Chrysler 180

Model
Chrysler 180 Zobacz 2 zdjęcia

Chrysler 180 to nazwa dużego, luksusowego samochodu osobowego z 4-drzwiowym nadwoziem w wersji sedan.

Chrysler 180 – najważniejsze informacje

Chrysler 180 był produkowany przez 12 lat, od 1970 do 1982 r., przez przedsiębiorstwo Chrysler Europe, czyli filię amerykańskiej Chrysler Corporation. Początkowo wytwarzaniem Chryslera 180 zajmowała się fabryka firmy znajdująca się w miejscowości Poissy (Francja). Od 1975 r. miejscem produkcji Chryslera 180 był natomiast zakład Barreiros z siedzibą w stolicy Hiszpanii – Madrycie.

Co ciekawe model 180 jest uważany za następcę aż trzech innych samochodów: Humbera Hawk'a, Simci 1501 oraz Chryslera Valianta.

Projektem nadwozia Chryslera 180 zajął się duet cenionych projektantów: Roy Axe i Curt Gwinn. Miało ono następujące wymiary:

  • długość Chryslera 180: 4,46 – 4,53 m (w zależności od dokładnej specyfikacji samochodu);
  • szerokość Chryslera 180: 1,73 m;
  • wysokość Chryslera 180: 1,43 m.

Rozstaw osi w Chryslerze 180 wynosił z kolei 2,67 m. Co ciekawe na konstrukcji modelu 180 oparty został Chrysler Centura, który był produkowany w Australii w drugiej połowie lat 70.

Chrysler 180 - sprzedaż

Chrysler 180 nie zawojował motoryzacyjnego rynku. Złożyły się na to dwa czynniki: zaniedbania firmy Chrysler w promocji modelu 180 oraz nieatrakcyjny wygląd auta. W dodatku, jak zauważyła redakcja niemieckiego magazynu "Auto Katalog", Chrysler 180 do złudzenia przypominał Opla Rekorda C – dotyczyło to zresztą nie tylko gabarytów czy stylistyki nadwozia tego pojazdu, ale również montowanych w nim silników.

Co więcej firma Chrysler niechętnie dokonywała jakichkolwiek korekt w modelu 180, co było dużym zaniedbaniem biorąc pod uwagę fakt, że samochód znajdował się w sprzedaży przez ponad dekadę. Dość powiedzieć, że w Chryslerze 180 brakowało takich udogodnień, jak elektrycznie sterowane szyby czy centralne zamki, które wyróżniały np. mniejszy i uważany za nie tak luksusowy model Simca 1307.

Jeśli chodzi o duże europejskie kraje, sprzedaż Chryslera 180 wyglądała nieźle tylko w Hiszpanii, ale dopiero od 1975 r., gdy produkcja modelu przeniosła się właśnie tam. W latach 70. hiszpański rynek motoryzacyjny był bowiem zamknięty na samochody z importu – było to pokłosie dyktatury generała Franco. Tak naprawdę jedynym rywalem Chryslera 180 w Hiszpanii był Seat 132.

W Wielkiej Brytanii Chrysler 180 kompletnie się nie przebił. Powodem był fakt, że wygląd Chryslera 180 mocno odbiegał od gustu tamtejszej konserwatywnej klienteli, przywiązanej raczej do aut o typowo wyspiarskim designie. Poza tym segment E, do którego zaliczał się Chrysler 180, był w Wielkiej Brytanii od dłuższego czasu mocno obsadzony.

Zupełną klapą okazało się też rozpoczęcie sprzedaży Chryslera 180 we Francji, gdzie zainteresowanie samochodem było na tyle niewielkie, że szybko wycofano go z tamtejszych salonów. O tym, jak małym popytem we Francji cieszyło się to auto świadczy fakt, że jego miejsce zastąpił model Simca 1510, który wcześniej przestał być oferowany właśnie z uwagi na debiut Chryslera 180.

Dlaczego Chrysler 180 sprzedawał się tak słabo? Pewnym wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy może być zła sytuacja finansowa Chrysler Corporation, która w 1979 r. doprowadziła do przejęcia koncernu przez francuskie przedsiębiorstwo PSA Peugeot Citroën. Efektem było powstanie auta Talbot Tagora, które wyparło z rynku Chryslera 180, choć było wytwarzane raptem rok dłużej od niego.

Chrysler 180 – dane techniczne

Jeśli chodzi o skrzynie biegów, Chrysler 180 był dostępny w dwóch wariantach. Pierwszym było auto wyposażone w manualną, 4-stopniową przekładnię. Drugim był pojazd z automatyczną skrzynią biegów, która miała 3 przełożenia.

Nieco większy wybór panował wśród motorów Chryslera 180, choć żaden z nich nie znajdował się w ofercie przez cały okres obecności samochodu na rynku. W Chryslerze 180 dominowały jednostki napędowe produkowane przez firmę Simca (Typ 180) o pojemności odpowiednio 1.6., 1.8 i 2 l. Każdy z tych silników posiadał 4 cylindry umieszczone wzdłużnie, biorąc pod uwagę ich położenie względem wału korbowego.

Natomiast od 1975 r., w którym produkcja Chryslera 180 przeniosła się do madryckiej fabryki Barreiros, samochód był dostępny z dwoma silnikami Diesla (1.9 i 2.0 l). Posiadały one identyczną liczbę i rozmieszczenie cylindrów jak jednostki benzynowe.

Warto dodać, że w końcowych latach produkcji modelu 180, po przejęciu Chrysler Corporation przez koncern PSA, samochód przestał być sprzedawany z 1.8-litrowym silnikiem.

4.68
Ocena na postawie 6 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChrysler
TypSamochód osobowy
SegmentE

Inne modele Chrysler

E - Inne modele

Chrysler 180: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie