Ford Consul

Model
Ford Consul Zobacz 2 zdjęcia

Ford Consul jest średniej wielkości samochodem osobowym zaliczanym do segmentu D, którego produkcja uruchomiona została w maju 1961 roku za sprawą pochodzącej z Wielkiej Brytanii marki Ford. Samochód przestał być produkowany w 1963 roku, a na rynku dostępny był wyłącznie w wersji 2. lub 4-drzwiowego saloon w standardowej lub wyższej jakości (De Luxe) wersji wyposażeniowej. Ponadto podczas debiutu Ford Consul na rynku zastąpił Forda Prefecta, a po wycofaniu z portfolio producenta jego miejsce zajął Ford Corsair.

Ford Consul – oznaczenia modeli

Ford Consul w dostępny był wyłącznie w wersji z kierownicą umieszczoną po prawej stronie kabiny, co na lokalnym rynku łączyło się z oznaczeniem 109E. Niedługo później powstały także wersje 116E i 117E, które charakteryzowały się silnikami o pojemności 1340cc i 1500cc obsługiwanymi przez manualne skrzynie biegów. Należy również pamiętać, że poza zmianami dotyczącymi podzespołów oraz wielkości opon i wyposażenia poszczególne modele nie różniły się wobec siebie pod względem karoserii.

Ford Consul – koncepcja i rozwój

Ford Consul został stworzony, aby jak to określała marka ''stylizacyjnie idealnie pasował do parkingu klubu golfowego''. Pierwsze koncepcje nadwozie testowane były w 1956 roku w Colin Neale, gdzie ustalono, że model przypominać ma zmniejszoną wersję Galaxie 500 w przypadku podwozia, a pod względem wykończenia dachu słynnego Lincolna Continentala. W ten sposób kolejne koncepcje rozwoju rozwijane były do 1959 roku, kiedy uznano o wprowadzeniu na rynek ostatecznie zaakceptowanej wersji dostępnej w trzech odsłonach: Anglia, Popular i Perfect.

Ford Consul – charakterystyka

Ford Consul od pierwszego wejrzenia przypominał popularnego Forda Anglia, którego wyróżniało charakterystyczne tylne okno. To rozwiązanie zostało przeniesione z Lincolna Continentala z 1958 roku, gdzie konstrukcja wymagała tylnego okna, które mogłoby być otwierane, co nazwane zostało systemem ''breezeway''. Oprócz tego, dzięki wykorzystaniu czwórkowych reflektorów i pozostałym zabiegom obejmującym czoło pojazdu Ford Consul był znacznie dłuższy i szerszy oraz posiadał większą masę całkowita niż wspomniany Ford Anglia. Oba modele posiadały jednak kilka cech wspólnych w tym to samo zawieszenie dostępne również w Fordzie Galaxie. Jeśli chodzi o wnętrze kabiny pokryta została ona materiałem PCV oraz skórą w dodatkowej opcji, a karoseria mogła być pomalowana na w całości jedną barwą lub dwukolorowo, co charakterystyczne było dla niektórych sportowych modeli Forda. Ponadto znakiem rozpoznawczym Forda Consula stały się powiększane reflektory, wycieraczki z szybkim trybem oraz wyjątkowo duża pojemność bagażnika z bocznie składaną półką na dodatkowe koło zapasowe. Warto również wspomnieć o podzespołach konstrukcji. W przypadku kół wykorzystano większe 9.5-calowe modele, które poprzez zawieszenie połączone były z tarczowymi hamulcami oraz napędem, który obsługiwała 4-biegowa przekładnia ułatwiającą synchronizację niemal wszystkich biegów umożliwiających jazdę do przodu. W przypadku zawieszenia wykorzystano popularne kolumny MacPhersona, a tylna oś wyposażona została w półeliptyczne resory piórowe. To wszystko sprawiło, że Ford Consul doceniony został za wysokie właściwości trzymania się drogi podczas pokonywania zakrętów.

Ford Consul – osiągi/spalanie

Ford Consul testowany w 1961 roku przez magazyn Motor osiągał prędkość maksymalną w wysokości niemal 130 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 23 sekundy. Przekładało się to na zużycie paliwa w wysokości 8 l/100 km podczas jazdy w trasie i ok. 10 l/100 km podczas jazdy w mieście. To wszystko sprawiało, że Ford Consul w wersji 4-drzwiowej Deluxe kosztował ok. 801 funtów (z podatkami).

Ford Consul - wymiary

Ford Consul w najnowszej wersji dostępny był wyłącznie w wersji 2-drzwiowego coupe, którego wyróżniała długość na poziomie 4337 mm, 1659 mm szerokości i 1372 mm wysokości. Oprócz tego osie rozstawione zostały na odległość 2515 mm, a masa całkowita konstrukcji osiągnęła wartość 953 kg.

Ford Consul – bezpieczeństwo

Ford Consul charakteryzował się wieloma elementami zwiększającymi wskaźniki bezpieczeństwa, do których w podstawowej wersji zaliczyć można: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, wspomaganie układu hamowania, regulowane fotele i zagłówki, tarczowe hamulce, dodatkowe światła przeciwmgielne i dodatkowe podświetlenie wskaźników bezpieczeństwa.

Ford Consul – zakończenie produkcji

Ford Consul okazał się drogi w produkcji ze względu na skomplikowany proces montażowy, dlatego w 1963 roku zastąpiony został w ofercie Forda przez model Corsair, który w znacznej mierze oparty został na modelu Forda Cortiny. W ten sposób przez cały okres produkcji zakłady Forda opuściło wyłącznie 112 125 egzemplarzy Forda Consula i 18 716 jego wersji Capris (w tym 2002 wersji GT). Okazało się to wynikiem gorszym niż przypuszczano, a powodem miało być odrzucenie przez użytkowników kontrowersyjnej stylistyki pojazdu pomimo możliwości wyboru tańszego Forda Cortiny o zbliżonej wielkości.

3.93
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Ford

D - Inne modele

Ford Consul: newsy, testy i recenzje

Mille Miglia - dzień 3.

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie