Toyota Starlet

Model
Toyota Starlet Zobacz 4 zdjęcia

Starlet to model niewielkiego samochodu (segment B) produkowanego od 1973 do 1999 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Starlet zastąpiła wytwarzaną w latach 1961-1973 Toyotę Publica. W ciągu 26 lat produkcji Starlet dostępny był w pięciu kolejnych odsłonach.

W 1996 roku Toyota zaprezentowała piątą już generację modelu Starlet (niektóre źródła podają to auto jako czwartą serię). Od razu wóz był dostępny z trzydrzwiowym oraz pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback.

Karoseria miała nieco ponad 3,7 m długości, nieco ponad 1,6 m szerokości i 1,4 m wysokości. Auto było niezbyt duże i w momencie pojawienia się na rynku miało mniejsze wnętrze niż wielu poważnych konkurentów Toyoty. O ile z przodu osoby średniego wzrostu mogły bez problemu znaleźć sobie wygodną pozycję do podróży, o tyle na tylnej kanapie brakowało miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami. Nawet niezbyt wysokie osoby miały problemy z zajęciem miejsca na tylnej kanapie. Jazda w trzy osoby z tyłu była prawdziwą udręką, a jeszcze większy dyskomfort odczuwali tam pasażerowie, gdy kierowca przesunął swoje siedzenie maksymalnie do tyłu. Problem stanowiło też wsiadanie do samochodu wyposażonego w troje drzwi.

Deska rozdzielcza i całe wnętrze nie wyglądały zbyt nowocześnie, ale były dobrze urządzone. Materiały użyte do wykończenia kabiny miały przeciętną jakość, jednak poziom montażu wszystkich elementów w środku nie pozostawiał wiele do życzenia.

Jedną z niewielu wad Toyoty Starlet (w zasadzie jedyną dużą poza brakiem miejsca w środku) było słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, co dawało się we znaki zwłaszcza podczas szybszej jazdy, kiedy do wnętrza dostawały się nie tylko dźwięki generowane przez silnik, ale też szum opon i powietrza opływającego karoserię.

Nie można było za to nic zarzucić autu w kwestii widoczności ze środka. Mimo dość szerokiego tylnego słupka w wersji 5-drzwiowej wszystko było doskonale widać do tyłu.

Pod maską tego niewielkiego auta instalowano trzy różne silniki, ale nie wszystkie były dostępne na każdym rynku. Podstawową jednostkę napędową stanowił 1,3-litrowy motor o oznaczeniu 2E z pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy. W Starlet ten silnik miał moc 75 KM. To wystarczało, aby samochód poruszał się sprawnie w ruchu miejskim.

Kolejnym źródłem napędu był 1,3-litrowiec z serii 4E, który miał objętość skokową niewiele większą od wspomnianego wyżej motoru. W jego konstrukcji zastosowano także tylko jeden wałek rozrządu w głowicy. Silnik miał moc ok. 90 KM i maksymalny moment obrotowy 118 Nm.

Była też dostępna jego wersja z turbodoładowaniem. W takiej konfiguracji serce Toyoty cechowało się mocą 135 KM przy 6400 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 157 Nm przy 4800 obr./min. Niektóre źródła podają, że silnik ten był w stanie rozwinąć niesamowitą moc 400 KM, ale problem stanowił niezbyt wydajny wtrysk paliwa i centralna jednostka sterująca. Wyposażona w tę ostatnią jednostkę napędową Starlet GT Turbo od 0 do 100 km/h rozpędzała się w zaledwie 8,3 s.

W niektórych krajach montowano też duży, bo aż 1,5-litrowy motor wysokoprężny bez doładowania, który miał moc 54 KM i moment obrotowy 91 Nm.

W zależności od źródła napędu instalowana była 4- lub 5-biegowa manualna skrzynia biegów albo 3- lub 4-biegowa automatyczna skrzynia.

Największą zaletą tego małego japońskiego pojazdu była legendarna niezawodność. Samochód przez wiele lat okupował czołowe miejsca w klasyfikacjach najbardziej niezawodnych samochodów.

W 1999 roku zakończono wytwarzanie Starlet i zastąpiła ją nowa Toyota – Yaris, która obecnie jest oferowana już jako wóz trzeciej generacji.

4.16
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Toyota Starlet

Inne modele Toyota

B - Inne modele

Toyota Starlet: newsy, testy i recenzje

Mille Miglia - Dzień 4.

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie