Daewoo Lanos

Model
Daewoo Lanos Zobacz 6 zdjęć

Daewoo Lanos

Lanos to niewielki samochód południowokoreańskiego koncernu Daewoo, produkowany od 1997 roku w różnych częściach świata. W latach 1997-2002 Lanos był wytwarzany przez zakłady Daewoo w Korei Południowej, w latach 1997-2008 w warszawskiej fabryce Daewoo-FSO/FSO, a od roku 2004 przez ukraiński AvtoZAZ.

Nazwa „Lanos” to zbitek dwóch łacińskich wyrazów: „latus” (‘przyjemność’) i „nos” (‘my’).
Dostępnego początkowo w trzech wariantach nadwoziowych Daewoo Lanosa zaprojektowało włoskie studio designerskie Italdesign, którym kierował Giorgetto Giugiaro. Lanos był modelem, który zapoczątkował nowy styl nadwozi w koreańskiej firmie. W Polsce auto sprzedawano w wersjach (3- i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan).

W Polsce Lanos dostępny był od 1997 roku jako auto montowane w systemie SKD. Rok później rozpoczęła się produkcja tego modelu w fabryce na Żeraniu przy użyciu 60% krajowych części. Stopniowo ilość polskich części wzrosła do 98% w 2002 roku.

Już w początkowym okresie wytwarzania w polskich zakładach dokonano zmiany siedzeń na większe, dostosowane do wymagań europejskich klientów.

Lanos występował z czterema różnymi silnikami. Początkowo w ofercie znajdowały się tylko jednostki A15SMS i A16DMS. Pierwszy motor miał objętość skokową 1,5 l i 8 zaworów. Osiągał on moc 86 KM, co pozwalało rozpędzić Lanosa do 172 km/h. Drugi cechował się objętością 1,6 l i wyposażony był w 16 zaworów. Moc 106 KM pozwalała na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 s i osiągnięcie prędkości 180 km/h.

W 1999 roku do palety dołączył 16-zaworowy motor 1,5 l o mocy 100 KM, a trzy lata później z oferty usunięto przestarzałą 8-zaworową jednostkę o mocy 86 KM. W międzyczasie w sprzedaży pojawił się najmniejszy silnik o objętości skokowej 1,4 l i mocy 75 KM.

W roku 2000 dokonano pierwszej poważnej modernizacji Lanosa, która obejmowała zarówno zmiany nadwozia i wnętrza. Nadwozie zyskało nowe klosze tylnych świateł i pokrywę bagażnika, a kabina pasażerska otrzymała nowe boczki drzwi. Wersja hatchback miała tylko nowe tylne światła.

Wraz z modernizacją z rynków zachodnioeuropejskich wycofano odmianę sedan, a dwa lata później w ogóle zakończono produkcję Lanosa w Korei Południowej. W tym samym roku z polskiej oferty zniknął 3-drzwiowy Lanos.

Od 2000 roku Daewoo-FSO eksportowało Lanosy na Ukrainę. W 2007 roku eksport sięgnął 60 tys. egzemplarzy. Część z nich nazywała się FSO Lanos, ponieważ trzy lata wcześniej Daewoo wycofało się z fabryki na Żeraniu i Daewoo Lanosa przemianowano na FSO Lanosa.

W kwietniu 2007 roku FSO wprowadziło Lanosa plus, czyli bogato wyposażoną wersję Lanosa, a w październiku 2008 roku FSO planowo zakończyła produkcję tego samochodu.

Jak na mały wóz Lanos w wersji sedan miał całkiem przestronny bagażnik o objętości 395 l. Niewątpliwą zaletą Daewoo Lanosa było, jak na niską cenę sprzedaży, bogate wyposażenie dodatkowe, obejmujące poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, centralny zamek, manualną klimatyzację czy elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz z tyłu.

W kwestii bezpieczeństwa Daewoo Lanos nie był liderem w swojej klasie, ale nie pozostawał także z tyłu. W ówczesnym teście Euro NCAP auto uzyskało 3 na 4 gwiazdki.

Trwałość silników i odporność karoserii na korozję były na średnim poziomie, choć nie brakuje aut wykonanych byle jak i psujących się przy każdej okazji. Zdarzają się również Lanosy zmontowane bardzo dobrze i nie nastręczające właścicielom żadnych kłopotów.

Typowymi usterkami w Lanosach są awarie elementów zawieszenia i sprzęgieł. Często pojawia się też problem z wypalonymi gniazdami zaworowymi w autach wyposażonych w instalację gazową.

W latach 1997-2008 wyprodukowano lub zmontowano (lub przygotowano zestawów do montażu) w Polsce ponad 600 000 Lanosów, przy czym najwięcej zbudowano w roku 2007 – ponad 150 000 egzemplarzy.

Obecnie auto jest produkowane na Ukrainie ze znaczkiem firmy AvtoZAZ na licencji FSO i również z niektórych polskich części. Na bazie Lanosa powstaje także lekki pick-up z tylną częścią nadwozia wykonaną z laminatu.

Daewoo-FSO/FSO Lanos nie należy do samochodów wysokiej jakości, ale wydaje się, że na rynku wtórnym ma gorszą opinię, niż na to zasługuje. W tej chwili najtańsze egzemplarze Lanosa można nabyć za około 3000 zł.

3.73
Ocena na postawie 311 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDaewoo
TypSamochód osobowy

Generacje Daewoo Lanos

Inne modele Daewoo

Oceny użytkowników (272)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 14

Daewoo Lanos: newsy, testy i recenzje

Używane Daewoo Lanos - typowe awarie i problemy

... Daewoo Lanos to samochód, który w latach 90. zmotoryzował całą Polskę. Dlaczego nasi obywatele tak stadnie garnęli się do salonów po to auto? Ponieważ chcieli kupić możliwie jak najnowszy i najtańszy samochód z pewnego źródła nie martwiąc się ...

dawno temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Intrygujący daewoo lanos V6 - najmocniejszy w Polsce?

... W polskich serwisach ogłoszeniowych pojawił się na krótko dość intrygujący pojazd na sprzedaż. To popularne kilkanaście lat temu auto Daewoo Lanos z zainstalowanym silnikiem V6 Opla, rozwijającym 283 KM. Szybko wywołał niemałe poruszenie w ...

dawno temu

Zdjęcie dnia: Daewoo Tico prosto z warszawskiej fabryki

... 1997 rok. "Sara" Macieja Ślesickiego właśnie zaliczyła swoją premierę, południowa Polska jest zalana i zniszczona w niewyobrażalnym stopniu, a Fiat Cinquecento rywalizuje z Daewoo Tico. Dziś ... Gdy Polska nuciła "Moja i twoja nadzieja", Daewoo ...

dawno temu

Dziewczyny lubią Daewoo Matiza [wideo]

... Żeby zaimponować dziewczynie nie trzeba mieć super auta, które ma pod maską gigantyczny silnik V8. Wystarczy Daewoo Matiz z silnikiem 0.8-litra, który przyspiesza do pierwszej setki w prawie 17 sekund i rozpędza się maksymalnie do 144 km/h. ...

dawno temu

1995 Daewoo Bucrane [zapomniane koncepty]

... Dzisiaj trochę egzotyki. I nie mam tutaj na myśli koncepcyjnych supersamochodów, a bardziej przyziemną markę - Deawoo. Tak, tak stara poczciwa marka Daewoo, której raczej bezpłciowe samochody ... pojazdem klasy GT. Dlatego też w środku było ...

dawno temu

Używane Daewoo Tico - typowe awarie i problemy

... rozwiązaniem dla osób z ograniczonym budżetem jest Daewoo Tico. Co prawda nie powala na kolana ani designem, ani osiągami, ale dzięki niskim kosztom eksploatacji pozwoli się uniezależnić się od środków komunikacji miejskiej. ... konstrukcje mogą ...

dawno temu

GM zadecydowało o przyszłości Daewoo

... Pamiętacie markę Daewoo? Te koreańskie auta w latach 90. zmotoryzowały niemal całą Polskę. Niskie ceny i świadomość posiadania nowego samochodu sprawiły, że salony pękały w szwach. Czasy świetności Daewoo jednak bezpowrotnie minęły, a dla marki ...

dawno temu

Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy

... Jeśli rozglądacie się za budżetowym hatchbackiem lub sedanem i w ogóle nie interesuje Was efekciarski design czy sportowe zacięcie, to Daewoo Nexia ma szansę trafić w Wasze gusta. Może nie jest ona ... Używane Daewoo Nexia – historia modelu ...

dawno temu

1997 Daewoo Joyster [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo Bucrane koreański producent zaskoczył raz jeszcze. W 1997 roku zaprezentowano bowiem koncepcyjny model o nazwie Joyster. ... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo ...

dawno temu

1997 Daewoo Mya [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane koreańska marka w 1997 roku zaprezentowała prototyp o nazwie Mya, który miał być małym, efektownym samochodem sportowym dla ludu. ... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane ...

dawno temu

Używane Daewoo Espero - typowe awarie i problemy

... autu, które nie wzbudza absolutnie żadnych odczuć. Daewoo Espero nie jest ani przesadnie urodziwe, ani też zbyt brzydkie. Jak sprawuje się ten niemiecko-włosko-koreański wynalazek w czasie eksploatacji? ... . Poziom bezpieczeństwa? Auto niestety ...

dawno temu

Używane Daewoo Tico - prostota na kołach

... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie do tej prostej czynności. Jednym z nich jest właśnie Daewoo Tico. ... . Właśnie w ten słaby punkt małych Fiatów postanowili uderzyć twórcy Daewoo Tico. W ...

dawno temu

Używane Daewoo Leganza - typowe awarie i problemy

... Jeszcze dekadę temu Daewoo Leganza była częstym gościem na polskich drogach. Wielka fala aut importowanych z zachodu sprawiła jednak, że ta limuzyna nie jest już tak atrakcyjna jak była kiedyś. Mało ... Daewoo Leganzę znajdowały się jeszcze w: ...

dawno temu

Używane Daewoo Nubira I - typowe awarie i problemy

... dla większości Polaków jeszcze za drogie i właśnie wtedy pojawili się Koreańczycy ze swoją tajną bronią, którą wielu kierowców do dziś wspomina z sentymentem. Co to takiego? Oczywiście Daewoo Nubira. ... Historia modeluPierwsza generacja Daewoo ...

dawno temu

Sensowne auto za 5000 zł na D [część 3]

... Kontynuujemy poszukiwania auta za niewielkie pieniądze, a konkretnie za nie więcej niż 5000 zł, czyli 1,5-2 przeciętne pensje. Tym razem szybki przegląd aut Daewoo i Daihatsu. ... i odchodzą w zapomnienie. Jednak wielu z Was jeździło Nubirą, ...

dawno temu

Lancer Sportback uderza na Stany

... Istnieją na tym świecie tak złośliwe stworzenia, które porównują wygląd nowej Subaru Imprezy do Daewoo Lanosa. Jednak czy Mitsubishi Lancer Sportback wygląda o wiele lepiej patrząc z tyłu ? Może przypadnie on do gustu Amerykanom, którzy już w ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie