Ferrari Mondial

Model
Ferrari Mondial Zobacz 3 zdjęcia

Mondial to model grand tourera produkowany przez włoskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Ferrari w latach 1980-1993. W sumie powstały cztery wersje Ferrari Mondial.

Ferrari Mondial – najważniejsze informacje

Model Mondial pojawił się w salonach w miejsce wycofanych ze sprzedaży Ferrari 208 oraz Ferrari 308 w wersji GT4. Jego karoserię zaprojektowali specjaliści ze studia stylistycznego Pininfarina. Firma Ferrari oferowała model Mondial w dwóch typach nadwozia – jednym było coupe, drugim kabriolet. Oba warianty łączyła jedna cecha, mianowicie siedzenia w układzie 2+2 – z przodu dwa komfortowe fotele, z tyłu nieduża kanapa ze skromną przestrzenią na nogi.

Auto doczekało się w sumie 4 różnych wersji (nie generacji). Były to:

  • Ferrari Mondial 8 - produkowane w latach 1980-1982;
  • Ferrari Mondial QV (Quattrovalvole) - produkowane w latach 1983-1985;
  • Ferrari Mondial 3.2 - produkowane w latach 1986-1988;
  • Ferrari Mondial t - produkowane w latach 1988-1993.

Słowo "mondial" po francusku oznacza "globalny". Nazwa Ferrari Mondial odnosi się jednak do wyścigowego modelu 500 Mondial, który we wczesnych latach 50. z powodzeniem startował w wielu rajdach.

Ferrari Mondial powstało w łącznej liczbie 6149 egzemplarzy, z których każdy został skonstruowany w Modenie (Włochy), w miejscowym zakładzie produkcyjnym.

W Polsce cena Ferrari Mondial wynosi około 120 tys. zł. Mowa oczywiście o używanych egzemplarzach tego samochodu.

Ferrari Mondial – dane techniczne

Przez wszystkie lata produkcji inżynierowie Ferrari stosowali w modelu Mondial tylko jeden rodzaj skrzyni biegów. Była to 5-stopniowa przekładnia ręczna.

Każdy egzemplarz Ferrari Mondial był wyposażony w silnik V8, który mógł mieć pojemność 3.0 l (Ferrari Mondial 8), 3.2 l (Ferrari Mondial QV, Ferrari Mondial 3.2) lub 3.4 l (Ferrari Mondial t). Moc jednostek napędowych Ferrari Mondial wynosiła od 214 do 300 koni mechanicznych, a ich maksymalny moment obrotowy dochodził do 7700 rpm (z wyjątkiem silnika Ferrari Mondial t, który charakteryzował się maks. momentem obrotowym na poziomie 7500 rpm).

Co ciekawe po zakończeniu produkcji modelu Mondial firma Ferrari przez 15 lat nie wypuściła na rynek ani jednego takiego auta, tzn. o nadwoziu 2+2, a przy tym z silnikiem V8. W 2008 r. zadebiutowało jednak Ferrari California – samochód o zbliżonej do modelu Mondial charakterystyce.

Ferrari Mondial – wnętrze

W Ferrari Mondial nie tylko fotele, ale w ogóle większość elementów składających się na wyposażenie wnętrza, zostało pokrytych skórą renomowanej firmy Connolly Leather. Jedynie górne panele drzwiowe oraz górna część deski rozdzielczej były wykończone polichlorkiem winylu.

Zarówno skórzane elementy, jak również dywaniki znajdujące się pod stopami osób podróżujących autem Ferrari Mondial były produkowane w trzech wersjach kolorystycznych: czerwonej (o dwóch odcieniach - Rosso Corsa i Rosso Dino), niebieskiej (Azzurro) oraz czarnej (Nero). Poszczególne warianty stylistyczne cechowały się też się beżowymi, jasnobrązowymi bądź czarnymi wstawkami.

W kabinie pasażerskiej Ferrari Mondial w oczy rzucały się zwłaszcza potężna deska rozdzielcza i typowo sportowa, trójramienna kierownica. Standardowe wyposażenie samochodu stanowiły m.in. elektrycznie otwierane boczne szyby (w przednich drzwiach) oraz klimatyzacja.

3.95
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFerrari
TypSamochód sportowy
SegmentG

Generacje Ferrari Mondial

Inne modele Ferrari

G - Inne modele

Ferrari Mondial: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie