Mazda RX-5

Model
Mazda RX-5 Zobacz 2 zdjęcia

Mazda RX-5 to samochód osobowy produkowany w latach 1975-1981 przez japońską Mazdę. Nazywano tak sprzedawaną poza granicami kraju wersję auta Mazda Cosmo. Zdecydowanie różni się od podobnie brzmiącego modelu MX-5. Znana była także pod nazwą spotykaną także w późniejszych modelach tej marki - Mazda 121.

Mazda RX-5 – historia

W latach 60. świat miał obsesję na punkcie kosmosu. Zauważyć to można było również w branży motoryzacyjnej, bo prawie każdy z producentów posiadał wtedy w swojej ofercie auto o astronomicznej nazwie. Po drogach jeździły m.in. Ford Galaxie, Mercury Comet, a także Chevrolet Nova. Do manii na tym punkcie postanowiła więc dołączyć także japońska Mazda. Chcieli pokazać, że myślą o przyszłości.

Tak powstała Mazda Cosmo. Model ten zadebiutował w 1967 roku i otrzymał nowe wynalazki tej firmy. Znalazł się wśród nich między innymi silnik z tłokiem obrotowym. Zaprojektował go na początku dekady niemiecki inżynier o nazwisku Felix Wankel. Napęd ten miał być znacznie lżejszy niż zwykłe i miał posiadać zdecydowanie większą moc. Aby zaprezentować jego wydajność, Mazda wysłała Cosmo na 84-godzinny wyścig. Do mety dojechał tylko 1 z 2 egzemplarzy.

Po 5 latach model Cosmo pierwszej generacji wycofano. Mazda nie zrezygnowała jednak z eksperymentów z silnikiem Wankla. W 1972 roku wypuściła na rynek Mazdę Luce Rotary – największego ze swojej oferty sedana z tym właśnie napędem. Auto sprzedawane za granicą otrzymało przydomek RX-4. Pojazd kierowano do osób szukających luksusu.

W 1975 roku Mazda Cosmo miała tymczasem powrócić. Szefowie japońskiej firmy wyciągnęli wnioski z wcześniejszych porażek i zadecydowali, że auto będzie dostępne zarówno z nowoczesnym silnikiem Wankla, a także z napędem zwykłym. Chcieli, by Cosmo nie było już autem tylko sportowym, ale także luksusowym nawiązującym nieco do takich samochodów jak Lincoln Continental.

Poza granicami Japonii Mazda Cosmo 2 generacji zadebiutowała jako Mazda RX-5. Oparto ją na wcześniejszym RX-4, jednak oferowano ją tylko jako 2-drzwiowe coupe oraz fastback. Japończycy mogli się cieszyć zwolnieniami z podatku dzięki nowemu rodzajowi silnika. Tylko oni przyjęli tę informację z zachwytem.

Auto osiągnęło niewielki sukces za granicą. Chociaż w Japonii zaledwie w rok sprzedano 55 tys. egzemplarzy, po kilku latach Mazdy RX-5 nie można było kupić już nigdzie indziej. Produkcja samochodu zakończyła się w 1981 roku, kiedy przestano też tworzyć resztę generacji Cosmo. Po kilku latach światło dzienne ujrzał nowy model o nazwie RX – Mazda Savanna RX-7.

Mazda RX-5 – dane techniczne, wyposażenie

Mazda RX-5 miała w Japonii przydomek Anti-Pollution. Jej celem było zmniejszenie w tym kraju emisji spalin. Silniki z tłokiem obrotowym miały większą moc przy niewielkiej pojemności, przez co myślano, że są także ekologiczne. Jak się później okazało, Wankle pochłaniały nieraz znacznie większą ilość paliwa.

Mazda RX-5 posiadała dwa tego typu napędy do wyboru – był to dostępny już wcześniej w innych modelach 2-rotorowy silnik o pojemności 1,1 l oraz nowszy 1,3 l. Ten pierwszy miał posiadać moc rzędu 123 KM (92 kW) oraz moment obrotowy 162 Nm. Dawało to maksymalną prędkość 185 km/h. Drugi był z kolei nieco szybszy. Maksymalne 190 km/h zapewniała moc 133 KM (99 kW).

Model kupić można także z silnikiem tradycyjnym pod nazwą Cosmo 1800 i Cosmo 2000. Rzędowa 4-cylindrówka dostępna jest tu w wersjach 1,8 i prawie 2 litrów pojemności. Ma natomiast nieco słabsze osiągi od znanego z tego modelu Wankla. W przypadku tej pierwszej jest to na przykład 100 KM (74 kW) mocy. Auto posiadało w każdej dostępnej wersji hamulce tarczowe.

Mazda RX-5 dostępna była tylko z 5-biegową manualną przekładnią. Była jednym z większych pojazdów w ofercie producenta. Była też cięższa od Mazdy Luce. Stało się tak dzięki umieszczeniu wewnątrz wszelkich możliwych udoskonaleń. Japończycy sprawili, że wewnątrz wyglądało jak nieco mniejsza limuzyna. Auto rywalizowało na rynku z autami znanymi jako popularne wśród biznesmenów: Toyotą Crown oraz modelami Nissana takimi jak Cedric czy Gloria.

Mazda RX-5 dostępna była jako coupe, ale także z nadwoziem określanym jako notchback. Posiadało z tyłu mniej wyraźnie zarysowany, odróżniający się bagażnik z wcięciem, przez co ta wersja nie wygląda jak stworzone z jednej bryły. Ze względu na nazwę Cosmo, jaka towarzyszyła temu samochodowi, wewnątrz znajdziemy natomiast przypominające statki kosmiczne wykończenie i zaokrąglone detale na desce rozdzielczej.

Wymiary pojazdu:
długość: 4,475–4,545 mm
rozstaw osi: 2510 mm
szerokość: 1685 mm
wysokość: 1325 mm
waga: 1120 kg

3.68
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Inne modele Mazda

Mazda RX-5: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie