Renault Dauphine

Model
Renault Dauphine Zobacz 2 zdjęcia

Renault Dauphine jest osobowym samochodem z napędem na tył, który produkowany był w latach 1956 – 67 przez popularny koncern Renault. Pojazd na rynku dostępny był wyłącznie w wersji 4-drzwiowego saloon zastępując w portfolio producenta model Renault 4CV, co przełożyło się na ok. 2 miliony wyprodukowanych egzemplarzy.

Renault Dauphine – koncepcja

Renault jako następca przedsiębiorstwa Louis Renault miał być przekształcony przez Ministerstwo Produkcji Przemysłowej na zakład zajmujący się wyłącznie wytwarzaniem samochodów ciężarowych. Sprzeciwił się temu prezes Renault czyli Pierre Lefaucheux, który postawił na produkcję osobówek sprzedając ok. 500 000 modeli 4CV od 1956 roku. Pomysł na następcę czyli Renault Dauphine narodził się podczas rozmowy prezesa z konstruktorem Fernandem Picardem, kiedy obaj zgodzili się, że we Francji po zakończonej wojnie wzrośnie popyt na miejskie samochody osobowe o podwyższonym standardzie.

Renault Dauphine – prototyp

Renault Dauphine wewnątrz przedsiębiorstwa nazwany został przydomkiem ''Projekt 109'', a zarządzali nim inżynierowie: Robert Barthaud, Fernand Picard i Jacques Ousset. W ten sposób powstał prototyp, którego pierwsze testy wykazały, że auto wyposażone w cztery fotele wewnątrz kabiny uzyskuje prędkość maksymalną w wysokości 110 km/h, co przekłada się na spalanie na poziomie 7 l/100 km. Kolejne pięć lat inżynierowie kierujący projektem spędzili na konstruowaniu kolejnej wersji zaczynając od utworzenia glinianego modelu w skali 4:1, aby jak najlepiej zbadać pojazd pod względem aerodynamiki. Po pomyślnie przeprowadzonych badaniach powstała również wersja metalowa. Duże znaczenie w procesie udoskonalania prototypu miało także nowoczesne laboratorium, w którym dzięki wykorzystaniu specjalnych gąsienic możliwe było zmierzenie wskaźników przyspieszenia, hamowania, poziomu hałasu, wentylacji i trwałości części. Oprócz tego, inżynierowie testowali Renault Dauphine poddając go różnego rodzaju naprężeniom w tym wibracyjnym i skręcającym. W kolejnym 1953 roku inżynier główny czyli Picard otrzymał kolejny prototyp auta tym razem wykonany w Madrycie z migdałowo-zielonego materiału, który służył do testowania auta w stanie suchym. Testy wyszły pomyślnie, chociaż Dauphine doświadczył awarii generatora po przekroczeniu 2200 km. Kolejne testy prowadzone były przed modelem Volkswagen Beetle, kiedy współpracujący inżynierowie uznali, że zbyt wysoki jest poziom hałasu wewnątrz kabiny, a co za tym idzie niewystarczające uszczelnienie. Ponadto pojemność silnika to tylko 748 cm3, dlatego nowa 4-cylindrowa jednostka została powiększona do 845 cm3, co wpłynęło również na nowe oznaczenie pojazdu czyli 5CV. W tym czasie marka musiała zmierzyć się z dramatem, kiedy śmierć w wypadku samochodowym poniósł ówczesny prezes Lefaucheux tracąc panowanie nad swoim Renault Fregate na oblodzonej drodze 11 lutego 1955 roku. Znany był fakt, że nie mógł on doczekać się premiery modelu Dauphine organizując poufne nocne testy pojazdu, dlatego na jego cześć Fabryka Flins została nazwana jego imieniem, a marka postawiła pomnik prezesa, który umiejscowiony został przy zjeździe z autostrady Saint-Dizier, Haute-Marne 52100, a w związku ze śmiercią miejsce Lefaucheuxa zajął Pierre Dreyfus. Oprócz tego ostatnie testy objęły sprawdziany auta na drogach w codziennych warunkach, suchych, zapylonych (ulice Madrytu), testowanie jednostek napędowych (Bayonne), testy na zimno w kręgu polarnym (Norwegia), testy zawieszenia (Sycylia), testy w warunkach pogodowych Jugosławii. To wszystko przełożyło się na łącznie ok. dwa miliony kilometrów dróg i torów.

Renault Dauphine – debiut

Renault Dauphine oficjalnie ukazał się na łamach magazynów L' Auto Journal i L' Action Automobile et Touristique w listopadzie 1955 roku. Oprócz tego marka zorganizowała specjalne testy, w których wzięli udział dziennikarze pod kierownictwem sekretarza prasowego Renault – Roberta Sicota, którzy pojechali na Kostarykę i mieli możliwość nieograniczonego podróżowania autem po wyspie nie wydając publikacji na jego temat do 1 marca 1956 roku. W ten sposób Renault Dauphine oficjalnie zadebiutował 6 marca 1956 roku w paryskim Palais de Chaillot z udziałem ponad dwudziestu tysięcy osób. Wydarzenie odbyło się dwa dni przed prestiżowym Salonem Międzynarodowym 1956 w Paryżu.

Renault Dauphine – nazwa

Oprócz wewnętrznego oznaczenia ''109'' prototyp Renault Dauphine nieoficjalnie nazwany został ''5CV'', a ówczesny prezes Lefaucheux określał auto mianem ''La machine de Flins'' (maszyna Flins) nawiązując w ten sposób do fabryki Flins, w której ostatecznie rozpoczęła się produkcja Dauphine. Oprócz tego Renault chciało nazwać nowy model Corvette jednak zrezygnowało z tej koncepcji, aby uniknąć konfliktu z wprowadzoną w międzyczasie na rynek Chevrolet Corvette. Odnośnie ostatecznej nazwy uważa się, że nazwa Dauphine została zapoczątkowana podczas rozmowy inżynierów Marcela Wiriatha i Jeana-Richarda Deshaiesa, którzy stwierdzili, że 4CV to ''królowa dróg'', dlatego nowy model powinien nazywać się Dauphine, co oznacza kobietę – francuskiego dziedzica feudalnego widocznego na tronie. Ciekawym jest również fakt, według którego władze Citroena chciały nazwać swój model Ami6 Dauphine, jednak zrezygnowały z pomysłu w momencie zarezerwowania nazwy przez Renault.

Renault Dauphine – design konstrukcji

Krótko po debiucie Renault Dauphine umieszczony został na rynku pomiędzy produkowanym równolegle modelem 4CV oraz znacznie od niego większym gabarytowo Renault Fregate. Nowe auto dostępne było w 4-drzwiowej wersji sedan, który dysponował większą przestrzenią wewnątrz kabiny oraz jednostką o podwyższonej mocy. Oprócz tego dostępnych było również wiele różnych wersji kolorystycznych i stylizacyjnych wnętrza samochodu.

Renault Dauphine – dane techniczne

Renault Dauphine w przypadku napędu wykorzystywał specjalną wersję chłodzonej wodą jednostki Ventoux 4CV, której pojemność zwiększona została od 760 cc do 845 cc przy mocy podniesionej z 19 do 32 KM. Jednostki obsługiwane były przez dwie przekładnie w tym: 3/4 biegową manualną i 3-biegową skrzynię w typie push button automatic. Przekładało się to na uzyskanie przyspieszenia o wartości do 110 km/h w ok. 32 sekundy, a system chłodzenia został uproszczony dzięki zastosowaniu specjalnych wlotów powietrza umieszczonych za tylnymi drzwiami i wentylowaną konsolą. Oprócz tego Renault Dauphine posiadał cięższą i dłuższą o ok. 300 mm 4-drzwiową bryłę nadwozia z podłużnymi bokami i solidnym krzyżowym wzmocnieniem. Na koniec warto wspomnieć, że Renault Dauphine wykorzystywał napęd na tylną oś, dzięki czemu pojazd charakteryzował się nadsterownością podczas pokonywania zakrętów oraz znacznie lepszym rozkładem masy przy zachowaniu zdolności do przenoszenia dużych wartości momentu obrotowego. Wadą takiego rozwiązania może być fakt, że tylny napęd wymaga od kierowcy doświadczenia i większych umiejętności niż ma to miejsce w pojeździe z napędem przełożonym na przednią oś.

Renault Dauphine – przekładnie zmiany biegów

Renault jako marka oferowała trzybiegowe manualne przekładnie zmiany biegów wyposażone w dodatkowe synchronizatory uruchamiające się podczas działania drugiego i trzeciego biegu. Ponadto w październiku 1961 roku możliwa była również synchronizacja pierwszego biegu, a niedługo później marka umożliwiła również korzystanie z półautomatycznej skrzyni biegów, co zaowocowało powstaniem ręcznych przekładni połączonych z tzw. suchym sprzęgłem, które w obsłudze wykorzystywało dźwignie. Co więcej, od 1963 roku Renault Dauphine było również wyposażone w 3-biegową przekładnię z elektromechaniczną kontrolą, która opracowana została przez markę Jaeger pełniąc funkcję całkowicie automatycznej skrzyni biegów. Była to doceniona na całym świecie innowacja, co poparte zostało przez reklamę Renault mówiącą ''z drążka przeszliśmy na przyciski wykorzystując do tego ekonomię, bo jedyną różnicą pomiędzy naszymi modelami, a pozostałymi autami jest automatyczny mechanizm wykorzystujący elektronikę do przełączania się pomiędzy poszczególnymi biegami''.

Renault Dauphine – zawieszenie

Renault Dauphine w przypadku przedniego zawieszenia wykorzystywał konwencjonalny układ sprężyny śrubowej/wahacza połączony ze stabilizatorem i mechanizmem zębatkowym na odłączanej przedniej osi. Oprócz tego tylne zawieszenie posiadało formę wysoko-przegubowej wahliwej osi wyposażonej w koncentryczną sprężynę zwojową, która umieszczona została na wahadłowych rurach nazywanych przez Renault trąbkami. Dzięki temu, zawieszenie z wyjątkiem czopowych ramion w obudowie przedniego mostu nie posiadało ''tylnego'' zawieszenia, a element dociskowy silnika można było odłączyć od głównej konstrukcji nadwozia, przez co ok. 61% ciężaru Renault Dauphine przenoszone było poprzez tylne koła auta. Warto mieć również świadomość, że konstrukcja tylnej osi umożliwiała tylnym oponom znaczny pochył podczas pokonywania zakrętów ze zwiększoną prędkością, co prowadziło do nadsterowności, podczas której użytkownik mógł stracić kontrolę nad pojazdem. Dlatego niezwykle ważne w eksploracji Renault Dauphine jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Problem ten występował również w modelach General Motors dostępnych w Stanach Zjednoczonych np. Chevrolecie Corvair i aby temu zapobiec marka dodawała do zawieszenia dodatkowe gumowe i pneumatyczne sprężyny (system aerostabilny) oraz ujemny pochył nadwozia, co zwiększało przyczepność na zakrętach.

Renault Dauphine – konfiguracja silnika

Renault Dauphine dysponowało silnikiem napędzającym tylną oś, co według Fernanda Picarda z Renaulta było konsekwencją trendu wprowadzonego przez wcześniejsze modele Fiata i Volkswagena, który to spowodował wzrost produkcji tylnonapędowych pojazdów w Europie Zachodniej z 2.6 do 26.6% (lata 1946 – 1956). W ten sposób w Dauphine zastosowano dwie jednostki Ventoux (670-1 i 670-5) o pojemności 845 cc i mocy 27 i 36 KM, a Renault Dauphine uzyskiwał prędkość maksymalną w wysokości 112 – 130 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 30 – 38 sekund.

Renault Dauphine – stylizacja i wnętrze

Inżynierowie pracujący nad konstrukcją Renault Dauphine od początku nie ukrywali, że wzorowali się na skróconej wersji popularnego wówczas modelu Renault Fregate. Auto wyróżniało również zastosowaniem przednich okrągłych reflektorów oraz obszernego bagażnika, który posiadał aż siedem metrów sześciennych pojemności. Aby zwiększyć przestrzeń wewnątrz kabiny koło zapasowe umieszczone zostało pod przednią częścią samochodu zaraz za panelem pod zderzakiem. W przypadku wnętrza Renault Dauphine posiadało regulowane przednie fotele kubełkowe oraz tylną kanapę, ogrzewacz, podwójne lampy, białą kierownicę i odświeżoną deskę rozdzielczą stylizowaną w ten sposób, aby pasowała na nadwozia. Oprócz tego użytkownik mógł wybrać podwójne klaksony (kraj i miasto) oraz system otwartych pojemników umieszczonych na desce rozdzielczej zamiast podręcznych schowków.

Renault Dauphine – wyposażenie/bezpieczeństwo

Renault Dauphine w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: aluminiowe felgi, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, ręcznie sterowane szyby i lusterka, szeroką deskę rozdzielczą, radio FM/AM, system schowków i półek przeznaczonych do przewozu przedmiotów o mniejszych gabarytach łatwo dostępnych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, dodatkowych paneli wewnątrz kabiny oraz specjalnie zaprojektowanej tapicerki. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na wskaźniki bezpieczeństwa, które zostały pozytywnie ocenione. Świadczyć o tym mogą takie elementy wyposażenia jak: wspomaganie układu hamowania, wzmacniane pasy bezpieczeństwa zarówno kierowcy jak i pasażerów, dodatkowe podświetlenie zegarów, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, dodatkowe światła przeciwmgielne czy ręcznie regulowane fotele i zagłówki, które umożliwiają kierowcy przyjęcie odpowiedniej pozycji.

Renault Dauphine – wymiary

Renault Dauphine zaliczany był do mniejszych samochodów miejskich segmentu B. W ten sposób konstrukcja Dauphine'a osiągała 3937 mm długości oraz 1524 mm szerokości. Ponadto wysokość konstrukcji to ok. 1441 mm, a osie rozstawione zostały na odległość 2267 mm przy masie całkowitej pojazdu na poziomie 650 kg. Na koniec warto dodać, że producent wyposażył Renault Dauphine w zbiornik paliwa o pojemności równej 65 litrów.

Renault Dauphine – inne warianty

Renault Dauphine w 1961 roku dostępny został jako Renault Ondine czyli specjalnej wersji wyposażonej w 4-biegową skrzynię biegów, 4-kołowymi hamulcami tarczowymi i powiększoną mocą do 37 KM. Oprócz tego producent udostępnił również wersje Renault Dauphine Gordini i Renault Dauphine Ondine Gordini. Powstała również wersja limitowana, która wyróżniała się fabryczną homologacją i mocą dostrojoną do 55 KM oraz dodatkowym wyposażeniem w dwucyfrowe gaźniki, 4-biegową manualną skrzynię biegów i obrotomierz. To wszystko przekłada się na osiągnięcie prędkości maksymalnej 140 km/h oraz pomalowanie karoserii na biały kolor z dwoma cienkimi niebieskimi pasami biegnącymi wzdłuż dachu i bagażnika.

Renault Dauphine – krytyka

W 2008 roku w popularnym magazynie The Independent pojawił się artykuł, według którego krytykowano niskie przyspieszenie oraz karoserię, która odznaczała się wysokim współczynnikiem korodowania. Uważano również, ze auto nie spełniło pokładanych w nim nadziei podbicia rynku w Stanach Zjednoczonych. Oprócz tego po badaniu przeprowadzonym w 2000 roku przez magazyn Car Talk uznano, że Renault Dauphine jest dziewiątym najgorszym samochodem, a w 2007 roku dziennikarz Dan Neil (Time with Pulitzer Prize) nazwał Renault Dauphine jednym z najgorszych 50 samochodów wszech czasów.

Renault Dauphine – zakończenie produkcji

Na samym początku lat 60. Renault stara się unikać tzw. kultury pojedynczego modelu, która zniszczyła Volkswagena przyspieszając zarazem rozwój następcy Dauphine czyli R8. W międzyczasie nadszedł okres zakończenia produkcji, co marka świętowała wypuszczeniem limitowanej serii 1000 modeli, a ostatni pojazd opuścił zakłady produkcyjne w grudniu 1966 roku. Do tego czasu Renault Dauphine został wyłączony z produkcji, a montaż auta zlecono podwykonawcom takim jak Lotz, Caravelle czy Brissonneau. Na koniec warto dodać podsumowanie zgodnie, z którym władze Renault wydały oświadczenie mówiące o tym, że produkcja Renault Dauphine przekroczyła milion egzemplarzy w ciągu tylko czterech lat, co było najlepszym wynikiem biorąc pod uwagę europejskie modele. Z drugiej strony w Wielkiej Brytanii Dauphine był pierwszym pojazdem sprzedawanym w dużych ilościach na rynku, który wcześniej zdominowany był przez lokalnych producentów. To wszystko sprawiło, że przez całkowity 10-letni okres produkcji stworzono łącznie aż 2 150 738 egzemplarzy Renault Dauphine.

Renault Dauphine – sporty motorowe

Renault Dauphine odniósł wiele zwycięstw w popularnych wyścigach samochodowych w tym pierwsze cztery miejsca w swojej klasie w Mille Miglia w 1956 roku. Oprócz tego Dauphine wyposażony w 5-biegową skrzynię biegów wygrał Tour de Corse (Rajd Korsyki) kierowany przez Gilberte Thirion i Rajd Monte Carlo w 1958 roku z kierowcami Guy Monraisse i Jacques Feret. Ważnymi były również zwycięstwa w Rallye Cote d'Ivoire (1959 rok), Tour de Corse (1962 rok) i Transamerykańskie Mistrzostwa klasy Sedan (1966 rok).

4.27
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Renault Dauphine

Inne modele Renault

B - Inne modele

Renault Dauphine: newsy, testy i recenzje

Renault Megane RS Trophy-R z rekordem toru Suzuka

... Renault kontynuuje serię rekordów na słynnych światowych torach. Megane RS Trophy-R zostało najszybszym kompaktem na japońskim torze Suzuka. Wynik dołączy do imponującej kolekcji najszybszych przejazdów. Wcześniej ostre Renault pojawiło się ...

tydzień temu

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

Nowe Renault Captur wycenione. Kosztuje co najmniej 66 900 zł

... Druga generacja Renault Captur wjeżdża do polskich salonów. Auto jest większe i dojrzalsze niż poprzednik, co ma swoje odzwierciedlenie w cenie. Za podstawową odmianę trzeba wyłożyć niecałe 67 tysięcy złotych. Klienci mogą wybierać spośród ...

wczoraj

Elektryczne Renault K-ZE trafi do Europy. Będzie naprawdę tanie

... Czyżby czekała nas cenowa rewolucja w segmencie pojazdów elektrycznych? Wiele na to wskazuje. Wszystko za sprawą Renault K-ZE znanym już m.in. z chińskiego rynku. Francuzi potwierdzili, że auto niebawem trafi także do Europy, gdzie będzie ...

miesiąc temu

Renault Clio R.S. może zostać zastąpione elektrycznym Zoe R.S.

... Renault nie planuje sportowej wersji najnowszego Clio. Francuzi twierdzą, że w dobie coraz ostrzejszych norm emisji spalin stworzenie nowego Clio R.S. byłoby niezmiernie trudne oraz kosztowne. Auto zostanie prawdopodobnie zastąpione elektrycznym ...

2 miesiące temu

Nowe Renault Clio - znamy polskie ceny

... Renault pochwaliło się pełnym cennikiem nowego Clio. Wszystko wskazuje na to, że francuski mieszczuch bez problemu utrzyma swoją pozycję w segmencie B. Atrakcyjne wyposażenie, bogata gama silników oraz rozsądne ceny powinny okazać się przepisem ...

3 miesiące temu

Renault Megane RS Trophy-R zmiażdżyło Civica Type-R na torze Spa

... Przez kilkanaście ostatnich miesięcy Honda Civic Type-R sukcesywnie kolekcjonowała rekordy najsłynniejszych, światowych torów. Niestety Japończycy niedługo cieszyli się tymi wynikami. Do gry wchodzi najnowsze Renault Megane RS Trophy-R, które ...

5 miesięcy temu

Grupa FCA rozmawia z Renault. Nowy rozdział dla Fiata i Francuzów

... Włosi od dawna poszukiwali partnera, z którym mogliby rozwinąć skrzydła. Renault staje na nogi po mocnym uderzeniu – aferze z Carlosem Ghosnem. Razem mogą stworzyć trzecią największą siłę motoryzacyjną na świecie. ... do napędów elektrycznych i ...

6 miesięcy temu

Renault Arkana debiutuje w Rosji. Będzie celować w Mercedesa i BMW

... Po studyjnym koncepcie przyszedł czas na oficjalną wersję produkcyjną. Renault prezentuje model Arkana, stworzony z myślą o rynku rosyjskim. Auto ma być tam tańszą alternatywą dla luksusowych, sportowo wystylizowanych SUV-ów. Aż szkoda, że nie ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie