Fiat Regata

Model
Fiat Regata Zobacz 2 zdjęcia

Fiat Regata to tak naprawdę 4-drzwiowa wersja sedan lub kombi Fiata Ritmo sprzed faceliftingu, tyle że bardziej autonomiczna, o czym świadczy nawet odrębne nazewnictwo tych modeli. Co ciekawe Fiat Regata z początku wcale nie przypominał swojego protoplasty.

Fiat Regata – najważniejsze informacje

Premiera Fiata Regaty odbyła się we wrześniu 1983 roku na pokazach motoryzacyjnych we Frankfurcie. W salonach Fiat Regata zastąpił Fiata 131.

W Stanach Zjednoczonych Fiat Regata zaliczał się do samochodów kompaktowych, natomiast w Wielkiej Brytanii ten model należał do segmentu małych samochodów rodzinnych.

Fiat Regata miał dokładnie te same jednostki napędowe, co Fiat Ritmo. Wszystkie silniki Fiata Regaty były zatem wyposażone w 4 cylindry i dzieliły się na jednostki benzynowe, turbodiesle i "zwykłe" silniki Diesla o pojemności od 1,3 do 2 l.

Co ciekawe na rynku był jeszcze jeden samochód bliźniaczo podobny do Fiata Regaty. Dane techniczne Fiata Regaty oraz wygląd tego auta były bowiem praktycznie takie same jak w przypadku Seata Malagi. Było to efektem współpracy, jaką Fiat nawiązał z Seatem, która jednak została zerwana jeszcze przed wejściem obu samochodów na rynek, co spowodowało, że dostały one ostatecznie dwie różne nazwy.

Mimo że sprzedaż Fiata Regaty odbywała się na kilku kontynentach, to poza Włochami samochód nie cieszył się specjalnym zainteresowaniem.

Produkcja Fiata Regaty

W Europie Fiat Regata był wytwarzany w latach 1983-1990. Miastem, w którym mieścił się zakład produkujący Fiata Regatą, był Turyn.

W 1986 roku doszło do faceliftingu Fiata Regaty, w ramach którego maskownica, drzwi, zderzaki, a także wnętrze auta przeszły drobne zmiany. Ponadto w niektórych silnikach Fiata Regaty, np. w jednostce benzynowej o pojemności 1,6 l, zastosowano technologię bezpośredniego wtrysku paliwa.

Produkcja Fiata Regaty odbywała się również w Argentynie, w fabryce należącej do firmy motoryzacyjnej Sevel. W Ameryce Łacińskiej Fiat Regata, a właściwie Regatta, bo taką nazwę nosił tam ten model, miał zupełnie inną historię. Po pierwsze do debiutu Fiata Regatty w krajach Ameryki Łacińskiej doszło 2 lata później niż w Europie, ale jego sprzedaż trwała 5 lat dłużej niż na Starym Kontynencie. Poza tym facelifting, jaki przeszedł produkowany w Argentynie Fiat Regatta, miał miejsce dwukrotnie – w 1987 i 1988 roku (podczas gdy w Europie większe zmiany zaszły w tym aucie tylko raz).

Po zakończeniu produkcji Fiata Regaty, w miejsce tego modelu wskoczył Fiat Tempra.

Wersje Fiata Regaty

W 1984 roku w salonach pojawił się 5-drzwiowy Fiat Regata Weekend. Fiat Regata Weekend tym różnił się od "zwykłej" Regaty, że charakteryzowało go nadwozie typu kombi, a nie sedan. Fiat Regata Weekend miał ponadto składany tylny zderzak, co ułatwiało dostęp do przestrzeni ładunkowej samochodu. Poza tym ulepszone zostały hamulce i zawieszenie, które w Fiacie Regata Weekend przystosowano do większego obciążenia.

Fiat Regata kombi występował w mniejszej liczbie wariantów niż sedan, jeśli chodzi o silnik, gdyż miał tylko 2 jednostki benzynowe, których pojemność wynosiła 1,3 i 1,6 l. Jednak już silniki Diesla w Fiacie Regata Weekend były dokładnie tymi samymi modelami, co w wersji 4-drzwiowej.

W salonach był również dostępny Fiat Regata ES (skrót od "Energy Saving"). Ta ekonomiczna wersja Fiata Regaty była wyposażona w nowatorski w tamtych czasach system start-stop, który wyłączał silnik podczas postoju. Fiat Regata ES miał ponadto elektroniczny zapłon.

Fiat Regata był sprzedawany także w wersji VAN, tyle że pod nazwą Fiat Marengo.

4.58
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Fiat

C - Inne modele

Fiat Regata: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie