#Porsche 356

Porsche 356

Porsche 356 – pierwszy w historii masowo produkowany samochód sportowy firmy Porsche. Auto powstawało w latach 1948-1965 i sprawiło, że Porsche wielbione jest do dziś. Nie każdy pasjonat tej marki wie natomiast, że jego istnienie wiąże się z Nazistami, a także Volkswagenem Garbusem. To jeden z najbardziej legendarnych pojazdów w historii motoryzacji.

  • Porsche 356 - pierwszy w historii model samochodu sportowego firmy.
  • Produkcja Porsche 356 ruszyła w 1948 roku, a przez następne 17 lat wyprodukowano 76 tysięcy egzemplarzy.
  • Auto dostępne było jako coupe lub kabriolet (później także roadster).
  • Porsche 356 wygrało nawet Le Mans, po którym stało się niezwykle popularne wśród fanów szybkich aut.
  • To właśnie temu pojazdowi zawdzięczamy sukces marki Porsche.
  • Wewnątrz znajdziemy tu stylowe wykończenie, miejsce dla 2 osób i skrzynię biegów z nadbiegiem.
  • Silnik o pojemności od 1,1 l do 2 l umieszczony był z tyłu, dzięki czemu auto prowadziło się świetnie.
[1/7] Porsche 356 - pierwszy w historii model samochodu sportowego firmy.Źródło zdjęć: © https://en.wheelsage.org/ng/users/sbocha

Porsche 356 – historia

Firma Porsche powstała w niemieckim Stuttgarcie jeszcze przed II wojną światową. To właśnie tam mieszkał jej założyciel - inżynier o nazwisku Ferdynand Porsche. Mężczyzna pracował wtedy dla koncernu Daimler odpowiedzialnego za pierwsze Mercedesy. Od zawsze interesowała go motoryzacja, a jako jedna z pierwszych osób w historii interesował się na przykład koncepcjami samochodów elektrycznych. W Daimlerze odpowiadał tymczasem za produkcję potężnych silników spalinowych.

Początek lat 30. to przejęcie władzy przez Nazistów z Adolfem Hitlerem na czele. Jak głosili, Niemcom miało się żyć wtedy lepiej. Zachęcali na przykład do zakładania własnych firm, z czego Ferdynand Porsche postanowił skorzystać. W 1931 roku oficjalnie zarejestrował Porsche GmbH, chociaż początkowo świadczył tylko usługi konsultingowe. Pomagał w projektowaniu silników innym firmom, aż do czasu, gdy dyktator rządzący krajem ogłosił zapotrzebowanie na auto dla mas.

Miało być tanie i dostępne dla każdego. Miało także pokazać światu, z czego słyną niemieccy inżynierowie. Z oferty postanowiło skorzystać nowo powstałe Porsche i nawiązało współpracę z Adolfem Hitlerem. Od tej pory firma projektowała tak jak zażyczył sobie przywódca Nazistów, "Volkswagen” (tłum. auto ludu). Auto ujrzało światło dzienne w 1938 roku i nazwano je Volkswagen typu I, a niedługo zaczęto je określać mianem Käfer – żuk. U nas natomiast znane jest jako Garbus.

Ferdynand Porsche wstąpił do partii nazistowskiej, a jego następnym zadaniem było tworzenie czołgów dla armii kraju. Postanowił jednak, że oprócz tego będzie projektować własne pojazdy. Garbus był dla niego zbyt wolny. Założyciel Porsche chciał, by jego pojazdy mogły startować w wyścigach. Na podstawie Volkswagena zbudował więc Porsche 64 – pierwszy prototyp firmy, który nie był jednak dopuszczony do dróg. Na auto produkcji masowej firma musiała jednak poczekać aż do końca wojny.

Po upadku Niemiec Volkswagena przejęła brytyjska armia, a założyciel firmy Porsche trafił we Francji przed sąd za zbrodnie wojenne. Jego syn, słynny Ferry, przejął kontrolę nad Porsche. Postanowił że firma powróci do deski kreślarskiej. Po wojnie kraj dotknął ogromny kryzys finansowy, co sprawiło że na rynku dostępnych było mało części. Podjęto więc decyzję o budowie auta masowego w dalszym ciągu opartego na Garbusie.

W taki sposób w 1948 roku światło dzienne ujrzało Porsche 356. Nazwę wzięto od numeru projektu. Miał to być rzekomo już 356 z nich, lecz dopiero wtedy po raz pierwszy udało się uzyskać pozwolenie na jazdę po zwykłych drogach. Model 356 bazował na wcześniejszych pojazdach firmy, ale otrzymał zupełnie nową karoserię. Miała być bardziej smukła, niż ta z Garbusa. Auto miało się prowadzić lepiej, szczególnie w zakrętach, co pozwoliło na zamontowanie mocniejszego silnika.

Porsche 356 - generacje

Porsche 356 od razu zaczęło startować w wyścigach. Wygrało już pierwszy z nich odbywany w austriackim mieście Innsbruck. Początkowo auto cieszyło się jednak niewielką popularnością wśród Niemców. Po wojnie mało osób mogło pozwolić sobie na takie luksusy jak sportowe auto. W pierwszym roku wyprodukowano więc tylko 50 sztuk modelu. Sytuacja zmieniła się po trzech latach, gdy zadebiutowała nowa wersja z silnikami odpowiednio 1,3 l oraz 1,5 l.

Wcześniej auto posiadało pojemność zaledwie 1,1 litra. Sprawiało to że osiągi, chociaż lepsze niż w innych autach sportowych, nie były jeszcze tym co planował założyciel Porsche. W 1951 roku, gdy pojawiły się silniki o zwiększonej mocy, auto zaczęło być coraz chętniej kupowane. Wystartowało wtedy w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, gdzie po raz kolejny wygrało w swojej klasie. Modne stało się wśród kierowców wyścigów jeżdżenie swoimi autami także po normalnych drogach.

Amerykanie, do których na początku lat 50. trafiły pierwsze pojazdy Porsche, także byli zachwyceni. Auto prowadziło się świetnie i było niezwykle aerodynamiczne. Zwracano też uwagę na ogólną jakość budowy pojazdu. Szczególnie popularny stał się wtedy Porsche 356 kabriolet, czyli wersja z odkrytym dachem. Powstał także sportowy Porsche 356 S (a potem Speedster). Poza innymi jednostkami napędowymi w dalszym ciągu był to jednak ten sam samochód.

W podstawowym modelu kolejne zmiany nastąpiły tymczasem pod koniec 1955 roku. Na rynek wypuszczono model z dodatkową literą na końcu - Porsche 356 A. Po raz kolejny zmieniono silnik. Tym razem trafić tam miał znany fanom wyścigów napęd o nazwie Carrera. Wygląd samego Porsche 356 zmienić się miał natomiast dopiero cztery lata później. Kolejna generacja tego modelu otrzymała literkę B i zmieniono w niej przedni grill, zderzaki, z tyłu natomiast auto posiadało większą szybę.

Ostatnia generacja Porsche 356 C pojawiła się w 1964 roku, pod koniec produkcji auta. Tym razem nie szczędzono już niczego. Dostępny w opcjach dodatkowych był najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek do tej pory udało się Porsche wynaleźć. Chodziło o drugą wersję jednostki Carrera o pojemności 2 litrów. Auto sprzedawało się świetnie, szczególnie we wcześniej wspomnianych Stanach Zjednoczonych. Dziś to ten model można spotkać najczęściej u pasjonatów marki oraz w muzeach.

Porsche 356 – dane techniczne

Twórcy Porsche 356 dokonali zabiegu, dzięki któremu marka stała się słynna na świecie, a także znana jako producent jednych z najlepszych aut sportowych na świecie. Umieścili w nim silnik z tyłu. Wykorzystali w tym celu doświadczenia Ferdynanda Porsche zdobyte podczas pracy u Daimlera. Tam auta z silnikiem umieszczonym pośrodku sprawiały, że prowadziły się na wyścigach najlepiej. Postanowiono więc pójść o krok dalej.

Porsche 356 posiadało także napęd na tył. Sam silnik natomiast początkowo nieco przypominał ten z Garbusa. Była to dwurzędowa czterocylindrówka chłodzona powietrzem. Dodano jednak zupełnie inne głowice cylindrów, a także całkowicie różniący się od pierwowzoru wałek rozrządu, wał korbowy, kolektory dolotowe i wylotowe. Silnik z modelu 356 miał także dwa gaźniki francuskiej firmy Solex. Łącznie dawało to moc niemal dwukrotnie większą, niż w Volkswagenie.

Pierwsze Porsche 356 posiadały moc 40 KM (30 kW). Przekładało się to na prędkość maksymalną 142 km/h. W następnych latach wzrosła ona znacząco za sprawą kolejnych, większych silników montowanych w modelu. Było to już nawet 90 KM w wersji z silnikiem Carrera. Z nim z kolei auto rozpędzało się do prawie 180 km/h. Przez cały okres produkcji 356-tka to 4-biegowa skrzynia manualna, a na początku lat 50. zawieszenie pochodzące częściowo z Garbusa zastąpiono nowym.

Wymiary Porsche 356:

  • długość: 3962 mm
  • rozstaw osi: 2108 mm
  • szerokość: 1651 mm
  • wysokość: 1219 mm
  • masa własna: 934 kg

Porsche 356 – wyposażenie, ceny

Początkowo Porsche 356 dostępne było tylko jako coupe oraz kabriolet. Ta ostatnia wersja oznaczała dach miękki, składany. W następnych latach pojawił się także roadster, w którym dach można było zdemontować na stałe. Karoseria auta nie zmieniała się przez 17 lat produkcji i była produkowana jako jedna część. Z tego powodu samochód jest dosyć ciężki do odrestaurowania, szczególnie w przypadku egzemplarzy pokrytych od tamtej pory rdzą.

Porsche 356 posiadało bagażnik z przodu (pod maską), a wewnątrz można było znaleźć miejsce dla 2 osób. Po pewnym czasie auto otrzymało słynne w tym modelu siedzenia GT przeznaczone do wyścigów. Od początku produkcji w ramach opcji dodatkowych dostępne były skórzane fotele. Wewnątrz uwagę przyciągała kierownica z logo Porsche zainspirowanym herbem Stuttgartu oraz stylowe, okrągłe zegary. Dzięki zaokrąglonej przedniej szybie również tablica rozdzielcza była w ten sposób „wygięta”.

Wśród wyposażenia można było znaleźć ogrzewanie i odmrażanie szyby przedniej (w zimie), a także zapalniczkę. Skrzynia biegów, której dźwignia znajduje się w Porsche 356 obok siedzenia posiada nadbieg, co może wprowadzić w zakłopotanie dzisiejszych kierowców. Auto po premierze kosztowało niecałe 4 tysiące dolarów, co w przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze daje ponad 120 tys złotych. Dzisiaj natomiast, ceny Porsche 356 sięgają nieraz nawet 300 tys. złotych.

Porsche 356 – koniec produkcji

Szefostwo firmy Porsche podjęło w latach 60. decyzję, że czas na zmiany. Na rynku pojawić się miał model, który nada firmie Porsche nowego znaczenia i zmiażdży przy tym konkurencję. Niemcy bazowali go na Porsche 356. Podjęli decyzję, by nowe auto było większe od swojego poprzednika. Mowa o Porsche 911. Ten następca pierwszego Porsche w historii zadebiutował w 1963 roku. Od razu spotkał się z zachwytem fanów motoryzacji.

Odzwierciedliło się to w sprzedaży. 2 lata później klasyczne Porsche 356 wycofano. Do dziś jest perełką w kolekcjach największych fanów marki, szczególnie wersja z literką B na końcu, której sprzedało się najwięcej sztuk, bo aż 31 tysięcy. Łącznie wyprodukowano 76 313 egzemplarzy Porsche 356. Mówi się, że do dziś zachowała się prawie połowa z nich.