Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Morgan 4/4

Model
Morgan 4/4 Zobacz 2 zdjęcia

Morgan 4/4 jest autem, które produkowane było od 1936 roku przez przedsiębiorstwo Morgan Motor Company, będąc zarazem pierwszym samochodem z napędem 4x4.

Morgan 4/4 – historia

Pierwsze Morgany 4/4 charakteryzowały się wspomnianym napędem na obie osie jak i silnikami wyposażonymi w cztery cylindry. Oprócz tego pierwsze modele auta miały trzy koła i jednostki napędu V-twin. Co więcej, od marca 1951 do grudnia 1955 roku Morgan 4/4 nieprzerwanie produkowany jest do dzisiaj, przez ten czas zmieniając silniki, począwszy od Coventry Climax o pojemności 1.2 do modelu Forda z 2004 roku i pojemnością na poziomie 1.6.

Morgan 4/4 – wersja z dwoma siedzeniami

Oryginalnie wersja Morgana 4/4 z dwoma miejscami wewnątrz kabiny zaprezentowana została w 1936 roku i niemal od razu stała się najpopularniejszym autem w swoim segmencie, co przełożyło się na produkcję 663 egzemplarzy w 1939 roku i 249 w okresie od 1946 do 1950 roku stanowiło ponad połowę tego typu aut na rynku. W początkowym okresie roadster wykorzystywał w działaniu 1.2-litrową jednostkę Coventy Climax, która w 1939 roku zastąpiona została przez silnik Standard Special z pojemnością 1.2 i mocą 40 KM, a obsługiwana była przez 4-biegową przekładnię Meadows.

Morgan 4/4 – wersja z czterema siedzeniami

Morgan 4/4 powiększony o kolejne dwa fotele zaprezentowany został w 1937 roku i do 1939 pojawił się na rynku w 239 egzemplarzach. Od poprzednika odróżniał go rozbudowany dach i powiększone okna boczne oraz wykorzystanie platformy przeniesionej z modelu Morgan Plus 4. Było to niezależne zawieszenie łączące obie osie z dyskowymi hamulcami w standardowym wyposażeniu i bębnowymi hamulcami umieszczonymi z tyłu. Do napędu wykorzystano silnik Ford 100E z 1.7 litra pojemności obsługiwany przez 3-biegową przekładnię. Wnętrze wyścielone zostało skórą, podłogę pokrywa specjalna warstwa gumy, a w dodatkowym wyposażeniu użytkownik mógł wykorzystać klimatyzację. W 1956 roku magazyn The Motor poddał testom Morgana 4/4, podczas których auto osiągnęło prędkość maksymalną w wysokości 121 km/h do pierwszej setki przyspieszając w niecałe 30 sekund. Przekładało się to na parametry spalania w wysokości 8 l/100 km w modelu mieszanym, a wersja testowa Morgana 4/4 kosztowała ok. 713 funtów.

Morgan 4/4 – kolejne wersje

Od 1960 roku Morgan 4/4 przeszedł lifting i z dopiskiem III przedstawiony został podczas targów samochodowych, wyróżniając się zwiększonym o 50 mm rozstawem osi i hydraulicznymi absorberami zamiast starszych modeli Hartford. W przypadku napędu użyto silnika Ford Anglia 105E z pojemnością 997 cc i skrzynią z 4 biegami. Kolejna seria IV Morgana 4/4 w ilości 114 egzemplarzy stworzona została w 1961 roku, nieznacznie różniąc się od poprzedniej III wersji. Silnik 109E Ford Classic obsługiwany przez 4-biegową przekładnię zestawiony został z poszerzonym podwoziem i dyskowymi hamulcami. Natomiast testy popularnego magazynu The Motor wykazały, że prędkość maksymalna Morgan 4/4 w wersji IV wynosiła ok. 130 km/h do setki rozpędzając się w niecałe 20 sekund. W ten sposób spalanie osiągnęło poziom 8.8 l/100 km w modelu jazdy mieszanej. V wersja Morgana 4/4 to rok 1963 i 639 wybudowanych egzemplarzy z silnikiem Ford Cortina 116E i 4-biegową przekładnią.

Morgan 4/4 – silniki

Przez cały okres produkcji Morgan 4/4 otrzymał kilka jednostek napędowych, które przeszły do historii motoryzacji. Przykładem może być Ford Zetec z pojemnością 1.7 i 16-cylindrami, który przemianowany został na Rubabout i charakteryzował się zredukowaną ilością filtrów. Od tej pory auto wyposażone było również w jednostki CVH (1982 rok) z 4-biegowymi przekładniami i Twin Cam (1981 rok) z 5-biegowymi. Ponadto, od 2006 roku użytkownicy mogli używać kolejnej wersji Zeteca czyli Forda Durateca wyróżniającego się wydechem umieszczonym z lewej strony. Jednostka powstała z okazji 70 rocznicy debiutu Morgana 4/4.

Morgan 4/4 – wymiary

Morgan 4/4 charakteryzował się przedłużoną konstrukcją, której długość wynosiła 3810 mm, a szerokość 1422 mm przy wysokości 1219 mm i rozstawie osi na odległość 2438 mm. Masa własna pojazdu ukształtowała się na 795 kg.

3.74
Ocena na postawie 32 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMorgan
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Morgan 4/4

Inne modele Morgan

G - Inne modele

Morgan 4/4: newsy, testy i recenzje

Nowe BMW Serii 4 już w konfiguratorze. Ceny modelu w Polsce

... Jedno z najbardziej kontrowersyjnych BMW ostatnich lat właśnie wjeżdża do salonów. Nowa Seria 4 z charakterystyczną, dużą atrapą chłodnicy jest już dostępna w konfiguratorze. Jakie wersje przewidział importer i ile trzeba za nie zapłacić? ... ...

miesiąc temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

BMW Serii 4 zadebiutuje 2 czerwca. Zapowiada się wielki grill

... Spekulacje na temat wyglądu nowego BMW Serii 4 nie cichną wśród fanów marki od wielu miesięcy, zwłaszcza po wycieku kolejnych zdjęć szpiegowskich. Teraz przyszedł czas na oficjalną prezentację wersji ... we Frankfurcie, jesienią ubiegłego roku, ...

2 miesiące temu

Oto nowe BMW Serii 4. Plotki dotyczące grilla potwierdzone

... W końcu oficjalnie możemy zobaczyć gigantyczne nerki nowego BMW serii 4. O ile wygląd nadwozia może być zaskakujący, zaprezentowane coupe powiela rozwiązania znane już chociażby z Serii 3. ... Jaki jest nowy front BMW Serii 4, każdy widzi. ...

2 miesiące temu

Morgan 4/4 skończył 75 lat!

... Morgan 4/4 - ten pojazd w nieznacznie zmienionej formie jest produkowany od 1936 roku. Aby uczcić 75 lat produkcji tego modelu, Morgan wprowadza na rynek edycję specjalną o nazwie 75th Anniversary Edition. ... Morgan 4/4 - ten pojazd w ...

dawno temu

Morgan Plus 4 - więcej mocy w Genewie

... Wzmocniony Morgan Plus 4 zostanie zaprezentowany na targach w Genewie, które rozpoczną się już w przyszłym tygodniu. ... Lotus wzmacnia podstawowe wersje swoich aut, więc Morgan nie może pozostać w tyle. Brytyjski producent sportowych roadsterów ...

dawno temu

Koniec z paliwem poniżej 4 zł/l. Rośnie popyt, rosną ceny

... W najbliższych dniach na większości stacji nie będzie już można zatankować benzyny 95 ani oleju napędowego w cenach poniżej 4 zł/l. Poprawa popytu oznacza również odbicie w górę w cenach paliwa. ... należy oczekiwać średniego kosztu tankowania ...

2 miesiące temu

Porsche 718 GTS z 4-litrowym silnikiem. Wszystko wraca do normy

... Po premierze topowego wariantu GT4, bogato wyposażone Porsche 718 GTS dostaje 4-litrowy silnik boxer z 6 cylindrami w miejsce 2,5-litrowego 4-cylindrowca. Kiedy normy zużycia paliwa stają się bardziej realne, również silniki aut sportowych ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie