Saab 9000

Model
Saab 9000 Zobacz 3 zdjęcia

Marka Saab nie jest najbardziej rozpoznawalną wśród producentów samochodów. W zasadzie można powiedzieć, że jej historia dobiegła już końca. Warto jednak pamiętać, że Saab 9000, który stworzyła, był najbezpieczniejszym samochodem przełomu lat 80. i 90., dodatkowo cenionym przez kierowców za układ jezdny i komfortowe wnętrze.

Historia modelu Saab 9000

Premiera Saaba 9000 miała miejsce w 1983 roku. Nigdy nie był to samochód w pełni oryginalny, ponieważ konstrukcję Saaba 9000 oparto na płycie podłogowej stworzonej przy współpracy z Fiatem. Z tego samego rozwiązania skorzystały również Fiat Croma, Alfa Romeo 164 i Lancia Thema.

Od 1983 do 1988 Saab 9000 dostępny był wyłącznie w wersji liftback. Dopiero po 88. do salonów trafił również Saab 9000 sedan. W 1993 roku pojawiła się jeszcze jedna wersja samochodu, dostępna tylko u dilerów - sportowy Saab 9000 Aero oferowany jako liftback.

Saab 9000 produkowano w Finlandii i Szwecji aż do 1998 roku. Wtedy zdjęto auto z taśm produkcyjnych i zastąpiono je, stworzonym wspólnie z General Motors, Saabem 9-5. W ciągu 15 lat produkcji Saaba 9000 samochód przeszedł dwa faceliftingi. Pierwszy przeprowadzono w 1988 roku, wtedy to ukazał się Saab 9000 sedan, a jego design przeszczepiono poprzedniemu liftbackowi. Efektem tych zmian był bardziej pochylony pas przedni, przemodelowane reflektory, nowy zderzak i odświeżona atrapa chłodnicy.

Trzy lata później Saab 9000 przeszedł kolejny facelifting, który znów dotyczył wersji liftback. Tym razem przeróbki były poważniejsze, a w ich wyniku Saab 9000 zyskał nowe reflektory, klapę bagażnika, tylne lampy i odświeżone zderzaki.

Silnik Saaba 9000

Saab to szwedzka marka samochodów dla indywidualistów. Nie podążała za trendami, dlatego nie zaoferowała Saaba 9000 w wersji z silnikiem wysokoprężnym, mimo że w latach 80. rozwiązanie to było popularne już w Mercedesach i BMW. Do wyboru były za to rozmaite silniki benzynowe do Saaba 9000:

  • R4 2,0 o mocy 126, 130–150 koni mechanicznych,
  • R4 2,0 Turbo z mocą 163–185 koni mechanicznych,
  • R4 2,3 ze 146 końmi mechanicznymi,
  • R4 2,3 Turbo o mocach 170, 195, 200, 211, 220–225 koni mechanicznych,
  • V6 3,0 z 211 końmi mechanicznymi.

Najoszczędniejszy silnik spośród wszystkich jednostek do Saaba 9000 to podstawowy, dwulitrowy silnik wolnossący. Zużywa on ok. 9-11 l/100 km. Poza oszczędnością ma również niebywałą zaletę w postaci braku turbosprężarki, który to brak obniża koszty eksploatacji Saaba 9000. Nie ma jednak co liczyć na oszałamiające osiągi i przyspieszenie. Do setki ten Saab 9000 rozpędza się w 12 sekund.

Wersja Saaba 9000 z turbosprężarką daje zdecydowanie więcej frajdy. Najlepsze są te modele, które mają pod maską co najmniej 170 koni mechanicznych, a prawdziwą perełkę wśród Saabów 9000 stanowi Saab 9000 Aero z 225 końmi mechanicznymi. Ten rozpędza się do setki w 7 s. Pali jednak jak smok - 13 l/100 km. I to nie tylko paliwo, ale także olej silnikowy.

Napęd, zawieszenie, skrzynia biegów Saaba 9000

W produkcji Saaba 9000 stosowano wyłącznie napęd na przód. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, to w Saabie 9000 mogły być dwie: pięciobiegowa manualna skrzynia biegów i czterobiegowa automatyczna.

Zawieszenie Saaba 9000 składało się z kolumny McPhersona z przodu i sztywnej osi z drążkiem Panharda z tyłu.

Saab 9000, jako przedstawiciel segmentu E, był uważany na przełomie lat 80. i 90. za najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie. Trudno jednak zweryfikować tę opinię, ponieważ nie było wtedy jeszcze organizacji Euro NCAP zajmującej się przeprowadzaniem testów bezpieczeństwa samochodów.

Wyposażenie Saaba 9000

Wyposażenie Saaba 9000 w wersji podstawowej obejmowało między innymi elektryczne sterowanie szyb i lusterek zewnętrznych, automatyczną klimatyzację, tapicerkę skórzaną lub welurową, a do tego wyświetlacz EDU, który pokazywał kierowcy informacje o spalaniu Saaba 9000, a także inne przydatne dane, jak np. napięcie w alternatorze, zasięg na zbiorniku czy możliwość wystąpienia gołoledzi.

Dodatkowo można było wzbogacić wyposażenie Saaba 9000 o ABS, wspomaganie kierownicy, a także drewniane wstawki we wnętrzu, przyciemniane szyby czy alufelgi.

3.73
Ocena na postawie 56 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSaab
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Saab 9000

Inne modele Saab

E - Inne modele

Oceny użytkowników (6)

Saab 9000: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie