Mazda Bongo Brawny

Model
Mazda Bongo Brawny Zobacz 2 zdjęcia

Mazda Bongo Brawny jest samochodem osobowym dostępnym na rynku w wersjach: pickup truck i cabover van. Auto od 1966 roku produkowane jest japońskie przedsiębiorstwo Mazda w zależności od wersji z silnikami umieszczonymi zarówno z przodu, pośrodku oraz w tylnej części pojazdu.

Mazda Bongo Brawny – początki produkcji

Mazda Bongo Brawny po raz pierwszy zaprezentowana została w 1966 roku wyposażony w 4-suwowy silnik z pojemnością 782 cm3 i układem chłodzenia cieczą. Auto posiadało napęd przełożony na tylną oś i dostępne było w dwóch wersjach: słabszą F800 i mocniejszą F1000. Ta ostatnia posiadała jednostkę napędową o pojemności 987 cm3 i mocą w zależności od wersji 48 KM z momentem obrotowym 5500 obr./min. Co więcej, zastosowanie napędu przełożonego na tylną oś nie było częstym rozwiązaniem, jeśli chodzi o vany. Model jazdy wymagał od kierowcy doświadczenia i lepszych umiejętności niż miało to miejsce w przypadku samochodu z napędem przełożonym na oś przednią. Mimo to napęd tylny posiadał wiele zalet, do których zaliczyć można m.in. lepszy rozkład masy, prostą konstrukcję przedniego zawieszenia, zdolność do przenoszenia dużych wartości momentu obrotowego oraz większy kąt skrętu kół przednich i ułatwiony dostęp do elementów podczas naprawy. W przypadku podwozia zastosowano konstrukcję podwozia z kodem FPA. Mimo pozytywnych ocen Mazda zaprezentowała kolejną wersję vana, która wyposażona została w elektryczny napęd pozwalający na osiągnięcie 75 km/h. Elektroniczna jednostka osiągnęła sukces, dlatego w późniejszym okresie została wykorzystywana w niewielkim modelu Mazda Familia. W międzyczasie ze względu na zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin Mazda Bongo Brawny została kolejny raz przeprojektowana. Auto zachowało ten sam kształt nadwozia, a wewnątrz kabiny dodano lampki kontrolne oraz wzmacniane pasy bezpieczeństwa. Utwardzono również podwozie, co sprawiło, że Mazda Bongo Brawny były bardzo wytrzymałe i były w stanie przewozić nawet pół tony.

Mazda Bongo Brawny – kolejne wersje

Mazda Bongo Brawny poddawany był kolejnym zmianom, z których najważniejsza została przeprowadzona w 1977 roku. Konstruktorzy zastosowali tylny napęd i silnik z pojemnością 2.2 litra, który dostępny był w sprzedaży pod nazwą E2200. Co ciekawe Mazda Bongo Brawny w tej wersji wyeksportowane zostało na rynek Korei Południowej (Kia Bongo) oraz Wielkiej Brytanii w 1982 roku. W stosunku do pierwszej wersji auto posiadała prostokątne reflektory i klasyczną kratkę.

Mazda Bongo Brawny – najnowsza generacja

Mazda Bongo Brawny w najnowszej generacji pojawiła się w 1999 roku na zagranicznych rynkach, będąc oznaczonym jako Mitsubishi Delica, Mazda E-series oraz Nissan Vanette. Ponadto najnowsza wersja Mazda Bongo Brawny wyposażona została w platformę SK, która w całości oparta została na modelu SE/SS. Ze względu na problemy finansowe przedsiębiorstwa, Mazda nie mogła pozwolić sobie na stworzenie całkowicie nowej platformy. W przypadku podzespołów zastosowano 1.8-litrową jednostkę EGI F8-E z mocą 90 KM oraz napędzaną Dieselem 2.2-litrową jednostkę z mocą 79 KM. W międzyczasie władze Mazdy ogłosiły, że jest to ostatnia odsłona osobowych samochodów użytkowych i ciężarówek z serii Bongo, a zakończenie produkcji zapowiedziano na rok 2018, po której konstruktorzy mają skupić się na modelach o niższym zużyciu paliwa.

Mazda Bongo Brawny – australijski rynek

Dzięki odniesionym sukcesom na rodzimym rynku Mazda Bongo Brawny zaczął być eksportowany na rynek australijski, gdzie sprzedawany był pod nazwą Ford Econovan, Mazda E-series i Ford Spectron. W podstawowej wersji australijska Mazda Bongo Brawny wyposażona została w 1.8-litrowy silnik benzynowy, który obsługiwany był przez manualną skrzynię biegów, pojedyncze koła na tylnej osi oraz 3 lub 6-osobowe nadwozie w rozmiarze XL. Oprócz tego przed 1986 roku na rynku australijskim dostępna była również jednostka z pojemnością 1.4-litra i 5-biegową przekładnią. Kolejna wersja przygotowana wyłącznie na eksport Mazda Bongo Brawny wyposażona została w wysokoprężny, 2-litrowy benzynowy silnik oraz 2.2-litrowy napędzany Dieselem, które obsługiwane były przez 5-biegową manualną przekładnię. W grudniu 1985 roku producent po raz ostatni zaktualizował Mazdę Bongo Brawny, wstawiając do niej bezołowiowy silnik, którego pojemność skokowa została zwiększona z 1.4 do 1.8 litra. Co więcej konstrukcja zyskała podwójne koła montowane do tylnej osi oraz kolorowe zderzaki, wewnętrzną tapicerkę oraz nowy pas boczny i niższy dach.

Mazda Bongo Brawny – wymiary

Mazda Bongo Brawny charakteryzuje się dłuższą konstrukcją o długości 4385 mm i szerokości 1690 mm. Ponadto konstrukcja osiąga 1970 mm wysokości, a osie pojazdu rozstawione zostały na odległość 2400 mm. Oprócz tego Mazda Bongo Brawny wyposażona jest w zbiornik paliwa z pojemnością 62 litrów.

Mazda Bongo Brawny – osiągi/spalanie

Mazda Bongo Brawny osiągał prędkość maksymalną w wysokości 100 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 20 sekund. Pokonanie dystansu kilometra zajmuje Mazdzie Bongo Brawny niecałe 50 sekund, a ćwierć mili przy optymalnej pracy skrzyni biegów model pokonuje w 24 sekundy. Miało to bezpośrednie przełożenie na parametry spalania, które kształtowały się na poziomie 13 l/100 km w mieście, 11 l/100 km w modelu mieszanym i tylko 9 l/100 km w trasie.

Mazda Bongo Brawny – wyposażenie

Podstawowa wersja Mazda Bongo Brawny wyposażona została w takie elementy jak: radio FM/AM, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, szeroka deska rozdzielcza z regulatorami wlotów powietrza i światłem awaryjnym, centralny zamek, tempomat czy manualnie regulowane szyby i lusterka.

Mazda Bongo Brawny – bezpieczeństwo

Mazda Bongo Brawny w podstawowej wersji wyposażony był w takie elementy poprawiające bezpieczeństwo jak m.in.: wspomaganie układu hamulcowego, system ABS, system kontroli trakcji, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów oraz regulowane fotele i zagłówki umożliwiające bezpiecznej pozycji kierowcy i pasażerom w stosunku do modelu jazdy.

4.03
Ocena na postawie 26 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Inne modele Mazda

Mazda Bongo Brawny: newsy, testy i recenzje

Nowe ceny Mazdy 3. Podstawowy wariant drożeje o 5000 zł

... Podstawowy wariant Mazdy 3, czyli benzynowa wersja 2.0 Skyactiv-G, jest od tego roku droższa o 5000 zł. Natomiast potaniały samochody wyposażone w innowacyjny silnik Skyactiv-X. ... Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM zostaje wycofana z ...

6 dni temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

2 miesiące temu

Prototypowa Mazda MX-30: oni nawet elektryki robią po swojemu

... Gdy wszyscy mówią o jak największym zasięgu, Mazda pracuje nad elektrykiem, który przejedzie zaledwie 200 km. Szaleństwo? Niekoniecznie. MX-30 trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku, ale już teraz mogłem przejechać się prototypem auta i ...

miesiąc temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

3 miesiące temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

6 miesięcy temu

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

2 miesiące temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

10 miesięcy temu

Najpiękniej brzmiąca Mazda RX-7 z wyścigowym, 1000-konnym silnikiem

... więc inny sposób na łechtanie swoich uszu – postanowił zbudować uliczny samochód o niepowtarzalnym dźwięku. A dokonał tego za pomocą legendarnego, 4-rotorowego silnika Wankla od Mazdy - 26B ... . Dla niewtajemniczonych, silnik 26B zalicza się do ...

2 miesiące temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

9 miesięcy temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie