Mercury Medalist

Model
Mercury Medalist Zobacz 2 zdjęcia

Mercury Medalist był samochodem stworzonym przez markę należącą do koncernu Ford. Produkowano go od 1955 do 1956 roku i miał być reklamą aut przyszłości. Dziś wśród klasyków amerykańskiej motoryzacji widnieje jako "Big M".

Mercury Medalist – historia

Marka Mercury powstała w 1938 roku jako jeden z oddziałów Forda. Stworzył ją syn założyciela koncernu, Edsel Ford. Chociaż jego ojciec chciał wcześniej oferować jeden model i tylko w jednym kolorze, on sam postanowił wypełnić wszystkie luki rynkowe i tworzyć auta dostosowane do wszystkich klientów. Mercury miał zajmować miejsce na rynku pomiędzy samym Fordem oraz Lincolnem – bardziej luksusową marką należącą do tego samego koncernu.

Mercury odniósł sukces pomimo silnej konkurencji ze strony Dodge'a oraz Cadillaca. Ich samochody oparte były na konstrukcjach ówczesnych Fordów, jednak posiadały od nich mocniejsze silniki. Sprawiło to między innymi, że chętniej pokazywano je w filmach. W 1945 roku Mercury i Lincoln zostały połączone w jedną wspólną dywizję Forda. Od tamtej pory Mercury miał być pojazdem z wyższej półki, a 10 lat później pokazał, jak będą wyglądały auta przyszłości.

W 1955 roku Mercury po raz kolejny odłączył się od reszty koncernu. Rozpoczęto bardzo ambitną kampanię reklamową pod nazwą "Big M". Hasła na plakatach i w gazetach głosiły: "wjechaliśmy Wielkim M na najbardziej stromą górę, aby pokazać, że i Ty dasz radę pokonać wszystkie z nich" albo "natychmiastowy czas reakcji Wielkiego M jest dowodem na to, że oszczędzisz cenne sekundy podczas wymijania". Oferowano nowoczesność i bezpieczeństwo.

"Wielkim M" okazał się być Mercury Medalist. W rzeczywistości chodziło o tańszą wersję Mercury'ego Custom oraz modelu tej samej marki o nazwie Monterey. Pojawił się na rynku w 1955 roku. Był droższym Fordem Fairline opartym na tej samej konstrukcji, jednak z paroma różnicami – był to m.in. szerszy rozstaw osi oraz potężniejszy silnik. Różnił się cenowo od Fairline o zaledwie kilkadziesiąt dolarów – co dzisiaj oznaczałoby różnicę około 1500 złotych.

Auto jednak przyszłością motoryzacji (pomimo całej masy reklam w gazetach) nie zostało. Mercury Medalist zniknął z taśm produkcyjnych zaledwie po roku od jego powstania. W 1956 roku przegrał walkę z o niewiele droższym Mercurym Monterey, a szefostwo Forda postanowiło, że Mercury zostanie bardziej luksusową marką. Wprowadzono na rynek w tym samym czasie także model Mercury Montclair, co sprawiło, że samochody Mercury potrafili odróżnić od siebie tylko najwięksi pasjonaci.

Mercury Medalist – dane techniczne i wyposażenie

Mercury Medalist napędzany był silnikiem Forda z najwyższej jak na tamte lata półki. Był to górnozaworowy V8 Y-block. Nazwa pochodziła od jego wyglądu, który bardziej niż literę V przypominał Y. Medalist otrzymał najmocniejszą opracowaną wersję silnika - o pojemności 5,1 l. Wersja z manualną skrzynią biegów posiadała 210 KM, natomiast ta z automatyczną - 225 KM. Aby podkreślić moc jednostki napędowej, niektóre elementy pomalowano w niej na złoto.

Mercury Medalist nie był pierwszym autem z automatyczną skrzynią biegów w dostępnych opcjach. Koncern Forda ścigał się z General Motors, aby ją wynaleźć. Pierwsze było jednak GM ze swoim Hydra-Matic. W Mercurym stosowano natomiast automat nieco skromniejszy, Merc-O-Matic. To jednak nie koniec automatyki w Medaliście, bo znalazł się w nim też np. Seat-O-Matic (system regulowania foteli za pomocą pokręteł). Auto dostępne było tylko jako sedan.

Samochód sprzedawano w wielu opcjach kolorystycznych reklamowanych jako Flo-Tone. Dolną jego połowę oraz dach malowano na jeden kolor, natomiast resztę na drugi, z zachowaniem zakrzywionej linii kończącej się na wlocie powietrza. Nadkola w charakterystyczny dla lat 50. sposób do połowy zasłaniały tylne koła, a chromowane elementy miały nadawać elegancji i wyróżniać auto spośród szerokiej gamy pojazdów sprzedawanych przez Forda.

Stany Zjednoczone powoli wkraczały w epokę podboju kosmosu, co przekładało się również na motoryzację. Wnętrza samochodów coraz częściej wypełniały futurystyczne elementy. Tak samo wyglądała sytuacja w Mercurym Medaliście. Dźwignie odpowiadały w nim nie tylko za zmianę biegów, ale i np. za regulację ogrzewania. Tablica rozdzielcza została tam zaprojektowana w taki sposób, żeby wyglądała podobnie do kabiny w samolotach.

4.98
Ocena na postawie 35 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercury
TypSamochód osobowy

Inne modele Mercury

Mercury Medalist: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie