Bugatti Veyron

Model
Bugatti Veyron Zobacz 10 zdjęć

Bugatti Veyron

Volkswagen, przejmując upadłą markę Bugatti, miał względem niej bardzo ambitne plany. Chciał po raz kolejny, po Romano Artiolim, spróbować wskrzesić legendę. Tak narodził się model Veyron. Po wielu latach prowadzenia prac projektowych nowy samochód wszedł do produkcji w 2005 roku.

Za projekt wschodzącej legendy odpowiadali między innymi Hartmut Warkuss, Jozef Kaban oraz Wolfgang Schreiber. Konstruując Veyrona, zespół projektantów i inżynierów miał za zadanie stworzyć samochód, który nie miałby sobie równych. Cel został osiągnięty. Od momentu pierwszej prezentacji aż do tej pory Bugatti wzbudza podziw.

Od zewnątrz Veyrona nie da się pomylić z żadnym innym samochodem. Ogromne wloty powietrza wystające nad dachem, zmieniające stopień wysunięcia w zależności od zapotrzebowania motoru na powietrze, grill w kształcie podkowy, przysadzista sylwetka o krągłych i muskularnych kształtach – to wyróżniki tego modelu. Bardzo często jego nadwozie jest konfigurowane w dwukolorowym schemacie kolorystycznym.

Wnętrze Veyrona kipi od luksusu. Dostępna jest szeroka gama konfiguracji kolorystycznych. Wszystkie elementy obszyte są skórą, a wykończenia wykonane z lekkich stopów. Mimo że nowe Bugatti miało być supersamochodem wybijającym się osiągami ponad wszystkie inne maszyny swojego segmentu, nie zbudowano spartańskiego pojazdu do bicia rekordów, lecz wóz o komforcie na poziomie najlepszych gran turismo. Wyposażenie wnętrza obejmuje radio z odtwarzaczem CD, klimatyzację oraz kilka innych, niezbędnych w samochodach tej klasy urządzeń i udogodnień.

Bogato wykończone wnętrze wysokiej klasy nie jest jednak głównym atutem tego samochodu. Podziw budzi przede wszystkim znakomita jednostka. 16-cylindrowy motor o układzie W, z poczwórnym turbodoładowaniem, czterema zaworami na cylinder i pojemności wynoszącej 8 l, rozwija moc 1001 KM i 1250 Nm momentu obrotowego. Jak się później okazało, podana moc była zaniżona – w rzeczywistości umieszczony centralnie silnik miał 1020 KM. Potężny motor został wyposażony w 3 intercoolery, 3 chłodnice silnika, chłodnicę oleju skrzyni biegów, chłodnicę oleju dyferencjału oraz chłodnicę oleju silnikowego. Napęd przekazywany jest przez sekwencyjną, 7-biegową skrzynię biegów na wszystkie cztery koła. Przekładnia ta projektowana była przez duży zespół inżynierów w ciągu niemal całego okresu konstruowania Veyrona. Problem stanowiło zaprojektowanie skrzyni biegów rodem z Formuły 1, ale będącej w stanie znieść długotrwałe użytkowanie.

Szokująca moc szła w parze z szokującymi osiągami. Veyron stał się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który przekroczył barierę 400 km/h (osiągnął 407 km/h). Nowe Bugatti ustanowiło również rekord przyspieszenia od 0 do 100 km/h. Veyron 16.4 potrzebuje na to zaledwie 2,5 s.

Bugatti wprowadziło na rynek wiele odmian specjalnych Veyrona: Pur Sang (5 egzemplarzy) – wersja charakteryzująca się przede wszystkim nadwoziem niepokrytym żadnym kolorem (widać aluminiowe i karbonowe elementy); Fbg Par Hermes – felgi oznaczono literką H, a wnętrze pokryte jest skórą przez firmę Hermes; Sang Noir (15 egzemplarzy) – wersja ze specjalnym czarnym lakierem na całym nadwoziu oraz pomarańczowym wykończeniem wnętrza; Bleu Centenaire – model przedstawiony na setne urodziny marki Bugatti, wykończony od zewnątrz matowym i połyskującym lakierem Bugatti Blue. Oprócz tych wersji specjalnych wprowadzono dwie szczególnie ważne odmiany. Grand Sport to odmiana z nadwoziem typu targa, wprowadzona do produkcji w 2009 roku. Można korzystać z niego na trzy sposoby. Z założonym twardym dachem prędkość maksymalna jest taka jak dla Veyrona coupé. Z otwartym nadwoziem została ona ograniczona do 369 km/h. Z kolei z zamkniętym, płóciennym dachem Veyronem Grand Sport nie można jechać szybciej niż 130 km/h.

Ostatnim dziełem Bugatti jest Veyron Super Sport: wersja ze wzmocnionym do 1200 KM i 1600 Nm silnikiem oraz znacznie ulepszoną aerodynamiką. Pozwoliło to na odebranie rekordu prędkości samochodu produkowanego seryjnie amerykańskiemu SSC Ultimate Aero, który przez krótki okres był lepszy od Veyrona 16.4. Super Sport osiągnął 431,072 km/h. Sprzedawane egzemplarze są jednak ograniczone elektronicznie do 415 km/h.

Ostatniego Veyrona 16.4 sprzedano w 2011 roku. Do tej pory nie został przedstawiony następca tego modelu. Zakup Veyrona to koszt rzędu 1 400 000 euro.

4.44
Ocena na postawie 29 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaBugatti
TypSamochód osobowy

Generacje Bugatti Veyron

Inne modele Bugatti

Oceny użytkowników (6)

Bugatti Veyron: newsy, testy i recenzje

Wymiana oleju za 90 tys. zł. Tak, tyle kosztuje w Bugatti Veyronie

... Bugatti Veyron ma 8-litrowy silnik W16 generujący ponad 1000 KM. Pod wieloma względami jest "naj", również jeśli chodzi o koszty. Jeden z właścicieli postanowił nie płacić za wymianę oleju i zrobić ją samemu. Oto dlaczego to takie kosztowne. ...

2 miesiące temu

Bugatti wzywa chirona do serwisu. Tak, dokładnie jedną sztukę

... To prawdopodobnie najmniejsza akcja serwisowa świata. Bugatti wezwało do serwisu jedną sztukę modelu Chiron. Powód wydaje się błahy, choć tylko pozornie. ... . Nie jako model w liczbie kilkuset egzemplarzy, lecz pojedyncza sztuka. Bugatti jakimś ...

3 miesiące temu

Bugatti Bolide wybrane najpiękniejszym hipersamochodem świata

... Choć nadal nie doczekało się wersji produkcyjnej, zostało wybrane najpiękniejszym hiperautem świata. Bugatti Bolide, bo o nim mowa, wygląda zjawiskowo, więc wybór dokonany przez jury wydaje się zrozumiały. ... Bolide to koncepcyjny samochód ...

9 miesięcy temu

Bugatti Veyron Aqua Edition...

... Pamiętacie historię sprzed kilku dni, w której Bugatti Veyron trafiło do jeziora? Oto jej ciąg dalszy. Drogi ciąg dalszy... ... Pamiętacie historię sprzed kilku dni, w której Bugatti Veyron trafiło do jeziora? Oto jej ciąg dalszy. Drogi ciąg ...

dawno temu

Bugatti Veyron i sprawiedliwość ponad wszystkim

... Rok temu na naszym blogu pisaliśmy o Bugatti Veyron w Manchesterze z mandatem za szybą. Był to dowód na to, że prawo jest równe dla wszystkich. Dzisiaj kolejny przykład, tym razem z Bratysławy. Tamtejsza służba nałożyła blokadę na koło Veyrona. ...

dawno temu

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport - oficjalne odsłonięcie

... Podczas eventu o nazwie Peeble Beach Concours zaprezentowano zapowiadany model Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport. Czym auto różni się od zwykłego Bugatti Veyrona? Nie, nie ma podkręconego silnika ... , czy zmienionego układu wydechowego. Nie ma ...

dawno temu

Bugatti Veyron - różne oblicza samochodowego króla

... Na podstawie Bugatti Veyron 16.4, którego produkcja rozpoczęła się w 2005 roku, powstało kilka specjalnych wersji. Na ich szczycie stoi obecny rekordzista prędkości. Ile oblicz ma najszybszy samochód na świecie? ... Bugatti Veyron Super Sport ...

dawno temu

Recenzja Bugatti Veyron SuperSport [wideo]

... Bugatti Veyron SuperSport to najszybszy samochód świata. Każdy fan motoryzacji pamięta wyczyn Top Gear i fenomenalną prędkość, czyli 431,07 km/h. Chris Harris z brytyjskiego magazynu EVO sprawdził, jak ta piekielna maszyna sprawuje się na ...

dawno temu

Bugatti Veyron z pudełek po papierosach!

... Grupa studentów, z chińskiego uniwersytetu Xi'an, postanowiła zbudować replikę znanego na całym świecie Bugatti Veyron. Myślę, że corocznie takie próby podejmowane są kilkukrotnie i nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie jeden fakt, ...

dawno temu

Bugatti Veyron Vivere – kolejne dzieło Mansory

... Kontrowersyjny tuner Mansory przygotował na targi w Genewie stonowaną wersję modelu Bugatti Veyron. ... zapewnić lepsze chłodzenie silnika. Veyron dostał nowy dyfuzor. Elementy nadwozia zostały wykonane z włókna węglowego. Tego materiału nie ...

dawno temu

Autocar testuje | Bugatti Veyron Super Sport [wideo]

... Bugatti Veyron Super Sport to pojazd, do którego aktualnie należy rekord prędkości samochodów produkcyjnych i wynosi on 431 km/h. Jednak samochód przy tak zaawansowanej technologii i wręcz ... niewyobrażalnych osiągach jest nadal komfortowym i ...

dawno temu

Bugatti Veyron SuperSport - 1200 KM na pożegnanie!

... Wspominanie o jeszcze mocniejszej wersji Bugatti Veyrona jest praktycznie tak stare jak sam Veyron. Wszyscy, choć niewielu na niego stać, mieli nadzieję że powstanie jakaś wyjątkowa, wzmocniona ... odmiana. Teraz, gdy Veyron już powoli kończy ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie