Saab 96

Model
Saab 96 Zobacz 2 zdjęcia

Saab 96 jest osobowym samochodem, za którego produkcję w latach 1960 – 1980 odpowiadało pochodzące ze Szwecji przedsiębiorstwo Saab. Samochód jest bliźniaczym modelem Saaba 60, a za jego największą konkurencję uważa się modele Volkswagen Garbus i FSO Syrena. Premiera Saaba 96 odbyła się 17 lutego 1960 roku w Sztokholmie, auto na rynku zastąpiło model Saab 93, a po zakończeniu produkcji w ofercie Saaba zastąpił go Saab 99.

Saab 96 – historia

Saab 96 konstrukcyjnie oparty został na modelu Saab 93. Pierwotnie auto określono nazwą 93c, uznano jednak, że różnice pomiędzy pojazdami są na tyle duże, że powinien on dostać swój indywidualny termin. Jeśli chodzi o różnice między modelami, przeprojektowano m.in. boczne szyby zmniejszając powierzchnię tylnej i zastępując ją panoramiczną. Zmiany dotknęły również tylnej części nadwozia, które wyposażono w dodatkowe błotniki i powiększone, tylne lampy. W przypadku napędu postawiono na sprawdzony benzynowy silnik dwusuwowy mający trzy cylindry, pojemność 841 cm3 i moc na poziomie 38 KM. Oprócz tego innowacyjna okazała się wówczas manualna przekładnia, która posiadała cztery biegi. Pierwszy lifting Saab 96 wprowadzony został w 1964 roku, kiedy modyfikacjom uległ przód nadwozia, w którym umieszczono atrapę chłodnicy i charakterystyczne okrągłe reflektory. Już 3 lata później, w 1967 roku Saab 96 otrzymał całkowicie od nowa zaprojektowany silnik, który został sprowadzony od konstruktorów Ford Motor Company. Jednostka wykorzystywana m.in. w Fordzie Taurus miała 4 cylindry, co przekładało się na moc 65 KM i pojemność na poziomie 1498 cm3. Taka wersja Saab 96 utrzymywała się do roku 1969, kiedy kolejny remont nadwozia objął: przeprojektowanie reflektory, powiększone zderzaki i przeniesione kierunkowskazy. W 1970 roku zmieniono projekt deski rozdzielczej, a w 1972 roku auto zyskało wypełnione gumą zderzaki i podgrzewane fotele, co było wówczas niespotykaną na rynku nowością. Ostatni lifting przeprowadzony został w 1978 roku, kiedy do konstrukcji nadwozia dodano spojler oraz kierunkowskazy zaczerpnięte z modelu Saab 99. Natomiast oficjalne zakończenie produkcji Saaba 96 przypadło na rok 1980, co sprawiło, że auto było najdłużej produkowanym modelem w historii marki. Przez ten okres na rynek wypuszczono 547 221 egzemplarzy Saaba 96.

Saab 96 – wersje

Dzięki wysokim osiągom powstało kilka sportowych wersji Saaba 96. Pierwsza z nich została nazwana Saab 96 Granturismo 750 (dostępna w latach 1960 – 1961, oznaczenie: GT750) i wyposażona została w silnik o mocy 57 KM i pojemność na poziomie 750 cm3. Wnętrze pojazdu zostało przerobione na sportowe, gdzie dodano sportowe fotele, GPS, listwy ozdobne i dodatkowe lampy halogenowe. Od roku 1962 do 1964 Saab wypuścił kolejną wersję Sport/Granturismo 850, która dostała do dyspozycji silnik z pojemnością 850 cm3 i mocą 52 KM. Oprócz tego auto otrzymało odświeżone wnętrze, hamulce tarczowe, większe tylne szyby i nową, 4-biegową skrzynię biegów. Ostatnia sportowa wersja Saab 96 Sport/Montecarlo zadebiutowała w 1965 roku, a jej produkcja potrwała do 1967-ego. Pojazd mógł pochwalić się ciekawą specyfikacją, w której skład wchodziły m.in.: dwusuwowy silnik ze sportowym wnętrzem i dwoma listwami zainstalowanymi wzdłuż krawędzi drzwi i błotników. Ponadto w przypadku zawieszenia zastosowano tarczowe hamulce w przedniej części i powiększone lampy halogenowe. Nie mniej ciekawie prezentowała się również wersja Silver Anniversary, która została wprowadzona w 1975 roku na 25-lecie produkcji, mając w wyposażeniu takie elementy jak: aluminiowe felgi, sportową – multifunkcyjną kierownicę, brązowe wnętrze i obrotomierz. Ostatnia ze specjalnych wersji Saaba 96 na rynek wprowadzona została w 1980 roku i nazwana została Jublileum. Była to pożegnalna konstrukcja wyróżniająca się wyłącznie 300 egzemplarzami, z których jeden został umieszczony w Muzeum Saaba znajdującym się w Trollhattan (Szwecja). Auto posiadało unikatowy, metaliczny lakier aquamarine, aluminiowe felgi i multifunkcyjną kierownicę do sportowych zastosowań.

Saab 96 – Rajd Polski

W 1964 roku na płycie lotniska w Krakowie (Czyżyny) odbył się oficjalny Rajd Polski, a podczas jednego z wyścigów prowadzony przez kierowcę Erika Carlssona Saab 96 nie ruszył ze startu z powodu zalania silnika. W tym momencie pilotka kierowcy, a zarazem jego żona Pat Moss – Carlsonn wyszła z pojazdu i zaczęła go pchać w celu uruchomienia dwusuwowej jednostki. Silnik w końcu zaskoczył i Saab 96 mógł włączyć się do wyścigu, w którym zajął ostatecznie drugie miejsce.

Saab 96 – dane techniczne

Saab 96 w podstawowej wersji miał do dyspozycji popularne silniki R3 o pojemnościach od 0.75 do 0.8 i mocą na poziomie 48 KM do 70 KM. Obsługiwała je wyłącznie 4-biegowa manualna przekładnia przy napędzie przełożonym na przednią oś pojazdu. Dzięki temu Saab 96 dysponował lepszym rozkładem masy, zwiększoną kontrolą podczas pokonywania zakrętów oraz łatwiejszym modelem jazdy niż ma to miejsce w przypadku auta z napędem na tył.

Saab 96 – wymiary

Saab 96 zaliczany jest do segmentu C, dlatego jego konstrukcja charakteryzuje się niewielkimi gabarytami. Długość pojazdu wynosi 4050 mm, przy szerokości 1570 mm i wysokości 1471 mm. Przełożyło się to na masę własną w zakresie 800 – 950 kg i rozstaw osi na odległość 2488 mm. Na koniec warto dodać, że producenci wyposażyli Saaba 96 w zbiornik paliwa, którego pojemność wynosi ok. 40 litrów, co jest jednak wystarczające zarówno do jazdy w zatłoczonym mieście jak i pokonywania dłuższych tras międzymiastowych.

Saab 96 – wyposażenie

W podstawowej wersji Saab 96 wyposażony był w: aluminiowe felgi, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, ręcznie sterowane szyby i lusterka, dodatkowe podświetlenie zegarów, radio FM/AM, wzmacniane hamulce, dodatkowe halogeny, hamulce tarczowe z przodu oraz wspomaganie układu hamowania. Docenić należy również wnętrze, które dysponowało: wygodnymi, regulowanymi fotelami, systemem schowków i półek przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, popielniczką, zapalniczką, regulowanymi osłonami przed słońcem, dodatkowymi wycieraczkami i podświetleniem kabiny.

Saab 96 – osiągi/spalanie

Saab 96 osiągał prędkość maksymalną w wysokości 155 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 15 sekund. Przekładało się to spalanie, które podczas jazdy w mieście osiągało poziom 10 l/100 km, co zmniejszało się do 7 l/100 km w trasie. Były to zadowalające wyniki, które sprawiły, że Saab 96 bardzo dobrze sprawdzał się zarówno podczas ekonomicznej jazdy w trasie jak i szybkiego pokonywania zakrętów w mieście.

4.40
Ocena na postawie 12 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSaab
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Saab 96

Inne modele Saab

C - Inne modele

Saab 96: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie