Fiat X1/9

Model
Fiat X1/9 Zobacz 2 zdjęcia

Model Fiat x1-9 to samochód osobowy o sportowej charakterystyce i nadwoziu targa. Ze względu na centralny silnik jest to wyjątkowe auto w historii Fiata, gdyż w żadnym wcześniejszym modelu tej firmy nie wprowadzono takiego rozwiązania.

Wyposażenie Fiata x1-9

Zbiornik paliwa w modelu Fiat x1-9 znajdował się między fotelami a silnikiem. Dach w Fiacie x1-9 można było zdjąć, tym samym robiąc z auta kabriolet. Z kolei przednie światła samochodu były otwierane, co podkreślało jego sportowy sznyt.

Początkowo Fiat x1-9 był wyposażony w manualną, 4-biegową skrzynię, jednak od 1978 roku był oferowany również ze skrzynią 5-biegową.

Historia Fiata x1-9

Premiera Fiata x1-9 pierwotnie miała się odbyć na pokazach motoryzacyjnych w Turynie, w listopadzie 1972 roku. Prezentację auta jednak odwołano ze względu na fakt, że na tej samej imprezie Fiat chciał pochwalić się swoim najnowszym modelem 126. Włoska firma obawiała się bowiem, że model x1-9 przyćmi Fiata 126, z którym wiązano duże nadzieje w kwestii wyników sprzedaży.

W związku z tym 26 listopada 1972 roku doszło tylko do jazdy testowej Fiata x1-9 na Sycylii, podczas której samochód został zaprezentowany mediom.

Fiat x1-9 powstał jako następca Fiata 850 Spider - za design obu modeli odpowiadała znana we Włoszech firma Gruppo Bertone. Marcello Gandini, projektant z Bertone postanowił wyposażyć Fiata x1-9 w dwa pojedyncze fotele z wysokiej jakości sztucznej skóry i wyrazistą, czteroramienną kierownicę, która bardzo przypominała tę zamontowaną w samochodzie Lamborghini Marzal.

Początek lat 80. przyniósł nieoczekiwaną decyzję Fiata o wycofaniu się z produkcji modelu x1-9. Mimo to nowe egzemplarze Fiata x1-9 nadal wyjeżdżały z włoskich fabryk, gdyż w 1982 roku ich produkcję przejęła firma Bertone. Od tamtej pory szkielet Fiata x1-9 był produkowany w Turynie, skąd przewożono go do Lingotto, by w tamtejszej fabryce zamontować silnik i wyposażenie. Jednak firma Bertone ze względów ekonomicznych bardzo szybko przeniosła całą produkcję Fiata x1-9 do Turynu, gdzie zaczęły powstawać kompletne modele tego samochodu.

W tamtym okresie zmieniło się również logo modelu x1-9 - na jego karoserii pojawił się symbol Bertone, a nie Fiata. Przedsiębiorstwo Bertone postanowiło również zamontować we wnętrzu Fiata x1-9 fotele z prawdziwej, a nie sztucznej skóry. Przedsiębiorstwo Bertone zdecydowało też, że karoseria samochodu będzie utrzymana zawsze w dwóch kolorach.

W roku 1989 produkcja Fiata x1-9 zbliżała się do końca. Firma Bertone postanowiła wykorzystać ten moment do zarobienia ostatnich dużych pieniędzy na modelu x1-9. W związku z tym nazwała auto ze swojej stajni Fiatem x1-9 Gran Finale i sprzedawała je w tej wersji jeszcze w 1990 roku. Fiat x1-9 Gran Finale był edycją specjalną, do której dodano tylny spojler.

Według danych model x1-9 sprzedał się w 140 tysiącach egzemplarzy, kiedy za jego produkcję odpowiadał Fiat. Natomiast odkąd samochód przeszedł w ręce firmy Bertone, kupiło go niecałe 20 tysięcy osób.

Za następcę Fiata x1-9 uznaje się samochód Fiat Barchetta.

4.83
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Fiat

G - Inne modele

Fiat X1/9: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie