Aston Martin DB4

Model
Aston Martin DB4 Zobacz 2 zdjęcia

Aston Martin DB4 to sportowy grand tourer sprzedawany przez Aston Martina w okresie 1958 – 1963. Konstrukcja auta oparta została o model DB Mark III z całkowicie nowym nadwoziem. Dzięki temu i pozytywnym recenzjom użytkowników design DB4 dał podstawy powstaniu późniejszego modelu Aston Martin DB4 GT Zagato oraz Lagonda Rapide, który jest 4-drzwiową wersją saloon. Po zakończeniu produkcji Aston Martin DB4 zastąpiony został na rynku przez model Aston Martin DB5.

Aston Martin DB4 – stylistyka

Aston Martin DB4 zaprojektowany został w całości przez pochodzącą z Mediolanu firmę Carrozzeria Tourin, a jego kontynentalny design stał się sensacją na Samochodowych Targach w 1958 roku. Pomimo że konstrukcja zaprojektowana została we Włoszech, Aston Martin DB4 był pierwszym modelem producenta, który powstawał w Buckinghamshire, w Anglii budowany przez firmę Newport Pagnell.

Aston Martin DB4 – specyfikacja

Aston Martin DB4 wyposażony został w silnik o pojemności 3.7 litra zaprojektowany przez Tadeka Mareka. Jednostka posiadała 6 cylindrów oraz aluminiowe wykończenie, co przełożyło się na moc na poziomie 240 KM, a obsługiwała go 6-biegowa manualna przekładnia. W początkowej fazie produkcji zdarzało się, że jednostka się przegrzewała, ale moc 240 KM oraz gaźnik twin-SU skutecznie rekompensowały tę wadę. W przypadku niezależnego zawieszenia Aston Martin DB4 posiadał hamulce tarczowe wyposażone w wspomaganie, które montowane było zarówno na przedniej jak i tylnej osi pojazdu. Jeśli natomiast chodzi o koła Aston Martin DB4 wykorzystywał modele firmy Dunlop, które w późniejszym okresie zastąpione zostały przez Girlingsy. Oprócz tego niezależne zawieszenie korzystało z poprzecznych wahaczy z kulowym przegubem, a układ kierowniczy działał z wykorzystaniem mechanizmów zębatkowych. Dzięki temu współczynnik końcowego przełożenia osiągał wartość 3.54: 1 w Europie i 3.77 w Stanach Zjednoczonych.

Aston Martin DB4 – wymiary

Aston Martin DB4 posiada niewielką konstrukcję, aby uzyskać jak najmniejszą wagę, co przekłada się na wysokie osiągi. W ten sposób długość pojazdu wynosiła 4496 mm przy szerokości 1676 mm i wysokości 1334 mm. Wspomniana masa całkowita Astona Martina DB4 osiągnęła 1308 kg. Oprócz tego producent wyposażył auto w niewielki zbiornik paliwa o pojemności 40 litrów.

Aston Martin DB4 – osiągi/spalanie

Aston Martin DB4 podczas testów prędkości w 1960 roku osiągnął prędkość maksymalną w wysokości ok. 140 km/h do setki przyspieszając w niecałe 10 sekund. W ten sposób konsumpcja paliwa stabilizowała się na poziomie 16 l/100 km podczas jazdy po mieście, co zmniejszało się do 12 l/100 km w trasie wynosiło ok. 14 l/100 km w modelu mieszanym.

Aston Martin DB4 – wersje

Od początku istnienia Astona Martina DB4 pojawiły się 4 serie pojazdu. Najbardziej widoczne zmiany dotyczą innego ułożenia ram okiennych (seria II) i posiadania powiększonego grilla (seria IV). Z drugiej strony seria III charakteryzowała się płaskim tyłem konstrukcji i trzema mniejszymi lampami montowanymi na chromowanych podstawkach. Oprócz tego pierwsze wersje posiadały pojedyncze panele boczne, a ostatnia V seria z września 1962 roku w ogóle ich nie miała. Co więcej, ostania seria wyróżniała się bardziej opływowym kształtem nadwozia oraz większym rozstawem osi, co zapewniało zwiększoną aerodynamikę. Poza wersjami numerowanymi Aston Martin DB4 na rynku pojawił się również jako kabriolet, który zaprezentowany został w 1961 roku. W konstrukcji zaszły pewne zmiany, co sprawiło, że auto przypominało rajdowego saloon i bardzo rzadko produkowanej seryjnie wersji hardtop. Przez cały okres produkcji sprzedano ok. 1,110 egzemplarzy samochodu wyposażonych w bardzo mocny silnik Vantage. Dzięki temu Aston Martin DB Convertible osiągał prędkość maksymalną ok. 180 km/h. Kolejna wersja Aston Martin DB4 było bardzo lekkim autem sportowym o wysokich osiągach, który po raz pierwszy zaprezentowany został we wrześniu 1959 roku. Pojazd charakteryzował się zbliżonymi do siebie światłami i zwężoną karoserią wykonaną w całości z aluminium, co przełożyło się na zmniejszoną masę całkowitą. Rozstaw osi również został zmniejszony do bardziej klasycznego, przez co samochód ma o wiele mniej miejsca na tylne siedzenia. Nowy był także specjalny silnik GT posiadający dwie wersje o pojemności na poziomie 3.7 litra i drugą 3.8 litra, w których zmodyfikowano rozmiar cylindrów, co przełożyło się na moc 302 KM. Dzięki temu Aston Martin DB4 w wersji GT rozwijał maksymalną prędkość w wysokości ok. 243 km/h to pierwszej setki rozpędzając się w ok. 6 sekund. W ten sposób przez cały okres produkcji wyprodukowano 75 takich egzemplarzy, a za projekt nadwozia odpowiadało przedsiębiorstwo Bertone. Seria GT doczekała się kontynuacji w 2016 roku, bazując na klasycznej specyfikacji z 1959 roku.

Aston Martin DB4 – silnik typu Vantage

Razem z debiutem IV serii w 1961 roku Aston Martin wprowadził specjalną, podkręconą wersję napędu nazwaną Vantage. Jednostka wyróżniała się przeprojektowanymi cylindrami, co przełożyło się na moc silnika, która w stosunku do wcześniejszej wersji wzrosła do 266 KM. Od tego czasu większość modeli z serii Aston Martin DB4 wyposażono właśnie w jednostki Vantage, które dostępne były dla wersji: III, IV, V i VI.

Aston Martin DB4 – wyposażenie

Aston Martin DB4 charakteryzował się skromnym wyposażeniem, aby uzyskać jak najniższą masę całkowitą pojazdu. Podstawowa wersja posiada m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, wspomaganie układu kierowniczego, optymalnie zaprojektowana deska rozdzielcza, system nawiewów wewnątrz kabiny i nawiewów szyby przedniej i tylnej, regulowane fotele i zagłówki, dodatkowe światła przeciwmgielne, regulowaną kolumnę kierownicy, dodatkowe podświetlenie zegarów, aluminiowe elementy wyposażenia, system schowków i szuflad łatwo dostępnych zarówno dla kierowcy jak i pasażera czy aluminiowe felgi.

4.82
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAston Martin
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Aston Martin

G - Inne modele

Aston Martin DB4: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie