Ford Consul

Model
Ford Consul Zobacz 2 zdjęcia

Ford Consul jest średniej wielkości samochodem osobowym zaliczanym do segmentu D, którego produkcja uruchomiona została w maju 1961 roku za sprawą pochodzącej z Wielkiej Brytanii marki Ford. Samochód przestał być produkowany w 1963 roku, a na rynku dostępny był wyłącznie w wersji 2. lub 4-drzwiowego saloon w standardowej lub wyższej jakości (De Luxe) wersji wyposażeniowej. Ponadto podczas debiutu Ford Consul na rynku zastąpił Forda Prefecta, a po wycofaniu z portfolio producenta jego miejsce zajął Ford Corsair.

Ford Consul – oznaczenia modeli

Ford Consul w dostępny był wyłącznie w wersji z kierownicą umieszczoną po prawej stronie kabiny, co na lokalnym rynku łączyło się z oznaczeniem 109E. Niedługo później powstały także wersje 116E i 117E, które charakteryzowały się silnikami o pojemności 1340cc i 1500cc obsługiwanymi przez manualne skrzynie biegów. Należy również pamiętać, że poza zmianami dotyczącymi podzespołów oraz wielkości opon i wyposażenia poszczególne modele nie różniły się wobec siebie pod względem karoserii.

Ford Consul – koncepcja i rozwój

Ford Consul został stworzony, aby jak to określała marka ''stylizacyjnie idealnie pasował do parkingu klubu golfowego''. Pierwsze koncepcje nadwozie testowane były w 1956 roku w Colin Neale, gdzie ustalono, że model przypominać ma zmniejszoną wersję Galaxie 500 w przypadku podwozia, a pod względem wykończenia dachu słynnego Lincolna Continentala. W ten sposób kolejne koncepcje rozwoju rozwijane były do 1959 roku, kiedy uznano o wprowadzeniu na rynek ostatecznie zaakceptowanej wersji dostępnej w trzech odsłonach: Anglia, Popular i Perfect.

Ford Consul – charakterystyka

Ford Consul od pierwszego wejrzenia przypominał popularnego Forda Anglia, którego wyróżniało charakterystyczne tylne okno. To rozwiązanie zostało przeniesione z Lincolna Continentala z 1958 roku, gdzie konstrukcja wymagała tylnego okna, które mogłoby być otwierane, co nazwane zostało systemem ''breezeway''. Oprócz tego, dzięki wykorzystaniu czwórkowych reflektorów i pozostałym zabiegom obejmującym czoło pojazdu Ford Consul był znacznie dłuższy i szerszy oraz posiadał większą masę całkowita niż wspomniany Ford Anglia. Oba modele posiadały jednak kilka cech wspólnych w tym to samo zawieszenie dostępne również w Fordzie Galaxie. Jeśli chodzi o wnętrze kabiny pokryta została ona materiałem PCV oraz skórą w dodatkowej opcji, a karoseria mogła być pomalowana na w całości jedną barwą lub dwukolorowo, co charakterystyczne było dla niektórych sportowych modeli Forda. Ponadto znakiem rozpoznawczym Forda Consula stały się powiększane reflektory, wycieraczki z szybkim trybem oraz wyjątkowo duża pojemność bagażnika z bocznie składaną półką na dodatkowe koło zapasowe. Warto również wspomnieć o podzespołach konstrukcji. W przypadku kół wykorzystano większe 9.5-calowe modele, które poprzez zawieszenie połączone były z tarczowymi hamulcami oraz napędem, który obsługiwała 4-biegowa przekładnia ułatwiającą synchronizację niemal wszystkich biegów umożliwiających jazdę do przodu. W przypadku zawieszenia wykorzystano popularne kolumny MacPhersona, a tylna oś wyposażona została w półeliptyczne resory piórowe. To wszystko sprawiło, że Ford Consul doceniony został za wysokie właściwości trzymania się drogi podczas pokonywania zakrętów.

Ford Consul – osiągi/spalanie

Ford Consul testowany w 1961 roku przez magazyn Motor osiągał prędkość maksymalną w wysokości niemal 130 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w ok. 23 sekundy. Przekładało się to na zużycie paliwa w wysokości 8 l/100 km podczas jazdy w trasie i ok. 10 l/100 km podczas jazdy w mieście. To wszystko sprawiało, że Ford Consul w wersji 4-drzwiowej Deluxe kosztował ok. 801 funtów (z podatkami).

Ford Consul - wymiary

Ford Consul w najnowszej wersji dostępny był wyłącznie w wersji 2-drzwiowego coupe, którego wyróżniała długość na poziomie 4337 mm, 1659 mm szerokości i 1372 mm wysokości. Oprócz tego osie rozstawione zostały na odległość 2515 mm, a masa całkowita konstrukcji osiągnęła wartość 953 kg.

Ford Consul – bezpieczeństwo

Ford Consul charakteryzował się wieloma elementami zwiększającymi wskaźniki bezpieczeństwa, do których w podstawowej wersji zaliczyć można: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu, wspomaganie układu hamowania, regulowane fotele i zagłówki, tarczowe hamulce, dodatkowe światła przeciwmgielne i dodatkowe podświetlenie wskaźników bezpieczeństwa.

Ford Consul – zakończenie produkcji

Ford Consul okazał się drogi w produkcji ze względu na skomplikowany proces montażowy, dlatego w 1963 roku zastąpiony został w ofercie Forda przez model Corsair, który w znacznej mierze oparty został na modelu Forda Cortiny. W ten sposób przez cały okres produkcji zakłady Forda opuściło wyłącznie 112 125 egzemplarzy Forda Consula i 18 716 jego wersji Capris (w tym 2002 wersji GT). Okazało się to wynikiem gorszym niż przypuszczano, a powodem miało być odrzucenie przez użytkowników kontrowersyjnej stylistyki pojazdu pomimo możliwości wyboru tańszego Forda Cortiny o zbliżonej wielkości.

3.93
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
TypSamochód osobowy
SegmentD

Inne modele Ford

D - Inne modele

Ford Consul: newsy, testy i recenzje

Sprawdź 7 nowości w Škodzie Kodiaq

Ford pokazał nowe Mondeo. Powstało z myślą o jednym rynku

... Ford właśnie przedstawił szóstą generację jednego ze swoich najbardziej znanych - szczególnie w Europie - modeli. Nowe Mondeo prezentuje się nadzwyczaj korzystnie, ale niestety, nie zobaczymy go na Starym Kontynencie. ... są oczywiście ...

5 dni temu

Test: F-150 vs. Ranger - spodziewałem się większych różnic

... Model Raptor u mieszkańca Stanów Zjednoczonych budzi inne skojarzenia niż w przypadku Europejczyka. To dlatego, że pierwszemu przed oczami pojawia się Ford F-150, natomiast drugiemu — Ranger. ... przekonaniu pod maską Forda F-150 nie ma ...

3 tygodnie temu

Test: Ford Focus Sedan – niechciane dziecko Forda?

... Ciężko znaleźć go w konfiguratorze, niełatwo trafić do cennika, a jednak Ford ma w ofercie Focusa w wersji sedan. Po co? ... Ford Focus to świetny hatchback, który nawet w słabszych wersjach potrafi dać kierowcy bardzo dużo frajdy z jazdy – co ...

4 miesiące temu

Nadjeżdża elektryczny Ford Explorer. Wiemy, kiedy będzie gotowy

... Elektryczny Ford Explorer i Lincoln Aviator mają ujrzeć światło dzienne najpóźniej w grudniu 2024 roku - tak wynika z informacji rozesłanych przez Forda do dostawców, na które powołuje się portal ... dodatkowej fabryce, powinno udać się go ...

miesiąc temu

Niezawodny Ford Kuga. Kusi wyposażeniem

... Ford Kuga zachwyca nie tylko subtelnym pięknem i charakterystyczną sylwetką nadwozia, ale również bezkompromisowym podejściem do przestrzeni i bogatym wyposażeniem zarówno w standardzie, jak i innych wersjach wyposażenia. Szeroka gama dostępnych ...

4 miesiące temu

Ford Kuga - piękny i świetnie wyposażony SUV w hybrydzie Plug-in

... Nowy Ford Kuga to jeden z wiodących modeli Forda, mający spory udział w wolumenie sprzedaży aut tej marki. Dynamiczna sylwetka, świetne, hybrydowe silniki, potwierdzona testami niezawodność i komfortowe wnętrze to cechy, które uczyniły z Kugi ...

4 miesiące temu

Ford Puma - modny i wygodny SUV do miasta i w trasę

... Funkcjonalny SUV segmentu B ze sportowym zacięciem – taki właśnie jest Ford Puma. To wygodne auto, które idealnie sprawdzi się dla rodzin, jak i dla osób potrzebujących dynamicznego, miejskiego SUV-a. Sprawdź, co sprawia, że nowy Ford Puma ...

7 miesięcy temu

Tak wygląda nowy Ford Mondeo. Wyciekły pierwsze zdjęcia z Chin

... W sieci pojawiły się pierwsze, nieoficjalne zdjęcia przedstawiające zupełnie nowego Forda Mondeo. To świetna wiadomość, gdyż poprzednik ma już swoje lata. Niestety, wszystko wskazuje na to, że auto nie trafi do Europy i będzie dostępne wyłącznie ...

2 miesiące temu

Miejski SUV Ford Puma – najlepszy crossover 2020 roku

... Nowy Ford Puma został wybrany najlepszym crossoverem 2020 roku! Sprawdź, jakie możliwości ma ten miejski SUV i ciesz się każdym kilometrem jazdy. ... poszczególnych segmentów. W segmencie B crossovery szturmem zdobywają rynek właśnie teraz, a ...

4 miesiące temu

Ford opatentował wysuwany wydech. Idealny do offroadu

... Wszystko co wisi pod samochodem sprawia problemu w trakcie jazdy offroadowej. Wiedzą o tym inżynierowie Forda, który opatentował bardzo ciekawe rozwiązanie – końcówkę wydechu, którą można złożyć na czas jazdy w terenie. ... W USA i w Niemczech ...

3 miesiące temu

Oto nowy Ford Tourneo Connect. A raczej Fordswagen Tourneo Connect

... Po 8 latach produkcji drugiej generacji Tourneo Connecta Ford w końcu zdecydował się na następcę. To pierwszy z serii pojazdów użytkowych stworzonych we współpracy z Volkswagenem. W praktyce jest więc modelem Caddy z innym przodem i detalami. ...

3 miesiące temu

Od Forda T po Mustanga Mach-E. 101-latek za kierownicą elektryka

... Od pierwszego seryjnie produkowanego auta po elektryczną przyszłość. Harold Baggott to 101-letni Brytyjczyk, który zaczynał od forda T, a niedawno miał okazję przejechać się jego elektrycznym potomkiem. Jakie były wrażenia? ... Harold Baggott to ...

5 miesięcy temu

Ford i SK Innovation mają zbudować fabrykę baterii w Europie

... Agencja Reuters donosi o wspólnych planach Forda i koreańskiej firmy SK Innovation, które mają zaowocować m.in. powstaniem fabryki akumulatorów w Europie. ... Wiosną 2021 roku przedstawiciele Forda i koreańskiego konsorcjum SK Innovation ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie