Dacia Nova

Model
Dacia Nova Zobacz 2 zdjęcia

Nova to model auta osobowego, którego produkcją zajmowało się znane głównie w Europie rumuńskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Dacia. Samochód występował w dwóch zbliżonych do siebie odmianach – jako Dacia Nova 523 i Dacia Nova 524. Następcą tego modelu została Dacia SuperNova, która powstała przy współpracy z Renault.

Dacia Nova – najważniejsze informacje

Dacia Nova zaczęła być produkowana w 1995 r. Jeszcze w tym samym roku wystartowała sprzedaż tego modelu, która, podobnie jak jego produkcja, trwała 5 lat, do 2000 r.

Co ciekawe Nova to pierwsze auto w historii firmy Dacia, który został w całości stworzony przez nią, bez wykorzystania licencji udzielonej przez inny koncern motoryzacyjny. Inna sprawa, że przed Novą Dacia samodzielnie wyprodukowała jeszcze model 500 Latsun. Był to jednak to tzw. mikrosamochód i w związku z tym nie uznaje się go za pełnoprawny debiutancki pojazd rumuńskiej firmy.

Jednak tak naprawdę Dacia Nova niezupełnie powstała od zera. Zbudowano ją bowiem na płycie podłogowej, która wcześniej została wykorzystana przez przedsiębiorstwo Peugeot do stworzenia modelu 309. Dodatkowo swoim wyglądem Dacia Nova mocno przypominała Renault 11.

Nova posiadała tylko jeden typ nadwozia. Był nim 5-drzwiowy liftback (odmiana hatchbacka), po wyglądzie którego widać niestety, że stanowił eksperyment niedoświadczonych konstruktorów Dacii. Nie dość, że Dacia Nova nie prezentowała się zbyt atrakcyjnie, to w dodatku jej karoserii brakowało właściwych proporcji.

Z jednej strony może to dziwić, bo prace nad konstrukcją Dacii Novy ruszyły jeszcze w latach 80., zatem było sporo czasu, żeby dopracować wszystkie niedociągnięcia. Z drugiej strony jest to najlepsza odpowiedź na pytanie, dlaczego Dacia Nova już w roku swojego debiutu wyglądała na nieco przestarzałe auto.

Wnętrze Dacii Novy było już znacznie ciekawsze. Głównie dlatego, że za dodatkową opłatą samochód mógł być wyposażony w klimatyzację, i to pomimo faktu, że uchodził powszechnie za produkowany raczej "po kosztach".

Dacia Nova – dane techniczne

Dacia nie dała swoim klientom wyboru, jeśli chodzi o skrzynię biegów Novy. W aucie znalazł się tylko jeden model przekładni, który miał 5-stopniową ręczną regulację. Ponadto Dacia Nova posiadała napęd na przód.

Poszczególne egzemplarze Dacii Novy różniły się od siebie głównie rodzajem silnika. Żeby klienci mogli się w tym połapać, firma Dacia wprowadziła do nazewnictwa modelu Nova dodatkowe oznaczenia. W efekcie, poza standardowo wyposażoną Dacią Novą z 1.4-litrowym silnikiem OHV, dostępne były jeszcze:

  • Dacia Nova GLi – z motorem OHV 1.4 l, który rozwijał prędkość do 150 km/h;
  • Dacia Nova GT – z motorem OHV 1.6 l, który rozwijał prędkość do 160 km/h;
  • Dacia Nova GTi – z motorem OHV 1.6 l, który rozwijał prędkość do 165 km/h.

Wszystkie silniki Dacii Novy były wolnossącymi jednostkami napędzanymi benzyną. Ich 1.4.-litrowe wersje miały moc wynoszącą 65 koni mechanicznych (KM), a 1.6-litrowe – 72 KM.

4.13
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Dacia Nova

Inne modele Dacia

C - Inne modele

Dacia Nova: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie