Toyota Ractis to samochód osobowy w typie mini MPV, który w latach 2005 – 2010 produkowany był przez marki Kanto Auto Works oraz Toyotę. Ponadto konstrukcja Ractisa bazuje na 5-drzwiowym modelu mini MPV Vitz, a samo auto w momencie debiutu w 2005 roku wyparło Toyotę Yaris Verso. Oprócz tego warto mieć świadomość, że nazwa Ractis pochodzi od słów: biec, aktywność i kosmos.
Toyota Ractis – historia
Pierwsza generacja Toyoty Ractis sprzedawana była wyłącznie na japońskim rynku poprzez sieć dilerską Toyopet Store, a od 2009 roku dostępna była również w Hong Kongu. Tymczasem druga generacja zaprezentowana została w 2010 roku podczas Motor Show w Paryżu i była produkowana przez zakłady Kanto Auto Works. Co więcej samochód dostępny był z silnikami o pojemności 1.3 i 1.5 litra, co sprawiło, że auto na japońskim rynku zaliczane jest do segmentu B-MPV ze względu na krótką konstrukcję nadwozia. W międzyczasie powstała również wersja Verso-S wyposażona w dwa silniki Diesela z pojemnością 1.33 litra, które obsługiwane były przez 6-biegowe manualne przekładnie. Wersja benzynowa dostępna była w dodatkowej opcji uzyskując spalanie na średnim poziomie 10 l/100 km, a zakończenie produkcji Toyoty Ractis przypadło na rok 2016, kiedy marka potwierdziła wycofanie modelu z Hong Kongu, Japonii i Macau. Co więcej produkcja europejskiej wersji Toyoty Ractis przedłużona została do 2017 roku.
Toyota Ractis – budżetowa wersja
Słynna marka Subaru zajęła się stworzeniem budżetowej wersji Ractis nazwanej Subaru Trezia, która zadebiutowała na japońskim rynku w 2010 roku. Od pierwotnej wersji Toyoty Ractis auto odróżnia się dodatkowymi elementami w postaci: przeprojektowanego grilla, unikatowych paneli, przednich świateł i podniesionej tylnej osi. Nazwa Trezia w tłumaczeniu oznacza słowo ''skarb''. Auto wyposażone zostało w 1.3-litrowe silniki 1NR-FE i 1.5-litrowy 1NZ-FE obsługiwane przez automatyczne przekładnie CVT. Do tego dodano napęd na przednią oś, co później uzupełnione zostało o wersje na obie osie. Budżetowa wersja Toyota Ractis zadebiutowała w 2011 roku podczas Tokyo Auto Salon.
Toyota Ractis – wymiary
Toyota Ractis dysponował przedłużoną konstrukcją nadwozia o długości 3995 mm i szerokości 1695 mm oraz wysokości w zakresie 1585 – 1705 mm. Oprócz tego masa całkowita charakteryzowała się masą całkowitą w przedziale 1090 – 1170 kg, a osie rozstawione zostały na odległość 2550 mm.
Toyota Ractis – wyposażenie
Toyota Ractis w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: centralny zamek, immobilizer, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, aluminiowe felgi, klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego z regulowaną kolumną kierownicy i wielofunkcyjną kierownicą, deskę rozdzielczą, radio FM/AM z odtwarzaczem CD i rozbudowanym systemem głośników.
Toyota Ractis – bezpieczeństwo
Toyota Ractis doceniono za walory bezpieczeństwa, dlatego warto mieć świadomość, że podstawowa wersja auta wyposażona została w takie elementy jak: system ABS, system kontroli trakcji, regulowane fotele i zagłówki pozwalające prawidłowo ustawić pozycję kierowcy, wspomaganie układu hamowania, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów oraz zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.
Marka | Toyota |
---|---|
Typ | Samochód osobowy |
Segment | I |