Suzuki Santana

Model
Suzuki Santana Zobacz 2 zdjęcia

Suzuki Santana jest off-road'owym mini SUV-em zaliczanym do segmentu K, za którego produkcję w latach 1981 – 1998 odpowiada japońskie przedsiębiorstwo Suzuki. Po zakończeniu produkcji pojazd z oferty producenta wyparty został przez modele: Suzuki Sidekick (Kanada), Suzuki Jimny (JA12/22, JB32) oraz Suzuki X-90 (Stany Zjednoczone).

Suzuki Santana – historia

Pierwsze samochody z napędem na cztery koła produkowane przez Suzuki powstawały już w 1968 roku, kiedy marka wykupiła zakład motoryzacyjny Hope Motor Company, dzięki czemu na rynek udało się wprowadzić 15 niewielkich gabarytowo terenówek nazwanych HopeStar. Dzięki temu doświadczeniu już dwa lata później Suzuki wprowadziło pierwsze napędy na cztery koła, które charakteryzowały się chłodzeniem powietrzem dwusuwowym silnikiem o pojemności 359 cm3. Suzuki Santana bazował na tym samym modelu z tą różnicą, że wykorzystywał do napędu 4-cylindrowy silnik o pojemności 800 cm3 i przeprojektowanym wnętrzem nadwozia. Auto zaczęło być produkowane w maju 1981 roku w Japonii i na tamtejszym rynku sprzedawane było pod nazwą Suzuki Jimny. Wyłącznie modele przeznaczone na eksport nosiły nazwę Santana i w stosunku do japońskiej wersji były przedłużone, poszerzone oraz otrzymały 3-cylindrowe jednostki napędu o pojemnościach od 550 do 660 cm3. W aucie szczególnie doceniono wysoki moment obrotowy oraz właściwości terenowe. Na koniec warto dodać, że dzięki sukcesowi na rodzimym rynku japońskim Suzuki Santana rozpoczął okres eksportu, podczas którego zyskał duże uznanie na rynkach Ameryki Północnej w tym w Puerto Rico i Kanadzie. Już w pierwszym roku (1985 r.) sprzedało się ok. 47 000 egzemplarzy Santany, które wyposażone zostało w 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.3 litra i mocy na poziomie 63 KM. Auto dostępne było w wersji kabriolet oraz hardtop z tylnym siedzeniem, które w zależności od upodobań można było wymontować.

Suzuki Santana – dane techniczne

Suzuki Santana wyposażony został zarówno w silniki l3 jak i l4 o pojemności zawierającej się w zakresie 539 – 1905 cc obsługiwanej wyłącznie przez 4 lub 5-biegową manualną przekładnię. Przy czym napęd nałożony został na obie osie, dzięki czemu pojazd znacznie lepiej prowadzi się na śliskim, mokrym czy trudnym (leśnym) terenie. Angaż każdego koła w napędzie ułatwia również pokonywanie zakrętów przy większych prędkościach oraz zmniejsza ryzyko poślizgu. Auto charakteryzuje się również prostszą konstrukcją zawieszenia, co ma pozytywne znaczenie w przypadku wykonywania ewentualnych napraw.

Suzuki Santana – wymiary

Suzuki Santana posiada niewielką konstrukcję bryły auta, porównując ją z innymi autami o terenowej specyfikacji. Z tego względu długość auta wynosi w zależności od wersji 3195 - 4010 mm, a szerokość osiąga zakres 1395 – 1535 mm natomiast wysokość pojazdu zawiera się pomiędzy 1670, a 1840 mm. Co więcej, osie Suzuki Santana rozstawione zostały na odległość 2030 mm, a masa całkowita auta to tylko 1245 kg. Na koniec warto dodać, że producenci wyposażyli Suzuki Santanę w zbiornik paliwa o pojemności 45 litrów.

Suzuki Santana – wyposażenie

Suzuki Santana w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: wspomaganie układu kierowniczego, radio FM/AM, odtwarzacz CD, aluminiowe felgi, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami pozwalającymi na obsługę wlotów powietrza i nawiewów oraz światła awaryjnego, ręcznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek oraz rozbudowany system głośników audio oraz system schowków i półek ułatwiający przewóz przedmiotów mniejszych gabarytów.

Suzuki Santana – bezpieczeństwo

W kwestiach bezpieczeństwa podobnie jak inne samochody terenowe wyprodukowane przez Suzuki, Santana charakteryzowała się wysokiej jakości wyposażeniem poprawiającym kwestie bezpieczeństwa. Podstawowa wersja pojazdu wyposażona została w takie elementy jak m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji, systemy ABS + EBD, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, dodatkowe podświetlenie deski rozdzielczej i zegarów z trybem nocnym, dodatkowe światła przeciwmgielne, regulowane fotele i zagłówki zarówno kierowcy jak i pasażera umożliwiające przyjęcie bezpiecznej pozycji względem modelu jazdy.

Suzuki Santana – osiągi/spalanie

Suzuki Santana został doceniony za popularne 4-zaworowe silniki, które są optymalnie zsynchronizowane z wykorzystaną w pojeździe 4/5-biegową manualną przekładnią. Dzięki temu pojazd uzyskiwał prędkość maksymalną w wysokości 130 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 12 sekund, przy czym pokonanie odległości ćwierć mili (400 m) zajmowało mu ok. 8 sekund. Oprócz tego Suzuki Santana wyróżniał się na rynku względnie niskim spalaniem, uzyskując ok. 10 l/100 km w trasie, co zwiększało się do ok, 12 l/100 km podczas jazdy po mieście.

4.68
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
TypSamochód osobowy
SegmentI

Inne modele Suzuki

I - Inne modele

Suzuki Santana: newsy, testy i recenzje

Suzuki RAV4? Efekt współpracy japońskich producentów już za rok

... Suzuki zaprezentuje w trzecim kwartale 2020 roku nowego SUV-a, będącego wyniki współpracy z Toyotą. Wszystko wskazuje na to, że może być to RAV4 Hybrid ze zmienionym znaczkiem. Ale to jeszcze nie wszystko. ... 28711 Wprowadzenie do gamy Suzuki ...

4 tygodnie temu

Pierwszy w historii rajd na terenie rafinerii Grupy LOTOS

Suzuki wycofuje dwa modele. Skupi się na crossoverach

... Dwa modele Suzuki - Celerio i Baleno - już niebawem znikną z polskiego rynku. Japońska marka zamierza zmodernizować całą gamę i skupić się na crossoverach oraz pojazdach wykorzystujących system tzw. "miękkiej hybrydy." ... Polski importer marki ...

3 miesiące temu

Masz Suzuki? Nie trzaskaj drzwiami, bo aktywujesz poduszki powietrzne

... Wybuch poduszki powietrznej nie należy do najprzyjemniejszych doznań w życiu kierowcy. Głośny huk, pył unoszący się w powietrzu i zazwyczaj duże uszkodzenia pojazdu. Aktywacja poduszki nie zawsze jednak musi wiązać się z kolizją. Czasem jest ...

3 miesiące temu

Toyota i Suzuki zacieśniają współpracę. Polska na tym skorzysta

... Toyota i Suzuki działają wspólnie już od ponad trzech lat na polu technologii informatycznych, ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Od teraz należy do tego dodać także pojazdy autonomiczne i napędy hybrydowe. Na mariażu japońskich koncernów ...

3 miesiące temu

Nowe Suzuki Jimny inspirowane legendą Dakaru

... Najnowsza odsłona Suzuki Jimny powoli wyrasta na ulubieńca tunerów. Choć od rynkowego debiutu minęło zaledwie kilka miesięcy, doczekaliśmy się już wielu ciekawych projektów opartych na tym modelu. Najnowszy z nich, będący dziełem niemieckiej ...

6 miesięcy temu

Suzuki Jimny Black Bison. Tak ostro jeszcze nie było

... Suzuki Jimny było bez wątpienia jedną z najciekawszych premier 2018 roku. Zdobyło serca nie tylko klientów, ale i firm tuningowych, takich jak japoński Wald International. Najnowszy projekt z Kraju Kwitnącej Wiśni robi niesamowite wrażenie. ... ...

11 miesięcy temu

Nowe wersje Jimny już w drodze. Suzuki zapowiada dwa koncepty

... Najnowsza odsłona Suzuki Jimny przebojem wdarła się na światowe rynki, od razu zdobywając serca klientów, ale i tunerów. Mimo krótkiego stażu na rynku, na bazie Jimny powstało już kilka ciekawych projektów. Niebawem dołączą do nich dwa kolejne, ...

12 miesięcy temu

Suzuki Jimny Liberty Walk. Prawie jak Geländewagen

... Nowe Suzuki Jimny dzięki kanciastej karoserii przypomina terenówki sprzed kilku dekad. Choć jest sporo mniejsze niż Mercedes klasy G, przypomina go pod wieloma względami. Japońska firma tuningowa Liberty Walk postanowiła podkreślić to ...

11 miesięcy temu

Pierwsze sztuki Suzuki Jimny już w Polsce. Wkrótce wyjadą na drogi

... Po 20 latach od premiery trzeciej generacji Suzuki Jimny, mała terenówka doczekała się nowej wersji. Pierwsze egzemplarze auta dotarły do Polski i są już nawet zarejestrowane. ... Sympatyczna terenówka z Japonii została odświeżona w połowie 2018 ...

11 miesięcy temu

Koniec ery giganta: Suzuki kończy produkcję Hayabusy

... W końcu każda legenda musi przejść do historii. W przypadku Hayabusy, pierwszego drogowego motocykla, który przekraczał 300 km/h, gwoździem do trumny są normy emisji spalin. Motocykl Suzuki już wcześniej został wycofany z części rynków i dopiero ...

12 miesięcy temu

Nowe Suzuki Jimny: nie jest takie jak myślisz. Jest lepsze

... Suzuki Jimny pomimo bardzo prymitywnego wyglądu jest jak zabaweczka. Nie dajcie się jednak tak łatwo zwieść. Pomimo cukierkowego lakieru i przyjemnie kanciastej sylwetki to narzędzie dla profesjonalistów. Zbudowane tak dobrze, że aż odebrało mi ...

10 miesięcy temu

Suzuki Swift Hybrid 1.0: liczy się lekkość

... Niszowe, niezbyt się wyróżniające, ale też bardzo charakterystyczne i robione od dawna wg tego samego przepisu. Takie jest Suzuki Swift, miejskie auto z Japonii, którego nowa generacja nie zmieniła się tak bardzo, jak mogłoby się to wydawać. I ...

12 miesięcy temu

Nowe Suzuki Swift Sport to kiepski hot hatch, ale za to świetne GTi

... Po otrzymaniu nowego Suzuki Swift Sport do testu byłem początkowo mocno rozczarowany. Z czasem zacząłem wybaczać pewne braki, aż pod koniec doszedłem do wniosku, że to świetny samochód. Co sprawiło, że tak mocno zmieniłem opinię? ... , ...

11 miesięcy temu

Suzuki Vitara po liftingu: koniec z silnikami wolnossącymi

... To tylko kosmetyka. Po kilku latach na rynku modernizacji doczekał się najpopularniejszy model japońskiej marki - Suzuki Vitara. To oznacza, że pożegnaliśmy się z jednostką wolnossącą. Vitara weszła całkowicie w erę turbodoładowania. ... 1938O ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie