Pontiac Streamliner

Model
Pontiac Streamliner Zobacz 2 zdjęcia

Pontiac Streamliner to samochód osobowy zaliczany do segmentu miejskich limuzyn, który w latach 1941 – 1951 produkowany był przez pochodzący z USA koncern General Motors. Auto na rynku zastąpiło Pontiaca Torpedo, a on samo wyparte zostało z oferty producenta przez Pontiaca Stara Chiefa. Całość konstrukcji zaprojektował popularny w branży motoryzacyjnej designer Harley Earl.

Pontiac Streamliner – historia

Pontiac Streamliner podobnie jak inne Oldsmobile inspirowane były trzecią generacją przedłużanych pojazdów General Motors, których klasyczna platforma zaprojektowana została w 1940 roku, debiutując w modelach serii Deluxe 28 Eight, segmentu B. Również w 1940 roku Pontiac zaprezentował pierwszego Torpedo z przedłużanym nadwoziem zaliczanym do segmentu C. Było ono znacznie szersze (127 mm) i posiadało obniżone elementy o ok. 51 – 76 mm, co pozwalało na umieszczenie wewnątrz kabiny aż 6 pasażerów. Kolejne zmiany wprowadzone zostały w 1941 roku, kiedy GM zdecydował się wycofać platformy A-body i B-body zastępując je całkowicie na nowo wykonaną konstrukcją z poszerzonym rozstawem osi o wartości 3099 mm. Model pozytywnie przeszedł testy drogowe i został doceniony za kształt konstrukcji, dlatego General Motors postanowiło nadać aucie nową nazwę: Streamliner. Co więcej, rok 1941 był ostatnim, w którym producent udostępnił w sprzedaży powiększoną platformę C znaną z wcześniejszych modeli wagonów Grand Safari i Pontiac Safari.

Pontiac Streamliner – lata 1942/46

Pontiac Streamliner od 1942 roku na stale wyposażony był w platformę B-body z zakończeniem nadwozia w stylu fastback. Z tego powodu od 1942 roku każdy model wyróżniał się obniżoną konstrukcją z szerszą i znacznie cięższą konstrukcją oraz przednimi drzwiami z ustabilizowaną linią kończącą się na grillu. Oprócz tego Pontiac Streamliner od 1942 roku kojarzył się użytkownikom z okrągłymi, szeroko rozstawionymi reflektorami, pomiędzy którymi umieszczone było logo marki. Odnośnie podzespołów Streamlinery wykorzystywały 6-cylindrowe jednostki, do których dodano kolejne dwa cylindry zaliczane do serii Pontiac Eight. Co więcej, kolejne lata obfitowały w rozwój konstrukcji nadwozia, które w początkowym okresie bazowało na serii Six wycenianej na 1265 dolarów, aby ostatecznie zwrócić się w stronę najdroższego wariantu czyli Chieftain Eight wycenianego na 1340 dolarów o łącznej długości 5481 mm, co było zarazem rekordem spośród wszystkich modeli Pontiaca. W ten sposób pierwsza powojenna wersja Pontiaca Streamlinera ukazała się jako coupe 13 września 1945 roku. Zmieniono wymiar opon oraz kolejny raz przeprojektowano nadwozie, podnosząc boczne bandy i powiększając i tak już spory grill chroniący chłodnicę przed przegrzaniem. Dodano również więcej miejsca na tablice rejestracyjne oraz obniżono wysokość lamp postojowych nazywanych wówczas wymiennie parkingowymi. Oprócz tego Pontiac Streamliner był łatwo rozpoznawalny dzięki bocznym listwom w charakterze ''speedline'' połączonym z przednimi błotnikami wykończonymi logiem i podpisem producenta. Zmiany zaszły również we wnętrzu kabiny, które pokryte zostało wysokiej jakości tkaniną ułożoną w charakterystyczne pasy. Wersje wagon posiadały z przodu aż trzy siedzenia oraz tapicerkę wyścieloną imitacją skóry, co przełożyło się na dość wysoki koszt sięgających 1942 dolarów za podstawową wersję i 2047 dolarów za egzemplarz w klasie premium. Były to wówczas najdroższe samochody z oferty Pontiac, mimo to do 1946 roku sprzedano aż 92 731 egzemplarzy, co stanowiło wówczas niemal dwie trzecie wszystkich sprzedanych pojazdów producenta.

Pontiac Streamliner – lata 1946/47

Ze względu na wcześniejsze sukcesy producenci postanowili w 1947 roku kontynuować flagową już stylizację ''Silver Streak'' z niewielką modyfikacją obejmującą chromowane wykończenia na bocznych bandach. Ponadto podobnie jak inne modele odświeżone Streamlinery charakteryzował duży grill z ostrymi rogami i podniesione błotniki z zewnętrznym klaksonem. Oprócz tego, w odróżnieniu od karoserii większym zmiano poddano kabinę, która zyskała odświeżone wnętrze z panelami Berwicke w kolorze beżowym pokrywającymi zarówno okna jak i deskę rozdzielczą oraz jasno-brązowe elementy ozdobne połączone z listwami biegnącymi wzdłuż drzwi. Z tego względu podobnie jak wersje z lat 1941 – 43 odświeżone Streamlinery okazały się najdroższymi w ofercie producenta, a do końca 1947 roku sprzedano ok. 128 660 egzemplarzy. Nowy projekt konstrukcji ukazał się, więc na początku 1948 roku wyróżniając się potrójnymi już ''Silver Streaks'' z okrągłymi światłami tylnymi i bardziej poziomym grillem. To wszystko sprawiło, że Pontiac Streamliner został największym samochodem spośród modeli General Motors i dostępny był w zarówno jako 2-drzwiowy i 4-drzwiowy fastback oraz kombi. Te ostatnie wyróżniały się również wyższej klasy wykończeniem listw bocznych, które obejmowały przedni błotnik, chromowane tarcze kół oraz wnętrzem wyposażonym dodatkowo w pokryty mahoniem dach, tapicerkę oraz elektrycznymi zegarami i regulowaną kierownicą. Ceny odświeżonego Pontiaca Streamlinera wagon zawierały się w przedziale 2364 dolarów za podstawową wersję do 2490 dolarów za wersję klasy premium, co przełożyło się na 160 857 sprzedanych egzemplarzy.

Pontiac Streamliner – rok 1948 i wprowadzenie automatycznej skrzyni biegów

Jednym z największych wydarzeń na rynku motoryzacyjnym, a zarazem innowacją w modelach Pontiac Streamliner było wprowadzenie w 1948 roku opcjonalnej automatycznej skrzyni biegów Hydramatic, które wyłącznie General Motors jako jedyny producent na rynku oferował w swoich modelach Cadillac, Buick i Oldsmobile. Dla porównania Chevrolet zaczął wykorzystywać automatyczne przekładnie Powerglide od 1850 roku, Ford FordoMatic od 1951 roku, a Chrysler PowerFlite od 1953 roku. Dzięki temu sprzedaż modeli Pontiac Streamliner wzrosła do 122 327 egzemplarzy, co było ok. 70% spośród wszystkich modeli w ofercie General Motors.

Pontiac Streamliner – lata 1949/51

Ostatni lifting nazwany przez producenta drugą generacją charakteryzowały się o wiele bardziej opływową konstrukcją nadwozia, zmniejszonymi kołpakami, brakiem zewnętrznych ram karoserii i lakierowanymi reflektorami. Oprócz tego wersja Deluxe posiadała również jaśniejsze drzwi, dodatkowe reflektory przednie, a wnętrze charakteryzowało się wykorzystaniem tkaniny w ciemnym kolorze i sztucznej skóry w wersji sedan. Ciekawym rozwiązaniem było wprowadzenie na rynek pierwszych całkowicie metalowych konstrukcji w modelach kombi (z drewnianych zrezygnowano w 1949 roku), co zwiększyło ostateczną cenę 2543 dolarów za podstawową wersję i 2690 dolarów za wersję premium. Ta druga posiadała dodatkowo chromowane listwy nadwozia, chromowane felgi i stalowe osłony błotników, a wszystkie modele z wyjątkiem kombi i sedan stylizowane były na tzw. fastback. W 1951 roku z okazji srebrnej rocznicy czyli 25 lat powstania marki wprowadzono unowocześnienia, które objęły szeroki grill w kształcie skrzydła, platformę B-body oraz chromowane osłony reflektorów. Elementy karoserii pokryte zostały także wygrawerowanymi napisami stylizowanymi na ręczne pismo założyciela marki. Była to ostatnia wersja Pontiaca Streamlinera, którego produkcja została zakończona w 1951 roku, będąc najdroższym z oferowanych na rynku Pontiaców. Streamliner był również ostatnim samochodem segmentu B w ofercie General Motors do 1959 roku.

Pontiac Streamliner – dane techniczne

Pontiac Streamliner w najnowszej wersji wykorzystywał do napędu silniki Flathead i Silver-Streak o pojemnościach od 3.9 do 4.1 litra i mocy 103 KM, które obsługiwane były przez 3 i 4-biegową manualną przekładnię Hydra-Matic. Napęd przełożony został na tylną oś, co sprawia, że pojazd posiada większą kontrolę podczas pokonywania ostrych zakrętów, wymaga jednak od kierowcy większego doświadczenia i umiejętności niż ma to miejsce w przypadku auta z przednim napędem.

Pontiac Streamliner - wymiary

Pontiac Streamliner wyróżniał się spośród innych modeli segmentu B przedłużoną konstrukcją nadwozia, której długość wynosiła aż 5144 mm, przy wysokości 1659 mm i masie całkowitej w zakresie 1600 – 1800 kg. To wszystko przełożyło się na konstrukcję czyli rozstaw osi na odległość 3048 mm oraz zbiornik paliwa, którego pojemność wyniosła ok. 75 litrów.

Pontiac Streamliner – osiągi/spalanie

Pontiac Streamliner w podstawowej wersji osiągał prędkość maksymalną w wysokości 134 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 20 sekund, a pierwszy kilometr pokonując w niecałe 40 sekund. To wszystko przekładało się na dość wysokie parametry spalania w zakresie 18 – 22 l/100 km podczas jazdy w zatłoczonym mieście oraz ok. 16 l/100 km w modelu mieszanym i 13 – 15 l/100 km w trasie.

4.86
Ocena na postawie 8 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
TypSamochód osobowy
SegmentE

Inne modele Pontiac

E - Inne modele

Pontiac Streamliner: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie