Dacia Solenza

Model
Dacia Solenza Zobacz 2 zdjęcia

Solenza to osobowy samochód subkompaktowy (mniejsza wersja auta kompaktowego) produkowany przez rumuńską markę motoryzacyjną Dacia. Pojazd był wytwarzany tylko przez 2 lata, od 2003 do 2005 r.

Choć Solenza nie doczekała się swojego następcy, to została ona wycofana ze sprzedaży ze względu na pojawienie się na rynku stosunkowo podobnej Dacii Logan.

Dacia Solenza – najważniejsze informacje

Jedynym typem nadwozia, jaki zastosowano w przypadku Dacii Solenzy, był 5-drzwiowy liftback. Samochód stanowił więc odmianę hatchbacka z wąskimi, a przy tym wysokimi tylnymi drzwiami oraz bardziej wysuniętym bagażnikiem o dosyć ostrych kształtach.

W istocie model Solenza był przeprojektowaną wersją Dacii SuperNovy i uchodził za jej następcę. Skonstruowano go na płycie podłogowej, której najpierw użyto do wyprodukowania Peugeota 309, a później Dacii Novy. Dacia Solenza powstawała w dwóch fabrykach, z których jedna znajdowała się w miejscowości Mioveni (Rumunia), a druga w Zaporożu (Ukraina).

Dacia Solenza była oferowana w pięciu różnych wersjach wyposażenia, z których każda posiadała własną nazwę. W salonach znajdowały się zatem następujące warianty tego modelu:

  • Dacia Solenza Europa;
  • Dacia Solenza Comfort;
  • Dacia Solenza Rapsodie;
  • Dacia Solenza Clima;
  • Dacia Solenza Scala.

Za najlepiej wyposażoną uchodziła Dacia Solenza w wersji Scala, która posiadała m.in. klimatyzację, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby, poduszkę powietrzną po stronie kierowcy i odtwarzacz płyt CD. Wiele z tych rozwiązań stanowiło przełom w historii Dacii, której samochody wcześniej nie posiadały tego typu udogodnień.

Dużą popularnością cieszyła się Dacia Solenza Europa, choć była to raczej budżetowa wersja tego modelu. Wyeliminowano w niej najmniej przydatne elementy wyposażenia, tak aby wyraźnie obniżyć cenę tego pojazdu. W związku z tym Dacia Solenza w wariancie Europa nie posiadała choćby licznika obrotów, bocznych listewek i lakierowanych zderzaków. Dacia Solenza Europa nie była jednak dostępna od samego początku - zadebiutowała w 2004 r.

Dacia Solenza – dane techniczne

Dacia Solenza charakteryzowała się napędem na przód i 5-stopniową ręczną skrzynią biegów.

O tym, że pod względem technicznym oferta modelu Solenza nie była zbyt zróżnicowana, świadczą też silniki samochodu. Klienci mogli wybierać jedynie pomiędzy 1.4-litrową jednostką benzynową a 1.9-litrowym silnikiem Diesla. Oba motory posiadały 4 cylindry, które ciągnęły się w jednej, równoległej do wału korbowego linii.

Z silników Dacii Solenzy zdecydowanie słabszym był Diesel, który miał 63 konie mechaniczne (KM) i rozwijał prędkość do 155 km/h. Natomiast jednostka benzynowa dzięki mocy 75 KM rozpędzała się do 165 km/h, jednak przy tym spalała prawie litr paliwa więcej (5.6 l/100 km) niż motor Diesla (4.7 l/100 km).

Co ciekawe obie jednostki napędowe Dacii Solenzy zostały opracowane przez koncern Renault. Były to modele E7J (benzynowy) oraz F8Q (Diesel).

Wymiary Dacii Solenzy nie były imponujące – w końcu był to mniejszy samochód kompaktowy. Wyglądały one następująco:

  • wysokość Dacii Solenzy – 1,38 m;
  • szerokość Dacii Solenzy – 1,66 m;
  • długość Dacii Solenzy – 4,08 m;
  • rozstaw osi Dacii Solenzy – 2,48 m.

Masa własna Dacii Solenzy wynosiła natomiast 1,035 tony.

3.61
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy
SegmentB+

Generacje Dacia Solenza

Inne modele Dacia

B+ - Inne modele

Dacia Solenza: newsy, testy i recenzje

Toyota Corolla z gigantycznym przebiegiem. Mechanik był zaskoczony

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie