Lancia Thesis

Model
Lancia Thesis Zobacz 5 zdjęć

Thesis to model samochodu wyższej klasy średniej (segment E) produkowany w latach 2002-2009 przez włoską firmę Lancia należącą do koncernu Fiat. Thesis zastąpił model Kappa.

Design samochodu był oparty na koncepcyjnym modelu Lancia Dialogos z 1999 roku. Thesis po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku na salonie samochodowym w Genewie. Pokazano wtedy jednak tylko nadwozie auta. Wnętrze tej limuzyny było gotowe dopiero na targi motoryzacyjne we Frankfurcie pod koniec roku. Sprzedaż pojazdu rozpoczęła się dopiero w roku 2002.

Nadwozie Thesis wyróżniało się na tle konkurencji. Wyglądało zupełnie inaczej niż większość samochodów. Można je określić jako dostojne, ale i kontrowersyjne. Z przodu elementem charakterystycznym były światła, które miały nie tylko nietypowy kształt, ale też znajdowały się na mocno wybrzuszonych błotnikach. Design pokrywy silnika przypominał tę samą część w amerykańskich samochodach z lat 30. ubiegłego wieku. Do tego dochodziła jeszcze wielka atrapa chłodnicy stylizowana na dawne modele marki Lancia.

Boczna część wozu niczym nie zaskakiwała – wyglądała typowo dla eleganckiego sedana, a z tyłu znajdowały się umieszczone pionowo po obu stronach bagażnika lampy zespolone. Były one nie tylko bardzo smukłe i długie, ale też miały białe klosze.

Kabina Lancii Thesis nie wyglądała już tak ekstrawagancko jak nadwozie. Miała raczej klasyczny i prosty styl. Przez całą szerokość deski rozdzielczej biegła drewniana listwa, rozdzielająca górną i dolną jej część. Obie części mogły być pokryte skórą lub zamszem. Zestaw zegarów wyglądał normalnie i najczęściej miał niebieskie podświetlenie.

Fotele Thesis były wygodne i dość duże, ale nie miały tych wszystkich funkcji, które dostępne były w wozach niemieckich. Siedzeniom brakowało też nieco podparcia bocznego. Tylna kanapa pozwalała wygodnie podróżować dwóm osobom, ale nawet we trzy podróż nie była uciążliwa. W porównaniu jednak z niemieckimi konkurentami Thesis nie oferowała takiej ilości miejsca na nogi i nad głowami.
Podobnie było z komfortem jazdy. Mimo zastosowania zawieszenia wielowahaczowego i amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia Lancia ustępowała nieco rywalom. Nie można powiedzieć jednak, że była niekomfortowa. Po prostu Audi, BMW i Mercedes były lepsze.

Thesis miała napęd tylko na przednią oś. Paleta dostępnych do niej silników była bogata, ale brakowało naprawdę dużych i mocnych jednostek napędowych. Najmniejszy silnik to 2-litrowiec spalający benzynę. Miał on 5 cylindrów i turbodoładowanie, rozwijał moc 185 KM. Jednostka ta była dostępna tylko z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach.

Nieco większy, ale i słabszy był motor o objętości 2,4 l, który osiągał moc 170 KM. Z nim oprócz skrzyni manualnej łączono również 5-biegową, automatyczną skrzynia biegów. Thesis z tym silnikiem osiągała 215 km/h. Sporo mocniejszy był silnik V6 o objętości skokowej 3,0 l, który rozwijał 215 KM. Sprzedawany w konfiguracji tylko z automatyczną skrzynią biegów, rozpędzał luksusową Lancię do 234 km/h.

Na szczycie listy znajdowała się jednostka silnikowa V6 o objętości 3,2 l, która rozwijała moc 230 KM, co pozwalało rozpędzić Thesis do 240 km/h. Silnik ten, podobnie jak jego mniejszy brat, oferowano tylko z automatem. Jednostka ta nie była jednak dostępna od samego początku produkcji. Do sprzedaży weszła w 2003 roku.

Osoby oszczędne od początku mogły nabyć Lancię z motorem Diesla o objętości 2,4 l (wersja JTD), który miał moc 150 KM. W 2003 roku doszła jego wersja z układem wtryskowym common rail, zwana Multijet, która miała moc o 25 KM większą. W drugiej połowie produkcji motor ten zmodernizowano, dodając m.in. filtr cząstek stałych i zwiększając moc do 185 KM.

W 2007 roku na rynku pojawiła się specjalna edycja Lancii Thesis właśnie z 2,4-litrowym motorem wysokoprężnym. Auto dostępne było tylko w metalizowanym kolorze beżowo-szarym.

Podobnie jak poprzedniczka Lancia Thesis była popularnym samochodem rządowym. Tym autem jeździł m.in. prezydent Włoch. Niestety, wóz nie cieszył się takim wzięciem wśród zwykłych klientów, u których Thesis miała opinię auta o niezbyt udanym designie, poza tym uważano ją za mocno awaryjną (często bezpodstawnie). Wyprodukowano łącznie około 16 tys. egzemplarzy modelu Thesis (znacznie mniej niż Kappy), a produkcję zakończono w 2009 roku. Jego następcą jest Thema, będąca przebudowanym Chryslerem 300C.

4.77
Ocena na postawie 44 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLancia
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Lancia Thesis

Inne modele Lancia

E - Inne modele

Oceny użytkowników (1)

Lancia Thesis: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie