Honda Ridgeline

Model
Honda Ridgeline Zobacz 2 zdjęcia

Honda Ridgeline jest osobowym samochodem w typie pick-up, który w okresie 2005 – 2014 produkowany był przez pochodzący z Japonii koncern Honda Motor Company. Produkcja wznowiona została w 2016. a sam pojazd zaprojektowany został specjalnie na potrzeby amerykańskiego rynku. Co więcej, Honda Ridgeline to pierwszy w historii Hondy pick-up, a za jego największą konkurencję uważa się modele: Dodge Dakota, Ford Ranger, Nissan Titan, Chevrolet Silverado czy Toyota Tundra.

Honda Ridgeline - historia

Honda Ridgeline w pierwszej generacji okazała się pierwszym modelem Hondy, który zbudowany został w hołdzie amerykańskiej myśli motoryzacyjnej. Z tego powodu auto w całości zostało zaprojektowane przez amerykański oddział Hondy ''Honda R&D Americas'', którego szefem jest Gary Flint. W ten sposób pierwsza wersja Honda Ridgeline powstawała 4 lata, a podstawowym targetem japońskiego pick-upa był segment większych sedanów, minivanów i sportowych SUV'ów. Ponadto Honda chciała stworzyć auto, które byłoby w stanie holować łódź, przyczepę kempingową czy drzewa z komfortowym wnętrzem przyjaznym dla dzieci. Po raz pierwszy auto zaprezentowane zostało w 2004 roku podczas North American International Auto Show, a rok później producenci zaprezentowali lekko przeprojektowaną wersję na Specialty Equipment Market Association (SEMA).

Honda Ridgeline – proces powstawania

Podczas tworzenia auta inżynierowie Hondy w pierwszej kolejności skupili się na stworzeniu nowej platformy podłogowej, która w 44% składałaby się ze wzmacnianej stali, z której również wykonano klatkę wewnątrz kabiny. W przypadku zawieszenia również wykorzystano wzmocnioną stal oraz ramę typu unibody, co w połączeniu z zawieszeniem napędu na cztery koła pozwoliło projektantom zastosować unikalne rozwiązania w stosunku do ramy podwozia. Ponadto w przypadku przedniej części, inżynierowie stworzyli aluminiowy kaptur, który wykorzystywał w działaniu unikalny układ dolotowy zimnego powietrza do silnika zasysający powietrze z góry i z przodu chłodnicy, aby zwiększyć moment obrotowy. Dzięki temu konstrukcja pokrywy nadwozia umożliwiła montaż ekologicznych wycieraczek przedniej szyby, które posiadają również opcję podgrzania. Oprócz tego to co wyróżniało Hondę Ridgeline to duże boczne lusterka, które poprawiały widoczność kierowcy szczególnie podczas holowania, a aby zmniejszyć opory powietrza, zastosowano małe generatory wirów, co było zarazem kolejną innowacją, którą Honda chciała opatentować. Wracając jednak do zawieszenia, wykorzystanie ramy unibody pozwoliło inżynierom na budowę kabiny z całkowicie płaską podłogą (bez garbu transmisyjnego) i większą ilością przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów niż to miało miejsce w konkurencyjnych pick-upach. Co więcej, w środkowej części Ridgeline zastosowano specjalnie zaprojektowany słupek C, aby łatwiej można było rozłożyć ładunki na ramie w ten sposób aby osiągnąć docelowe wartości ładunkowe i holownicze. Aby było to możliwe, utrzymano aerodynamikę na wysokim poziomie i zmniejszono odczuwane turbulencje na przednim fotelu kierowcy. W ten sposób całość tworzy aerodynamiczną konstrukcję, która po otworzeniu dachu w czasie jazdy podczas deszczu czy burzy chroni wnętrze kabiny przed dostaniem się do niej wody. Z drugiej strony fotele i elementy wykończenia wykonane zostały ze wzmocnionej stalą blachy profilowanej, która w całości opracowana została przez zespół Continental Structural Plastics. Materiał wyróżnia się odpornością na wgniecenia, światło ultrafioletowe oraz korozję i posiada powłokę antypoślizgową, która zmniejsza masę pojazdu o dodatkowe 30%.

Honda Ridgeline – specyfikacja

Honda Ridgeline w pierwszej wersji charakteryzowała się przestrzenią ładunkową o szerokości 1.5 m, co można było przedłużyć do 2 m poprzez opuszczenie tylnej klapy. Oprócz tego konstrukcja układu napędowego, zawieszenie i ramy Hondy Ridgeline pozwoliła inżynierom na budowę pierwszego w branży, zamykanego i wodoszczelnego bagażnika z pojemnością 240 litrów, który umieszczony został w tylnej części konstrukcji. Z tego względu sama kabina jest w stanie pomieścić pięciu dorosłych pasażerów, dzięki 2,6 m3 przestrzeni, która ulega powiększeniu o dodatkowe 1,2 m3, kiedy złożymy tylne siedzenia.

Honda Ridgeline – napęd

Honda Ridgeline w każdej wersji wyposażona została w napęd Variable Torque Managment (VTM-4) na cztery koła, który opracowany został przez inżynierów Hondy razem z firmą BorgWarner. Stworzony system zapewnia współpracę obu osi w ten sposób, że przednie koła napędzane są podczas jazdy po suchej nawierzchni, a podczas jazdy po trudniejszym, mokrym terenie do działania włączona zostaje tylna oś. Dzięki temu pojazd ma lepsze przyspieszenie, jest również bardziej stabilny i osiąga większe prędkości. Zawdzięcza to również elektro-mechanicznie sterowanemu mechanizmowi elektromagnetycznemu, który napędzany jest bezpośrednio przez sprzęgło VTM-4, które jest w stanie przenosić ok. 70% momentu obrotowego na tylną oś. Oprócz tego układ VTM-4 może być blokowany elektronicznie, zapewniając tylnej osi maksymalny moment obrotowy, aby lepiej radzić sobie z w niekorzystnym środowisku. Oprócz tego Honda Ridgeline posiada w pełni zautomatyzowany system VSA (Vechicle Stability Assist), który zaprojektowano, aby zwiększyć kontrolę w momencie przyspieszania oraz pokonywania zakrętów i wykonywania nagłych manewrów w celu uniknięcia ewentualnych kolizji. Jego zaletą jest również możliwość ręcznego wyłączenia, aby zapobiec niekorzystnej pracy przepustnicy w terenowych, trudniejszych warunkach.

Honda Ridgeline – silnik

Honda Ridgeline od samego początku wyposażona została w montowany poprzecznie silnik V6 z pojemnością na poziomie 3 471 cm3 oraz kolektorami wydechowymi, które zostały odlane bezpośrednio w głowicach cylindrów. Oprócz tego jednostkę wyróżnia obecność: pojedynczych wałków rozrządu z pasowym napędem, 24 zaworów, regulacji zmiennych fal oraz elektronicznej regulacji podnośnika (VTEC), co przekłada się na kompresję w stosunku 10: 1 oraz programowalny wtrysk paliwa. Ważnym elementem jest również elektroniczna przepustnica Ridgeline powiązana bezpośrednio z systemami VTM-4 i VSA oraz automatyczna 4-biegowa skrzynia wykorzystująca czterocylindrową konstrukcję z dodatkowym – płaskim konwerterem momentu obrotowego. Całość zsynchronizowana została z systemem kontroli ciśnienia bezpośredniego sterowania w czasie rzeczywistym, przez co koordynuje pracę silnika i przekładni w celu zredukowania wstrząsów układu napędowego podczas jazdy oraz w przypadku pokonywania wzniesień lub w czasie hamowania silnikiem.

Honda Ridgeline – wymiary

Honda Ridgeline posiada przedłużoną konstrukcję nadwozia i charakteryzuje się ładownością na poziomie 670 – 710 kg, dlatego zaliczana jest do większych gabarytowo pojazdów terenowego segmentu I. Z tego względu długość Hondy Ridgeline wynosi 5255 mm, a szerokość osiąga 1976 mm. Co więcej, pojazd jest wysoki na 1786 mm, a osie rozstawione zostały na odległość 3099 mm. Warto także dodać, że producenci zdecydowali się wyposażyć Hondę Ridgeline w zbiornik paliwa o pojemności 83 litrów. To wszystko sprawia, że masa całkowita auta mieści się w zakresie 1924 – 2048 kg.

Honda Ridgeline – osiągi/spalanie

Honda Ridgeline, dzięki wykorzystaniu silników V6 z pojemnością ponad 3 litrów osiągała prędkość maksymalną przekraczającą 200 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 8 sekund. W przypadku wskaźników spalania Honda Ridgeline zużywała ok. 13-15 l/100 km podczas jazdy po mieście, co zmniejszało się do ok. 10 l/100 km w trasie. W modelu mieszanym pojazd zużywał ok. 12 l/100 km.

Honda Ridgeline – wyposażenie

Honda Ridgeline dostępna była w aż 10. wersjach wyposażenia, które nazwane zostały kolejno: EX-L, LX, DX, RT, RTS, RTX, RTL, Sport, Special Edition i VP. Ponadto podstawowa wersja Hondy Ridgeline posiada takie elementy wyposażenia jak: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wielofunkcyjną kierownicę umieszczoną na regulowanej kolumnie, klimatyzację, skórzaną tapicerkę, uchwyty na kubki z przodu, system uchwytów i schowków na telefon/wizytówki/płyty CD/długopisy, aluminiowe felgi, dwa wentylatory umieszczone z tyłu sterowane bezpośrednio przez pasażerów, wyjście prądu stałego 12 V/10 A, konsolę podsufitową z dwoma światłami i zintegrowanym uchwytem na okulary przeciwsłoneczne, od podstaw zaprojektowaną deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory wlotów powietrza i obsługę światła mijania, systemu audio oraz zapalniczkę i popielniczkę i tempomat. Oprócz tego Ridgeline dysponowała radiem FM/AM, odtwarzaczem CD, rozbudowanym zestawem głośników audio, dodatkowym ogrzewaniem tylnej szyby, centralnym zamkiem i immobilizerem oraz hakiem III klasy.

Honda Ridgeline – bezpieczeństwo

Honda Ridgelina wyróżniona została pod względem walorów bezpieczeństwa, przez co auto uhonorowano specjalną nagrodą przyznawaną przez Amerykański Związek Motoryzacyjny (Wydział Bezpieczeństwa). Oprócz tego Honda Ridgeline została pierwszym 4-drzwiowym pick-upem, który zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w prestiżowym teście bezpieczeństwa NHTSA we wszystkich kategoriach. Z tego względu pojazd w podstawowej wersji wyposażony został w: wspomaganie układu hamowania razem z systemem ABS + EBD, system kontroli trakcji, zestaw przednich i bocznych poduszek powietrznych, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), czujniki bezpieczeństwa ułatwiające parkowanie i eliminujące martwe punkty podczas wyprzedzania, wzmacniane pasy bezpieczeństwa, asystenta pasa ruchu, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów, elektrycznie regulowane fotele i zagłówki oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Honda Ridgeline – nagrody

Honda Ridgeline została doceniona zarówno przez użytkowników jak i ekspertów z branży motoryzacyjnej, co przełożyło się na liczne nagrody. Do najważniejszych zaliczyć można trzy tytuły samochodu roku w 2006. w tym: ''Motor Trend Truck of the Year'', ''Detroit News Truck of the Year'' oraz ''North American Truck of the Year''. Oprócz tego auto docenione zostało przez media, czego wyrazem są nagrody: ''Automobile Journalists Association of Canada (AJAC) for Best New Pickup'' (2006 rok), ''Car And Driver Rates Honda Ridgeline #1 Pickup AutoWeek Editors' Choice Award'' oraz ''Maxim Truck Of The Year 2006''. Niemniej istotne są również wyróżnienia przyznane Hondzie Ridgeline przez inżynierów: ''Society of Plastic Engineers 2005 Grand Award Society of Plastic Engineers'' oraz w kategorii parametrów bezpieczeństwa ''Best rollover resistance rating of any pickup tested by the National Highway Traffic Safety, Administration (NHTSA).

4.68
Ocena na postawie 9 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHonda
TypSamochód osobowy
SegmentI

Generacje Honda Ridgeline

Inne modele Honda

I - Inne modele

Honda Ridgeline: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie