Ford Verona

Model
Ford Verona Zobacz 2 zdjęcia

Ford Verona (nazywany również Volkswagenem Apollo) należy do małych rodzinnych samochodów, które produkowane były w latach 1989 – 1992 i 1993 – 1996 w Brazylii przez Autolatinę czyli grupę stworzoną przez Forda współpracującego z Volkswagenem. Na rynku Ford Verona zastąpił przestarzały już model Ford Del Rey, a po zakończeniu produkcji w 1996 roku jego miejsce w portfolio producenta zajął popularny Ford Escort.

Ford Verona – historia

Konstrukcja Forda Verona bazowała na modelu Ford Orion (II generacja), a na stworzenie całego modelu od podstaw koncern przeznaczył aż 100 milionów dolarów. W ten sposób powstała pierwsza wersja rodzinnego auta, które wyróżniało się 2-drzwiową bryłą z charakterystycznym ''ściętym'' tyłem i maską niemal bezpośrednio przeniesioną z Volkswagena Apollo. Ponadto Autolatina rozpoczęła produkcję Forda Verony w 1992 roku czyli 3 lata po oficjalnym zaprezentowaniu pierwszej wersji, która w 1996 roku została zastąpiona przez szóstą generację Forda Escorta.

Ford Verona – dane techniczne

Ford Verona otrzymał dwa benzynowe silniki, czyli jednostkę o pojemności 1.6 litra i 1.8 litra, a obsługiwała je wyłącznie manualna przekładnia wyposażona w 5 biegów. Co więcej, napęd auta został przełożony na przednią oś, dzięki czemu prowadzenie pojazdu nie wymagało takiego doświadczenia, jak to miało miejsce w przypadku napędu na tył. Na koniec warto dodać, że silniki wykorzystywane przez Forda Veronę posiadały elektrycznie sterowany wtrysk paliwa, co było wówczas nowością ułatwiającą optymalne rozłożenie sił napędowych i zmniejszenie wskaźników spalania.

Ford Verona – wyposażenie

W przypadku Forda Verony jedną z zalet szczególnie docenianych przez użytkowników był duży bagażnik, którego pojemność wynosiła 400 kg. Z tego powodu auto polecano przede wszystkim rodzinom, które mogły wykorzystać dodatkowe miejsce do przewożenia niedzielnych zakupów czy bagaży podczas wakacyjnego wyjazdu. Ponadto, w standardowym wyposażeniu Ford Verona posiadał elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, aluminiowe felgi, radio FM/AM, odtwarzacz kaset, wzmacniane pasy bezpieczeństwa i poduszkę powietrzną dla kierowcy. Oprócz tego, na uwagę zasługuje również wnętrze auta, które podobnie jak kabina odznacza się wysoką ergonomią oraz dopracowanymi szczegółami. Deska rozdzielcza w centralnym punkcie posiada wszelkie niezbędne regulatory nawiewów i klimatyzacji oraz łatwo dostępne zarówno dla kierowcy, jak i pasażera schowki, a plastikowe wykończenia nadają całości klasy i elegancji. Również zegary zasługują na pochwałę, są wyraźne i dobrze podświetlone, dlatego ich odczytywanie szczególnie podczas nocnej jazdy nie sprawia większych trudności.

Ford Verona – wymiary

Ford Verona należy do kompaktowych samochodów, co wyraźnie widać, jeśli weźmiemy wymiary auta. W ten sposób jego długość wynosi 4215 mm, przy szerokości 1640 mm i wysokości 1331 mm. Co więcej, jak już zostało wspomniane, dzięki napędowi na przednią oś Ford Verona charakteryzuje się optymalnym rozłożeniem masy na poziomie 955 – 980 kg. Nie jest to dużo, dlatego, aby auto osiągało jeszcze lepsze parametry prędkości, producent zdecydował się rozstawić jego osie na odległość 2402 mm. Na koniec warto dodać, że auto zostało wyposażone w zbiornik paliwa, którego pojemność wynosiła 64 litry, co pozwalało na swobodną jazdę po terenach podmiejskich bez potrzeby częstego tankowania. W ten sposób z pełnym bakiem przy jeździe w mieście Ford Verona był w stanie pokonać 330 – 395 km, co wzrastało do 425 – 510 km w trasie, a podczas jazdy mieszanej wynosiło 467 km.

Ford Verona – osiągi/spalanie

Ergonomiczna konstrukcja i niska masa całkowita sprawiały, że Ford Verona mógł pochwalić się osiągami na zadowalającym poziomie jak na kompaktowe auto należące przecież do popularnego segmentu C. W ten sposób Ford Verona osiągał prędkość maksymalną na poziomie 182 km/h, do setki rozpędzając się w ok. 10 sekund, a przejechanie pierwszego kilometra z największym możliwym przyspieszeniem zajmowało tylko 31,8 sekund. Jeśli natomiast chodzi o spalanie, Ford Verona posiadał zoptymalizowany silnik, który pozwalał zmniejszyć pobór paliwa, mimo to auta wymaga od ok. 16 do 19 l/100 km podczas jazdy po mieście. Wartość ta zmniejsza się do 12 – 15 l/100 km na trasie i wynosi 13 l/100 km podczas mieszanego modelu.

Ford Verona – sprzedaż

W 1990 roku Ford Verona osiągnął 7 pozycję pod względem ilości sprzedanych aut w Brazylii na poziomie 33,248 egzemplarzy. W kolejnym 1991 roku Ford przesunął się na 6 miejsce, żeby w ostatnim roku produkcji pochwalić się wynikiem w wysokości 6,614 egzemplarzy i 9 miejscem w stosunku do pozostałych przedsiębiorstw.

3.84
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Ford

C - Inne modele

Ford Verona: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie