Lexus LX

Model
Lexus LX Zobacz 5 zdjęć

Lexus LX – luksusowy SUV produkowany przez markę Lexus należącą do koncernu Toyota. Pierwszy raz ujrzał światło dzienne w 1995 roku. Od tamtej pory jest produkowany jako droższa wersja niezwykle popularnej na całym świecie Toyoty Land Cruiser. To auto z napędem 4x4, które ma zachwycać swoim komfortem jazdy.

Lexus LX – historia

Marka Lexus powstała pod koniec lat 80. Na japońskim rynku motoryzacyjnym konkurowała ze sobą wtedy trójka prawdziwych gigantów – Nissan, Honda oraz Toyota. Ten ostatni koncern postanowił, że będzie rywalizować z nimi także w segmencie premium. Nissan niedługo miał zaprezentować swoje Infiniti, a Honda pracowała nad Acurą. Szefowie Toyoty nie chcieli więc pozostawać w tyle i ogłosili wśród inżynierów wyzwanie. Mieli zaprojektować „najlepsze auto na świecie”.

Niedługo po tym powstał projekt o nazwie F1 - „flagship one”, czyli najważniejszy w firmie. Miał być autem jeszcze bardziej luksusowym, niż do tej pory najdroższe oferowane przez japoński koncern modele Toyota Century oraz Toyota Crown. Po pewnym czasie projekt otrzymał nazwę inspirowaną angielskim słowem „luxury”, czyli luksus. Auto nazwano Lexus LS. W trakcie przeprowadzonej na szeroką skalę kampanii reklamowej reklamowano je jako „nieustanne poszukiwanie perfekcji”.

Lexus LS to sedan produkowany do dziś. Jest też najpopularniejszym pojazdem tej marki. Pomógł jej uzyskać renomę, z której jest obecnie znana. Marka na jednym modelu jednak nie poprzestała i już na początku lat 90. zaczęła tworzyć także kolejne auta. Wśród nich pojawił się między innymi Lexus SC (sportowe coupe), a także Lexus ES (kolejny sedan). Szefostwo Toyoty miało jednak w planach kolejne wyzwanie dla twórców najbardziej luksusowych spośród swoich aut.

Chodziło o wersję premium Toyoty Land Cruiser – japońskiej odpowiedzi na Jeepa. Pojazd produkowany jest już od 1951 roku i posiada bogatą historię. Doczekał się ogromnej liczby generacji i wielokrotnie zmieniał nawet swój wygląd. Początkowo był to jedynie pojazd terenowy, lecz później, z myślą o komfort, wprowadzono go na rynek także jako SUV. Tym razem miał się jednak stać autem luksusowym, którym bogaci ludzie będą mogli zjechać z asfaltu.

Lexus LX – generacje

Produkcja rozpoczęła się w 1995 roku. Model otrzymał nazwę Lexus LX 450. Niemal w całości oparto go na Land Cruiserze. Z wyglądu różnił się jedynie przednim grillem oraz innymi kołami, największe zmiany znaleźć można było natomiast w środku. Dodatkowo wytłumiono wnętrze, co miało zapewniać pasażerom ciszę i spokój nawet w trakcie jazdy off road. SUV otrzymał też nieco bardziej miękkie zawieszenie, a także większą ilość miejsc siedzących od tańszego modelu Toyoty.

Lexus LX 450 posiadał także wszelkie udogodnienia jakich można się było spodziewać po luksusowych autach lat 90. Był to na przykład elektroniczny szklany dach, zmieniarka płyt CD, a także wbudowany telefon. Zaraz po premierze auto kosztować miało około 48 tys. dolarów. Auto otrzymywało dobre recenzje, szczególnie od amerykańskich publikacji. Pierwsi kupujący zwracali uwagę jedynie na silnik. Jak się okazało, przy takiej wadze pojazdu był on dla wielu z nich zbyt słaby.

Pierwsza generacja Lexusa LX napędzana była rzędową szóstką o pojemności 4,5 l. Auto ważyło jednak 2,3 tony. W niektórych nieco bardziej ekstremalnych warunkach brakowało mu mocy, co przy takiej cenie pojazdu nie powinno się zdarzać. Japończycy zdecydowali się więc wycofać model z oferty po zaledwie dwóch latach. W 1997 roku ruszyły prace nad następcą, Lexusem LX 470. Auto otrzymało silnik V8 i szybko odniosło sukces.

Lexus LX 470 to kolejne drobne poprawki w wyglądzie SUV-a. Po raz kolejny oparto go na Toyocie Land Cruiser, tym razem jednak na jej najnowszej generacji - J100. Auto otrzymało też lepsze zawieszenie oraz wiele elektronicznych systemów jak ESP i wspomaganie hamowania. Po raz kolejny dodano też najnowsze osiągnięcia Toyoty w dziedzinie udogodnień dla pasażerów – nawigację, a także wysokiej jakości system audio.

Lexus LX od początku miał posiadać swój charakter i odróżniać się od mniej luksusowego Land Cruisera. Do tej pory auta wyglądały jednak niemal tak samo. Inżynierowie japońskiej firmy postanowili więc temu zaradzić i rozpoczęli serię face liftów w tym luksusowym SUV-ie. Dwa z nich, w 2000 i 2003 roku dodały nowoczesne przednie i tylne zderzaki, a także 18-calowe felgi. Samochód po raz kolejny otrzymał dobre recenzje.

Druga generacja Lexusa LX od 2003 roku posiadała Bluetooth i kamerę parkowania, a także pierwszy w historii samochodowy system noktowizyjny. Dzięki niemu kierowca mógł zaparkować dużym pojazdem również w nocy. Auto wygrało wtedy wiele podsumowań roku. Przez następne lata było już produkowane praktycznie bez zmian. W międzyczasie Lexus zaczął prace nad jego następcą, którego premiera miała nastąpić pod koniec dekady.

Lexus LX – najnowsze modele

Tym razem całkowicie zrezygnowano z pomysłów wykorzystywanych wcześniej w najpopularniejszym SUV-ie od Toyoty. Lexus LX 570, bo tak nazwano nową wersję pojazdu, miał wyglądać zupełnie inaczej. Po raz pierwszy zaprezentowano go na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2007 roku. Trzecia generacja Lexusa LX posiada smukłą sylwetkę, jest nieco dłuższa od poprzedniej i ma wzmocnioną, stalową konstrukcję.

To także inna jednostka napędowa. W dalszym ciągu pod maską Lexusa LX trzeciej generacji znajdziemy V8, jednak tym razem o pojemności 5,7 l. Wewnątrz tymczasem po raz kolejny trafić można na luksus, do jakiego japońska marka przyzwyczaiła swoich klientów. Nawigację zamieniono na większy ekran komputera pokładowego, a kluczyk zamieniono na „smart-kartę”, którą otwieramy drzwi.

Lexus LX 570 jest w dalszym ciągu produkowany. Auto przez ostatnie lata przechodziło kolejne face lifty i otrzymało na przykład podgrzewaną kierownicę. Dzięki niej kierowca nie będzie marznąć w zimie. Od tej pory SUV miał nie trafiać już tylko do Stanów Zjednoczonych. Auto pojawiło się na nowy rynkach, jak na przykład w Rosji. Zaczęto je więc oferować także z silnikiem diesla. W ostatnich latach głośno było o nim również w naszym kraju. Lexus LX miał zawitać do Polski.

Lexus LX w Polsce

Jesteśmy jedynym europejskim krajem, w którym można kupić to auto. Na polskim rynku pojawiła się limitowana edycja Lexusa LX. To samochód, na który pozwolą sobie najbogatsi, bo cena każdego z zaledwie 50 egzemplarzy zaczyna się od 650 tys. złotych. Po wydaniu tej kwoty otrzymać mamy jednak, jak tłumaczy producent, najlepsze możliwe wrażenia z jazdy. Wytłumione wnętrze sprawi, że komfortowo skorzystamy nawet z wielu dostępnych trybów jazdy terenowej.

Lexus LX – dane techniczne, wymiary

Pierwsza generacja Lexusa LX posiadała benzynowy silnik R6, jednak od tamtej pory to już tylko V8 (w niektórych wersjach jako diesel). Model dostępny obecnie w sprzedaży w Polsce to napęd o pojemności 5,7 l oraz 367 KM (270 kW) mocy, a także momencie obrotowym rzędu 530 Nm. Ma pozwolić na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund. LX 570 osiąga prędkość maksymalną 210 km/h, a jego średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 14,4 l na 100 km.

Od początku swojej produkcji Lexus LX dostępny jest tylko z automatyczną skrzynią biegów. W kolejnych generacjach kilka razy ją udoskonalano, jednak obecnie to 8 biegów z dostępnymi dla kierowcy łopatkami do ich zmiany. Lexus LX 570 to napęd AWD na cztery koła i cztery tryby jazdy terenowej – błoto, kamienie, muldy i skały. Dzięki nim, a także układowi korekcji sztywności zawieszenia, auto ma się sprawdzić w każdych warunkach.

Za bezpieczeństwo odpowiadają tymczasem między innymi aktywny system kontroli trakcji (ATRC), system stabilizacji toru jazdy (VSC), a do dyspozycji kierowcy znajdziemy elektryczny hamulec ręczny. To także 10 poduszek powietrznych - w tym również boczne, a nawet chroniące kolana kierowcy i pasażera.

Lexus LX – wymiary (trzecia generacja):
rozstaw osi: 2,850 mm
długość: 5,005 mm
szerokość: 1,970 mm
wysokość: 1,865 mm

Lexus LX – wyposażenie

Chociaż w pierwszej generacji jednym z największych udogodnień dla pasażerów auta była zaledwie zmieniarka na 6 płyt CD, dziś sytuacja w tym modelu wygląda zupełnie inaczej. Lexus LX 570 to między innymi 11.6-calowe ekrany zamontowane na tylnej części przednich foteli. W lecie skorzystamy natomiast także z 4-strefowej klimatyzacji oraz wbudowanej lodówki, w której można schłodzić kilka butelek napojów. Auto dostępne jest w opcji z 5 lub 7 siedzeniami. W tej ostatniej, trzeci ich rząd jest składany na boki, tak aby umożliwić większy załadunek pojazdu.

4.15
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaLexus
TypSamochód osobowy

Generacje Lexus LX

Inne modele Lexus

Lexus LX: newsy, testy i recenzje

Lexus zaprezentuje swój pierwszy elektryczny samochód

... Lexus od wielu lat znany jest głównie z tego, że oferuje bardzo bogatą gamę aut z napędem hybrydowym. W ramach walki z emisją szkodliwych substancji na większości rynków nie oferuje już także silników wysokoprężnych. Teraz przyszedł czas na ...

5 dni temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Lexus RX po liftingu. W końcu doczekałem się systemu Android Auto!

... Bez modyfikacji zmieniających sytuację na rynku, ale z pakietem udogodnień, które były bardzo potrzebne – tak można opisać lifting Lexusa RX, najpopularniejszego modelu marki. RX otrzymał w końcu łączność Apple Car Play i Android Auto oraz ...

4 tygodnie temu

Lexus UX – ile procent SUV-a w kompakcie i na odwrót?

... Kompaktowe SUV-y, zwane również crossoverami, w całej Europie stanowią najszybciej rosnący segment rynku samochodów premium. Nic dziwnego więc, że Lexus postanowił dołączyć do graczy takich jak BMW ... , Audi, Jaguar i Volvo, by dla siebie ...

5 miesięcy temu

Test: Lexus UX 200 Elegance Tech

... Lexus obecnie jednoznacznie kojarzy się z samochodami z napędem hybrydowym. Tak mocno, że można zapomnieć, iż posiadają wersje z silnikami benzynowymi. Do testu otrzymałem UX-a w podstawowej (ale nie biednej) wersji wyposażenia Elegance ...

3 miesiące temu

Już nie czarne BMW 5. Kamil Nożyński za kierownicą Lexusa NX

... Aktor grający głównego bohatera hitu HBO "Ślepnąc od świateł" ma nowe cztery kółka. Kamil Nożyński odebrał Lexusa NX w wersji F Sport z salonu Warszawa-Wola, którego został ambasadorem. ... Od teraz nocą w centrum Warszawy "Dario", "Stryj" i ...

6 miesięcy temu

Lexus LM: pierwszy minivan japońskiej marki premium

... Lexus wkracza w zupełnie nowy segment z modelem LM. Zaprezentował właśnie swojego pierwszego minivana. Auto może być świetną alternatywą dla klasycznych limuzyn. Powinno przypaść do gustu VIP-om, którzy cenią sobie dużą przestrzeń i ...

7 miesięcy temu

Lexus NX, Audi Q5 i Jaguar F-Pace: oczekiwania kontra rzeczywistość

... Lexusa NX, Audi Q5 i Jaguara F-Pace'a dobrze już znamy z naszych ulic. Teraz zjeżdżamy nimi poza asfalt, by poznać ich inne oblicza. Tam najlepiej widać, jak różne są to samochody. Który jest najlepszy? ... 20491Audi Q5 45 TFSI vs Jaguar F-Pace ...

4 miesiące temu

Lexus pokazał LC w wersji bez dachu. Szkoda, że to tylko koncept

... Lexus LC to bez wątpienia jeden z najpiękniejszych samochodów na rynku. Obecnie jest dostępny jako dwudrzwiowe coupé, ale wkrótce może się to zmienić. W Detroit zadebiutuje koncept wersji bez dachu. ... Kabriolety Lexusa raczej nie przywołują ...

10 miesięcy temu

Test Lexusa UX 250h AWD. W trasie z Genewy do Mediolanu

... Tak małego crossovera w ofercie Japończyków jeszcze nie było. Lexus UX ma odegrać kluczową rolę w zdobyciu rynku europejskiego. Mówię "sprawdzam" i biorę UX-a w trasę znad Jeziora Genewskiego do jednej ze stolic mody – Mediolanu. ... 20491Lexus ...

4 miesiące temu

Lexus LX od Wald International - czarny bizon w natarciu

... Niektórzy właściciele dużych i ekskluzywnych SUVów lubią wyróżniać się z tłumu. Z pomocą przychodzi japoński tuner Wald International, który właśnie zaprezentował najnowszy pakiet stylistyczny z linii Black Bison dla Lexusa LX. ... z linii Black ...

dawno temu

Hennessey Lexus LX 570 HPE500 (2014)

... Coraz częściej Hennessey przeprowadza modyfikacje popularnych w USA SUV-ów. Tym razem do tego tunera trafił Lexus LX z 8-cylindrowym ponad 5,5-litrowym motorem. Po zmianach wóz ma aż 500 KM mocy. ... Jak na warunki europejskie Lexus LX jest ...

dawno temu

Lexus UX: dojrzały SUV w rozmiarze mini

... Nowy model Lexusa okazuje się nadspodziewanie dobrą propozycją w segmencie luksusowych miejskich aut. Połączenie charakteru dojrzałego modelu premium z formą małego, zadziornego crossovera przyniosło efekt, na który niemieccy konkurenci nie mają ...

8 miesięcy temu

Lexus RC 300h po faceliftingu: tylko koni żal…

... Kompaktowe coupe Lexusa przeszło lifting. Operacja wygładziła zmarszczki, ale przy okazji zabrała nam mocniejsze silniki. Pozostała tylko 223-konna hybryda. Czas sprawdzić, jak spisuje się ona na krętych drogach. ... . 372183 Normy WLTP wymusiły ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie