Hafei Saibao

Model
Hafei Saibao Zobacz 2 zdjęcia

Hafei Saibao – chiński samochód osobowy zaprojektowany przez legendę włoskiej motoryzacji firmę Pininfarina. Produkowany był w latach 2005-2008, a na jego bazie powstał między innymi samochód elektryczny Coda EV.

Hafei Saibao – historia

Chiny są obecnie największym (pod względem ilości) producentem samochodów. Produkują więcej aut, niż Unia Europejska, Stany Zjednoczone i Japonia razem wzięte. Produkowanie samochodów jest tam tanie, a wiele koncernów motoryzacyjnych działa tam dzięki ogromnej kontroli ze strony rządu kraju.

Wielki boom motoryzacyjny spowodowały tam też firmy zachodnie. Każdy z wielkich producentów, takich jak Volkswagen, czy General Motors sprzedaje swoje samochody w Chinach pod innymi nazwami niż w Europie i Ameryce. Czołowi projektanci tymczasem, jak m. in. Pininfarina, próbują się nawzajem prześcigać w zdobywaniu nowych klientów. Firma ta znana była wcześniej z projektowania na przykład aut Ferrari, a w połowie lat 90. weszła na chiński rynek.

Hafei powstał jako jedna z firm należących do Aviation Industry Corporation of China. AviCorp jest koncernem odpowiedzialnego za produkcję samolotów wojskowych, który dostał od rządu tego kraju zadanie przejęcia przynajmniej częściowej kontroli nad rynkiem. Pomóc mieli tu Włosi, których projekty kojarzyły się do tej pory z luksusem, szybkimi sportowymi autami i z bogactwem.

W taki sposób dzięki Pininfarinie w 2005 roku na rynku pojawił się model Hafei Saibao. Zaprezentowano go na targach motoryzacyjnych w Genewie. Spotkał się z niewielkim zainteresowaniem, przez co nie trafił na rynek europejski. W kraju produkowano go za to do 2008 roku – podobnie jak wiele samochodów z Chin nie odróżniał się niczym szczególnym od swoich rywali rynkowych. Szefowie firmy Hafei postanowili więc go zmienić.

Design przekazano nieznanej do tej pory, lecz ambitnej firmie Coda. Postanowiła ona wprowadzić Hafei Saibao na rynek amerykański jako samochód elektryczny. Premierę Coda EV (czyli elektrycznego Hafei Saibao) planowano na 2010 rok. Ze względu na problemy z jakością wykonania pierwszych egzemplarzy nowego elektryka (nie przeszedł testów bezpieczeństwa), proces przeciągnął się aż do 2012 roku.

Auto trafiło do Kaliforni w 117 sztukach, było też sprzedawane w Chinach pod starą nazwą. Zaledwie rok później, firma Coda ogłosiła bankructwo. Design początkowo zaprojektowany przez Pininfarinę dla modelu Hafei Saibao, a następnie użyty w Coda EV, trafił do firmy Mullen, która wykupiła niesprzedane egzemplarze samochodu. Po zmianie loga samochód otrzymał nazwę Mullen 700e.

Hafei Saibao – dane techniczne i wyposażenie

Hafei Saibao napędzany był silnikiem zapożyczonym z samochodów Mitsubishi. W podstawowej wersji miał pojemność 1,6 l oraz moc 100 KM (75 kW). Można było zakupić również silnik mocniejszy, o pojemności 1,8 l oraz mocy 130 KM (95 kW). Auto posiadało 5-biegową manualną przekładnię.

Wymiary auta:

  • długość: 4434 mm
  • szerokość: 1708 mm
  • wysokość: 1471 mm
  • waga: 1180 kg

Model elektrycznego Hafei Saibao oraz Coda EV, posiadał natomiast napęd o mocy 130 KM (100 kW), ale jak przystało na auta elektryczne, 300 Nm momentu obrotowego. Wyróżniała go na tle innych aut bateria litowo-jonowa LiFePO4 o pojemności 31 kWh, która w dodatku miała być niezwykle szybko ładowana. Ta wersja chińskiego auta miała elektronicznie zablokowaną do 137 km/h prędkość.

W wyposażeniu auta Hafei Saibao (w wersji benzynowej) znaleźć można było m. in. elektryczne szyby oraz lusterka, ABS z EBD, nawigację satelitarną (w komputerze pokładowym) oraz Bluetooth. Elektryk Coda EV to tymczasem dodatkowo elektroniczna kontrola stabilizacji (ESC), ekran dotykowy w konsoli, 6 poduszek powietrznych oraz system antywłamaniowy. Dla warunków kalifornijskich tapicerkę pokryto materiałami ekologicznymi.

4.34
Ocena na postawie 15 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaHafei
TypSamochód osobowy

Generacje Hafei Saibao

Inne modele Hafei

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie