Mazda Eunos Cosmo

Model
Mazda Eunos Cosmo Zobacz 2 zdjęcia

Mazda Eunos Cosmo jest sportowym autem w typie grand touring coupe, który produkowany był przez koncern Mazdy w latach 1967 – 1995. Co więcej, przez cały ten okres Mazda Eunos Cosmo był flagowym modelem sportowym japońskiego producenta, ze względu na fakt, że pierwsza wersja była zarazem pierwszą wyposażoną w nowatorski silnik Wankla. Nazwa ''cosmo'' została wybrana ze względu na rosnące zainteresowanie świata podróżami kosmicznymi, co miało symbolizować ciągły rozwój technologiczny rozwój przedsiębiorstwa.

Mazda Eunos Cosmo – historia

Pierwsza wersja Mazdy Eunos Cosmo wyposażona po raz pierwszy w silnik Wankla zaprezentowana została w 1964 roku podczas targów samochodowych w Tokio, miesiąc przed rozpoczęciem letnich Igrzysk Olimpijskich i zaraz po debiucie konkurującego modelu NSU Spider. W ten sposób pierwsze pozytywne recenzje użytkowników oraz ekspertów z branży motoryzacyjnej sprawiły, że władze Mazdy podjęły decyzję o wprowadzeniu auta do seryjnej produkcji, która zapoczątkowana została w 1967 roku. 7 lat później w 1975 roku producent postanowił wprowadzić do sprzedaży drugą generację Mazdy Eunos Cosmo, która poza Japonią dostępna była pod nazwą Mazda RX-5. Pojazd otrzymał przeprojektowane wnętrze wykonane w wyższej jakości. Oprócz tego zmieniono również kształt okien, inspirując się erą popularności miejskich limuzyn np. Lincolnem Continentalem. Oprócz tego do oferty dodano wersję fastback, która nie przyciągnęła jednak wielu chętnych kupujących. W ten sposób, dzięki pozytywnym recenzjom Mazda Eunos Cosmo zaczęła konkurować na rynku z takimi modelami jak: Nissan Cedric, Mitsubishi Galant Lambda, Toyota Crown czy Nissan Gloria. Ostatnia, trzecia generacja Mazdy Eunos Cosmo wprowadzona została w 1981 roku, dzieląc platformę podwozia (Mazda HB) z Mazdą Luce popularną poza Japonią jako Mazda 929. Co więcej, od tego momentu Mazda Eunos Cosmo dostępna była w wersjach sedan i coupe oraz podczas zakupu pojazdu w salonie umożliwiała użytkownikowi wybór pomiędzy wersją napędzaną benzyną jak i Dieselem. W tej formie Mazda Eunos Cosmo dotrwała do zakończenia produkcji w 1995 roku z wynikiem ok. 8.875 sprzedanych egzemplarzy. Pomimo zaprzestania dystrybucji auto na trwałe zapisało się w pamięci użytkowników, co przełożyło się na trwającą do dziś popularność. Przykładem może być wystąpienie Mazdy Eunos Cosmo w uznanych grach komputerowych Sega GT i popularnej serii Gran Turismo (1 i 2).

Mazda Eunos Cosmo - sporty motorowe

Mazda Eunos Cosmo po raz pierwszy wykorzystany został w wyścigach samochodowych w 1968 roku. Był to trwający 84 godziny Marathon de la Route odbywający się na legendarnej pętli Nurburgring w Niemczech, w którym poza Mazdą Eunos Cosmo wystartowało również 58 innych samochodów. W tym miejscu warto dodać, że jedyną różnicą pomiędzy modelem Mazdy występującym seryjnie było zastosowanie silnika 10A, który posiadał mechanizm ograniczający jego moc do wartości 130 KM. Samochody Mazdy zajęły ostatecznie 4 i 5. miejsce. W kolejnym roku w Mazdzie Eunos Cosmo wprowadzono udoskonalenia obejmujące nowy silnik z podwójną rotacją i pojemnością 982 cc i mocą na poziomie 110 KM obsługiwany przez 4-biegową manualną przekładnię oraz nowe 14-calowe koła. Takie rozwiązanie było również podyktowane faktem, według którego w Japonii obowiązywał podatek zależny od pojemności napędu, dlatego silniki montowane w Mazdzie Eunos Cosmo nigdy nie przekraczały wartości 1 litra. Oprócz napędu przeprojektowano również podwozie, które zyskało dodatkowe osie oraz dyskowe hamulce z przodu (254 mm) oraz bębnowe (201 mm) montowane na tylnej osi. Dzięki temu Mazda Eunos Cosmo osiągała prędkość maksymalną w wysokości 185 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 12 sekund.

Mazda Eunos Cosmo - dane techniczne

Mazda Eunos Cosmo wyposażona była w jednostki L4 z układem SOHC o pojemnościach w rozpiętości od 1.3 do 1.7 litra pojemności i mocą na poziomie 110 i 130 KM. Silniki napędzane zarówno benzyną jak i Dieselem obsługiwane były przez dwie manualne przekładnie: 4 i 5-biegową, a napęd przełożony został na tylną oś konstrukcji. Dzięki temu Mazda Eunos Cosmo posiadała lepszy rozkład masy (w porównaniu do wersji z przednim napędem), co pozytywnie wpływało na osiągi oraz znacznie precyzyjniejszy układ kierowniczy zsynchronizowany ze skrzynią biegów przy zwiększonym kącie skrętu. Wadą takiego rozwiązania pozostawał fakt, że tylny napęd wymaga od kierowcy większego doświadczenia i umiejętności niż ma to miejsce w przypadku pojazdu z napędem na przednią oś.

Mazda Eunos Cosmo – wymiary

Mazda Eunos Cosmo posiadała skróconą konstrukcję, aby zmniejszyć masę pojazdu, co przekładało się na zwiększone osiągi. W ten sposób Mazda Eunos Cosmo charakteryzowała się 4140 mm długości, 1595 mm szerokości i 1165 mm szerokości. Osie rozstawione zostały na odległość 2200 mm, co przełożyło się na masę całkowitą pojazdu w wysokości 940 kg.

Mazda Eunos Cosmo - wyposażenie

Mazda Eunos Cosmo w podstawowej, najnowszej wersji sprzedażowej wyposażona była m.in. w: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, radio FM/AM, odtwarzacz CD, centralny zamek, regulowaną kolumnę kierownicy, system głośników, deskę rozdzielczą wyposażoną w zapalniczkę, regulatory nawiewów i wlotów powietrza oraz przycisk obsługujący światło awaryjne, aluminiowe felgi oraz szyberdach.

Mazda Eunos Cosmo – bezpieczeństwo

Mazda Eunos Cosmo ze względu na sportowy charakter wyposażony został w specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, co przełożyło się na uzyskanie 4 na pięć gwiazdek w testach zderzeniowych. Oprócz tego podstawowa wersja Mazdy Eunos Cosmo wyposażona została w takie elementy jak np. wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe podświetlenie zegarów ze specjalnych trybem do jazdy nocą, wspomaganie układu hamowania, hamulce bębnowe (przód) i dyskowe (tył), dodatkowe światła przeciwmgielne, system ABS wspomagający hamowanie, system kontroli trakcji oraz regulowane fotele i zagłówki, oraz zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.

4.55
Ocena na postawie 6 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Mazda Eunos Cosmo

Inne modele Mazda

G - Inne modele

Mazda Eunos Cosmo: newsy, testy i recenzje

Nowe ceny Mazdy 3. Podstawowy wariant drożeje o 5000 zł

... Podstawowy wariant Mazdy 3, czyli benzynowa wersja 2.0 Skyactiv-G, jest od tego roku droższa o 5000 zł. Natomiast potaniały samochody wyposażone w innowacyjny silnik Skyactiv-X. ... Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM zostaje wycofana z ...

3 dni temu

Prototypowa Mazda MX-30: oni nawet elektryki robią po swojemu

... Gdy wszyscy mówią o jak największym zasięgu, Mazda pracuje nad elektrykiem, który przejedzie zaledwie 200 km. Szaleństwo? Niekoniecznie. MX-30 trafi do salonów w drugiej połowie 2020 roku, ale już teraz mogłem przejechać się prototypem auta i ...

miesiąc temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

2 miesiące temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

3 miesiące temu

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

2 miesiące temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

6 miesięcy temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

10 miesięcy temu

Najpiękniej brzmiąca Mazda RX-7 z wyścigowym, 1000-konnym silnikiem

... więc inny sposób na łechtanie swoich uszu – postanowił zbudować uliczny samochód o niepowtarzalnym dźwięku. A dokonał tego za pomocą legendarnego, 4-rotorowego silnika Wankla od Mazdy - 26B ... . Dla niewtajemniczonych, silnik 26B zalicza się do ...

2 miesiące temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

9 miesięcy temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie