość, że producent wyposażył Toyotę Aqua w zbiornik paliwa o pojemności 36 litrów, co przełożyło się na miejsce wewnątrz kabiny i zwiększoną ładowność na poziomie 485 litrów.

Toyota Aqua – spalanie i emisja

Toyota Aqua poddana została szczegółowym testom prowadzonym przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska, których rezultatem było nadanie autu wysokiej oceny czyli certyfikatu SULEV (Super ultra-low emissions vechicle). W ten sposób pojazd podczas jazdy po mieście zużywa niecałe 5 l/100 km benzyny, co wzrasta do ok. 5.5 l/100 km w trasie. Oprócz tego w 2012 roku Toyota Aqua uznana została przez organizację EPA najbardziej optymalnym pod względem spalania samochodem w typie kompakt wykorzystującym elektryczny napęd. Toyota wyprzedziła w ten sposób swojego największego konkurenta w tej dziedzinie czyli Chevroleta Volta.

Toyota Aqua – wyposażenie

Toyota Aqua zaliczana jest do jednego z lepiej wyposażonych kompaktowych modeli niewielkiego segmentu B. W podstawowej wersji użytkownik mógł liczyć m.in. na: elektryczne wspomaganie kierownicy, radio FM/AM, odtwarzacz CD, rozbudowany system głośników audio, centralny zamek, immobilizer, klimatyzację, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą, aluminiowe felgi, szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory nawiewów, światła awaryjnego i obsługi systemu audio oraz system schowków i półek łatwo dostępnych dla pasażerów i kierowcy ułatwiający przewóz przedmiotów mniejszych gabarytów, oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

Toyota Aqua – bezpieczeństwo

Toyota Aqua podobnie jak wcześniejsze modele hybrydowe Toyoty została pozytywnie oceniona pod względem walorów bezpieczeństwa. Jej podstawowa wersja wyposażona została m.in. w: system przednich i bocznych poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji, systemy ABS + EBD, asystenta pasa ruchu, regulowane fotele i zagłówki ułatwiające ustawienie fotela kierowcy w bezpiecznej pozycji w stosunku do modelu jazdy, dodatkowe podświetlenie zegarów ze specjalnym nocnym trybem, dodatkowe światła przeciwmgielne, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe czujniki ułatwiające parkowanie i eliminujące martwe punkty podczas wyprzedzania.

Toyota Aqua – produkcja

Toyota Aqua powstawała w zakładach produkcyjnych Iwate (Wschodnia Japonia) należących do Toyota Motor Corporation, gdzie miesięcznie powstawało ok. 12 000 egzemplarzy auta (rekordem było wyprodukowanie ok. 30 000 egzemplarzy na miesiąc). Powodem usytuowania produkcji Toyoty Aqua we wschodniej części Japonii była chęć poprawy ekonomicznej sytuacji tego regionu po trzęsieniu ziemi i przebytym tsunami Tohoku, co miało miejsce w 2011 roku. W 2015 roku w japońskich zakładach zrealizowano również pierwszy lifting auta, który zaprezentowany został szerszej publiczności podczas Samochodowych Targów w Los Angeles. Odświeżona Toyota Aqua wyróżniała się powiększonym przednim grillem oraz lampami nadającymi nadwoziu bardziej agresywny i aerodynamiczny wygląd przypominający model Toyota GT86. Oprócz tego przeprojektowano linię podwozia, dodając czarne listwy, a wnętrze zyskało dodatkowe metaliczne wloty powietrza oraz nowe regulatory klimatyzacji. Drugi i zarazem ostatni lifting Toyota Aqua przeszła w 2018 roku, kiedy dodano niewielkie zmiany w postaci nowych zderzaków i nadkoli oraz nowej 1.5-litrowej jednostki napędu.

Toyota Aqua – rynki i sprzedaż

Toyota Aqua podczas 2012 roku sprzedała się w ilości 315.406 egzemplarzy na całym świecie na czele z Japonią, gdzie kupionych zostało wyłącznie 266 574 sztuk, co jednocześnie stanowi ok. 84.5% całkowitej sprzedaży auta. W ten sposób granica 500 000 sprzedanych sztuk zostaje przekroczona w sierpniu 2013 roku, a pierwszy milion w pierwszej połowie 2015 roku. Dużym sukcesem jest również fakt, że od 2016 roku Toyota Aqua staje się drugą najczęściej sprzedawaną hybrydą w Stanach Zjednoczonych z wynikiem 11 879 egzemplarzy na miesiąc.

Toyota Aqua – osiągnięcia

Toyota Aqua w 2013 roku została jednym z pięciu finalistów konkursu Green Car of the Year organizowanym przez magazyn Green Car Journal podczas Auto Show w Los Angeles (2012 rok). Oprócz tego w listopadzie 2012 roku magazyn Consumer Reports uznał Toyotę Aqua za najbardziej niezawodny model w Stanach Zjednoczonych 2012 roku, a w 2018 roku wyróżnił tym samym tytułem całe przedsiębiorstwo.

4.56
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Toyota

B - Inne modele

Toyota Aqua: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Nowa Toyota Land Cruiser będzie hybrydą? Wszystko na to wskazuje

... To musiało nastąpić. Toyota będąca jednym z liderów rozwoju technologii hybrydowych zamierza napędzać swoją największą terenówkę właśnie takim napędem. Dziwne, że Japończycy nie zrobili ... Japoński portal motoryzacyjny bestcarweb.jp donosi, że ...

2 dni temu

Polak na czele fabryk Toyoty. Pierwszy taki przypadek w historii

... Od początku 2020 roku fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland będą miały polskiego prezesa. Japoński koncern po raz pierwszy powierzył tak znaczącą rolę menedżerowi z naszego kraju. Dariusz Mikołajczak zastąpi na tej pozycji Eiji Takeichiego, ...

miesiąc temu

Nowe koncepty Toyoty z serii Aqua zadebiutują w Tokio

... Kilka dni temu informowaliśmy, że Toyota na salonie samochodowym w Tokio pokaże miedzy innymi znany już koncept Aqua G Sports oraz kabriolet Aqua Air. Do tego zestawu dołączą modele Aqua Cross oraz Premi Aqua, którym dzisiaj przyjrzymy się ...

dawno temu

Aqua - nowa hybryda Toyoty już dostępna w Japonii

... Toyota Aqua jest już na rynku. Na razie japońskim, ale niedługo, jako Prius C, trafi do pozostałych krajów świata. ... Toyota Aqua jest już na rynku. Na razie japońskim, ale niedługo, jako Prius C, trafi do pozostałych krajów świata. Aquę ...

dawno temu

Toyota Aqua Air zadebiutuje w Tokio

... Niedawno Toyota zaprezentowała gamę modeli, które pojawią się na jej stoisku podczas salonu samochodowego w Tokio. Wczoraj ogłoszono, że w Tokio zostanie przedstawiony również nowy koncept o nazwie Aqua Air, o którym wcześniej nie było mowy. ... ...

dawno temu

Toyota Supra AC Schnitzer. Japońsko-niemiecka mieszanka

... Nowa Toyota Supra trafiła w ręce specjalistów od tuningu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to żadna z japońskich firm, lecz uznany niemiecki warsztat słynący z modyfikacji BMW. Mowa oczywiście o AC Schnitzer. ... Czy ...

2 miesiące temu

Ferrari 456 GT na sprzedaż. Jest tańszy od nowej Toyoty Supry

... Entuzjaści docenią czerwony lakier w nieoczywistym odcieniu, a puryści – wolnossące V12 i manualną skrzynię biegów. Na aukcji Mohr Imports można znaleźć model 456 GT z wymienionymi zaletami. Do tego auto kosztuje mniej niż nowa Toyota Supra. ... ...

3 tygodnie temu

Toyota i Lotos wspólnie wybudują stacje ładowania wodorem w Polsce

... Choć plany o wybudowaniu sieci stacji ładowania wodorem w Polsce snute są już od dawna, widać coraz jaśniejsze światełko w tunelu. Lotos podpisał list intencyjny z Toyotą w zakresie współpracy intensyfikującej prace nad rozwojem technologii ...

2 miesiące temu

Nie Corolla, nie Octavia. Prywatnie Polacy wolą inny samochód

... O miano najczęściej rejestrowanego pojazdu w Polsce do samego końca roku rywalizowały Škoda Octavia i Toyota Corolla. Jednak jeśli chodzi o wybór typowego "Kowalskiego", koronę wśród klientów indywidualnych zdobyła rumuńska Dacia Duster - i to ...

22 godziny temu

MR2 może powrócić. Podobnie jak Supry nie stworzy jej Toyota

... Tetsuya Tada, główny inżynier Toyoty, w rozmowie z dziennikarzami "Autoindustriya" napomknął o możliwości powrotu na rynek Toyoty MR2, kultowego, choć niedocenionego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. Dawcą podwozia podobnie jak w ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie