Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Mercedes-Benz Klasy G

Model
Mercedes-Benz Klasy G Zobacz 3 zdjęcia

Mercedes klasy G, o nieoficjalnym oznaczeniu W461, to niestandardowa zabudowa modelu bazująca na linii W460. Samochód był produkowany w austriackim Graz i dostarczany klientom od 1979 roku.

A byli to klienci nie byle jacy. Żaden prywatny odbiorca nie był w stanie zamówić odmiany 461, ponieważ były to po prostu 460 przygotowane dla służb publicznych. Specjalnie opracowane pojazdy dla straży pożarnej, policji, wojska, straży granicznej czy ochrony rządowej od swoich "cywilnych" odpowiedników różniły się przede wszystkim zaawansowaną konstrukcją. Różnice względem tej zastosowanej w W460 są bardzo trudne do dostrzeżenia.

Między innymi z tego powodu producent zrezygnował z oficjalnej, innej nomenklatury dla pojazdów przygotowanych dla wspomnianych służb. Na pokładzie tych samochodów mógł znaleźć się profesjonalny osprzęt przygotowywany przez firmy specjalizujące się w produkcji zabudowy samochodów do zadań specjalnych. Pancerne zawieszenie, kuloodporne szyby, wzmocnione podwozie, pompy wodne, uchwyty pod karabiny czy zabudowa transmisyjna to tylko kilka przykładów urządzeń, które mogły znaleźć się na pokładzie Mercedesa G w odmianie W461.

Pod względem stylistyki pojazd nie różnił się niczym od aut dostępnych dla prywatnych odbiorców. Była to kwadratowa sylwetka z czarną atrapą z przodu, okrągłymi lampami i trapezowymi kierunkowskazami na błotnikach. Żadnej designerskiej innowacji, co pozwoliło stać się klasie G pancernym i funkcjonalnym pojazdem. Nadwozie mierzyło 4662 mm długości, 1760 mm szerokości oraz 1931 mm wysokości. Podobne wymiary miał model W462, którego specyfikację podporządkowano wyłącznie jednostkom wojskowym.

Bliźniaczym autem był francuski Peugeot P2, na którego licencji opracowano jeszcze kilka bardzo zbliżonych konstrukcyjnie modeli, różniących się w zasadzie wyłącznie detalami. Ważący często przeszło 2,5 tony pojazd niełatwo było odróżnić od modelu W461 czy bazowego W460. Napędzany obiema osiami W461 w toku produkcji wyszedł w specjalnej odmianie G280 CDI "Edition Pur". Był to specjalny model, na którego zakup mógł sobie pozwolić prywatny odbiorca.

Auto wyróżniało się tym, że miało wiele technologicznych udoskonaleń wykorzystywanych przez służby. Tych usprawnień były pozbawione modele W460, jednak z powodzeniem służyły one w nowszych autach (W463). Wyposażone w rozrusznik o mocy 24V oraz maskę umożliwiającą stąpanie po niej auto zasilane było zmodernizowanymi jednostkami napędowymi. Bazę stanowiły motory stosowane także w W460, a więc silniki 2,3 l, 2,4 l, 2,8 l i 3,0 l. Pojazdy oficjalnie były wyposażone w jednostki o mocy około 110-120 KM, jednak często bywało tak, że miały siłę nawet o 50% większą. Podobnie było ze skrzyniami biegów, które nie były ogłaszane jako nowa konstrukcja, jednak opracowano je całkowicie od początku. Przekładnie, podobnie jak układ przeniesienia napędu, były wzmocnione, dzięki czemu dzielniej służyły chociażby na froncie.

Oficjalnie nie podano nawet daty zakończenia produkcji tego wyjątkowego i rzadko spotykanego samochodu. Model W460 montowany był do 1991 roku i prawdopodobnie w podobnym przedziale czasowym wytwarzano W461/W462, oficjalnych zapewnień fabryki jednak nie ma.

4.46
Ocena na postawie 40 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
TypSamochód osobowy

Inne modele Mercedes-Benz

Oceny użytkowników (5)

Mercedes-Benz Klasy G: newsy, testy i recenzje

Ford Puma - niespodziewane skojarzenia

Szef Daimlera potwierdza. Będzie elektryczny Mercedes Klasy G

... Legendarny Mercedes Klasy G, który do tej pory kojarzony był głównie z dużymi i paliwożernymi silnikami, doczeka się elektrycznej wersji, zasilając najprawdopodobniej gamę modeli EQ. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi. ... Mercedes Klasy G ...

6 miesięcy temu

Mercedes klasy G od Carlex Design. Polacy dają radę

... Carlex Design to polski specjalista od samochodowych wnętrz, słynący z uwielbienia dla luksusowych pojazdów terenowych oraz SUV-ów. Tym razem na warsztat trafił Mercedes klasy G, na bazie którego powstała specjalna edycja 40 years of G-Class. ...

8 miesięcy temu

Cristiano Ronaldo ma nowe auto. To Brabus G V12 900

... Brabus G V12 900 to prezent na 35. urodziny piłkarza, podarowany przez jego partnerkę Georginę Rodriguez. Trzeba przyznać, że dziewczyna ma gest, a sądząc po reakcji Ronaldo, podrasowana Klasa G ... ", lecz jej mocno podrasowane wydanie, które ...

3 miesiące temu

Brabus 800 XLP Adventure to 800-konny pickup do transportu drona

... Brabus to pierwsza firma tuningowa, która przerobiła nową G-klasę na pickupa. I to w jakim stylu. 800 XLP Adventure jest dłuższy, szerszy i przede wszystkim mocniejszy od standardowego G63 AMG. A do tego można nim przewieźć całkiem sporego drona ...

3 miesiące temu

Mercedes-Benz CLA 220 Coupe: klasa średnia zamknięta w kompakcie

... Pod względem rozmiarów podgryza Mercedesa Klasy C, a stylistycznie jeszcze większego CLS, choć jest rywalem Mercedesa Klasy A Limuzyna. Z nieukrywaną radością przetestowałem Mercedesa CLA, który moim ... , ma w standardzie system 4Matic i auto ...

4 miesiące temu

Mercedes-AMG G63: Joker trafia na drogi

... Są całkiem oderwani od rzeczywistości, ale i wyjątkowo dobrze do niej pasują. Filmowy wróg Batmana i najszybsza odmiana Mercedesa Klasy G mają zadziwiająco dużo wspólnych cech, przez które wywołują taką samą mieszankę rozbawienia i strachu. ... ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie