Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Toyota Sera

Model
Toyota Sera Zobacz 2 zdjęcia

Toyota Sera to sportowe, kompaktowe auto w typie 3-drzwiowego hatchbacka coupe (2+2), który produkowany był w latach 1990 – 1996 przez pochodzące z Japonii przedsiębiorstwo Toyota. Auto zadebiutowało w 1988 roku jako koncepcyjny model Toyota AXV-II, który posiadał szklany dach i drzwi w typie ''butterfly'' (ang. motyl) otwierane na boki.

Toyota Sera – pojazd bazowy

Toyota Sera w pierwszej – podstawowej wersji dostępna była z jedną konfiguracją silnika i wersją nadwozia (coupe). Użytkownik miał możliwość wyboru pomiędzy hamulcami, systemem nagłośnienia oraz różnymi skrzyniami biegów, a producent wkrótce po rozpoczęciu produkcji wprowadził na rynek trzy wersje tapicerki, które sprzedawane były za pośrednictwem sklepów Toyota Corolla Store będącymi alternatywą dla Toyota MR2 - modelu przeznaczonego wyłącznie dla Toyota Vista Store. W ten sposób z linii produkcyjnych przedsiębiorstwa w okresie 1990 - 1995 zjechało ok. 15 941 egzemplarzy Toyoty Sera.

Toyota Sera – podzespoły

Pierwszym układem wykorzystanym w Toyocie Sera był 4 5E-FHE z benzynową jednostką z serii E o pojemności 1.5 litra, która zamontowana została poprzecznie i napędzała przednią oś pojazdu poprzez elektrycznie obsługiwany wtrysk. Oprócz tego pierwsza oraz każda kolejna wersja Toyoty Sera posiadała wspomaganie układu kierowniczego i 4-biegową automatyczną przekładnię Toyota A242L lub 5-biegową manualną Toyota C155. W przypadku hamulców zastosowano tarczowe przednie i bębnowe umieszczone na tylnej osi z dodatkowym układem Anti-Lock. To wszystko sprawiało, że pod względem podzespołów Toyota Sera przypominała modele: Starlet i Paseo szczególnie pod względem zawieszenia, hamulców oraz układu kierowniczego.

Toyota Sera – nadwozie

Toyota Sera dostępna była w wersji 3-drzwiowego hatchbacka coupe z karoserią monocoque wykonanej w całości ze stali. To, co wyróżnia pojazd na rynku to drzwi w przypominające skrzydła, które przymocowane są poprzez zawiasy do górnej jak i dolnej części słupka A, a które otwierają się do przodu i w górę przypominając pod tym względem McLaren F1 i Saleena S7. Aby udźwignąć ciężar – każde z drzwi wspierane są przez grubą kolumnę, która równoważona jest przez niewielką rozpórkę. Z drugiej strony tylna klapa nadwozia Toyoty Sera wykonana jest z jednej-szklanej części, która nie posiada stalowej ramy nośnej. Połączona z nachyloną stromo szybą przypomina ze względu na dużą powierzchnię bardziej baldachim niż tradycyjny szyberdach. Wadą takiego rozwiązania jest znaczne nagrzewanie się wnętrza, dlatego producent postanowił w podstawowej wersji wyposażyć Toyotę Sera w klimatyzację.

Toyota Sera – wnętrze

Toyota Sera wyróżniała się na tle innych sportowych modeli przednimi fotelami kubełkowymi, które posiadają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Co więcej, fotele posiadają pełną regulację i możliwość przesuwania ich zarówno w przód jak i do tyłu. Ponadto, aby zwiększyć komfort użytkowników, producent wyposażył Toyotę Sera w umieszczony w środkowej części podłokietnik z dodatkową półką na przechowywanie mniejszych gabarytowo przedmiotów. Oprócz tego w standardowej konfiguracji umieszczony w tylnej części bagażnik jest niewielki o rozmiarach 52 x 82 cm. Warto mieć również świadomość, że aby zwiększyć miejsce wewnątrz kabiny, możliwe jest rozłożenie tylnych siedzeń oraz wymontowanie tylnego panelu rozdzielacza, oraz półki bagażowej, co umożliwiało wykorzystanie całego tyłu w celach transportowych. Koło zapasowe umieszczone zostało pod podłogą w małej komorze zlokalizowanej blisko bagażnika.

Toyota Sera – pozostałe dodatki

Toyota Sera była jednym z pierwszych samochodów dostępnych z reflektorami montowanymi razem z projektorami w przeciwieństwie do standardowych świateł. Oprócz tego podstawowa wersja wyposażona była w: radio FM/AM, wspomaganie układu hamowania, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, aluminiowe felgi, system ABS, system kontroli trakcji, regulowane fotele i zagłówki, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dodatkowe podświetlenie zegarów, regulowaną kolumnę kierownicy i rozbudowany system nagłośnienia.

Toyota Sera – wymiary

Toyota Sera posiadała niewielkie rozmiary, aby ograniczyć masę pojazdu, co przekładało się na większe osiągi. W ten sposób długość konstrukcji wynosiła 2300 mm, przy szerokości 1650 mm i wysokości 1265 mm. Oprócz tego masa całkowita Toyoty Sery wyniosła 930 kg, a osie rozstawione zostały na odległość 2300 mm.

Toyota Sera – osiągi/spalanie

Dzięki zastosowaniu sportowego silnika Toyota Sera osiągała prędkość maksymalną w wysokości 195 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 30 sekund. Miało to bezpośrednie przełożenie na parametry spalania, które okazały się na tyle niskie, że uczyniły z Sery model określany jako ekonomiczny. Z tego względu podczas ekonomicznej jazdy w trasie Toyota Sera spalała ok. 5.4 l/100 km, co wzrastało do ok. 7.5 l/100 km w mieście.

Toyota Sera w popkulturze

Toyota Sera pojawiła się w popularnym serialu telewizyjnym Patlabor (sezon 1, odcinek 33), który po raz pierwszy wyemitowany został w 1990 roku. Auto wykorzystywane było zarówno przez jednostki policji jak i bohaterów serialu, a tłem wydarzeń było Tokio, co odnosiło się do reklam Toyoty promujących wejście Sery do seryjnej produkcji. Kolejnym serialem, w którym ukazało się auto, była japońska produkcja pt. ''Super Rescue Solbrain'', gdzie główny bohater jeździł właśnie Toyotą Sera ze zmodyfikowanym przednim zderzakiem. Z drugiej strony w przypadku filmów kinowych pojazd wystąpił w czterech produkcjach w Bangladeszu (lata 90.), gdzie główną rolę zagrał popularny aktor Salman Shah. Oprócz seriali i filmów Toyota Sera pojawiła się również w kultowej serii komputerowych gier wyścigowych ''Gran Turismo'' jako grywalny model dostępny w standardowym wyborze (PlayStation 2).

3.65
Ocena na postawie 36 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Toyota Sera

Inne modele Toyota

G - Inne modele

Toyota Sera: newsy, testy i recenzje

Toyota Prius w roli Ferrari, czyli kolejny popis japońskiego tunera

... Japońskie hybrydy najwyraźniej mają więcej wspólnego z włoskimi supersamochodami, niż mogłoby nam się wydawać. Udowadnia to firma tuningowa Albermo, która przerobiła już Toyotę RAV4 na Lamborghini Urusa, a Priusa upodobniła do Ferrari. ...

3 tygodnie temu

Toyota GR Yaris niebawem w salonach. Znamy polskie ceny

... GR Yaris to bardzo ostry hatchback Toyoty, który kusi połączeniem mocnego napędu z niewielkim i relatywnie lekkim nadwoziem. Niestety nie jest to tania mieszanka. Szczęśliwcy, którym uda się kupić ten model w Polsce, zapłacą nie mniej niż 143 ...

miesiąc temu

Toyota Harrier to lepsza RAV4, której nie dostaniemy w Polsce

... Co to jest: ma wymiary Toyoty RAV4 i zapowiada się na lepszą od niej pod każdym względem? To naturalnie Toyota Harrier, która wykonuje ten numer już od siedmiu lat. Japoński producent trzyma ... niezmiennie ten model wyłącznie na swój rodzimy ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie