Mercury M-47

Model
Mercury M-47 Zobacz 2 zdjęcia

Mercury M-47 jest pick-upem produkowanym w latach 1947 – 1968 przez Mercury – submarkę należącą do amerykańskiego Forda. M-47 sprzedawany był przede wszystkim na kanadyjskim rynku, gdzie zastępował modele z F-serii Forda.

Mercury M-47 – historia

W 1946 roku kanadyjski oddział Forda podzielił się na dwie dywizje, nazwane Lincoln i Mercury. Takie rozwiązanie miało na celu oddzielenie profili sprzedaży oraz sieci dilerów na rynkach amerykańskim i kanadyjskim. Chociaż od początku współpraca między dywizjami układała się pomyślnie, często dochodziło do zdublowania się modeli, co poddawało w wątpliwość skuteczność rozwiązania. Żeby bardziej odróżnić produkowane po obu stronach granicy modele, Mercury w swoich autach montował charakterystyczny grill, a ciężarówki miały także zmienione wnętrze i inaczej zaprojektowane nadwozie. Dwa lata później w 1948 roku zdecydowano się wykorzystać F-serie Forda, kopiując podstawowe elementy flagowych projektów do kanadyjskich modeli. W ten sposób powstała M-seria, która w rozwinięciu znaczyła po prostu Mercury. Wiedząc, skąd pochodzi Mercury i co oznacza litera M, należy również wyjaśnić pochodzenie numerów poszczególnych modeli. Cyfry - w tym przypadku 47 oznaczały po prostu wagę ciężarówki, czyli 4700 funtów, co w przeliczeniu daje ok. 2132 kg. Jeśli chodzi o wnętrze pick-upów, zarówno kanadyjskie, jak i amerykańskie modele używały tych samych podzespołów z tą różnicą, że Mercury miał dużo mniejsze pole wyboru przez przyszłego właściciela. Było tak ze względu na fakt, że rynek kanadyjski był dużo mniejszy – Ford sprzedawał na nim aż dziesięć razy mniej ciężarówek niż w Ameryce. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku silników. Słynną jednostkę V8 montowano w Fordach już w 1954 roku, podczas gdy Mercury zaczął używać jej od 1956 roku, po jej pozytywnym przyjęciu przez użytkowników w Stanach.

Mercury M-47 – dane techniczne

Mercury M-47 był dużym pick-upem, który przeznaczony był do pracy w przemyśle i transporcie. Szczególnie wzmacniane podwozie z dodatkowymi stabilizatorami drążków wpływało na możliwości M-47. Auto bez większego problemu było w stanie przewozić ładunki ważące ponad tonę dzięki pojemnej skrzyni ładunkowej. Użytkownicy szczególnie chwalili dobre wykorzystanie tego elementu podczas pracy przy budowie domu czy na dużej farmie. Wysoko ustawione zawieszenie Mercury M-47 pozwalało również na jazdę w trudniejszym terenie, pagórkach, błocie czy w lesie. Konstrukcja została maksymalnie zamknięta od spodu, przez co nie trzeba było obawiać się zahaczenia o wystający konar czy większy kamień, który w przypadku nieosłoniętych modeli często powodował poważne zniszczenia. Swoją potężną moc Mercury M-47 zawdzięczał silnikowi V8, który umieszczony został z przodu konstrukcji, podobnie jak napęd, który przełożono na przednią oś. Warto dodać, że jednostka V8 posiadała aż 110 koni, a moment obrotowy wynosił 3 800 rpm. Napęd obsługiwała automatyczna przekładnia z trzema biegami, co było ciekawym i dość często wykorzystywanym rozwiązaniem w samochodach ciężarowych z tamtego okresu. Taki układ pozwalał na większe przełożenie mocy i uzyskanie realnie lepszego przyspieszenia. W przypadku dużych ciężarówek odgrywało to znaczącą rolę w sytuacji np. ruszania z miejsca przy załadowanej pace czy manewrowaniu pick-upem przy mniejszych prędkościach. Wspomniane podniesione zawieszenie powodowało, że rozstaw osi Mercury M-47 był znacznie większy niż w standardowych pick-upach i wynosił aż 2895 mm. Aby zwiększyć możliwości manewrowe Mercury M-47 wyposażono w hydrauliczne hamulce, które posiadały 11-calowe bębny, a więc znacznie większe niż miało to miejsce w samochodzie osobowym.

Mercury M-47 - wyposażenie

Warto również dodać kilka słów o wnętrzu ciężarówki, która jak na 50 lata była naprawdę dobrze zaprojektowana. Wysoka kabina i ergonomiczne rozmieszczenie elementów na desce rozdzielczej było tym, za co najbardziej chwalono M-47. Kierowca miał do dyspozycji wyprofilowany drążek zmiany biegów, ręcznie regulowane lusterka i szyby oraz duże zegary, które nie posiadały podświetlenia tarcz, ale wskazówki zostały pokryte farbą, dzięki której wskaźniki były wyraźnie widoczne podczas jazdy nocą. Dodatkowo Mercury M-47 wyposażony był w radio, skrzynkę narzędzi, którą umieszczono w tylnej części konstrukcji oraz stalowe łóżko, które znajdowało się nad kabiną kierowcy.

Mercury M-47 – rynek wtórny

Mercury M-47 był świetnym autem ciężarowym, które zostało docenione wraz z upływem lat, stając się w rezultacie klasykiem kanadyjskiej motoryzacji. W skutek tego Mercury M-47 jest obecnie poszukiwany przez kolekcjonerów na całym świecie. Naturalnie, najczęściej można go spotkać w Ameryce Północnej, gdzie ceny na rynku wtórnym wahają się w granicach 34 000 dolarów, czyli ok. 90 000 złotych.

4.11
Ocena na postawie 38 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercury
TypSamochód osobowy
SegmentPick-up

Inne modele Mercury

Pick-up - Inne modele

Mercury M-47: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie