Daewoo Espero

Model
Daewoo Espero Zobacz 5 zdjęć

Daewoo Espero to koreańskie auto segmentu D produkowane w latach 1991-1999. Nadwozie zaprojektowało studio Bertone i początkowo próbowało zainteresować nim Citroëna i Opla, jednak obie firmy odrzuciły projekt, a produkcji Espero podjęło się koreańskie Daewoo.

Espero produkowano w Korei Południowej, a montowano w Polsce oraz Rumunii.

Początkowo wóz był dostępny na rynku koreańskim i w USA, a w Europie auto weszło do sprzedaży w 1994 roku. Montaż w systemie SKD w Polsce rozpoczął się 2 lata później. W 1997 roku Espero zniknęło z większości europejskich rynków, natomiast w Polsce sprzedawane było do roku 1999.

Samochód dostępny był nawet w Australii w latach 1995-1997. W 1997 roku został zastąpiony nowszym modelem Leganza.

W Hiszpanii Daewoo Espero sprzedawano pod nazwą Daewoo Aranos. Ponieważ słowo „espero” po hiszpańsku znaczy ‘czekam’, firma uznała, że nazwa byłaby nieodpowiednia.

Z technicznego punktu widzenia Espero jest spokrewnione z Oplem Asconą C (1981-1988). Auto wyposażane było w jeden z trzech silników. Najmniejsza (16-zaworowa) jednostka napędowa miała 1,5 l objętości skokowej i wytwarzała moc 90 KM przy 4800 obr./min i moment obrotowy 137 Nm. Dwa większe silniki to motory 8-zaworowe mające objętość 1,8 oraz 2,0 l. Słabszy silnik rozwijał moc 95 KM przy 5400 obr./min (moment obrotowy wynosił 145 Nm), a mocniejszy miał 105 KM przy 5000 obr./min (moment obrotowy miał wartość 165 Nm).

Silniki montowano z przodu poprzecznie, a z nimi sprzęgnięte były 5-biegowe, manualne skrzynie biegów (w Australii z silnikiem 2,0 l łączono także 4-biegową skrzynię automatyczną). Napęd przenoszony był na przednie koła.

W zależności od wersji wyposażenia i silnika 4,6-metrowy samochód ważył od 1103 kg do 1161 kg (1.8 CD i 2.0 CD). W najsłabszej wersji Espero potrzebowało 12,8 s na przyspieszenie do 100 km/h (rozpędzało się do 173 km/h), a w najmocniejszej 10,8 s (osiągało prędkość 185 km/h).

Pojazd miał przestronne wnętrze zamknięte w 4,6-metrowym nadwoziu. Niestety, jakość wykonania i spasowania elementów w kabinie pasażerskiej pozostawiała wiele do życzenia na tle zachodniej konkurencji. Daewoo Espero miało za to bardzo duży bagażnik o objętości 520 l, który w wielu przypadkach znacznie przewyższał wymiarami rywali wyprodukowanych przez bardziej znane firmy.

Do zalet auta można zaliczyć dość bogate (jak na ten przedział cenowy) wyposażenie, które obejmowało m.in. ABS oraz stosunkowo niskie zużycie paliwa (m.in. dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza wynoszącemu 0,29).

Wady to spora awaryjność mechanizmów oraz słaba ochrona antykorozyjna karoserii. Na szczęście ceny części zamiennych były stosunkowo niskie.

Przez wszystkie lata produkcji Espero nie przeszło w zasadzie żadnych zmian stylistycznych ani silnikowych, a od połowy lat 90. koreańska firma myślała już o zastąpieniu tego przestarzałego samochodu innym, nowocześniejszym.

Daewoo liczyło na sprzedaż w Polsce około 20 tys. egzemplarzy rocznie. Niestety, ani niska cena, ani inne zalety nie przełożyły się na taką sprzedaż, jaką zakładali Koreańczycy.

W 1996 roku w warszawskich zakładach Daewoo-FSO zmontowano 7512 sztuk Espero. Rok później złożono niespełna 8 tys. egzemplarzy, natomiast w 1998 już tylko 3172, a w ostatnim 1999 roku zaledwie 1956 sztuk. W Korei Południowej produkcję Espero Daewoo zakończyło dwa lata wcześniej, zastępując je znacznie nowocześniejszą Nubirą. Także w Polsce Nubira stała się następcą Espero.

3.91
Ocena na postawie 67 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDaewoo
TypSamochód osobowy
SegmentD

Generacje Daewoo Espero

Inne modele Daewoo

D - Inne modele

Oceny użytkowników (59)

Przejdź do strony: 1 2 3

Daewoo Espero: newsy, testy i recenzje

Używane Daewoo Espero [awarie i problemy]

... autu, które nie wzbudza absolutnie żadnych odczuć. Daewoo Espero nie jest ani przesadnie urodziwe, ani też zbyt brzydkie. Jak sprawuje się ten niemiecko-włosko-koreański wynalazek w czasie eksploatacji? ... autu, które nie wzbudza absolutnie ...

dawno temu

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

GM zadecydowało o przyszłości Daewoo

... Pamiętacie markę Daewoo? Te koreańskie auta w latach 90. zmotoryzowały niemal całą Polskę. Niskie ceny i świadomość posiadania nowego samochodu sprawiły, że salony pękały w szwach. Czasy świetności Daewoo jednak bezpowrotnie minęły, a dla marki ...

dawno temu

1997 Daewoo Joyster [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo Bucrane koreański producent zaskoczył raz jeszcze. W 1997 roku zaprezentowano bowiem koncepcyjny model o nazwie Joyster. ... Dwa lata po zjawiskowym i niespodziewanym koncepcie Daewoo ...

dawno temu

Dziewczyny lubią Daewoo Matiza [wideo]

... Żeby zaimponować dziewczynie nie trzeba mieć super auta, które ma pod maską gigantyczny silnik V8. Wystarczy Daewoo Matiz z silnikiem 0.8-litra, który przyspiesza do pierwszej setki w prawie 17 sekund i rozpędza się maksymalnie do 144 km/h. ...

dawno temu

1997 Daewoo Mya [zapomniane koncepty]

... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane koreańska marka w 1997 roku zaprezentowała prototyp o nazwie Mya, który miał być małym, efektownym samochodem sportowym dla ludu. ... Dwa lata po debiucie ciekawego konceptu Daewoo Bucrane ...

dawno temu

1995 Daewoo Bucrane [zapomniane koncepty]

... Dzisiaj trochę egzotyki. I nie mam tutaj na myśli koncepcyjnych supersamochodów, a bardziej przyziemną markę - Deawoo. Tak, tak stara poczciwa marka Daewoo, której raczej bezpłciowe samochody ... pojazdem klasy GT. Dlatego też w środku było ...

dawno temu

Daewoo Tico [z drugiej ręki]

... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie do tej prostej czynności. Jednym z nich jest właśnie Daewoo Tico. ... oraz nowoczesnych rozwiązań, nadal można kupić samochody, które są stworzone wyłącznie ...

dawno temu

Używane Daewoo Nexia – awarie i problemy

... Jeśli rozglądacie się za budżetowym hatchbackiem lub sedanem i w ogóle nie interesuje Was efekciarski design czy sportowe zacięcie, to Daewoo Nexia ma szansę trafić w Wasze gusta. Może nie jest ona ... Używane Daewoo Nexia – historia modelu ...

dawno temu

Sensowne auto za 5000 zł na D [część 3]

... Kontynuujemy poszukiwania auta za niewielkie pieniądze, a konkretnie za nie więcej niż 5000 zł, czyli 1,5-2 przeciętne pensje. Tym razem szybki przegląd aut Daewoo i Daihatsu. ... przegląd. Daewoo Espero jest wiekowo odpowiednikiem Nexii i tak ...

dawno temu

Intrygujący daewoo lanos V6 - najmocniejszy w Polsce?

... W polskich serwisach ogłoszeniowych pojawił się na krótko dość intrygujący pojazd na sprzedaż. To popularne kilkanaście lat temu auto Daewoo Lanos z zainstalowanym silnikiem V6 Opla, rozwijającym 283 KM. Szybko wywołał niemałe poruszenie w ...

dawno temu

Takie rzeczy tylko w Rosji. Ukradł czołg, żeby pojechać po wino

... W tej historii jest wszystko, czego oczekujemy od dobrego filmu akcji. Bohater, który ma potrzebę zrobienia jakiejś zmiany, impuls do działania, kradziony wóz wojskowy, rozjechane daewoo i zbita witryna w sklepie. ... pijany. Znaleziono też przy ...

dawno temu

Daewoo Lanos [awarie i problemy]

... Daewoo Lanos to samochód, który w latach 90. zmotoryzował całą Polskę. Dlaczego nasi obywatele tak stadnie garnęli się do salonów po to auto? Ponieważ chcieli kupić możliwie jak najnowszy i najtańszy samochód z pewnego źródła nie martwiąc się ...

dawno temu

Daewoo Tico [awarie i problemy]

... rozwiązaniem dla osób z ograniczonym budżetem jest Daewoo Tico. Co prawda nie powala na kolana ani designem, ani osiągami, ale dzięki niskim kosztom eksploatacji pozwoli się uniezależnić się od środków komunikacji miejskiej. ... rozwiązaniem dla ...

dawno temu

Daewoo Leganza [awarie i problemy]

... Jeszcze dekadę temu Daewoo Leganza była częstym gościem na polskich drogach. Wielka fala aut importowanych z zachodu sprawiła jednak, że ta limuzyna nie jest już tak atrakcyjna jak była kiedyś. Mało ... Auto było oferowane na wielu światowych ...

dawno temu

Daewoo Nubira I [awarie i problemy]

... dla większości Polaków jeszcze za drogie i właśnie wtedy pojawili się Koreańczycy ze swoją tajną bronią, którą wielu kierowców do dziś wspomina z sentymentem. Co to takiego? Oczywiście Daewoo Nubira. ... dla większości Polaków jeszcze za drogie ...

dawno temu

Tico o mocy 110 KM. Zbudował je 25-letni Polak

... Przerabianie Daewoo Tico to nie nowość. Jednak młody inżynier z małego miasta poszedł o krok dalej. Jego Tico ma prawie 3 razy więcej mocy niż w momencie, kiedy opuszczało fabrykę. Co prawda finalnie z wyglądu przypomina koreańskiego malucha, ...

dawno temu

Chevy Aveo? Naprawdę?!

... Ileż trzeba mieć odwagi by nazwać swoją firmę Extra-Terrestrial Vehicle. A ileż to trzeba mieć odwagi, by z Daewoo Chevroleta Aveo zrobić super-samochód? Sporo. Ale, da się... ... Ileż trzeba mieć odwagi by nazwać swoją firmę Extra-Terrestrial ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie