Toyota AE

Model
Toyota AE Zobacz 2 zdjęcia

Toyota AE jest osobowym samochodem należącym do segmentu C produkowanym przez japoński koncern Toyota w latach 1983 – 1987. Toyota AE była piątą generacją popularnej Toyoty Corolli i występowała w sprzedaży wyłącznie w wersji coupe mającym 2 drzwi lub jako 3 drzwiowy hatchback.

Toyota AE – dane techniczne

Nowością w przypadku Toyoty AE było zastosowanie wentylowanych hamulców tarczowych. W tym rozwiązaniu to dociśnięcie tarczy pokrytej okładziną cierną sprawiało zatrzymanie obrotów koła, a nie zaciski wykorzystywane w standardowych hamulcach. Wprowadzenie ulepszonego systemu hamowania przełożyło się na konstrukcję zawieszenia, które bazuje na systemie MacPhersona. Możliwe było również dodatkowe wyposażenie Toyoty AE w mechanizm ograniczający poślizg samochodu (LSD). W sytuacji kupna auta w salonie użytkownik miał do dyspozycji benzynowe silniki R4 wyposażone we wtrysk paliwa. Jednostki miały pojemności w granicach 1,5 do 1,6 litra, a obsługiwały je dwie skrzynie, 5-biegowa manualna i 4-biegowa automatyczna. Silnik znajdował się w przedniej części konstrukcji i napędzał tylną oś pojazdu, co w przyszłości stało się znakiem rozpoznawczym Toyoty AE.

Toyota AE – wyposażenie

Toyota AE produkowana była w dwóch wersjach różniących się od siebie doborem dodatków i kilkoma zmianami kosmetycznymi nadwozia. Pierwsza wersja, nazwana Levin (z hiszpańskiego: grzmot) wyróżniała się przednimi lampami, które zostały zespolone, natomiast druga Trueno, była najbardziej kojarzona z modelem AE dzięki charakterystycznym, chowanym reflektorom. Toyota w wersji Trueno jest do dziś często wykorzystywana w zawodach driftowania, czyli metody jazdy tzw. kontrolowanym poślizgiem. Jest to spowodowane wspomnianym napędem na tylną oś, który pozwala na lepszą kontrolę auta podczas poślizgu. Warto również wspomnieć o wnętrzu AE znanym ze sportowego charakteru zegarów i zmniejszonej kierownicy – chwalonej przez użytkowników za lepsze właściwości skrętne. Ponadto w podstawowej wersji Toyota AE posiadała elektrycznie sterowane szyby, tempomat, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja, a nawet dodatkowe ospojlerowanie.

Toyota AE - rozmiary

Rozmiary Toyoty AE nie wyróżniały się szczególnie na tle innych miejskich kompaktówek (segment C). W ten sposób długość pojazdu wynosiła 4180 mm, szerokość 1625 mm, a wysokość od punktu zawieszenia zawierała się w 1335 mm. Niewielką, ale jednak wadą samochodu była jego waga własna, która wynosiła ok. tony (dokładnie 970 kg). Spowalniało to Toyotę AE, szczególnie na trasie, gdzie przy optymalnym układzie napędu auto ważąc mniej, mogłoby osiągnąć dużo wyższe rezultaty. Względnie mały był również zbiornik paliwa, który mieścił tylko 50 litrów. Ze względu na to, Toyota AE świetnie sprawdzała się w mieście, dużo gorzej radząc sobie na międzymiastowych trasach, gdzie dość często kierowca musiał zjeżdżać na dodatkowe tankowanie.

Toyota AE – osiągi

Sportowa konstrukcja podwozia zestawiona z silnikami z bezpośrednim wtryskiem sprawiała, że model AE rozwijał prędkość maksymalną w wysokości 200 km/h. Przy takich osiągach ze względu na dużą masę własną kulało jednak przyspieszenie. Toyota AE potrzebowała ok. 9 sekund, żeby osiągnąć pierwszą setkę, a jedną czwartą mili osiągała w 16 sekund (test według amerykańskich standardów).

Toyota AE - rajdy

Ze względu na tylny napęd i wydajne jednostki napędowe generacja Toyty AE używana była nie tylko w drifcie, ale również w regularnych rajdach samochodowych. Auto szczególną karierę zrobiło od 1984 roku, kiedy ze zmienionym silnikiem mającym 150 KM rozpoczęło starty w prestiżowych zawodach European Touring Car Championship, pokonując w 1986 roku konkurencyjne modele BMW M6, Volvo 240 Turbo, Mazdę 929 i Alfę Romeo 75.

Toyota AE w kulturze w popularnej

Nieustannie rosnąca popularność modelu AE sprawiła, że pojazd pojawił się zarówno w serialu, filmach, jak i licznych grach komputerowych. Dobrym przykładem może być anime Initial D, w którym główny bohater jeździ autem swojego ojca, którą jest właśnie Toyota AE. Producenci auta przyznali kiedyś, że wzrost popularności serialu spowodował większą sprzedaż Toyoty AE w Japonii. Kolejny raz auto pojawiło się na wielkim ekranie podczas kręcenia słynnego hollywood'dzkiego hitu ''Szybcy i wściekli''. Wersja Toyota Corolla Levin AE86 pojawia się zarówno w czwartej części serii, jak i osławionej ''Szybcy i wściekli: Tokio Drift''. Drugim medium, które często sięgało po model AE, była wspomniana branża gier komputerowych, szczególnie tych traktujących o wyścigach samochodowych. W ten sposób Toyota AE pojawiła się w najbardziej znanych odsłonach serii Gran Turismo, Forza Motorsport, Tokyo Extreme Racer, GTA IV i Need For Speed.

Toyota AE – dostępność/cena

Niestety zdobycie w Polsce modelu, który nadawałby na coś więcej, niż gruntowny remont, graniczy z cudem. Ceny na rynku wtórnym oscylują w granicach 10 000 złotych za egzemplarze, w które zainwestować trzeba znacznie więcej. Czasami pojawi się oczywiście lepiej zachowany AE, ale niemal od razu znajduje nabywcę, który jest w stanie zapłacić od 30 000 złotych w górę. Miłośnikom starszych modeli Toyoty od lat polecana jest Wielka Brytania, gdzie łatwiej wypatrzeć wymarzone auto. Na brytyjskim rynku wtórnym wciąż znaleźć można wiele modeli importowanych bezpośrednio z Japonii.

4.13
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Toyota

C - Inne modele

Toyota AE: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie