Ravon Matiz

Model
Ravon Matiz Zobacz 2 zdjęcia

Ravon Matiz jest samochodem osobowym należącym do segmentu A, który produkowany był w latach 1998 – 2007. W momencie debiutu auto zastąpiło na rynku model Daewoo Tico, a jego samego po zakończeniu produkcji z oferty producenta wyparł model Chevrolet Spark. Ponadto, za największą konkurencję Ravon Matiza uważano modele: Kia Picanto, Renault Twingo, Fiat Seicento czy Peugeot 106. Na koniec warto również dodać, że słowo ''Matiz'' znaczy po polsku ''przyjaciel''.

Ravon Matiz – historia

Ravon Matiz produkowany jeszcze przez Daewoo po raz pierwszy zaprezentowany został w 1992 roku podczas targów samochodowych w Turynie. Była to 3-drzwiowa wersja przypominająca konstrukcyjnie Fiata 500, który był wówczas we Włoszech niezwykle popularny. Co więcej, od poprzednika czyli Daewoo Tico odróżniała go zwiększona wysokość nadwozia oraz ostrzejszy kąt, pod którym nachylona była ściana czołowa. Zaprezentowane auto otrzymało pozytywne recenzje, dzięki czemu już rok później w 1933 roku Daewoo podczas targów w Bolonii przedstawiło poprawioną wersję małego samochodu nazwanego tym razem Italdesign Lucciola. Największą innowacją okazał się całkowicie hybrydowy układ, który napędzała jednostka Diesela o mocy 7,5 KM umieszczona na tylnej osi zawieszenia. Dzięki temu samochód rozpędzał się do 100 km/h i umożliwiał podróż trwającą 8 godzin. Pomagało w tym także lekkie nadwozie w całości wykonane z aluminium. Kolejny, nie mniej ważnym element czyli wnętrze auta zyskało cztery regulowane fotele oraz dach upodabniający wóz do kabrioletu. Mimo przychylnych ocen podczas targów samochód nie został oddany do produkcji ze względu na wysokie koszty produkcji oraz zbyt ekscentryczny design nadwozia. Postanowiono przeprowadzić kolejny remont i w ten sposób producent w 1998 roku wprowadziło na rynek auto nazwane Fiat Seicento, który zastąpił na rynku Fiata 500. Widząc początkowy sukces Fiata, Daewoo zdecydowało się wykupić projekt pojazdu i po ok. 30 miesiącach przygotowań w 1998 roku zaprezentowało Ravona Matiza nazwanego wówczas Daewoo Matiz.

Ravon Matiz – produkcja

Za oficjalny początek produkcji Ravona Matiza uważa się rok 1998, kiedy pierwsze egzemplarze auta pod marką Daewoo opuściły zakłady w Rumunii, Korei, Polsce i w Indiach. Ponadto, od roku 2001 auto składano Uzbekistanie, a rok wcześniej w 2000 roku na rynku pojawiła się pierwsza wersja z odświeżonym nadwoziem, silnikiem mającym 64 KM i pojemność na poziomie 995 cm3. Od tego momentu Ravon Matiz wyróżniał się na rynku 5-drzwiową konstrukcją zapewniającą komfortową podróż 5 osobom.

Ravon Matiz – dane techniczne

Ravon Matiz charakteryzuje benzynowy silnik, który wcześniej wykorzystano w modelu Daewoo Tico. Jednostka dysponuje trzema cylindrami, pojemnością na poziomie 796 cm3 i wyposażona jest w technologię wtrysku paliwa oraz katalizator. Dzięki temu kierujący Ravonem Matizem dysponował mocą na poziomie 51 KM, a płynną obsługę zapewniała 5-biegowa manualna przekładnia. Napęd przełożony został na przednią oś, co pozwalało obniżyć koszty produkcji i zmniejszyć masę pojazdu. Ponadto przedni napęd umożliwiał kierującemu pojazdem bezpieczniejsze pokonywanie wzniesień oraz większą kontrolę podczas zakręcania. W przypadku zawieszenia wykorzystano również popularne kolumny MacPhersona (zawieszenie przednie) oraz wahacze wzdłużne, które wyizolowano (zawieszenie tylne). W przypadku hamulców Ravon Matiz wykorzystuje tarczowe hamulce z przodu i hamulce bębnowe z tyłu. Co więcej, ciekawostką jest fakt, że Ravon Matiz nie posiada możliwości holowania innego pojazdu ze względu na niecodzienną konstrukcję podwozia.

Ravon Matiz – wyposażenie

Ravon Matiz w podstawowej wersji wyposażenia Ravon Matiz posiadał: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy, radio FM/AM, odtwarzacz CD, centralny zamek, tempomat, klimatyzacja, aluminiowe felgi, immobilizer, ogrzewanie tylnej szyby, tylny spojler, sygnalizator włączonych świateł oraz otwartych drzwi, zderzaki w kolorze nadwozia oraz zegar cyfrowy. Ponadto na pochwałę zasługuje wnętrze, które jak na niewielki samochód zostało bardzo dobrze zaprojektowane. Pasażerowie mają do dyspozycji liczne schowki i półki, które są łatwo dostępne, a kierowcy podczas jazdy pomagają wyraźne zegary, które dzięki dodatkowemu podświetleniu umożliwiają dokładny odczyt wskaźników nawet podczas jazdy nocą.

Ravon Matiz – wymiary

Ravon Matiz zaliczany jest do najmniejszego pod względem wymiarów konstrukcji segmentu A. Jego dokładna długość wynosi 3495 mm, szerokość 1495 mm, a wysokość auta sięga 1485 mm oraz 1523 mm w wersji z relingami. Ponadto samochód waży 778 – 837 kg, a jednym z jego niewątpliwych atutów jest bagażnik posiadający pojemność na poziomie ok. 167/624 litrów, co na mały samochód było zadowalającą ilością. Co więcej, Ravon Matiz wyposażono w zbiornik paliwa mający pojemność 35 litrów. Nie było to dużo, dlatego Ravon Matiz przeznaczony był do poruszania się po mieście, a jazda w trasie, gdzie dostęp do stacji paliw jest utrudniony, może okazać się uciążliwy. Na koniec warto dodać, że maksymalne obciążenie bagażnika dachowego wyniosło 30 kg, a osie pojazdu rozstawione zostały na odległość 1472 mm.

Ravon Matiz – bezpieczeństwo

Ravon Matiz jeszcze za czasów istnienia Daewoo przeszedł popularne testy bezpieczeństwa Euro NCAP w 2000 roku, podczas których auto zostało ocenione na trzy gwiazdki na pięć możliwych. Wynik był sumą trzech testów, kolejno: z udziałem pieszego, zderzenia czołowego i zderzenia bocznego. W ten sposób w przypadku testu zderzeniowego Ravon Matiz otrzymał 15 punktów, podczas gdy zderzenie boczne oceniono na 13 punktów, a czołowe na 6. W testach wykorzystano Ravona Matiza w wersji SE+ posiadającego kierownicę znajdującą się po prawej stronie i zestaw dwóch poduszek powietrznych. Ponadto Ravon Matiz w podstawowej wersji w kwestii bezpieczeństwa Ravon Matiz posiadał: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system ABS + EBD, zestaw dwóch przednich poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera siedzącego na przednim fotelu oraz światła przeciwmgielne i wspomaganie układu hamowania.

Ravon Matiz – osiągi/spalanie

Ravon Matiz dzięki lekkiej konstrukcji nadwozia osiągał 144 km/h prędkości maksymalnej do setki rozpędzając się w ok. 17 sekund. W ten sposób parametry zawieszenia kształtowały się następująco: Ravon Matiz podczas jazdy w mieście spalał ok. 8 l/100 km, podczas gdy w trasie wartość ta spadała do ok. 5 l/100 km, a jadąc optymalne 90 km/h spadała do 4,9 l/100 km.

4.68
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRavon
TypSamochód osobowy
SegmentA

Generacje Ravon Matiz

Inne modele Ravon

A - Inne modele

Ravon Matiz: newsy, testy i recenzje

Mille Miglia 2019 - Prolog

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie