WAZ (Łada) 2109

Model
WAZ (Łada) 2109 Zobacz 2 zdjęcia

Model 2109 był osobowym samochodem marki Łada, przeznaczonym do jazdy po mieście (segment C), a za jego powstanie odpowiadał rosyjski koncern AwtoWAZ. Pierwotnie pojazd zadebiutował na rynku pod nazwą WAZ Sputnik, a w 1987 roku pojawiła się wersja 5-drzwiowa hatchback nazwana właśnie WAZ (Łada) 2109. Produkcja auta trwała do 2013 roku, a jego następcą na rynku został model Łada 110. Za największą konkurencję WAZ (Łada) 2109 uważano modele Dacia SuperNova, Fiat Tipo, FSO Polonez Caro czy Skodę Favorit.

WAZ (Łada) 2109 - historia

WAZ (Łada) 2109 miał być odpowiedzią na motoryzacyjny boom ogarniający Związek Radziecki w latach 80. Nowy model nazwany najpierw WAZ Sputnik na rynku zastąpić miał przestarzałe samochody z serii 2101. Konstrukcja WAZ (Łada) 2109 została całkowicie odświeżona, a silniki zostały zaprojektowane od podstaw przy współpracy z niemieckim Porsche. Pomimo wielu niedoskonałości, jakie pojawiły się po premierze (niedbały model konstrukcji, wykonanie ze słabej jakości materiałów), WAZ (Łada) 2109 znalazł dla siebie miejsce na wiele lat w ekonomicznej klasie tanich kompaktówek. Warto dodać, że WAZ (Łada) 2109 do dziś cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach wtórnych ze względu na swoją cenę i niskie parametry spalania.

WAZ (Łada) 2109 – dane techniczne

Jak już zostało wspomniane największym sukcesem, a zarazem atutem WAZ (Łada) 2109 były silniki zaprojektowane razem ze słynnym Porsche. Przyszły właściciel w momencie kupna 2109 miał do wyboru aż trzy jednostki napędzane benzyną. Ich pojemność wynosiła kolejno 1100 cm3, 1288 cm3 oraz 1500 cm3 przy mocy zależnie od wersji 53 do 88 KM.

WAZ (Łada) 2109 – wyposażenie

Użytkownicy od początku narzekali na ubogie wnętrze WAZ (Łada) 2109. Szczególnie słabo prezentowały się zastosowane w znacznej ilości plastiki, które potrafiły odkształcać się wraz z upływem czasu. Wadą był również projekt deski rozdzielczej, której zegary nie pozwalały na łatwy odczyt, a radio umieszczono nienaturalnie nisko, co wymagało dodatkowego nachylenia podczas jazdy. Ponadto producent w standardowym wyposażeniu WAZ (Łada) 2109 umieścił m.in. obrotomierz, alufelgi, wspomaganie kierownicy, halogeny mgłowe, poduszkę powietrzną, poprawione wyciszenie wnętrza, dostępna była również karoseria pokryta lakierem metalic.

WAZ (Łada) 2109 – wymiary

WAZ (Łada) 2109 należała do mniejszych, kompaktowych osobówek i podobnie prezentowały się jej wymiary. Długość WAZ (Łada) 2109 wynosiła 4005 mm, przy szerokości 1650 mm i wysokości w granicach 1335 mm – 1380 mm (w zależności od wersji). Rozstaw osi WAZ (Łada) 2109 miał 2460 mm, a masa własna 850 – 945 kg w zależności od przewożonego ładunku. Zbiornik paliwa samochodu mieścił ok. 43 litry.

WAZ (Łada) 2109 – spalanie/osiągi

Najchętniej wybieranym przez użytkowników silnikiem był ten o pojemności 1288 cm3 i mocy 65 KM. Jednostka pomimo ekonomicznego charakteru pozwalała na szybką jazdę i osiągnięcie prędkości 100 km/h w ok. 16 sekund. Prędkość maksymalna WAZ (Łada) 2109 wynosiła ok. 156 km/h przy pełnym załadunku i ok. 165 km/h bez obciążenia. Dzięki temu spalanie znajdowało się na poziomie zużycia 6-7,5 l/100 km, a w przypadku dynamicznej jazdy ok. 9 l/100 km.

WAZ (Łada) 2109 - bezpieczeństwo

Zaskakującym był fakt, że WAZ (Łada) 2109 doceniony został za walory bezpieczeństwa. Chwalono wzmocnioną w późniejszych latach konstrukcję nadwozia, która dobrze znosiła korozję i upływ czasu. Nieznacznie zwiększała również bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zderzenia, w czym pomagała jedna, a w nowszych wersjach dwie poduszki powietrzne przeznaczone dla kierowcy.

4.32
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaWAZ (Łada)
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje WAZ (Łada) 2109

Inne modele WAZ (Łada)

C - Inne modele

WAZ (Łada) 2109: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie