Toyota Paseo

Model
Toyota Paseo Zobacz 5 zdjęć

Toyota Paseo


Paseo był niewielkim sportowym samochodem produkowanym w latach 1991-1999 przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation.

Toyota Paseo charakteryzowała się atrakcyjnym aerodynamicznym nadwoziem o przyjemnych dla oka liniach. Na początku produkcji ten mały samochód występował w nadwoziu coupé, później dołączył do niego kabriolet.

Wnętrze Paseo nie było zbyt obszerne. O ile z przodu można było liczyć na rozsądną ilość miejsca, o tyle z tyłu było go bardzo mało. Przednie fotele nie miały zbyt dużego zakresu regulacji, ale osoby średniego wzrostu mogły czuć się w kabinie komfortowo. Natomiast wysocy pasażerowie mieli mnóstwo powodów do narzekań – brakowało im miejsca na nogi i głowę. Z tyłu przestrzeni wystarczało co najwyżej dla niezbyt dużych dzieci, które jednak musiały się dostać na tył, co w tym niskim wozie nie było proste. Tylne siedzenia sprawdzały się za to dobrze jako drugi bagażnik, ponieważ Toyota Paseo ten prawdziwy też miała nieduży.

Do minusów tego samochodu należy zaliczyć też widoczność ze środka auta, która była po prostu słaba.

Jakość materiałów wykorzystanych do wykończenia przestrzeni pasażerskiej była niska, a do tego nie najlepiej je spasowano, ale w końcu Paseo miało być tanim autem.

Konstrukcję Toyoty Paseo oparto na należącym do segmentu B modelu Tercel. Ten z kolei był luźno powiązany z dobrze znaną w Europie i Polsce Toyotą Starlet. W związku z tym Paseo ma sporo wspólnych części z obydwoma tymi pojazdami.

Pod maską Paseo instalowano 1,5-litrowy silnik z serii 5E-FE. Był to 4-cylindrowy rzędowy benzynowy motor o mocy maksymalnej 101 KM przy 6400 obr./min. Moment obrotowy wynosił 124 Nm przy 3200 obr./min. W 1993 roku stan California w USA wprowadził normy emisji spalin, które wymusiły obniżenie mocy jednostki napędowej do 94 KM. Za to maksymalny moment obrotowy udało się zwiększyć do 136 Nm.

Napęd realizowała przednia oś, a do wyboru była 5-biegowa manualna skrzynia biegów lub jej 4-biegowy automatyczny odpowiednik.

Rok 1995 w Japonii, a 1996 na pozostałych rynkach przyniósł dużą modernizację Paseo. W związku z tym w niektórych źródłach ten wóz oznaczany jest jako druga generacja.

Zmiany dotyczyły przede wszystkim tylnej części karoserii, gdzie zmieniono lampy na nowsze i ładniejsze. Toyota wkrótce wprowadziła do sprzedaży wersję kabriolet. Za to w 1997 roku samochód ten zniknął z oferty na rynku północnoamerykańskim. Powodem była bardzo niska sprzedaż.

W modelu po liftingu instalowano nadal ten sam 1,5-litrowy silnik, ale niezależnie od rynku była to wersja przystosowana do amerykańskich przepisów czystości spalin, a więc jednostka napędowa miała moc zmniejszoną do 94 KM (moment obrotowy: 136 Nm).

Rok po zakończeniu sprzedaży Paseo w USA wóz zniknął z salonów w Wielkiej Brytanii. Powód był ten co w Stanach Zjednoczonych, czyli niezadowalająca sprzedaż.

Ta niewielka Toyota oferowana była w trzech wersjach wyposażenia. W najbogatszej miała między innymi 15-calowe aluminiowe felgi, odtwarzacz płyt CD.

Na rynku japońskim Toyota Paseo nosiła nazwę Cynos i też dostępna była w trzech wersjach wyposażenia. Różnica polegała też na tym, że w zależności od odmiany montowano różne silniki. W najtańszej instalowano motor 1,3-litrowy, a w najdroższej zmodernizowany 1,5-litrowy o mocy 108 KM (znany z Toyoty Sera).

Produkcję tego samochodu ostatecznie zakończono w 1999 roku. Auto nie miało następcy.
Właściciele cenią ten wóz za dobre jednostki napędowe i skrzynie biegów. Części zamienne do Paseo są dość drogie, jednak ten niewielki japończyk odznacza się całkiem wysoką niezawodnością.

4.36
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Generacje Toyota Paseo

Inne modele Toyota

Toyota Paseo: newsy, testy i recenzje

Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie