Ford Freestyle

Model
Ford Freestyle Zobacz 2 zdjęcia

Ford Freestyle jest samochodem osobowym w typie crossover, za którego dystrybucję w latach 2005 – 2009 odpowiada amerykański Ford. Auto na rynku zastąpiło model Ford Taurus Wagon, a jego samego z oferty producenta wyparł Ford Flex.

Ford Freestyle – kulisy powstania

Ford Freestyle zapowiedziany został podczas Detroit Auto Show w 2003 roku, kiedy uczestnikom wydarzenia zaprezentowano prototyp noszący nazwę Ford CrossTrainer. Ostatecznie nazwa została zmieniona na Freestyle, co zostało zainspirowane markami Mustang i Thunderbird, których nazwy modeli zaczynały się od tej samej litery w tym przypadku ''F''.

Ford Freestyle – historia

Ford Freestyle na rynek wprowadzony został w 2005 roku, aby zastąpić w ofercie marki model Ford Taurus. Auto zadebiutowało jako crossover, co było nowym segmentem w tamtym czasie. Podobnie jak w przypadku modeli Mercury Montego czy Forda Five Hundred Ford Freestyle w podstawowej wersji dostępny był z napędem na przednią oś oraz kilka lat później z napędem na obie osie opcji dodatkowej. Warto mieć również świadomość, że układ CVT czyli przełożenie na obie osie było jedyną przekładnią, która obsługiwała 3-litrowy silnik z mocą 203 KM. W przeciwieństwie do modelu kombi Taurus Ford Freestyle wyróżniał się siedzeniami w trzecim rzędzie, które skierowane były do przodu (podobnie jak modele Ford Expedition i Ford Explorer). Pomimo że auto zaprojektowane zostało w koncepcji łączącej w sobie cechy sedana i małego SUV-a dodano do niego fotele z wyższym punktem H, aby zwiększyć widoczność kierowcy i ułatwić wsiadanie i wysiadanie. To wszystko sprawiło, że Ford Freestyle nominowany został do nagrody North American Truck of the Year za rok 2005 (drugie miejsce zajął Ford Escape Hybrid).

Ford Freestyle – ogólna charakterystyka

Ford Freestyle konstrukcyjnie oparty był o platformę D3, która oparta została na modelu pochodzącym od Volvo. Została ona sprawdzona już wcześniej, kiedy Ford Five Hundred i Mercury Monti zostały wyposażone w platformę Volvo P2 wykorzystywaną przez pierwszą generację Volvo XC90. Jednak aby obniżyć koszty produkcji oraz zwiększyć wytrzymałość elementów w celu poradzenia sobie na wymagających drogach Ameryki Północnej wprowadzono liczne zmiany, co przełożyło się na odmienioną formę pojazdu. W przypadku napędu wykorzystano jednostkę V6 z pojemnością 3-litrów i mocą na poziomie 203 KM przy momencie obrotowym 5750 obr./min. Z tego powodu Ford Freestyle razem z Fordem Five Hundred zostały pierwszymi amerykańskimi modelami Forda, które wykorzystywały zmienną bezstopniową przekładnię (CVT) posiadając łańcuch i skrzynię biegów również obsługującą przekładnię CVT. W późniejszych latach podobnie jak Toyota Prius Ford Freestyle wyposażony został w planetarną przekładnię, która sterowana była przez elektryczny generator. W przypadku napędu pierwsza wersja Forda Freestyle wykorzystywała przełożenie na przednią oś, podczas gdy kolejne wersje otrzymały również możliwość wyboru pomiędzy przełożeniem na obie osie i aż 55% procent nabywców skorzystało z tego rozwiązania. Na koniec warto porównać ze sobą obie wspomniane opcje. Napęd na przednią oś wyróżniał się niższymi kosztami produkcji, mniejszą masą, a co za tym idzie przestronniejszym wnętrzem. Oprócz tego pojazd wyróżniał się podsterowną charakterystyką podczas jazdy na zakręcie ze średnimi prędkościami oraz nie wymagał od kierowcy takiego doświadczenia i umiejętności jak w przypadku auta z napędem na tył.

Ford Freestyle – wymiary

Ford Freestyle został zaliczony do osobowych samochodów miejskich o podwyższonym standardzie w typie crossover SUV, dlatego jego konstrukcja charakteryzowała się długością na poziomie 5070 mm i szerokością 1890 mm. Ponadto osie pojazdu rozstawione zostały na odległość 2870 mm, a masa całkowita Forda Freestyle osiągnęła wartość 1865 kg. Oprócz tego warto mieć świadomość, że Ford Freestyle wyposażony został w zbiornik paliwa z pojemnością 40 litrów.

Ford Freestyle – osiągi/spalanie

Ford Freestyle dzięki optymalnemu wykorzystaniu silnika V6 osiągał prędkość maksymalną w wysokości 175 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 22 sekundy. Przekładało się to na parametry spalania, które pozwalały spalić autu ok. 13 l/100 km podczas jazdy po mieście i spadało do wartości ok. 11 l/100 km w trasie.

Ford Freestyle – wyposażenie

Ford Freestyle przez wszystkie lata produkcji dostępny był z różnymi wersjami wyposażenia. Podstawowa wersja SE oferowana była w Fordzie Freestyle w latach 2005 – 2006 obejmowała m.in.: 3-litrowy silnik V6 z przekładnią CVT lub 6-biegową automatyczną skrzynią, 17-calowe felgi i opony z lekkich stopów, jedno płytowy odtwarzacz CD z 4-głośnikowym systemem audio, ręczną klimatyzację przednią i tylną z przednimi przyciskami, siedzenia wyścielone specjalną tkaniną, elektryczne szyby, elektryczne zamki drzwi, immobilizer, aluminiowe elementy wykańczające wnętrze, czarne klamki i boczne lusterka oraz matowe szare wykończenia dolnej części nadwozia. Kolejna wersja wyposażenia SEL zaliczana była do średniego poziomu i dostępna była dla użytkowników w latach 2005 – 2006. W stosunku podstawowej opcji dodano 3.5-litrowy silnik DuraTec V6 oraz 6-biegową automatyczną skrzynię biegów, 17-calowe felgi w sportowym stylu wykonane z lekkich stopów, system bezpieczeństwa, stereofoniczne radio A/MF/M z jednopłytowym odtwarzaczem CD/MP3 i pomocniczym gniazdem wejściowym audio, dwustrefową automatyczną klimatyzacją z tylnymi przyciskami sterującymi, przednimi siedzeniami kierowcy z elektrycznym napędem, drewnianym wykończeniem wnętrza w stylu woodgrain i wykończeniem dolnego korpusu w kolorze szarym metalicznym lub metalicznym w kolorze beżowym. Nieco wyższym poziomem wyposażenia była natomiast wersja Limit, która w stosunku do podstawowego poziomu dodawała: podwójne siedzenia z podgrzewaną powierzchnią, skórzaną tapicerkę zarówno na przednich i tylnych siedzeniach, stereo A/MF/M z 6-płytową zmieniarką CD/MP3 umieszczonym na desce rozdzielczej oraz dodatkowym gniazdem wejściowym audio i Ford SYNC oraz premium ''Audiophile'' dla miłośników dźwięku wysokiej jakości, zestawem 7-głośników z zamontowanym w tylnej części pojazdu subwooferem, zewnętrznym wzmacniaczem, radiem satelitarnym, kolorowymi klamkami zewnętrznymi i bocznymi lusterkami oraz kolorowymi dolnymi wykończeniami karoserii. Najbardziej luksusowa i zarazem najwyższa wersja wyposażenia to tzw. Eddie Bauer Edition, który dostępny był wyłącznie w latach 2008 – 2009. Do wersji Liimit dodano w tym przypadku: zestaw stereo A/MF/M z pojedynczym dyskiem CD, odtwarzacz MP3 oraz dodatkowe gniazdo wejściowe audio z systemem Ford SYNC, radio satelitarne, skórzana tapicerka dostępna w dwóch kolorach, podwójne przednie fotele z regulowanym podgrzaniem, kolorowe klamki drzwi i wykończenia dolnego korpusu w kolorach: Arizona Beige Metallic lub Ingot Silver Metallic.

Ford Freestyle – bezpieczeństwo

Ford Freestyle w podstawowej wersji wyposażony został w takie elementy poprawiające walory bezpieczeństwa jak: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamowania, system kontroli trakcji, system ABS + EBD, czujniki ułatwiające parkowanie, elektrycznie regulowane fotele i zagłówki umożliwiające przyjęcie bezpiecznej pozycji w stosunku do modelu jazdy, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera, dodatkowe światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów oraz asystenta pasa ruchu.

3.64
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentI

Generacje Ford Freestyle

Inne modele Ford

I - Inne modele

Ford Freestyle: newsy, testy i recenzje

Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie