Fiat X1/9

Model
Fiat X1/9 Zobacz 2 zdjęcia

Model Fiat x1-9 to samochód osobowy o sportowej charakterystyce i nadwoziu targa. Ze względu na centralny silnik jest to wyjątkowe auto w historii Fiata, gdyż w żadnym wcześniejszym modelu tej firmy nie wprowadzono takiego rozwiązania.

Wyposażenie Fiata x1-9

Zbiornik paliwa w modelu Fiat x1-9 znajdował się między fotelami a silnikiem. Dach w Fiacie x1-9 można było zdjąć, tym samym robiąc z auta kabriolet. Z kolei przednie światła samochodu były otwierane, co podkreślało jego sportowy sznyt.

Początkowo Fiat x1-9 był wyposażony w manualną, 4-biegową skrzynię, jednak od 1978 roku był oferowany również ze skrzynią 5-biegową.

Historia Fiata x1-9

Premiera Fiata x1-9 pierwotnie miała się odbyć na pokazach motoryzacyjnych w Turynie, w listopadzie 1972 roku. Prezentację auta jednak odwołano ze względu na fakt, że na tej samej imprezie Fiat chciał pochwalić się swoim najnowszym modelem 126. Włoska firma obawiała się bowiem, że model x1-9 przyćmi Fiata 126, z którym wiązano duże nadzieje w kwestii wyników sprzedaży.

W związku z tym 26 listopada 1972 roku doszło tylko do jazdy testowej Fiata x1-9 na Sycylii, podczas której samochód został zaprezentowany mediom.

Fiat x1-9 powstał jako następca Fiata 850 Spider - za design obu modeli odpowiadała znana we Włoszech firma Gruppo Bertone. Marcello Gandini, projektant z Bertone postanowił wyposażyć Fiata x1-9 w dwa pojedyncze fotele z wysokiej jakości sztucznej skóry i wyrazistą, czteroramienną kierownicę, która bardzo przypominała tę zamontowaną w samochodzie Lamborghini Marzal.

Początek lat 80. przyniósł nieoczekiwaną decyzję Fiata o wycofaniu się z produkcji modelu x1-9. Mimo to nowe egzemplarze Fiata x1-9 nadal wyjeżdżały z włoskich fabryk, gdyż w 1982 roku ich produkcję przejęła firma Bertone. Od tamtej pory szkielet Fiata x1-9 był produkowany w Turynie, skąd przewożono go do Lingotto, by w tamtejszej fabryce zamontować silnik i wyposażenie. Jednak firma Bertone ze względów ekonomicznych bardzo szybko przeniosła całą produkcję Fiata x1-9 do Turynu, gdzie zaczęły powstawać kompletne modele tego samochodu.

W tamtym okresie zmieniło się również logo modelu x1-9 - na jego karoserii pojawił się symbol Bertone, a nie Fiata. Przedsiębiorstwo Bertone postanowiło również zamontować we wnętrzu Fiata x1-9 fotele z prawdziwej, a nie sztucznej skóry. Przedsiębiorstwo Bertone zdecydowało też, że karoseria samochodu będzie utrzymana zawsze w dwóch kolorach.

W roku 1989 produkcja Fiata x1-9 zbliżała się do końca. Firma Bertone postanowiła wykorzystać ten moment do zarobienia ostatnich dużych pieniędzy na modelu x1-9. W związku z tym nazwała auto ze swojej stajni Fiatem x1-9 Gran Finale i sprzedawała je w tej wersji jeszcze w 1990 roku. Fiat x1-9 Gran Finale był edycją specjalną, do której dodano tylny spojler.

Według danych model x1-9 sprzedał się w 140 tysiącach egzemplarzy, kiedy za jego produkcję odpowiadał Fiat. Natomiast odkąd samochód przeszedł w ręce firmy Bertone, kupiło go niecałe 20 tysięcy osób.

Za następcę Fiata x1-9 uznaje się samochód Fiat Barchetta.

4.83
Ocena na postawie 33 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentG

Inne modele Fiat

G - Inne modele

Fiat X1/9: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Fiat Punto w końcu doczeka się następcy. Znamy datę

... Koncern Stellantis, będący właścicielem Fiata, zamierza zaznaczyć obecność włoskiej marki w segmencie B, w którym przez lata radziła sobie świetnie za sprawą modelu Punto. Jego duchowy następca ma być gotowy już niebawem. Czego powinniśmy się ...

2 miesiące temu

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze

... Król lewego pasa, mistrz dostaw kurierskich i jeden z najpopularniejszych busów w Polsce przeszedł kolejny lifting. Fiat Ducato czuje na plecach oddech konkurencji, więc Włosi postawili na gruntowne ulepszenie wyposażenia. ... zaskakującym. Na ...

2 miesiące temu

Test: DS 9 to żywy przykład na to jak działa odporność stadna

... DS 9 1.6 PureTech Performance Line + (2021) - opinia, test ^^^Recenzję nowej limuzyny z Francji pozwolę sobie potraktować trochę bardziej felietonowo, bo, bądźmy szczerzy, istnieją małe szanse ... , że naprawdę rozważasz jej zakup. Statystycznie ...

miesiąc temu

Test: Fiat Tipo Cross - włoski pomysł na cross hatchbacka

... Fiat Tipo przeszedł lifting, otrzymał nowy silnik i jest teraz dostępny w nowej wersji Cross. Dzięki niej konkuruje z crossoverami i świetnie odnajduje się w klimacie pozamiejskim, oferując więcej niż tylko ciekawy wygląd. Niestety, za wysoką ...

miesiąc temu

Od 9 lipca pojedziemy nowym fragmentem budowanej A1

... GDDKiA informuje o planowanym otwarciu nowego fragmentu autostrady A1. Od piątku 9 lipca 2021 roku kierowcy będą mogli korzystać z kolejnego, 4-kilometrowego odcinka betonowej nawierzchni, co z pewnością przyczyni się do znaczącego upłynnienia ...

3 miesiące temu

Fiat 500 w wersji "La Prima" wyceniony. To topowy pakiet wyposażenia

... Już "standardowe" Fiaty 500 nie należą do najtańszych, a elektryczna odmiana również jest bardzo odważnie wyceniona. Trzeba jednak pamiętać, że kwota przekraczająca 150 tys. zł za Fiata 500e dotyczy tylko pierwszych egzemplarzy, które wyposażone ...

12 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie