Saab 9000

Model
Saab 9000 Zobacz 3 zdjęcia

Marka Saab nie jest najbardziej rozpoznawalną wśród producentów samochodów. W zasadzie można powiedzieć, że jej historia dobiegła już końca. Warto jednak pamiętać, że Saab 9000, który stworzyła, był najbezpieczniejszym samochodem przełomu lat 80. i 90., dodatkowo cenionym przez kierowców za układ jezdny i komfortowe wnętrze.

Historia modelu Saab 9000

Premiera Saaba 9000 miała miejsce w 1983 roku. Nigdy nie był to samochód w pełni oryginalny, ponieważ konstrukcję Saaba 9000 oparto na płycie podłogowej stworzonej przy współpracy z Fiatem. Z tego samego rozwiązania skorzystały również Fiat Croma, Alfa Romeo 164 i Lancia Thema.

Od 1983 do 1988 Saab 9000 dostępny był wyłącznie w wersji liftback. Dopiero po 88. do salonów trafił również Saab 9000 sedan. W 1993 roku pojawiła się jeszcze jedna wersja samochodu, dostępna tylko u dilerów - sportowy Saab 9000 Aero oferowany jako liftback.

Saab 9000 produkowano w Finlandii i Szwecji aż do 1998 roku. Wtedy zdjęto auto z taśm produkcyjnych i zastąpiono je, stworzonym wspólnie z General Motors, Saabem 9-5. W ciągu 15 lat produkcji Saaba 9000 samochód przeszedł dwa faceliftingi. Pierwszy przeprowadzono w 1988 roku, wtedy to ukazał się Saab 9000 sedan, a jego design przeszczepiono poprzedniemu liftbackowi. Efektem tych zmian był bardziej pochylony pas przedni, przemodelowane reflektory, nowy zderzak i odświeżona atrapa chłodnicy.

Trzy lata później Saab 9000 przeszedł kolejny facelifting, który znów dotyczył wersji liftback. Tym razem przeróbki były poważniejsze, a w ich wyniku Saab 9000 zyskał nowe reflektory, klapę bagażnika, tylne lampy i odświeżone zderzaki.

Silnik Saaba 9000

Saab to szwedzka marka samochodów dla indywidualistów. Nie podążała za trendami, dlatego nie zaoferowała Saaba 9000 w wersji z silnikiem wysokoprężnym, mimo że w latach 80. rozwiązanie to było popularne już w Mercedesach i BMW. Do wyboru były za to rozmaite silniki benzynowe do Saaba 9000:

  • R4 2,0 o mocy 126, 130–150 koni mechanicznych,
  • R4 2,0 Turbo z mocą 163–185 koni mechanicznych,
  • R4 2,3 ze 146 końmi mechanicznymi,
  • R4 2,3 Turbo o mocach 170, 195, 200, 211, 220–225 koni mechanicznych,
  • V6 3,0 z 211 końmi mechanicznymi.

Najoszczędniejszy silnik spośród wszystkich jednostek do Saaba 9000 to podstawowy, dwulitrowy silnik wolnossący. Zużywa on ok. 9-11 l/100 km. Poza oszczędnością ma również niebywałą zaletę w postaci braku turbosprężarki, który to brak obniża koszty eksploatacji Saaba 9000. Nie ma jednak co liczyć na oszałamiające osiągi i przyspieszenie. Do setki ten Saab 9000 rozpędza się w 12 sekund.

Wersja Saaba 9000 z turbosprężarką daje zdecydowanie więcej frajdy. Najlepsze są te modele, które mają pod maską co najmniej 170 koni mechanicznych, a prawdziwą perełkę wśród Saabów 9000 stanowi Saab 9000 Aero z 225 końmi mechanicznymi. Ten rozpędza się do setki w 7 s. Pali jednak jak smok - 13 l/100 km. I to nie tylko paliwo, ale także olej silnikowy.

Napęd, zawieszenie, skrzynia biegów Saaba 9000

W produkcji Saaba 9000 stosowano wyłącznie napęd na przód. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, to w Saabie 9000 mogły być dwie: pięciobiegowa manualna skrzynia biegów i czterobiegowa automatyczna.

Zawieszenie Saaba 9000 składało się z kolumny McPhersona z przodu i sztywnej osi z drążkiem Panharda z tyłu.

Saab 9000, jako przedstawiciel segmentu E, był uważany na przełomie lat 80. i 90. za najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie. Trudno jednak zweryfikować tę opinię, ponieważ nie było wtedy jeszcze organizacji Euro NCAP zajmującej się przeprowadzaniem testów bezpieczeństwa samochodów.

Wyposażenie Saaba 9000

Wyposażenie Saaba 9000 w wersji podstawowej obejmowało między innymi elektryczne sterowanie szyb i lusterek zewnętrznych, automatyczną klimatyzację, tapicerkę skórzaną lub welurową, a do tego wyświetlacz EDU, który pokazywał kierowcy informacje o spalaniu Saaba 9000, a także inne przydatne dane, jak np. napięcie w alternatorze, zasięg na zbiorniku czy możliwość wystąpienia gołoledzi.

Dodatkowo można było wzbogacić wyposażenie Saaba 9000 o ABS, wspomaganie kierownicy, a także drewniane wstawki we wnętrzu, przyciemniane szyby czy alufelgi.

3.73
Ocena na postawie 56 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSaab
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Saab 9000

Inne modele Saab

E - Inne modele

Oceny użytkowników (6)

Saab 9000: newsy, testy i recenzje

Ostatni saab 9-3 został wystawiony na sprzedaż. To niezła okazja

... Choć Saaba nie ma już z nami od kilku dobrych lat, legenda marki wciąż żyje w sercach wielbicieli motoryzacji. Wielu z nich dałoby się pokroić za fabrycznie nowe auto z fabryki w Trollhättan. Teraz mają niepowtarzalną okazję, by spełnić swoje ...

miesiąc temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Saab 9000 [awarie i problemy]

... Saab 9000 to ekscentryczny samochód przeznaczony dla specyficznych klientów. Nigdy nie był tak szybki jak BMW Serii 5 E34 ani tak komfortowy jak Mercedes W124, nie ma też permanentnego napędu quattro ... czy Lancia Thema. Od pierwszych lat ...

dawno temu

Saab 9-5, żegnamy...

... Saab 9-5 był następcą wysłużonego modelu 9000 - teraz po 12 latach odchodzi, robiąc miejsce swojemu następcy, którego premiera odbędzie się już niebawem. ... Saab 9-5 był następcą wysłużonego modelu 9000 - teraz po 12 latach odchodzi, robiąc ...

dawno temu

SAAB i czterech nagich facetów...

... Czego nam będzie brakować kiedy SAAB już zniknie w odmętach fatalnych decyzji General Motors? Wielu rzeczy. Między innymi reklam... ... reklamę modelu 9000. Co robi czterech nagich facetów siedzących w samochodzie w dziczy? Jak ważna dla Szwedów ...

dawno temu

Saab 9-5 - to już jest koniec...

... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, że jest jakiś wyjątkowy, tylko dlatego, że opatrzył nam się przez dokładnie 13 lat. Kilka dni temu w Szwecji zjechał ostatni egzemplarz tej generacji. ... Saaba 9-5 powinni znać wszyscy. Nie dlatego, ...

dawno temu

Muzeum Saaba uratowane!

... Tydzień temu świat obiegła informacja o tym, że firma zarządzająca bankrutującym Saabem postanowiła wyprzedać wszystkie auta znajdujące się w muzeum marki, w tym bezcenne prototypy. Serca miłośników Saaba pękły, jednak z pomocą przyszło miasto ...

dawno temu

Nowe Saaby także z silnikami spalinowymi?

... Jakiś czas temu, przy okazji przedłużającego się i trochę zagmatwanego bankructwa Saaba, mówiło się o tym, że nowy właściciel marki będzie produkował pojazdy o napędzie elektrycznym. Jak się jednak okazuje, w ofercie Saaba będzie miejsce dla ...

dawno temu

Kolejny upadek marki Saab [aktualizacja]

... Wkrótce aktywa Saaba mogą zostać wyprzedane. ... Obecnie właścicielem Saaba jest National Electric Vehicles Sweden (NEVS). Firma pod koniec 2013 r. uruchomiła produkcję modelu 9-3 Aero w fabryce Trollhättan. Od kilku miesięcy pojawiają ... się ...

dawno temu

SAAB dostał kredyt i wznawia produkcję!

... Wszystko wskazuje na to, że marka SAAB może na chwilę odetchnąć. Inwestycja, którą ostatnio opisywaliśmy nie doszła jeszcze do skutku, ale SAAB uzyskał pożyczkę, która pozwoli ruszyć z produkcją. ... Wszystko wskazuje na to, że marka SAAB może ...

dawno temu

SAAB znowu w poważnych tarapatach!

... Wydawać by się mogło, że marka SAAB największe kłopoty ma już za sobą, to jednak nieprawda. ... Wydawać by się mogło, że marka SAAB największe kłopoty ma już za sobą, to jednak nieprawda. Po ostatnich perypetiach finansowych ciągnących się od ...

dawno temu

Saaba genewskie być albo nie być

... Dla Saaba ten rok będzie decydujący dla przyszłości. Może na stałe przywrócić Saabowi blask i obecność na światowych rynkach, może też zdecydować o końcu szwedzkiej marki. ... Dla Saaba ten rok będzie decydujący dla przyszłości. Może na stałe ...

dawno temu

Saab - to już jest koniec...

... Szwedzki Saab, który bronił się ostatkami sił przed bankructwem znów stoi nad przepaścią i tym razem już nikt go raczej nie zatrzyma przed skokiem. ... Szwedzki Saab, który bronił się ostatkami sił przed bankructwem znów stoi nad przepaścią i ...

dawno temu

Spykera plany wobec Saaba

... 28 stycznia 2010 roku Spyker podpisał z General Motors umowę kupna szwedzkiej marki Saab. Teraz informuje jak zdobędzie resztę potrzebnych do sfinalizowania procesu pieniędzy, co będzie w gamie modelowej oraz kiedy Saab zacznie przynosić ...

dawno temu

Saab na krawędzi – zwolnienia wśród pracowników

... Z pracą w fabryce Saaba w Trollhättan może pożegnać się 200 osób. ... National Electric Vehicles Sweden (NEVS), czyli obecny właściciel Saaba, nie jest w stanie wyprowadzić szwedzkiej marki na prostą. O problemach z wypłacalnością Saaba ...

dawno temu

Dlaczego powinniśmy ratować Saaba?

... Tak to już jest, że gdy ktoś odchodzi, zaczyna nam go brakować i pojawiają się liczne chwalebne laurki. Rzecz jasna, podobna sprawa dotyczy producentów motoryzacyjnych. W tym Saaba. ... Tak to już jest, że gdy ktoś odchodzi, zaczyna nam go ...

dawno temu

Los SAABa przypieczętowany!

... Wiadomość niezwykle smutna i niestety prawdziwa. Od kilku miesięcy w przypadku szwedzkiej marki trwały ciągłe negocjacje i spekulacje  dotyczące przejęcia Saaba z rąk GM. Amerykański gigant motoryzacyjny nie otrzymał chyba zadowalającej oferty, ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie