Pontiac Torpedo

Model
Pontiac Torpedo Zobacz 3 zdjęcia

Pontiac Torpedo – klasyk motoryzacji stworzony przez należącą do General Motors (a obecnie już nieistniejącą) markę Pontiac. Produkowano go w latach 1940-1948. Torpeda była autem, w którym dobrze czuli się nie tylko generałowie.

Pontiac Torpedo – historia

Marka Pontiac powstała, gdy General Motors zaczęło wykupywać mniejszych producentów samochodów. Jednym z nich była firma Oakland, działająca w mieście Pontiac (w stanie Michigan). Niedługo po przejęciu przez rywala, wynalazcy tego producenta opracowali jeden z pierwszych w historii masowo produkowanych silników V8. Dzięki temu marka stała się jedną z popularniejszych w ofercie GM.

Koncern postanowił mimo to kontynuować swoją ekspansję. Poprosił szefów Oakland, żeby stworzyli jeszcze jedną markę pojazdów. Tak narodził się Pontiac nazwany na cześć miasta, z którego pochodzili. Od razu stał się niezwykle popularny. Przerastał sprzedażą wiele spośród pozostałych aut GM i sprawił, że wycofano Oaklandy. Szczególną rewelacją rynkową miał zostać jednak dopiero po wybuchu II wojny światowej.

Armia miała ogromne zapotrzebowanie na pojazdy wojskowe. Wszystkie fabryki produkujące dotąd auta cywilne otrzymały rozkaz przestawienia produkcji na wojenną. Odtąd miały tworzyć czołgi i pojazdy zwiadowcze, a nie osobówki dla bogatych rodzin. Wieść o tym ominęła jednak Pontiaca, który mógł spokojnie wprowadzić na rynek nowy model o militarnie brzmiącej nazwie Pontiac Torpedo.

Nazwa samochodu Pontiac Torpedo pochodziła częściowo od nowych realiów, częściowo jednak także od nazwy typu nadwozia, które tworzono do końca lat 20. Auta były wtedy pozbawione zaokrąglonych rysów, a ich karoserie składały się raczej z niewygładzonych brył. Amerykanie poczuli więc nostalgię myśląc o początkach motoryzacji, a nowy Torpedo miał nawiązywać do jej historii.

Zaprezentowany został w 1940 roku. Pontiac Torpedo otrzymał kilka udoskonaleń, których w innych modelach wyprodukowanych pod skrzydłem General Motors nie było. Buick oraz Oldsmobile również posiadały modele z tego 1940 roku oparte na takim samym wyglądzie. To Pontiac odznaczał się jednak ilością miejsca w środku. Dzięki umieszczonej przy kierownicy skrzyni biegów oraz dwóch kanapach (z przodu i z tyłu) mógł pomieścić do 6 pasażerów.

Początkowo nazwa Torpedo oznaczała tylko Pontiaca z najwyższej półki. Po roku szefowie firmy użyli jej jednak do określenia wszystkich modeli marki. Po ulicach zaczęły jeździć Pontiac Torpedo Custom, Pontiac Torpedo DeLuxe, a także Pontiac Torpedo Streamliner. Szefowie General Motors zdanie zmieniali jednak jeszcze kilka razy, bo w 1942 roku Torpedo to już tym razem tylko najtańszy Pontiac. Streamliner tymczasem stał się już osobnym modelem.

Zakłopotanie, w jakie amerykańska firma wprowadzała swoich klientów miał ułatwić nieco fakt, że Pontiac Torpedo z 1942 roku otrzymał nową, jeszcze smuklejszą sylwetkę. Przód Torpedy to nowy grill z chromowanymi detalami, a jego wnętrze miało wyglądać luksusowo pomimo niższej ceny pojazdu. Jego popularność wzrosła po raz kolejny. To również ta wersja samochodu miała się znaleźć między innymi w filmach z Marilyn Monroe („Jak poślubić milionera”, „Wszystko o Ewie”).

W 1942 roku to ten właśnie model zjechał z taśmy produkcyjnej jako ostatni (aż do końca wojny) egzemplarz samochodu cywilnego. Przez następne 3 lata fabryki produkowały już tylko pojazdy wojskowe. Do zakończenia produkcji auta niewiele już więc z tego względu zmieniono. Pontiac Torpedo powstawał do końca roku 1948, a na kolejny General Motors przewidziało jego następcę.

Jak się okazało, był to samochód z wyglądu różniący się od swojego poprzednika praktycznie niczym. Nazwano go Pontiac Chieftain. W zachwyt wprowadzało jego wyposażenie. W ramach opcji dodatkowych kupić tu można było nawet absurdalne nieraz wygody, takie jak wbudowany pojemnik na chusteczki, albo stację dokującą do... golarki elektrycznej.

Pontiac Torpedo – dane techniczne, wyposażenie

Pontiac od czasów zastąpienia na rynku firmy Oakland nie wykorzystywał już silników V8. Od lat 30. ich samochody to najtańsze dostępne wtedy rzędowe ósemki. Tak samo sytuacja wyglądała pod maską modelu Pontiac Torpedo. Model z 1940 roku to 8-cylindrowy benzynowy napęd Silver-Streak o pojemności 4,1 l oraz mocy 100 KM. Na tamte lata napęd taki był wystarczający, bo autostrady jeszcze nie istniały, a Torpeda pomimo nazwy, w wyścigach miała nie startować.

Samochód posiadał 3-biegową manualną przekładnię. Po roku na rynek wprowadzono także drugą opcję do wyboru w tym modelu. Pontiac Torpedo z 1941 roku to także nieco tańszy silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,9 l. To z nim oferowana była aż do końca produkcji większość modeli tego samochodu. Do tego momentu wersji silników w Torpedo nie zmieniano. W drugiej jego generacji, pojazd można było za to zakupić z automatyczną skrzynią biegów.

Pontiac Torpedo dostępny był jako 2-, a także 4-drzwiowy sedan. Długa sylwetka (ze szczególnie wydłużonym przodem) nie różniła się od innych aut Pontiac z tamtych lat. Uwagę przyciągały jednak najbardziej detale. Z zewnątrz to na przykład nieco schowane w drzwiach klamki, a także uchylane tylne szyby. Na masce oraz z tyłu auto otrzymało też znaczek z informacją o ilości cylindrów.

W ramach opcji dodatkowych zakupić można było ogrzewanie, radio lampowe, elektroniczny zegarek, a także zapalniczkę. Po roku te udogodnienia dostępne były także w nieco droższym modelu Pontiac Torpedo Streamliner. W 1942 roku zdecydowano się powrócić do zwykłego nazewnictwa, a wyposażenie powróciło jako dodatkowe przy zakupie. Pontiac Torpedo był już wtedy modelem tańszym. Druga generacja Torpedo kosztowała 1500 dolarów (w przeliczeniu obecnie ok. 70 tys. złotych). Kupić można ją było w wersji z odkrytym dachem.

Wymiary pojazdu (Pontiac Torpedo z 1940 roku):
długość: 5270 mm
szerokość: 1892 mm
wysokość: 1651 mm
waga: 1600-1700 kg

4.29
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
TypSamochód osobowy

Inne modele Pontiac

Pontiac Torpedo: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie