Mazda Atenza

Model
Mazda Atenza Zobacz 2 zdjęcia

Mazda Atenza jest wersją popularnego modelu Mazdy 6 przeznaczoną na rynek chiński i japoński. Nazwa pojazdu pochodzi od włoskiego słowa ''attenzione'', co oznacza ''przyciągać uwagę'', a konstrukcyjnie Mazda Atenza zaliczana jest do klasy D czyli średniej wielkości samochodów osobowych. Co więcej, auto produkowane jest od 2002 roku przez japońską firmę Mazda, na rynku zastąpiło model Mazda Capella/626, a za jego największą konkurencję uważa się modele Ford Mondeo, Renault Laguna, Honda Accord, Opel Insignia, SEAT Exeo czy Skoda Superb.

Mazda Atenza – historia

Po raz pierwszy Mazda Atenza zaprezentowana została w 2002 roku, kiedy producent uznał, że użytkownicy czekają na następcę popularnej Mazdy Capelli/626. W ten sposób rozpoczęto konstruowanie pojazdu, którego platforma GG stworzona została przez Mazdę, a która wcześniej wykorzystana została przez przedsiębiorstwo Forda. Auto zebrało pozytywne recenzje, a pierwsze sukcesy pojawiły się już w 2002 roku, kiedy doceniona przez branżę Mazda Atenza zajęła drugą lokatę podczas wyborów Europejskiego Samochodu Roku. Dzięki temu w 2005 roku poprawiono konstrukcję nadwozia oraz wyposażono je w dodatkowe filtry DPF i EGR. Ponadto w 2006 roku Mazda wypuściła na rynek sportową wersję Mazdy Atenzy wyposażonej w silnik o pojemności 2.3 litra i mocy na poziomie 260 KM, który wykorzystywany był wcześniej w Fordzie Mustang VI. Zmiany dotknęły również wnętrza pojazdu, w którym dodano skórzane fotele i system dźwięku głośnika BOSE (wyposażony w przestrzenną technologię Centerpoint 2), które stały się standardem w modelach wyposażonych w pakiet XD L (posiadający 7 opcji kolorów ciała). Najnowszą zaprezentowaną wersją Mazdy Atenzy jest model w opcji sedan, który przedstawiony został w 2014 roku, charakteryzując się silnikiem SKYACTIV-D, 6-biegową przekładnią, zaciskami hamulcowymi BREMBO, pół-kubełkowymi siedzeniami, aluminiowymi felgami i firmową tapicerką Alcantara.

Mazda Atenza – dane techniczne

Mazda Atenza została wyposażona w dwa silniki. Pierwsza jednostka posiada 4 cylindry, 2.5 litra pojemności oraz generuje moc na poziomie 170 KM przy maksymalnym momencie obrotowym znajdującym się na poziomie 4000 obr./min, podczas gdy drugi silnik to popularny model V6, którego pojemność wynosi 3.7 litra o mocy 272 KM. Jednostki obsługują 5-biegowa automatyczna i 6-biegowa manualna przekładnia, która dostępna jest dla obu wersji. Należy również wspomnieć, że skrzynie biegów produkowane przez Mazdę należą do światowej czołówki, a silnik o pojemności 2.5 litra dzięki zastosowaniu zmiennego czasu rozrządu zaworów uzyskuje duże prędkości obrotowe przy jednoczesnym niskim poziomie emisji spalin. Co więcej, obie jednostki wyposażono dodatkowo w wałki balansowe, wałki rozrządu, blok aluminiowy i odświeżoną konstrukcję głowicy.

Mazda Atenza – wyposażenie

Użytkownik w momencie zakupu nowej Mazdy Atenzy ma do wyboru 4 wersje wyposażeniowe: SkyGO, SkyPasssion, SkyMotion oraz Sky Energy. Co więcej, w standardowej wersji Mazda Atenza posiada elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio FM/AM, odtwarzacz CD ze zmieniarką płyt, system głośników firmy BOSE, klimatyzację, 17-calowe felgi aluminiowe, centralny zamek, immobilizer, światła przeciwmgielne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, nawigację satelitarną, elektrycznie regulowane fotele, wielofunkcyjna kierownica, adaptacyjny system świateł przednich, układ utrzymywania stałej prędkości. Oprócz tego Mazda Atenza zebrała pozytywne oceny, jeśli chodzi o wnętrze pojazdu. Przeznaczona dla pięciu osób (kierowca + 4 pasażerów) kabina jest przestronna i wykończona niezwykle elegancko za pomocą materiałów z wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Oprócz tego uwagę zwraca deska rozdzielcza, która posiada wszystkie niezbędne do regulacji pokrętła dostępne zarówno dla kierowcy jak i pasażerów oraz wyraźne zegary, których podświetlenie wykonano z dużą starannością, co znacznie ułatwia odczytywanie wskaźników podczas jazdy nocą i w okresach gorszej widoczności.

Mazda Atenza – bezpieczeństwo

Mazda Atenza otrzymała najwyższy, możliwy do uzyskania wynik w testach bezpieczeństwa Euro NCAP czyli pięć gwiazdek, a producent podczas promocji zwracał szczególną uwagę na rozbudowane systemy bezpieczeństwa, w które pojazd został wyposażony. Świadczyć o tym może podstawowa wersja auta, która posiada m.in. system ABS + EBD, system kontroli trakcji, układ kontroli stabilności, czujnik ciśnienia w kołach, system monitorowania odległości od pozostałych pojazdów na drodze, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą ruchu, czujniki parkowania, alarm, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, system kontroli trakcji oraz zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.

Mazda Atenza - wymiary

Mazda Atenza należy do większych aut zasilających segment D. W zależności od wersji jej długość to 4735 mm w podstawowej wersji i 4765 mm w wersji kombi, przy szerokości 1795 mm i wysokości równej 1440 mm i 1490 mm w wersji kombi. Ponadto producent zdecydował się rozstawić osie na odległość 2725 mm, co umożliwiło poszerzenie bagażnika, którego pojemność wynosi 430 litrów. Na koniec warto dodać, że zbiornik paliwa mieści 64 litry, co jest wystarczającą ilością dla auta segmentu D i np. podczas dłuższych podróży podmiejskich nie wymaga częstego zatrzymywania się na tankowanie.

Mazda Atenza – osiągi/spalanie

Mazda Atenza, dzięki optymalnie wyregulowanym silnikom udaje się osiągać spalanie na zadowalającym poziomie jak na auto z segmentu D. Dzięki temu jazda po mieście wymaga zużycia ok. 10 l/100 km, podczas gdy w trasie auto spala 8 l/100 km i 10 l/100 km w modelu mieszanym. Dzieje się tak w znaczniej mierze dzięki technologii i-ELOOP, która wykorzystuje energię kinetyczną wytworzoną podczas hamowania do generowania energii, która wykorzystywana jest np. do zasilania świateł, klimatyzacji czy systemu audio. Co więcej, powstała energia generowana jest przez alternator napędzany silnikiem, co zmniejsza jego opór, zwiększając jednocześnie osiągi. Ma to również przełożenie na osiągi, kiedy Mazda Atenza osiąga ok. 180 km/h prędkości maksymalnej do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 12 sekund.

Mazda Atenza – sporty motorowe

W 2007 roku Mazda wygrała pierwsze mistrzostwa w klasie Touring Class, żeby dwa lata później w 2009 roku z wynikiem 65 punktów uplasować się na drugim miejscu za Hondą Acurą podczas mistrzostw producentów. Ponadto w 2008 roku Mazda Atenza startowała w zawodach KONI Challenges Series Sport Touring, kiedy kierowcami teamu byli Chris Gleason, Marty Luffy i Dennis Baglier. Kolejne występy pojawiły się w 2013 roku, kiedy Mazda dołączyła do nowej formuły Rolex 24 klasy GX oraz prestiżowych zawodów klasy GTS czyli SCCA Pro Racing World Challenge, gdzie Mazda Atenza zajmowała czołowe miejsca.

3.77
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Mazda Atenza

Inne modele Mazda

D - Inne modele

Mazda Atenza: newsy, testy i recenzje

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

19 godzin temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

6 dni temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

4 tygodnie temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

7 miesięcy temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

4 miesiące temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

2 miesiące temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

6 miesięcy temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

6 miesięcy temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

8 miesięcy temu

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

... Mazda 6 po liftingu stała się jeszcze bardziej konkurencyjna. W cenie poniżej 100 tys. zł dostajemy nieźle wyposażony egzemplarz. Ale czy Japończycy mogą grać tylko i wyłącznie ceną? Mateusz Żuchowski sprawdzał to na drogach w Czarnogórze. ...

7 miesięcy temu

Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę

... W świecie kulinariów najcenniejsze są stare, sprawdzone przepisy. W motoryzacji to podejście także się sprawdza, czego dowodem jest trzydziestoletnia obecność na rynku Mazdy MX-5. Japończycy uświetnili tę rocznicę specjalną edycją auta. ... ...

4 miesiące temu

Mazda 3 będzie świetnie trzymać wartość. Znamy pierwsze prognozy

... Nowa Mazda 3 po raz kolejny mnie zaskoczyła. Najpierw byłem zaciekawiony wyglądem, później nie mogłem uwierzyć w jej ceny, teraz zobaczyłem pierwsze prognozy dot. utraty wartości. To będzie jeden z najlepiej trzymających wartość kompaktów na ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie