Morgan 4/4

Model
Morgan 4/4 Zobacz 2 zdjęcia

Morgan 4/4 jest autem, które produkowane było od 1936 roku przez przedsiębiorstwo Morgan Motor Company, będąc zarazem pierwszym samochodem z napędem 4x4.

Morgan 4/4 – historia

Pierwsze Morgany 4/4 charakteryzowały się wspomnianym napędem na obie osie jak i silnikami wyposażonymi w cztery cylindry. Oprócz tego pierwsze modele auta miały trzy koła i jednostki napędu V-twin. Co więcej, od marca 1951 do grudnia 1955 roku Morgan 4/4 nieprzerwanie produkowany jest do dzisiaj, przez ten czas zmieniając silniki, począwszy od Coventry Climax o pojemności 1.2 do modelu Forda z 2004 roku i pojemnością na poziomie 1.6.

Morgan 4/4 – wersja z dwoma siedzeniami

Oryginalnie wersja Morgana 4/4 z dwoma miejscami wewnątrz kabiny zaprezentowana została w 1936 roku i niemal od razu stała się najpopularniejszym autem w swoim segmencie, co przełożyło się na produkcję 663 egzemplarzy w 1939 roku i 249 w okresie od 1946 do 1950 roku stanowiło ponad połowę tego typu aut na rynku. W początkowym okresie roadster wykorzystywał w działaniu 1.2-litrową jednostkę Coventy Climax, która w 1939 roku zastąpiona została przez silnik Standard Special z pojemnością 1.2 i mocą 40 KM, a obsługiwana była przez 4-biegową przekładnię Meadows.

Morgan 4/4 – wersja z czterema siedzeniami

Morgan 4/4 powiększony o kolejne dwa fotele zaprezentowany został w 1937 roku i do 1939 pojawił się na rynku w 239 egzemplarzach. Od poprzednika odróżniał go rozbudowany dach i powiększone okna boczne oraz wykorzystanie platformy przeniesionej z modelu Morgan Plus 4. Było to niezależne zawieszenie łączące obie osie z dyskowymi hamulcami w standardowym wyposażeniu i bębnowymi hamulcami umieszczonymi z tyłu. Do napędu wykorzystano silnik Ford 100E z 1.7 litra pojemności obsługiwany przez 3-biegową przekładnię. Wnętrze wyścielone zostało skórą, podłogę pokrywa specjalna warstwa gumy, a w dodatkowym wyposażeniu użytkownik mógł wykorzystać klimatyzację. W 1956 roku magazyn The Motor poddał testom Morgana 4/4, podczas których auto osiągnęło prędkość maksymalną w wysokości 121 km/h do pierwszej setki przyspieszając w niecałe 30 sekund. Przekładało się to na parametry spalania w wysokości 8 l/100 km w modelu mieszanym, a wersja testowa Morgana 4/4 kosztowała ok. 713 funtów.

Morgan 4/4 – kolejne wersje

Od 1960 roku Morgan 4/4 przeszedł lifting i z dopiskiem III przedstawiony został podczas targów samochodowych, wyróżniając się zwiększonym o 50 mm rozstawem osi i hydraulicznymi absorberami zamiast starszych modeli Hartford. W przypadku napędu użyto silnika Ford Anglia 105E z pojemnością 997 cc i skrzynią z 4 biegami. Kolejna seria IV Morgana 4/4 w ilości 114 egzemplarzy stworzona została w 1961 roku, nieznacznie różniąc się od poprzedniej III wersji. Silnik 109E Ford Classic obsługiwany przez 4-biegową przekładnię zestawiony został z poszerzonym podwoziem i dyskowymi hamulcami. Natomiast testy popularnego magazynu The Motor wykazały, że prędkość maksymalna Morgan 4/4 w wersji IV wynosiła ok. 130 km/h do setki rozpędzając się w niecałe 20 sekund. W ten sposób spalanie osiągnęło poziom 8.8 l/100 km w modelu jazdy mieszanej. V wersja Morgana 4/4 to rok 1963 i 639 wybudowanych egzemplarzy z silnikiem Ford Cortina 116E i 4-biegową przekładnią.

Morgan 4/4 – silniki

Przez cały okres produkcji Morgan 4/4 otrzymał kilka jednostek napędowych, które przeszły do historii motoryzacji. Przykładem może być Ford Zetec z pojemnością 1.7 i 16-cylindrami, który przemianowany został na Rubabout i charakteryzował się zredukowaną ilością filtrów. Od tej pory auto wyposażone było również w jednostki CVH (1982 rok) z 4-biegowymi przekładniami i Twin Cam (1981 rok) z 5-biegowymi. Ponadto, od 2006 roku użytkownicy mogli używać kolejnej wersji Zeteca czyli Forda Durateca wyróżniającego się wydechem umieszczonym z lewej strony. Jednostka powstała z okazji 70 rocznicy debiutu Morgana 4/4.

Morgan 4/4 – wymiary

Morgan 4/4 charakteryzował się przedłużoną konstrukcją, której długość wynosiła 3810 mm, a szerokość 1422 mm przy wysokości 1219 mm i rozstawie osi na odległość 2438 mm. Masa własna pojazdu ukształtowała się na 795 kg.

3.74
Ocena na postawie 32 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMorgan
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Morgan 4/4

Inne modele Morgan

G - Inne modele

Morgan 4/4: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Audi RS 4 Avant po liftingu. Zmienił się głównie wygląd

... Ma silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i momencie 600 Nm, czyli nic w tym zakresie nie zmieniło się względem poprzednika. Jest natomiast nowa, bardziej zadziorna niż wcześniej stylistyka. Audi pokazało nowe RS 4 Avant, czyli jedno z najszybszych ...

miesiąc temu

Frankfurt 2019: BMW Concept 4 budzi mieszane uczucia

... BMW lubi szokować pojazdami koncepcyjnymi. Wiadomo to nie od dziś. Bawarska marka przyjechała do Frankfurtu z imponującą zapowiedzią następcy obecnej Serii 4. Concept 4 - bo tak nazywa się studyjny projekt, zdecydowanie nie przypadnie do gustu ...

2 miesiące temu

Morgan 4/4 skończył 75 lat!

... Morgan 4/4 - ten pojazd w nieznacznie zmienionej formie jest produkowany od 1936 roku. Aby uczcić 75 lat produkcji tego modelu, Morgan wprowadza na rynek edycję specjalną o nazwie 75th Anniversary Edition. ... Morgan 4/4 - ten pojazd w ...

dawno temu

Morgan Plus 4 - więcej mocy w Genewie

... Wzmocniony Morgan Plus 4 zostanie zaprezentowany na targach w Genewie, które rozpoczną się już w przyszłym tygodniu. ... Lotus wzmacnia podstawowe wersje swoich aut, więc Morgan nie może pozostać w tyle. Brytyjski producent sportowych roadsterów ...

dawno temu

Pogoda dla kierowców na weekend (4-5 maja)

... Majówka kończy się w weekend 4-5 maja i nie mamy najlepszych informacji dla kierowców. Będzie padać i to całkiem solidnie. ... W sobotę 4 maja od samego rana deszcz pojawi się w zachodniej i północno-zachodniej części kraju, by w ciągu kilku ...

6 miesięcy temu

Kałasznikow UV-4 – samochód elektryczny od producenta broni

... Rosyjski producent najsłynniejszego karabinu na świecie, AK-47, zaprezentował w Moskwie kolejny model samochodu, który może wdrożyć do produkcji. Zgodnie z trendami jest elektryczny i nosi oznaczenie UV-4. ... rozpędzić go do 80 km/h. Masa ...

3 miesiące temu

Frankfurt 2019: Porsche 911 Carrera 4 z napędem na wszystkie koła

... Najnowsza odsłona Porsche 911 debiutuje w wersji Carrera 4. Łączy ona bazowy silnik i wyposażenie ze standardowym napędem na cztery koła. Taka konfiguracja wydaje się idealną opcją dla mniej ... Pod maską Carrery 4 pracuje trzylitrowy, ...

2 miesiące temu

Genewa 2019: Morgan Plus Six wygląda jak zawsze, ale to nowy model

... To przełomowe wydarzenie dla marki Morgan i modelu serii Plus. Jego konstrukcję oparto na zupełnie nowej, aluminiowej płycie podłogowej CX, gotowej nie tylko na napędy od BMW, ale także na hybrydy ... Morgan Plus Six przyspiesza do setki w 4,2 ...

8 miesięcy temu

Morgan AR Plus 4 na 65. urodziny modelu

... Model Plus 4 ma już 65 lat. Z tej okazji brytyjski producent przedstawi specjalną serię AR, która ma uczcić urodziny tego motoryzacyjnego seniora. ... Jak podaje Morgan, Plus 4 jest najpopularniejszym modelem w całej gamie. Jest nieco szerszy ...

dawno temu

Mercedes G63 AMG 4×4² od Brabusa. Jeszcze potężniejszy

... Brabus wziął na warsztat pojazd, który już w serii zasługuje na miano jednej z najpotężniejszych, seryjnych terenówek. Mowa o Mercedesie G63 AMG 4×4² wyróżniającym się ogromnym prześwitem, mocnym ...

11 miesięcy temu

Charles Morgan odsunięty od marki Morgan [aktualizacja]

... Charles Morgan to brytyjski biznesmen, który z ramienia swojej rodziny władającej marką Morgan, zarządzał firmą. Teraz jednak został on całkowicie odsunięty od rodzinnego biznesu. ... Charles Morgan to brytyjski biznesmen, który z ramienia ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie