Ford Consul

Model
Ford Consul Zobacz 2 zdjęcia

Ford Consul jest średniej wielkości samochodem osobowym zaliczanym do segmentu D, którego produkcja uruchomiona została w maju 1961 roku za sprawą pochodzącej z Wielkiej Brytanii marki Ford. Samochód przestał być produkowany w 1963 roku, a na rynku dostępny był wyłącznie w wersji 2. lub 4-drzwiowego saloon w standardowej lub wyższej jakości (De Luxe) wersji wyposażeniowej. Ponadto podczas debiutu Ford Consul na rynku zastąpił Forda Prefecta, a po wycofaniu z portfolio producenta jego miejsce zajął Ford Corsair.

Ford Consul – oznaczenia modeli

Ford Consul w dostępny był wyłącznie w wersji z kierownicą umieszczoną po prawej stronie kabiny, co na lokalnym rynku łączyło się z oznaczeniem 109E. Niedługo później powstały także wersje 116E i 117E, które charakteryzowały się silnikami o pojemności 1340cc i 1500cc obsługiwanymi przez manualne skrzynie biegów. Należy również pamiętać, że poza zmianami dotyczącymi podzespołów oraz wielkości opon i wyposażenia poszczególne modele nie różniły się wobec siebie pod względem karoserii.

Ford Consul – koncepcja i rozwój

Ford Consul został stworzony, aby jak to określała marka ''stylizacyjnie idealnie pasował do parkingu klubu golfowego''. Pierwsze koncepcje nadwozie testowane były w 1956 roku w Colin Neale, gdzie ustalono, że model przypominać ma zmniejszoną wersję Galaxie 500 w przypadku podwozia, a pod względem wykończenia dachu słynnego Lincolna Continentala. W ten sposób kolejne koncepcje rozwoju rozwijane były do 1959 roku, kiedy uznano o wprowadzeniu na rynek ostatecznie zaakceptowanej wersji dostępnej w trzech odsłonach: Anglia, Popular i Perfect.

Ford Consul – charakterystyka

Ford Consul od pierwszego wejrzenia przypominał popularnego Forda Anglia, którego wyróżniało charakterystyczne tylne okno. To rozwiązanie zostało przeniesione z Lincolna Continentala z 1958 roku, gdzie konstrukcja wymagała tylnego okna, które mogłoby być otwierane, co nazwane zostało systemem ''breezeway''. Oprócz tego, dzięki wykorzystaniu czwórkowych reflektorów i pozostałym zabiegom obejmującym czoło pojazdu Ford Consul był znacznie dłuższy i szerszy oraz posiadał większą masę całkowita niż wspomniany Ford Anglia. Oba modele posiadały jednak kilka cech wspólnych w tym to samo zawieszenie dostępne również w Fordzie Galaxie. Jeśli chodzi o wnętrze kabiny pokryta została ona materiałem PCV oraz skórą w dodatkowej opcji, a karoseria mogła być pomalowana na w całości jedną barwą lub dwukolorowo, co charakterystyczne było dla niektórych sportowych modeli Forda. Ponadto znakiem rozpoznawczym Forda Consula stały się powiększane reflektory, wycieraczki z szybkim trybem oraz wyjątkowo duża pojemność bagażnika z bocznie składaną półką na dodatkowe koło zapasowe. Warto również wspomnieć o podzespołach konstrukcji. W przypadku kół wykorzystano większe 9.5-calowe modele, które poprzez zawieszenie połączone były z tarczowymi hamulcami oraz napędem, który obsługiwała 4-biegowa przekładnia ułatwiającą synchronizację niemal wszystkich biegów umożliwiających jazdę do przodu. W przypadku zawieszenia wykorzystano popularne kolumny MacPhersona, a tylna oś wyposażona została w półeliptyczne resory piórowe. To wszystko sprawiło, że Ford Consul doceniony został za wysokie właściwości trzymania się drogi podczas pokonywania zakrętów.

Ford Consul – osiągi/spalanie

Ford Consul testowany w 1961 roku przez magazyn Motor osiągał prędkość maksymalną w wysokości niemal 130 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 23 sekundy. Przekładało się to na zużycie paliwa w wysokości 8 l/100 km podczas jazdy w trasie i ok. 10 l/100 km podczas jazdy w mieście. To wszystko sprawiało, że Ford Consul w wersji 4-drzwiowej Deluxe kosztował ok. 801 funtów (z podatkami).

Ford Consul - wymiary

Ford Consul w najnowszej wersji dostępny był wyłącznie w wersji 2-drzwiowego coupe, którego wyróżniała długość na poziomie 4337 mm, 1659 mm szerokości i 1372 mm wysokości. Oprócz tego osie rozstawione zostały na odległość 2515 mm, a masa całkowita konstrukcji osiągnęła wartość 953 kg.

Ford Consul – bezpieczeństwo

Ford Consul charakteryzował się wieloma elementami zwiększającymi wskaźniki bezpieczeństwa, do których w podstawowej wersji zaliczyć można: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, wspomaganie układu hamowania, regulowane fotele i zagłówki, tarczowe hamulce, dodatkowe światła przeciwmgielne i dodatkowe podświetlenie wskaźników bezpieczeństwa.

Ford Consul – zakończenie produkcji

Ford Consul okazał się drogi w produkcji ze względu na skomplikowany proces montażowy, dlatego w 1963 roku zastąpiony został w ofercie Forda przez model Corsair, który w znacznej mierze oparty został na modelu Forda Cortiny. W ten sposób przez cały okres produkcji zakłady Forda opuściło wyłącznie 112 125 egzemplarzy Forda Consula i 18 716 jego wersji Capris (w tym 2002 wersji GT). Okazało się to wynikiem gorszym niż przypuszczano, a powodem miało być odrzucenie przez użytkowników kontrowersyjnej stylistyki pojazdu pomimo możliwości wyboru tańszego Forda Cortiny o zbliżonej wielkości.

3.93
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Ford

D - Inne modele

Ford Consul: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Ford Transit z roku 2021 wyceniony. Jest nawet wersja na bezdroża

... Transit to marka sama w sobie. Praktyczny dostawczak cieszy się popularnością również w Polsce. Za ofertą Forda przemawia przede wszystkim "osobowy" charakter kabiny, wyposażenie i bogate możliwości konfiguracji nadwozia. ... poniżej: Ford ...

4 tygodnie temu

Pierwszy kontakt: Ford Mustang Mach-E - dlaczego nazwali go Mustang?

... Mało było w historii samochodów budzących tak jednoznaczne skojarzenia jak Ford Mustang. Gdy wymówi się tę nazwę, przed oczami od razu pojawia się klasyczne, amerykańskie coupe, a w uszach dudni dźwięk dużego, benzynowego silnika V8. Nowy ...

3 tygodnie temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Ford z rabatami do 32 tys. zł

... Salony Forda pozbywają się aut z rocznika 2020 oferując wysokie obniżki. Nawet decydując się na małą Fiestę lub Ecosporta możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto jednak mieć na uwadze, że rabaty dotyczą tylko poszczególnych wersji ...

miesiąc temu

Używany Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014) – czy już poprawiony?

... Mondeo Mk 3 mocno popsuło opinię Fordowi. Jednak amerykański koncern nie poddał się i zareagował właściwie, tworząc zupełnie nowy model od podstaw i w taki sposób, by zrehabilitował się za poprzednie ... ^^^Ford nie zamierzał zmieniać ogólnej ...

miesiąc temu

Ford Focus z pełną gamą na rok 2021. Znamy ceny

... bowiem wyłącznie w parze z 8-stopniowym automatem, co dość mocno winduje cenę. Ford Focus (2021) - ceny minimalne wersji silnikowych z podziałem na rodzaj nadwozia: Hatchback: 1.0 EcoBoost -100 KM M6 ...

4 tygodnie temu

Ford Ecosport Active wyceniony. Polskie ceny nowej wersji

... Ford uzupełnił gamę Ecosporta o uterenowione wydanie Active, które powinno przypaść do gustu klientom lubiącym czasem zjechać z asfaltu. Ile trzeba zapłacić za ten ciekawy wariant? ... Ecosport to jeden z najbardziej zapomnianych modeli Forda. ...

3 miesiące temu

Ford Fiesta MK8 ST. Sportowy, rodzinny, miejski – uniwersalny

... W kategorii hot hatch Ford Fiesta Mk8 ST zdecydowanie nie zostawia pola do popisu konkurencji. Napływające z całego świata recenzje mówią nam jedno – następca „siódemki” nie zawodzi, a nawet podnosi ... . Wśród zalet nowego Forda Fiesty wybija ...

2 miesiące temu

Ford Focus Sedan nareszcie w salonach. Polskie ceny modelu

... Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, Ford Focus występuje również z trójbryłowym nadwoziem typu sedan, które właśnie, z dwuletnim opóźnieniem, debiutuje na polskim rynku. Ile trzeba zapłacić za taki wariant? ... . Nadal są jednak ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie