#Aston Martin DB6

Aston Martin DB6

Aston Martin DB6 to samochód zaliczany do segmentu G (grand tourer), który produkowany był w latach 1965 – 1970 przez pochodzące w Wielkiej Brytanii przedsiębiorstwo Aston Martin. Auto stało się w ten sposób najdłużej produkowanym modelem, w ofercie Aston Martina na rynku zastępując model Aston Martin DB5.

  • Aston Martin DB6 wyróżniał się wysokimi osiągami i wyposażeniem w klasie premium.
  • Aston Martin DB6 od poprzednika różnił się przedłużaną konstrukcją.
[1/2] Aston Martin DB6 wyróżniał się wysokimi osiągami i wyposażeniem w klasie premium.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/Paulk888

Aston Martin DB6 – historia

Po sukcesie wcześniejszego modelu DB5 marka szukała wykonawcy jego następcy czyli samochodu sportowego, którego osiągi będą jeszcze wyższe. Najdłużej rozważaną ofertą był projekt stworzony przez studio Touring of Milan, jednak ostatecznie odrzucono propozycję, postanawiając, że producent samodzielnie stworzy nowy model. Prototyp nazwano 4 YMC i w 1965 roku przeprowadzono pierwsze testy w tunelu aerodynamicznym, które wskazały konieczność poprawienia właściwości aerodynamicznych (zwiększenie przyczepności tylnych kół) wersji fastback. Z tego względu konstrukcję przyszłego Astona Martina DB6 oparto na platformie podwozia poprzednika czyli Astonie Martinie DB5, który charakteryzował się przedłużonym spojlerem MP 219. Oprócz tego zrezygnowano z tylnej osi De Dion, co zmieniło konfigurację osi jezdnej oraz wpłynęło na obniżenie kosztów produkcji i przyspieszyło wprowadzenie nowego Aston Martina DB6 na rynek.

Aston Martin DB6 – debiut

Aston Martin DB6 po raz pierwszy zaprezentowany został podczas Londyńskiego Salonu Samochodowego w 1965 roku, gdzie spotkał się z pozytywnymi ocenami. Mimo tego wytknięto jednak konstruktorom przestarzałą specyfikację podzespołów wpływającą bezpośrednio na osiągi. Prace nad samochodem prowadzone były w nowym zakładzie produkcyjnym przeniesionym z Feltham do Newport Pagnell, gdzie zmieniono rozstaw osi (został wydłużony o 95 mm) oraz obniżono poziom montażu zderzaków i tylnych paneli. Dzięki temu uzyskano większą stabilność pojazdu szczególnie podczas pokonywania zakrętów i wzniesień. Oprócz tego tył nadwozia inspirowany był modelem Ferrari 250, co spotkało się z niechęcią klientów Astona Martina ceniących sobie tradycyjne wzornictwo. Z drugiej strony w debiutującej wersji doceniono osiągi, które pozwalały rozwinąć maksymalną prędkość 233 km/h, a nawet 245 km/h, które osiągnął kierowca John Bolster podczas jazd testowych. W przypadku nadwozia Astona Martina DB6 wykorzystano nowoczesny model tylnych amortyzatorów Armstrong Selectaride oraz przeprojektowane okna i mniejsze reflektory tylne. Dodano również spojler, który przedłużył konstrukcję pojazdu o dodatkowe 2 cale.

Aston Martin DB6 – zmiany w stosunku do wcześniejszego modelu

Aston Martin posiada liczne modyfikacje w stosunku do wcześniejszej wersji. Jest to m.in. podniesiona linia dachu poprawiająca przestrzeń nad głową, większa szyba przednia, chromowane koła i białe opony w standardowej wersji wyposażenia (USA), klimatyzacja, wspomaganie układu kierowniczego, 5-biegowa manualna skrzynia biegów ZF i automatyczna przekładnia BorgWarner. W przypadku podzespołów zwiększono moc silników do 325 KM oraz zrezygnowano z niektórych elementów obudowy silnika, co przełożyło się na jego mniejszą masę. Wydłużono również wspomniany tył Aston Martina DB6, co wymagało mocniejszej konstrukcji ze składanej blachy, aby utrzymać osiągi na równie wysokim poziomie.

Aston Martin DB6 – specyfikacja

Aston Martin DB6 wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik z układem DOHC o pojemności 3995 cc i mocą na poziomie 282 KM, który zaprojektował uznany w branży motoryzacyjnej Tadek Mark. Dodatkowo w wersji Vintage użytkownik miał do wyboru jednostkę z mocą 282 KM przy 5500 obr/min i cięższej konstrukcji o niemal 8 kg od poprzednika Astona Martina DB5. W przypadku zawieszenia zastosowano nowatorskie wówczas spiralne sprężyny śrubowe, które dodatkowo regulować można z pozycji kierowcy. Wszystko to przełożyło się na prędkość maksymalną w wysokości 260 km/h oraz osiągnięcie pierwszej setki w niecałe 6 sekund. Na koniec nie sposób nie wspomnieć o wskaźnikach spalania, które wyniosły ok. 18 l/100 km w mieście i zmniejszała się do ok. 14 l/100 km w modelu mieszanym oraz 12 l/100 km w trasie.

Aston Martin DB6 - wymiary

Aston Martin DB6 jak już zostało wspomniane, dysponował przedłużoną konstrukcję w stosunku do poprzednika. W ten sposób jego długość osiąga wartość 4623 mm, przy szerokości 1676 mm i wysokości 1359 mm. W przypadku osi zostały one rozstawione na odległość 2578 mm, a całość przełożyła się na masę całkowitą pojazdu w wysokości 1474 kg. Na koniec warto dodać, że producent wyposażył Aston Martina DB6 w zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów.

Aston Martin DB6 – wyposażenie

Aston Martin DB w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: centralny zamek, immobilizer, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami nawiewów oraz systemem obsługi wlotów powietrza i światła awaryjnego, klimatyzację, radio FM/AM, odtwarzacz CD, system głośników, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, regulowaną kolumnę multifunkcyjnej kierownicy, aluminiowe felgi oraz system schowków i półek do zabezpieczenia przedmiotów mniejszych gabarytów podczas jazdy.

Aston Martin DB6 – bezpieczeństwo

Aston Martin DB6 ze względu na wysokie osiągi wymagające zwiększonych parametrów bezpieczeństwa posiadał specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu. Oprócz tego podstawowa wersja auta wyposażona została w takie elementy dodatkowe jak: system ABS, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, układ przednich i bocznych poduszek powietrznych przeznaczonych dla kierowcy i pasażerów, system kontroli trakcji, wspomaganie układu hamulcowego, regulowane fotele i zagłówki, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów, asystenta pasa ruchu oraz system czujników ułatwiających parkowanie i eliminację martwych punktów podczas wyprzedzania.