Scion xA

Model
Scion xA Zobacz 7 zdjęć

Scion to marka powołana do życia przez koncern Toyota w 2002 roku, oferująca niewielkie samochody głównie na rynku amerykańskim. Grupa docelowa samochodów Scion to amerykańska młodzież. xA jest niewielkim modelem (segment B) produkowanym w latach 2004-2007. Sprzedawano go na rynku północnoamerykańskim pod marką Scion, a w Japonii znany był jako Toyota ist.

Wóz technicznie oparty był na Toyocie Vitz, czyli niewielkiemu aucie znanym w Europie pod nazwą Yaris. xA dzielił płytę podłogową także z Toyotą Platz. Auto miało nowoczesne dwubryłowe nadwozie z łagodnymi, ale wyraźnymi liniami. Charakterystyczne były mocno ścięty tył oraz duże przednie światła. Karoseria mierzyła 3,9 m długości, 1,7 m szerokości i nieco ponad 1,5 m wysokości. Rozstaw osi wynosił niecałe 2,4 m.

Przy takich rozmiarach karoserii oraz niewielkim rozstawie osi wydawać by się mogło, że w kabinie jest ciasno. Jednak dzięki dość wysokiemu ustawieniu siedzisk, a także pozycji przypominającej siedzenie na krześle pasażerowie mają więcej przestrzeni niż ma to miejsce w innych autach. Z przodu nawet najwyżsi pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głowami. Z kolei z tyłu przestrzeni mogło zabraknąć na nogi, jeśli osoba siedząca z przodu przesunęła fotel maksymalnie do tyłu.

Wysokie ustawienie siedzisk miało też dwie inne zalety. Pierwsza to łatwość zajmowania miejsc zarówno z przodu, jak i z tyłu, pomimo że drzwi nie były duże. Drugi plus to dobra widoczność we wszystkich kierunkach podczas jazdy. Jedyny problem mogła stanowić podróż w trzy osoby na tylnej kanapie, ponieważ samochód nie należał do najszerszych. Z drugiej strony takie sytuacje były raczej rzadkie, ponieważ Scion xA został pomyślany jako auto miejskie. Bagażnik nie należał do dużych, ale większość właścicieli xA według producenta nie jeździła nim do sklepu w pięć osób, więc zakupy można było po prostu położyć na siedzeniu.

Jak przystało na małe auto, Scion xA miał napęd przedni. Silnik oczywiście ustawiony był z przodu w poprzek. Przez wszystkie lata produkcji samochód oferowano wyłącznie z jednym motorem - 4-cylindrową jednostką napędową o objętości skokowej 1,5 l. Motor wyposażono w nowoczesny układ rozrządu DOHC z 4 zaworami na cylinder. Silnik rozwijał moc 108 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 4200 obr./min. Niezbyt duża moc wystarczała, żeby rozpędzić ważące tylko 1062 kg auto od 0 do 96 km/h w 8,8 s. Niewielka objętość skokowa silnika miała też zaletę w postaci niewielkiego zużycia paliwa. Podstawowa skrzynia biegów instalowana z tym motorem to 5-biegowa przekładnia manualna. Równolegle z nią dostępny był 4-biegowy automat.

W 2006 roku samochód przeszedł niewielki facelifting, obejmujący zmianę zderzaków z przodu i z tyłu oraz nowe oprawki lusterek. Na kole kierownicy umieszczono przyciski do sterowania radiem, pojawiła się też możliwość podłączenia iPoda.

W ciągu trzech lat produkcji pojawiały się limitowane edycje Sciona xA, które miały wzbudzać większe emocje niż zwykły xA. Chodzi oczywiście o odmiany sportowe o oznaczeniu RS, które jednak sportowe były tylko z nazwy. Główne zmiany w stosunku do zwykłego auta to skromny zestaw spojlerów oraz nieco inna atrapa chłodnicy. Do tego xA RS miały nietypowe, niedostępne w standardowych wersjach kolory. Zaprezentowany w 2005 roku RS 1.0 był czerwony (Absolutly Red), pokazany w tym samym roku RS 2.0 - niebieski (Spectra Blue Mica), a dostępny rok później RS 3.0 - srebrny. Pierwszej serii powstało 1550 sztuk, drugiej - 1700, a trzeciej 2100 .

W 2007 roku Scion xA został zastąpiony nowszym modelem xD.

4.84
Ocena na postawie 31 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaScion
TypSamochód osobowy
SegmentB

Inne modele Scion

B - Inne modele

Scion xA: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie