Mazda Xedos 6

Model
Mazda Xedos 6 Zobacz 3 zdjęcia

Xedos 6 to luksusowy model klasy średniej produkowany w latach 1992-1999 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Auto wytwarzane było wyłącznie w Japonii, a do Polski trafiało tylko w ramach indywidualnego importu.

Pojawienie się na rynku amerykańskim takich marek jak Lexus, Acura i Infiniti nie mogło pozostać bez odzewu ze strony Mazdy. Amerykanie cenili sobie japońskie samochody za solidność, jednak uważali, że nie są to wozy luksusowe. Właśnie dlatego japońscy producenci stworzyli sztuczne marki, które przynajmniej z grubsza nie miały kojarzyć się z japońską masówką.

W przeciwieństwie do Toyoty, Hondy i Nissana Mazda nie zdecydowała się na utworzenie nowej marki samochodów sprzedawanych tylko w Stanach Zjednoczonych. Odpowiednikiem Infiniti, Lexusa i Acury były modele Xedos wytwarzane przez Mazdę. Xedos 6 oferowany był również w Japonii, ale tam nazywał się Eunos 500 – nazwa Eunos w Japonii przez pewien czas zarezerwowana była dla pojazdów z lepszym wyposażeniem.

Wytwórca ten przewidział dwa auta o nazwie Xedos. Większym była wersja Xedos 9 oparta na modelu Mazda 929, a mniejszym Xedos 6 zbudowany na platformie Mazdy 626.

Rozmiarami Xedos 6 nieco różnił się od Mazdy 626 – był większy, ale rozstaw osi obu samochodów pozostał taki sam. Auto mierzyło około 4,7 m długości i miało rozstaw osi wynoszący nieco więcej niż 2,6 m.

Jak przystało na samochód luksusowy (a przynajmniej skierowany do klientów szukających takiego auta), Xedos 6 był dostępny tylko z jednym typem nadwozia – najbardziej cenionym w wyższych sferach 4-drzwiowym sedanem. Oczywiście ta Mazda nadal pozostawała autem klasy średniej, jednak producent wierzył, że Xedos odbierze część klientów chcących nabyć większe samochody.

Xedos 6 miał bardzo ładne i nowocześnie wyglądające nadwozie, które do dziś często jest uznawane za ponadczasowe. Auto było projektowane na początku lat 90., więc nie dziwią nikogo bardzo łagodne, obłe linie karoserii, tak charakterystyczne dla pojazdów z tamtego okresu. Z przodu Xedos 6 wyróżniał się chromowaną atrapą chłodnicy i wąskimi, ale długimi światłami z przezroczystymi kloszami kierunkowskazów.

Wnętrze było bardzo przestronne i swobodnie mieściło cztery osoby. Również podróż w pełnym składzie (pięć osób) nie była uciążliwa, pod warunkiem że osoba zasiadająca na środkowym miejscu tylnej kanapy nie była zbyt wysoka. W przeciwnym razie mogłaby uderzać głową w podsufitkę. Poza tym zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca było dużo na nogi i nad głowami.

Deska rozdzielcza składała się z miękko nakreślonych linii i łuków. Wyposażenie samochodu było dość bogate. Poza poduszkami powietrznymi większość egzemplarzy miała klimatyzację (ręczną lub automatyczną), elektryczne sterowane szyby i lusterka, podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy, ABS, skórzaną tapicerkę i tempomat.

Początkowo Mazdę Xedos 6 oferowano tylko z 2-litrowym silnikiem benzynowym - jednostką napędową V6, co było zaskakujące jak na tak mały motor. Silnik osiągał moc od 140 KM do 145 KM. Wkrótce do oferty dołączył mniejszy rzędowy 1,6-litrowiec o mocy od 108 KM do 115 KM. Na rynku japońskim Eunos 500 sprzedawany był ze 160-konną jednostką benzynową.

W 1994 roku Mazda Xedos 6 przeszła niewielki facelifting, w ramach którego zmieniono w niej przednie kierunkowskazy, a we wnętrzu dokonano zmiany koła kierownicy. W Europie ten model nie był tak popularny jak w USA, choć auto cieszyło się opinią luksusowego i niezawodnego.

Mazda zdecydowała się na zakończenie produkcji w 1999 roku po zbudowaniu ponad 72 tysięcy sztuk, z czego większość trafiła do Stanów Zjednoczonych. Dostępne w Polsce egzemplarze często są autami powypadkowymi sprowadzonymi z USA.

4.67
Ocena na postawie 26 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Mazda Xedos 6

Inne modele Mazda

D - Inne modele

Oceny użytkowników (1)

Mazda Xedos 6: newsy, testy i recenzje

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

2 tygodnie temu

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

... Mazda 6 po liftingu stała się jeszcze bardziej konkurencyjna. W cenie poniżej 100 tys. zł dostajemy nieźle wyposażony egzemplarz. Ale czy Japończycy mogą grać tylko i wyłącznie ceną? Mateusz Żuchowski sprawdzał to na drogach w Czarnogórze. ...

7 miesięcy temu

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

3 tygodnie temu

Audi RS 6 Avant: tak samo szybki, ale bardziej ekscytujący

... Superkombi Audi od momentu debiutu ćwierć wieku temu zawsze było wyjątkowym autem. Gdy jednak na rynku zaczęli się pojawiać bezpośredni rywale i równie szybkie SUV-y, RS 6 straciło część swojego uroku. Teraz go odzyskało dzięki zaskakującej ...

tydzień temu

Mazda Xedos 6 [awarie i problemy]

... , a co za tym idzie - bezkonkurencyjne. Wiele japońskich, francuskich czy włoskich firm sparzyło się, próbując stanąć w szranki z Niemcami. Czy tak samo było w przypadku Mazdy i projektu Xedos 6? ... , a co za tym idzie - bezkonkurencyjne. Wiele ...

dawno temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

2 miesiące temu

Które auto używane wybrać? Honda Accord VII czy Mazda 6 (GG/GY)

... Japońskie sedany i kombi są poszukiwanymi autami używanymi za około 20 tys. zł. Jedne z ciekawszych modeli to Honda Accord i Mazda 6, które zdobyły sobie rzeszę miłośników dzięki przyjemnemu dla oka wyglądowi. Który z nich jest lepszy i co warto ...

11 miesięcy temu

Mazda zastrzegła nazwę MX-6. Czyżby powrót sportowego coupé?

... Pamiętacie jeszcze Mazdę MX-6? Jeśli nie to nic złego. Jej produkcję zakończono 21 lat temu. Wiele wskazuje jednak na to, że doczekamy się nowego, współczesnego wydania. Japończycy właśnie zastrzegli nazwę w urzędzie patentowym. ... ma w tym ...

dawno temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

5 miesięcy temu

Wypoczynek w dobrym tonie. Szczawnica zza szyb nowej Mazdy 6

... Po chwilowym zachwycie wakacjami all inclusive powracamy do tego, co naprawdę dobre. Odkrywając przy okazji prawdziwe skarby. Takim wyjątkowym miejscem jest Szczawnica. Na weekend „do wód” udajemy się stylową limuzyną pasującą do małopolskiej, ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie