Toyota Sera

Model
Toyota Sera Zobacz 2 zdjęcia

Toyota Sera to sportowe, kompaktowe auto w typie 3-drzwiowego hatchbacka coupe (2+2), który produkowany był w latach 1990 – 1996 przez pochodzące z Japonii przedsiębiorstwo Toyota. Auto zadebiutowało w 1988 roku jako koncepcyjny model Toyota AXV-II, który posiadał szklany dach i drzwi w typie ''butterfly'' (ang. motyl) otwierane na boki.

Toyota Sera – pojazd bazowy

Toyota Sera w pierwszej – podstawowej wersji dostępna była z jedną konfiguracją silnika i wersją nadwozia (coupe). Użytkownik miał możliwość wyboru pomiędzy hamulcami, systemem nagłośnienia oraz różnymi skrzyniami biegów, a producent wkrótce po rozpoczęciu produkcji wprowadził na rynek trzy wersje tapicerki, które sprzedawane były za pośrednictwem sklepów Toyota Corolla Store będącymi alternatywą dla Toyota MR2 - modelu przeznaczonego wyłącznie dla Toyota Vista Store. W ten sposób z linii produkcyjnych przedsiębiorstwa w okresie 1990 - 1995 zjechało ok. 15 941 egzemplarzy Toyoty Sera.

Toyota Sera – podzespoły

Pierwszym układem wykorzystanym w Toyocie Sera był 4 5E-FHE z benzynową jednostką z serii E o pojemności 1.5 litra, która zamontowana została poprzecznie i napędzała przednią oś pojazdu poprzez elektrycznie obsługiwany wtrysk. Oprócz tego pierwsza oraz każda kolejna wersja Toyoty Sera posiadała wspomaganie układu kierowniczego i 4-biegową automatyczną przekładnię Toyota A242L lub 5-biegową manualną Toyota C155. W przypadku hamulców zastosowano tarczowe przednie i bębnowe umieszczone na tylnej osi z dodatkowym układem Anti-Lock. To wszystko sprawiało, że pod względem podzespołów Toyota Sera przypominała modele: Starlet i Paseo szczególnie pod względem zawieszenia, hamulców oraz układu kierowniczego.

Toyota Sera – nadwozie

Toyota Sera dostępna była w wersji 3-drzwiowego hatchbacka coupe z karoserią monocoque wykonanej w całości ze stali. To, co wyróżnia pojazd na rynku to drzwi w przypominające skrzydła, które przymocowane są poprzez zawiasy do górnej jak i dolnej części słupka A, a które otwierają się do przodu i w górę przypominając pod tym względem McLaren F1 i Saleena S7. Aby udźwignąć ciężar – każde z drzwi wspierane są przez grubą kolumnę, która równoważona jest przez niewielką rozpórkę. Z drugiej strony tylna klapa nadwozia Toyoty Sera wykonana jest z jednej-szklanej części, która nie posiada stalowej ramy nośnej. Połączona z nachyloną stromo szybą przypomina ze względu na dużą powierzchnię bardziej baldachim niż tradycyjny szyberdach. Wadą takiego rozwiązania jest znaczne nagrzewanie się wnętrza, dlatego producent postanowił w podstawowej wersji wyposażyć Toyotę Sera w klimatyzację.

Toyota Sera – wnętrze

Toyota Sera wyróżniała się na tle innych sportowych modeli przednimi fotelami kubełkowymi, które posiadają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Co więcej, fotele posiadają pełną regulację i możliwość przesuwania ich zarówno w przód jak i do tyłu. Ponadto, aby zwiększyć komfort użytkowników, producent wyposażył Toyotę Sera w umieszczony w środkowej części podłokietnik z dodatkową półką na przechowywanie mniejszych gabarytowo przedmiotów. Oprócz tego w standardowej konfiguracji umieszczony w tylnej części bagażnik jest niewielki o rozmiarach 52 x 82 cm. Warto mieć również świadomość, że aby zwiększyć miejsce wewnątrz kabiny, możliwe jest rozłożenie tylnych siedzeń oraz wymontowanie tylnego panelu rozdzielacza, oraz półki bagażowej, co umożliwiało wykorzystanie całego tyłu w celach transportowych. Koło zapasowe umieszczone zostało pod podłogą w małej komorze zlokalizowanej blisko bagażnika.

Toyota Sera – pozostałe dodatki

Toyota Sera była jednym z pierwszych samochodów dostępnych z reflektorami montowanymi razem z projektorami w przeciwieństwie do standardowych świateł. Oprócz tego podstawowa wersja wyposażona była w: radio FM/AM, wspomaganie układu hamowania, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, aluminiowe felgi, system ABS, system kontroli trakcji, regulowane fotele i zagłówki, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dodatkowe podświetlenie zegarów, regulowaną kolumnę kierownicy i rozbudowany system nagłośnienia.

Toyota Sera – wymiary

Toyota Sera posiadała niewielkie rozmiary, aby ograniczyć masę pojazdu, co przekładało się na większe osiągi. W ten sposób długość konstrukcji wynosiła 2300 mm, przy szerokości 1650 mm i wysokości 1265 mm. Oprócz tego masa całkowita Toyoty Sery wyniosła 930 kg, a osie rozstawione zostały na odległość 2300 mm.

Toyota Sera – osiągi/spalanie

Dzięki zastosowaniu sportowego silnika Toyota Sera osiągała prędkość maksymalną w wysokości 195 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 30 sekund. Miało to bezpośrednie przełożenie na parametry spalania, które okazały się na tyle niskie, że uczyniły z Sery model określany jako ekonomiczny. Z tego względu podczas ekonomicznej jazdy w trasie Toyota Sera spalała ok. 5.4 l/100 km, co wzrastało do ok. 7.5 l/100 km w mieście.

Toyota Sera w popkulturze

Toyota Sera pojawiła się w popularnym serialu telewizyjnym Patlabor (sezon 1, odcinek 33), który po raz pierwszy wyemitowany został w 1990 roku. Auto wykorzystywane było zarówno przez jednostki policji jak i bohaterów serialu, a tłem wydarzeń było Tokio, co odnosiło się do reklam Toyoty promujących wejście Sery do seryjnej produkcji. Kolejnym serialem, w którym ukazało się auto, była japońska produkcja pt. ''Super Rescue Solbrain'', gdzie główny bohater jeździł właśnie Toyotą Sera ze zmodyfikowanym przednim zderzakiem. Z drugiej strony w przypadku filmów kinowych pojazd wystąpił w czterech produkcjach w Bangladeszu (lata 90.), gdzie główną rolę zagrał popularny aktor Salman Shah. Oprócz seriali i filmów Toyota Sera pojawiła się również w kultowej serii komputerowych gier wyścigowych ''Gran Turismo'' jako grywalny model dostępny w standardowym wyborze (PlayStation 2).

3.65
Ocena na postawie 36 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Toyota Sera

Inne modele Toyota

G - Inne modele

Toyota Sera: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie