#Volkswagen Bora

Volkswagen Bora

Volkswagen Bora

W 1997 roku na rynku zadebiutowała czwarta generacja Volkswagena Golfa. Od poprzednika, czyli modelu MK3, auto nie różni się znacząco w zakresie stylistyki, ale nabrało jeszcze nowocześniejszego kształtu, a w kabinie pasażerskiej pojawiły się materiały wyższej jakości.

  • Volkswagen Bora to czwarta i piąta generacja modelu Jetta. Auto było produkowane m.in w zakładach w Poznaniu
  • Najmocniejsza jednostka 2.8 VR6 potrzebowała 7.4 sekundy, aby rozpędzić się do setki
  • Samochód posiada pojemny, 455-litrowy bagażnik
  • We wnętrzu auta wykorzystano deskę rozdzielczą z Golfa MK 4. Kabina jest dobrze wyposażona i wykonana z wysokiej jakości materiałów
  • Konkurencję dla Bory mogą stanowić: Audi A4, Fiat Stilo, Dodge Neon lub Mazda 3
[1/5] Volkswagen Bora to czwarta i piąta generacja modelu Jetta. Auto było produkowane m.in w zakładach w Poznaniu

Niemiecki producent musiał zastosować ten sam zabieg co z modelem Vento, który produkowany był do 1998 roku. Volkswagen zdecydował się na kolejną zmianę nazewnictwa modelu, który w przypadku IV generacji nazwany został Bora. Była więc Jetta, Jetta II, Vento, a w 1998 roku przyszedł czas na Borę. Co ciekawe, na innych rynkach auto dostępne było jako Jetta lub City Jetta, a w Meksyku nosił nazwę Volkswagen Clasico.

Samochód produkowano w fabrykach w Niemczech, RAP, Meksyku, Chinach, na Ukrainie, Słowacji, a nawet w Polsce. W stosunku do poprzednika Bora była odrobinę krótsza, ale wyższa i szersza. Na niektórych rynkach auto występowało także w wersji kombi, jednak w Polsce model ten został mianowany Golfem Variant, a Borę sprzedawano jedynie jako 4-drzwiowego sedana.

Samochód wyglądał bardziej świeżo od poprzednika. Zderzaki zawsze miały kolor nadwozia, a w uboższych wersjach pojawiały się czarne listwy ochraniające nadwozie. Przednie światła nadal były prostokątami, z tyłu jednak Volkswagen zaproponował słupki rozszerzające się u dołu i zwężające u góry. To w połączeniu z wyraźnie zarysowanymi nadkolami dawało wrażenie, że auto jest bardziej postawne od Vento.

We wnętrzu Bory zamontowano deskę rozdzielczą przejętą z Golfa MK4, która jest do bólu poprawna i bardziej uporządkowana niż w poprzedniku. W lepszych wersjach do auta montowano klimatyzację automatyczną climatronic, welurową tapicerkę, a nawet drewniane wstawki na konsoli środkowej.

Ilość miejsca w kabinie niemal się nie zmieniła. Niestety, zmniejszył się bagażnik. Do dyspozycji było tylko 455 l, które po złożeniu oparć tylnej kanapy dało się powiększyć maksymalnie do 785 l. Co więcej, w wersji z napędem na 4 koła 4Motion kufer ma pojemność zaledwie 340 l, a więc prawie tyle samo co Golf.

Już od początku produkcji auto dostępne było z benzynowymi jednostkami 1,4 75 KM, 1,6 100 KM, 1,8 4Motion 125 KM oraz mocnym 2,3 VR5 150 KM. Z czasem udoskonalono motor o pojemności 1,6 l, a wolnossący 1,8 został zastąpiony przez jednostkę 1,8 T, która początkowo rozwijała moc 150, a później nawet 180 KM. Topowym silnikiem benzynowym był motor V6 o pojemności 2,8 l, który standardowo występował z napędem 4Motion. Jednostka o mocy 204 KM oraz 270 Nm momentu obrotowego rozpędzała auto do 235 km/h.

Volkswagen oferował Borę także z silnikami wysokoprężnymi, z których każdy był wariacją na temat 4-cylindrowego diesla o pojemności 1,9 l. Począwszy od wersji SDI o mocy 68 KM, a skończywszy na najmocniejszej wersji TDI, w nomenklaturze VW oznaczonej jako ARL. Produkowała ona już 150 KM oraz 320 Nm momentu obrotowego i zapewniała idealny kompromis pomiędzy naprawdę niezłymi osiągami i przyzwoitym spalaniem.

Volkswagen Bora przeznaczony na rynek europejski produkowany był do 2005 roku, kiedy to zastąpił go nowy model, noszący na Starym Kontynencie nazwę Jetta. Do zalet Bory można zaliczyć bardzo wygodne wnętrze, dobrą jakość materiałów, bogate wyposażenie oraz niezawodne i ekonomiczne jednostki wysokoprężne 1,9 TDI. Wadami auta mogą być nudna stylistyka oraz mniejszy bagażnik niż w poprzedniku, a więc główny argument, który podawali klienci, wybierając Borę zamiast Golfa.