Mitsubishi Eterna

Model
Mitsubishi Eterna Zobacz 2 zdjęcia

Mitsubishi Eterna jest osobowym samochodem produkowanym w latach 1969 – 2012 i 2015 – 2017 przez pochodzący z Japonii koncern Mitsubishi Motors. Auto znane również pod nazwą Galant przez cały okres produkcji doczekało się aż 9. generacji, co przełożyło się na sprzedaż ponad miliona egzemplarzy.

Mitsubishi Eterna – historia

Mitsubishi Eterna dostępna również pod nazwą Colt na rynku zaprezentowana została w grudniu 1969 roku. Auto dystrybuowane było przez oddziały Mitsubishi znane jako Galant Shop. Prototyp konstrukcji nazwany został przez markę ''Dynawedge'', co odnosiło się do wpływu aerodynamiki na sylwetkę samochodu. Co więcej Mitsubishi przygotowało trzy wersje, które napędzane były przez nową jednostkę napędową ''Saturn'' o specyfikacji: 1.3-litra (model AI) oraz 1.5-litra (modele AII i AIII), a dotychczas wykorzystywane przez Mitsubishi silniki 1.4 i 1.6-litrowe zostały zastąpione we wrześniu 1971 roku. Ponadto dwa lata później w 1973 roku marka wprowadziła większy 1.15-litrowy silnik GS, który dostępny był w Mitsubishi Eterna wersji 4-drzwiowego sedana. W międzyczasie dodano także możliwość wyboru 5-drzwiowej wersji kombi oraz 2-drzwiowej hardtop, które były zarazem pierwszymi w portfolio Mitsubishi wyposażonymi w pełne boczne szyby. Oprócz tego do końca 1973 roku na rynku pojawiła się również ekonomiczniejsza wersja 1.6-litrowego silnika MCA-II z mocą 97 KM, która emitowała mniejszą ilość szkodliwych substancji.

Mitsubishi Eterna – najnowsza generacja

Mitsubishi Eterna w najnowszej generacji zadebiutował 15 października 2003 roku w Stanach Zjednoczonych. Konstrukcja pojazdu została w znacznej mierze przeprojektowana, korzystając z nowej platformy podwozia PS, dla której również był to debiut. Jego pierwsza prezentacja odbyła się podczas kwietniowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku zaraz po wystawie koncepcyjnego sedana SSS. W późniejszym okresie auto dostępne było również w Portoryko, Rosji, na Ukrainie oraz Arabii Saudyjskiej. W stosunku do poprzedniej wersji samochód został powiększony, co przełożyło się na większą przestrzeń wewnątrz kabiny. Z drugiej strony pojazd był cięższy, dlatego konstruktorzy wyposażyli go w 4-cylindrowy silnik o 2.4-litra pojemności i mocą na poziomie aż 160 KM. Opcjonalnie dodano również 3-litrową jednostkę V6 ze zwiększoną mocą 190 KM. W przypadku zawieszenia, aby zwiększyć bezpieczeństwo przy tak dużych osiągach, zdecydowano zastosować tarczowe hamulce na obu osiach.

Mitsubishi Eterna – rynki zagraniczne

W tym czasie za największą konkurencję Mitsubishi Eterna uważane były modele: Honda Accord, Toyota Corona, Mazda Capella oraz Nissan Bluebird, a dzięki wzrostowi popularności marka zdecydowała się rozpocząć eksport auta na rynek Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu Mitsubishi Eterna został pierwszym modelem koncernu, który dostępny był na terenie Ameryki Północnej. Pojazd importowany był przez Chrysler Corporation, który sprzedawał go pod nazwą Dodge Colt. Ponadto wysoka początkowa sprzedaż sprawiła, że Mitsubishi Eterna szybko podbiło również rynek australijski dzięki oddziałom Chrysler Australia pod nazwą Chrysler Valiant Galant. Kolejnym kontynentem, na którym można było kupić auto była Afryka, a dokładnie jej południowa część, gdzie Mitsubishi Eterna dostępna była w sprzedaży od 1972 roku jako Dodge Colt. Ponadto dostępna była tam wyłącznie wersja Hardtop GS, która miała podtrzymać sportowy charakter auta. Pojazd dysponował mocą na poziomie 97 KM oraz momentem obrotowym na poziomie 6700 obr./min oraz został wyposażony w koła Rostyle montowane lokalnie w fabryce w Hillman Vogues. W międzyczasie od 1970 roku marka wprowadziła na zagraniczne rynki na nowo opracowane wersję coupe fastback, która inspirowana była amerykańskimi muscle carami i dostępna była do wyboru z dwoma silnikami ''Saturn'' i 2-litrowym Astron 80 dostępnymi w ofercie koncernu od 1975 roku. Kolejne eksportowe coupe Mitsubishi Eterna wprowadzone zostało dwa lata później i wykorzystywało podwozie skrócone o 12 cm w stosunku do wersji z 1971 roku. To wszystko sprawiło, że Mitsubishi Eterna stało się wkrótce pierwszym modelem, który dostępny był na terenie Nowej Zelandii. Pojazd montowany był w całości w Japonii i dostępny był z 1.6-litrowymi silnikami, które wykorzystano także w modelach Hillman Hunter i Avenger. Ostatecznie, dzięki wysokiej sprzedaży Mitsubishi Eterna zaczął być montowany również w Nowej Zelandii (fabryka Todda Petone'a) od 1972 roku oraz w zakładach w Porirua od 1974 do 1998 roku.

Mitsubishi Eterna – dane techniczne

Mitsubishi Eterna wyposażona została w popularne benzynowe silniki L4 w zależności od wersji z pojemnością od 1.5 do 1.9 litra, które obsługiwane były przez 5-biegową manualną i 3-biegową automatyczną przekładnię. Napęd przełożony został na przednią oś, dzięki czemu konstruktorom udało się obniżyć masę całkowitą pojazdu, co przełożyło się na przestronniejsze wnętrze kabiny oraz niższe koszty produkcji. Oprócz tego napęd przedni sprawia, że auto posiada prostszą konstrukcję przedniego zawieszenia, bardzo dobrze pokonuje wzniesienia przy małym obciążeniu, a model jazdy nie wymaga od kierowcy takiego doświadczenia i umiejętności jak ma to miejsce w przypadku pojazdu z napędem przełożonym na przednią oś.

Mitsubishi Eterna – wymiary

Mitsubishi Eterna zaliczany jest do segmentu D, dlatego jego konstrukcja charakteryzuj się przedłużoną konstrukcją o długości 4570 mm i szerokości 1680 mm. Oprócz tego wysokość auta wynosi 1380 mm, a osie rozstawione zostały na odległość 2530 mm przy masie całkowitej konstrukcji równej 1190 kg.

Mitsubishi Eterna – osiągi/spalanie

Mitsubishi Eterna dzięki zastosowaniu ponad 100-konnych silników L4 uzyskuje prędkość maksymalną w wysokości ok. 175 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 12 sekund. Miało to bezpośrednie przełożenie na osiągi ok. 12 l/100 km podczas miejskiej jazdy oraz ok. 9 l/100 km w trasie.

Mitsubishi Eterna – wyposażenie

Mitsubishi Eterna w najnowszej wersji doceniona została za wysokiej jakości wyposażenie, z czego marka słynie od wielu lat. W ten sposób Mitsubishi Eterna w podstawowym wariancie wyposażona została m.in. w: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio FM/AM z odtwarzaczem CD, rozbudowany system głośników audio, centralny zamek, immobilizer, szeroka deska rozdzielcza wyposażona w regulatory wlotów powietrza, manualną klimatyzację z filtrem powietrza i światło awaryjne, rozbudowany system schowków i półek służących do przewozu przedmiotów mniejszych gabarytów, aluminiowe felgi, regulowaną kolumnę z wielofunkcyjną kierownicą oraz komputer pokładowy.

Mitsubishi Eterna – bezpieczeństwo

Mitsubishi Eterna został oceniony pozytywnie pod względem elementów zwiększających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Auto otrzymało cztery na pięć gwiazdek w popularnych testach zderzeniowych. Ponadto podstawowa wersja Mitsubishi Eterna wyposażona została w: zestaw przednich poduszek powietrznych przeznaczonych dla kierowcy i pasażerów, wspomaganie układu hamowania, system ABS, system kontroli trakcji, dodatkowe światła przeciwmgielne, czujniki ułatwiające parkowanie i eliminację martwych punktów podczas wyprzedzania, regulowane fotele i zagłówki ułatwiające ustawienie bezpiecznej pozycji kierowcy w stosunku do modelu jazdy, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, asystenta pasa ruchu, dodatkowe podświetlenie zegarów ze specjalnym nocnym trybem.

4.24
Ocena na postawie 41 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMitsubishi
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Mitsubishi

D - Inne modele

Mitsubishi Eterna: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Mitsubishi Super Height K-Wagon Concept - typowa Japonia

... Czym byłoby Tokyo Motor Show bez premiery Kei Cara. Te małe, pudełkowate auta tak typowe dla krajobrazu japońskich miast, jak co roku zdominowały azjatycką imprezę. Jednym z ciekawszych debiutów w tym segmencie jest bez wątpienia Mitsubishi ...

4 tygodnie temu

Nowe Mitsubishi L200: ceny w Polsce wysokie, ale uzasadnione

... Odświeżone Mitsubishi L200 miało premierę niedawno, ale już debiutuje na polskim rynku. Zła wiadomość jest taka, że cena jest wysoka. ... 21216Wraz z pojawieniem się cennika nowego Mitsubishi L200 zniknął ze strony importera cennik poprzednika. ...

2 miesiące temu

IV Zlot Mitsubishi w Mrągowie był inny niż wcześniejsze

... Mój trzeci, a ogólnie czwarty zlot Mitsubishi zaliczony. Tym razem odbył się na Mazurach w okolicach Mrągowa i Mikołajek. W odróżnieniu od poprzednich było mniej jeżdżenia, ale za to więcej kontaktu z historią i ludźmi. ... Od czterech lat ...

6 miesięcy temu

Mitsubishi, nie idź tą drogą. Pajero wypada z oferty

... 37 lat – tyle na rynku utrzymała się jedna z najistotniejszych i najlepszych terenówek, jakie zobaczyły bezdroża. Produkcja Mitsubishi Pajero skończy się w sierpniu, a Europa pożegna się z tym modelem. W polskich salonach pozostało kilkanaście ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie