Porsche 912

Model
Porsche 912 Zobacz 4 zdjęcia

Porsche 912 – klasyczne sportowe auto produkowane w latach 1965-1969 oraz w 1976 roku przez niemieckie Porsche. Miało być tańszym odpowiednikiem legendarnego modelu 911.

Porsche 912 – historia

Nad pierwszymi modelami tej marki zaczęto pracować już na początku II wojny światowej. Naziści zamawiając od Ferdynanda Porsche auto dla mas mieli wtedy otrzymać Volkswagena Beetle, czyli samochód znany u nas jako Garbus. W tajemnicy rozpoczęli jednak prace nad autem, które rozpoczęło ich dążenia do tego, aby wynaleźć samochód sportowy. Jednym z pierwszych projektów było Porsche 64 oparte na Garbusie.

Wojna sprawiła jednak, że musieli zapomnieć o autach szybkich i skupić się na projektowaniu czołgów. Po upadku Niemiec Volkswagena przejęła brytyjska armia, a Porsche powróciło do swoich projektów. W 1948 roku powstało Porsche 356, pierwszy samochód produkowany masowo pod tą nazwą. Miało być o wiele szybsze od Volkswagena, a także od Alfy Romeo i innych firm, które już tego typu auta produkowały.

Sukces firmy przyszedł powoli. Przez pierwsze lata wyprodukowano mniej niż 100 sztuk pojazdu, jednak po zwycięstwie w wyścigu Le Mans w 1951 roku producent zaczął być coraz bardziej rozpoznawany. Porsche 356 powstawało aż do 1965 roku, gdy zastąpił je nowy model. Przez ostatnią dekadę niemiecka firma rozwinęła się na tyle, że mogła wprowadzić na rynek następcę o znacznie większej mocy, jeszcze lepszym wyglądzie i wyższej cenie. Chodziło o Porsche 911.

Model stał się natychmiastową sensacją. Nadało marce Porsche własną tożsamość i to z nim firma jest do dziś kojarzona. Jak na tamte lata, Porsche 911 było jednak autem drogim, szczególnie w porównaniu do poprzednika. Pozwolić sobie na nie mogli nieliczni. Wysoka cena przekładała się jednak na osiągi, bo 6-cylindrowy silnik, który w 911 można było znaleźć pod maską, nie miał sobie równych.

Inżynierowie Porsche wpadli jednak na pomysł, że w dalszym ciągu można oferować również auto z silnikiem słabszym, takim jak w modelu 356. Szefostwo tej firmy chciało zwiększyć sprzedaż pojazdów marki, więc zgodzili się na propozycję. Stworzono więc nowy, 4-cylindrowy silnik o większej mocy od tego z Porsche 356, ale tańszy w produkcji. Umieszczono go w nieco zmodyfikowanej karoserii 911-tki. 5. kwietnia 1965 roku oficjalnie ruszyła produkcja Porsche 912.

Jak się okazało, Porsche 912 w niektórych parametrach nawet prześcigało swojego starszego brata. Ruszyła kampania reklamowa, która miała na celu przybliżenie Porsche zwykłym konsumentom. Hasła głosiły: „Narodziła się nowa generacja Porsche. Przejedź się. Nie zapomnisz tego przeżycia”. W ciągu pierwszych lat swojej produkcji Porsche 912 sprzedawało się znacznie lepiej, niż model 911, który ta marka produkuje do dziś. Stało się kolejnym po Garbusie autem dla ludu.

Po dwóch latach wprowadzono na rynek także Porsche 912 Targa, czyli o nadwoziu ze zdejmowaną częścią sztywnego dachu. Nazwa rodzaju karoserii pochodziła od jednego z wyścigów, który Porsche wygrywało szczególnie często. Taki pół-kabriolet dostępny był zarówno w modelu 911, jak i 912. Ten drugi stał się także autem policyjnym – Porsche 912 Police, które wyprodukowano jako egzemplarz Porsche o numerze 100000.

W wyścigach tymczasem startowały nie tylko egzemplarze Porsche z najwyższej półki. 912-tka sprawdzała się w dobrze na przykład w rajdach. Za kierownicą jednej z nich usiadł w 1967 roku nasz rodak, Sobiesław Zasada. Wygrał wtedy europejskie mistrzostwo rajdowe. Auto Porsche 912 miało się tymczasem nacieszyć swoimi sukcesami oraz świetną sytuacją na rynku jeszcze tylko przez dwa lata.

W 1967 roku zaprezentowano dwa nowe modele 911. Było to tańsze z literą „T” oraz szybsze z literą „S” w nazwie. Okazały się być strzałem w dziesiątkę. W Stanach Zjednoczonych, które stanowiły ogromny rynek dla Niemców, pojawiły się tymczasem nowe przepisy dot. emisji spalin. Sprawiły, że Porsche 912 ich nie spełniało. Szefowie niemieckiej firmy postanowili więc, że zbliża się czas, aby się z Porsche 912 pożegnać.

Porsche 912 wycofano w 1969 roku. Zostało zastąpione przez model 914 z silnikiem umieszczonym pośrodku. Amerykanie jednak o poprzedniku nie zapomnieli i wielokrotnie zwracali się do niemieckiej firmy z prośbą o nowe 912. Powróciło na krótko, bo ukazało się jedynie w 1976 roku, kiedy to 914 z kolei zostało wycofane. Dostało przydomek „E”, od zawartego w napędzie wtrysku paliwa. Wyprodukowano 2092 amerykańskich Porsche 912E.

Porsche 912 – dane techniczne i wyposażenie

Porsche 912 łączyło podwozie 911 z nowym silnikiem typu 616/36 opartym na napędzie modelu 356. Czterosuwowy silnik jaki znajdziemy pod w 912 to pojemność 1,6 l i moc 90 KM (66 kW). To nieco mniej niż w poprzedniku, ale dzięki swojej wydajności napęd ten uzyskuje dużo lepszy moment obrotowy.

Porsche 912 wyróżnia się nawet na tle innych modeli tej firmy powstałych w latach 60. Już wtedy zwrócono uwagę na to, że, prowadzi się go nawet lepiej niż 911 z tych samych lat. 912-tka waży 970 kg, jest więc lżejsza od swojego starszego brata o ponad 100 kg. Posiada przy tym jednak niemal takie samo zawieszenie i hamulce. Ze względu na nieco mniejszą moc, model 912 nie przerażał tak pierwszych kierowców.

Ten klasyk motoryzacji jest w stanie rozpędzić się do nawet 185 km/h. Jego przyspieszenie wynosi około 11,5 s do 100 km/h. Na 100 km Porsche 912 potrzebowało około 8,5 l benzyny. Oprócz hamulców tarczowych reszta wyposażenia pochodziła w nim jednak ze starszego modelu. Fotele oraz deska rozdzielcza trafiły tam z Porsche 356. Podobnie z felgami oraz światłami tego modelu. Porsche 912 było autem raczej głośnym, szczególnie w wersji Targa ze zdejmowanym dachem.

Porsche 912E, czyli model z jakim firma powróciła po prawie 7-letniej przerwie, posiadało nowy silnik. Oparto go na napędzie zaprojektowanym przez Volkswagena. Posiadał wtrysk paliwa i miał większą, 2-litrową pojemność. Dawało to jednak tę samą moc, co w rezultacie poskutkowało wydajnością gorszą. Porsche musiało wtedy spełnić amerykańskie przepisy. Niższe osiągi to jednak lepsza ekonomia jazdy. Nowe 912E spalało znacznie mniej i sprawdzało się w dłuższej jeździe.

3.89
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPorsche
TypSamochód osobowy

Inne modele Porsche

Porsche 912: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie