Lotus Esprit

Model
Lotus Esprit Zobacz 24 zdjęcia

Lotus Esprit

Esprit to najbardziej znany, flagowy model brytyjskiej firmy produkującej samochody sportowe – Lotus. Esprit produkowany był w latach 1976-2004 – powstało ponad 10 tys. jego egzemplarzy. To jeden z najdłużej wytwarzanych samochodów sportowych w historii.

Nadwozie Lotusa Esprita zaprojektował słynny Giorgetto Giugiaro. Miało ono płaską przednią szybę oraz otwierane reflektory. Zgodnie z założeniami Lotusa, by waga samochodu była jak najmniejsza, karoserię zbudowano z włókna szklanego.

Do napędu użyto centralnie umieszczonego silnika Lotus 907. Była to rzędowa wolnossąca 4-cylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 2,0 l. Miała ona moc 162 KM i moment obrotowy 190 Nm. Napęd przekazywany był wyłącznie na tylne koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni przekładniowej. Auto potrzebowało 7,1 s na osiągnięci 100 km/h i rozpędzało się do 222 km/h.

Wnętrze Lotusa Esprita mieściło oczywiście tylko dwie osoby, ale i tak było bardzo ciasne. Wrażenie ciasnoty potęgowała nisko opadająca przednia szyba. Jakość materiałów i poziom ich spasowania daleko odbiegały od ideału, ale Lotus tłumaczył to tym, że Esprit jest samochodem sportowym, a nie luksusową salonką.

W 1978 roku pojawiła się pierwsza zmodernizowana wersja Esprita o nazwie S2. Ulepszenia producenta ograniczały się do zintegrowania przedniego spojlera ze zderzakiem, montażu specjalnych felg Speedline i kilku innych zmian. W S2 poza znanym już silnikiem montowany był motor 912 o objętości skokowej 2,2 l. Auto było odrobinę cięższe od podstawowej wersji, ale odznaczało się minimalnie lepszymi osiągami.

W 1980 roku zadebiutował Essex Turbo Esprit. Był to wóz z nadwoziem w specjalnym malowaniu, wyposażony w 15-calowe koła. Auto przeszło szereg ulepszeń i miało bogatsze wyposażenie w stosunku do zwykłego Esprita, ale przede wszystkim dostało 2,2-litrowy silnik turbo. Motor rozwijał moc 210 KM, co pozwalało osiągnąć 240 km/h i rozpędzić się do 100 km/h w 6,1 s.

Rok później pojawiła się wersja S3, która była wyposażona w ten sam motor o tych samych parametrach co mocniejszy S2 (czyli w silnik 2,2-litrowy). Z kolei 5 lat później do produkcji wdrożono ostatniego Esprita z pierwszej serii. Był to Esprit HC, oferowany z silnikiem wolnossącym i w wersji turbo. W tej drugiej wóz osiągał nawet 250 km/h dzięki 215-konnej jednostce napędowej.

W 1987 Lotus przeprowadził wielką modernizację Esprita. Za lifting odpowiadał Peter Stevens. Podstawowa odmiana miała 2,2-litrową jednostkę o mocy 171 KM, która pozwalała osiągnąć 222 km/h. Esprit Turbo dostał dobrze znany 215-konny motor. W 1989 roku na rynku zadebiutował Esprit SE. Miał on silnik z turbosprężarką, jednak tym razem motor nie był zasilany przez gaźniki, tylko przez wtrysk paliwa. Dzięki kilku innym nowym rozwiązaniom moc jednostki udało się wywindować do 264 KM, co przełożyło się na prędkość na poziomie 256 km/h. W 1991 roku Lotus wprowadził Esprita S z nieco osłabionym 228-konnym motorem turbo. W 1993 roku producent przedstawił Esprita Sport 300 z 306-konną wersją silnika z turbodoładowaniem. Wóz osiągał niesamowite 270 km/h.

W 1993 roku odbyła się trzecia istotna modernizacja Lotusa Esprita. Jej autorem był Julian Thompson. Nadwozie zmieniło się przede wszystkim w przedniej i tylnej części – zaokrąglono zderzaki, zmieniono spojler. Pojawiły się nowe koła i lepsze hamulce, ale nadal nie wyeliminowano głównych wad Esprita.

Po liftingu podstawowym modelem stał się Esprit S4, który miał dobrze znaną jednostkę napędową o objętości 2,2 l i mocy 264 KM. Dwa lata później ofertę poszerzono o S4s, czyli wóz z podkręconym do aż 300 KM silnikiem, a jeszcze rok później o Esprita GT3, w którym jednostka 910 została osłabiona do 244 KM.

Już wcześniej stało się jasne, że Esprit jest nieco przestarzały, a osiągami odbiega od renomowanych konkurentów, takich jak Ferrari i Porsche. Zarządzono więc zaprojektowanie nowej jednostki napędowej. Ukończono ją i zaprezentowano w 1996 roku. Był to podwójnie doładowany 3,5-litrowy agregat V8. Dzięki temu motorowi Lotus znowu dołączył do elity. Co więcej, Brytyjczycy planowali, że będą rozwijać tę jednostkę przez następne 20 lat.

Pierwszym Espritem z nowym silnikiem był Esprit V8. Motor miał 354 KM mocy maksymalnej i rozpędzał sportowe auto do 274 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h wynosiło równe 5 s. Wkrótce pojawiły się też wersje GT i SE, które przy tej samej mocy jednostki napędowej rozwijały prędkość 282 km/h.

W 1999 roku zadebiutował Esprit Sport 350. Auto miał lepsze hamulce, wzmocnione zawieszenie, zmienione kilka innych elementów i zmniejszoną do 1300 kg masę własną. Wyprodukowany w zaledwie 50 sztukach Sport 350 cechował się ograniczoną elektronicznie prędkością maksymalną 282 km/h i przyspieszeniem do 100 km/h w 4,6 s. W latach 2002-2004 pojawiła się ostatnia seria Esprita V8. Osiągami i parametrami silnika nie odbiegał on od wcześniejszej wersji.

W 2004 roku zakończono wytwarzanie Esprita. Samochód był już mocno przestarzały w stosunku do konkurencji. Lotus snuł plany na temat wprowadzenia następcy swojego flagowego modelu, jednak do tej pory to nie nastąpiło. Do śmietnika powędrował też silnik V8 – obecnie Lotus kupuje jednostki napędowe od Toyoty.

4.06
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLotus
TypSamochód osobowy

Generacje Lotus Esprit

Inne modele Lotus

Lotus Esprit: newsy, testy i recenzje

Elektryczny Lotus Evija o mocy 2000 KM pokazuje, co potrafi na torze

... Lotus Evija to elektryczny hipersamochód wykorzystujący cztery silniki o łącznej mocy około 2000 KM, które pozwalają osiągać setkę poniżej 3 sekund i rozpędzać się nawet do 320 km/h. Jeszcze większe ... wrażenie robi czas sprintu 0-200 km/h ...

2 miesiące temu

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Lotus Esprit w Paryżu? Może wreszcie...

... Brytyjski Lotus zawsze chadzał własnymi ścieżkami. Gdy jedni podwajali moc, on ją redukował. Teraz mały producent wyjątkowo sportowych samochodów zapowiada coś nowego - mam nadzieję, że to w końcu będzie długo wyczekiwany Esprit! ... będzie ...

dawno temu

Nowy Lotus Esprit się gotuje...

... W 2008 roku z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Lotus Esprit poprzedniej generacji. Po 28 latach ciągłej produkcji słynnego modelu nastąpiła mała przerwa. Przez ten okres samochód zdążył mieć ... swoje mocne momenty, jak chociażby wtedy, gdy za ...

dawno temu

Paryż 2010 | 2013 Lotus Esprit [wideo]

... Lotus przed salonem samochodowym w Paryżu ujawnił tylko jeden model - Elite, o którym mogliście przeczytać na łamach Autokult.pl. Jednak był to tylko początek. W Paryżu Lotus zaprezentował kolejne 4 ... nowe modele: Esprit, Elan, Elise i Eterne. ...

dawno temu

Lotus Esprit Wet Nellie Jamesa Bonda na sprzedaż! [wideo]

... Lotus Esprit Wet Nellie, czyli samochód - łódź podwodna, który wziął udział w filmie „The Spy Who Loved Me” zostanie wystawiony na sprzedaż na aukcji RM Auctions w Londynie na początku września. ... Lotus Esprit Wet Nellie, czyli samochód - łódź ...

dawno temu

Nowy Lotus Esprit w 2012 roku

... Pierwszy egzemplarz Lotusa Esprit wyprodukowano w roku 1976. Bazował on na koncepcie z roku 1972, który zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Zaprojektował go Giorgetto Giugiaro ... także funkcję łodzi podwodnej. Okazuje się, ...

dawno temu

Lotus pokaże coś żółtego i zapewne będzie to nowy samochód

... W ostatnich czasach Lotus pokazywał jedynie wersje specjalne swoich modeli, lecz nie oznacza to, że w Hethel próżnują. Prawdopodobnie już 16 kwietnia, podczas salonu samochodowego w Szanghaju, swoją ... nowego modelu, który wpisze się w ...

9 miesięcy temu

Pierwszy nowy lotus od ponad dekady będzie supersamochodem na prąd

... . Szef firmy niedawno zapowiadał nowy, praktyczny samochód sportowy, który dołączy do obecnie oferowanej gamy trzech modeli. Mówiło się też o SUV-ie, bo Lotus otwarcie mówi, że planuje takie auto ... . Realia okazały się zupełnie inne. Co prawda ...

9 miesięcy temu

Lotus Esprit V8 GT1 (1996) [cz.2] [historia motorsportu]

... Esprit V8 GT1 był ostatnim z Espritów ścigających się na torach całego świata. Wóz był szczytowym osiągnięciem brytyjskiej marki na polu samochodów sportowych, jednak, mimo tego że był szybki, nie osiągnął większych sukcesów. Oto historia ...

dawno temu

Zapowiedź elektrycznego hiperauta Lotusa. Debiut już 16 lipca

... Lotus oficjalnie pochwalił się planowaną datą premiery swojego elektrycznego hiperauta. Type 130 - bo tak się będzie nazywać - zadebiutuje w połowie lipca. Nie wiemy jeszcze, jak będzie wyglądał, nie znamy też danych technicznych, ale sądząc po ...

8 miesięcy temu

Lotus Bonda na sprzedaż

... Pamiętacie film "Szpieg, który mnie kochał"? Tak, to był kolejny epizod przygód Jamesa Bonda, tym razem w rolę głównego bohatera wcielił się Roger Moore, natomiast do kin przebój trafił w 1977 roku. W filmie obok Moora zagrał Lotus Esprit z ...

dawno temu

Lotus Esprit - historia od dwóch litrów do V8 (1976-2004) [cz. 1]

... dobrego auta sportowego. Prosty, ale idealny przepis na sukces przyczynił się do powstania jednego z najbardziej znanych brytyjskich sportowców. Przed Wami historia Lotusa Esprit. ... . Chapman zastrzegł jednak, że auto ma mieć skrócony rozstaw ...

dawno temu

Lotus Eagle następca Esprita

... Nie tak dawno doszły mnie słuchy, że Lotus zamierza wprowadzić następce swojego legendarnego modelu Esprit. Niewiele samochodów zrobiło taką karierę na srebrnym ekranie. Lotus Esprit pojawiał ... już przygotowali wizualizację samochodu. Samochód ...

dawno temu

Lotus buduje własny silnik V8 do nowego Esprita [wideo]

... Wiemy nie od dziś, że Lotus pracuje nad modelem Esprit, który w koncepcyjnej formie zadebiutował na salonie samochodowym w Paryżu w 2010 roku. Pojazd ten w produkcyjnej odsłonie zadebiutuje w przyszłym roku, a źródłem jego napędu będzie nowa ...

dawno temu

Lotus jak Porsche?

... Lotus, czyli Proton brytyjski producent sportowych samochodów planuje wprowadzić nowe modele. O oczekiwanym Espricie zapewne wiecie. Ale, producent myśli także o zupełnie innych typach aut... ... ... Przeczytaj także - Lotus w F1. Przez wiele ...

dawno temu

Paryż 2010 | 2015 Lotus Eterne

... Lotus Eterne to prawdziwy przełom w historii Lotusa. Jest to bowiem koncept 4-drzwiowego, ekskluzywnego coupe z miejscem dla 4 osób, które ma konkurować m.in. z Astonem Martinem Rapide. Lotus planuje wprowadzić tego typu pojazd na rynek w 2015 ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie