Citroën GS

Model
Citroën GS Zobacz 4 zdjęcia

Citroen GS – klasyk francuskiej motoryzacji produkowany od 1970 do 1986 roku. Kierowany był do osób poszukujących niedrogiego rodzinnego auta klasy średniej, ale dzięki nowinkom technologicznym, jakie w nim zastosowano, stał się bardzo popularny.

Miał być zaledwie alternatywą dla Fiata 128, ale zaraz po premierze stał się Europejskim Samochodem Roku. Był w stanie jechać na trzech kołach, a teraz jest legendą motoryzacji.

Citroen GS – historia

Początki historii Citroena GS sięgają roku 1956, kiedy francuska firma zaprezentowała swój (zainspirowany science fiction) prototyp trójkołowego samochodu "bubble car", czyli podobnego wyglądem do bańki mydlanej. Nazwano go Citroen C10. Już wtedy zastanawiano się nad przyszłością samochodów, a projektanci prototypów zdawali sobie sprawę, że auta przyszłości będą okrągłe.

Przez następne 10 lat powstawały kolejne prototypy, takie jak Citroen C60, tym razem bardziej zbliżone wyglądem do samochodów, jakie normalnie jeździły po ulicach w tamtych czasach. Zrezygnowano raczej z trójkołowców. W tym czasie do Citroena dołączył Robert Opron, jeden z czołowych projektantów motoryzacyjnych lat 70. Jego pierwszym projektem była nowa generacja modelu Citroen DS – pierwszego auta z hydropneumatycznym zawieszeniem.

W 1970 roku Citroen postanowił wypełnić lukę na rynku pomiędzy DS, a innymi swoimi modelami. Pojawił się Citroen GS – rodzinne, niewielkie auto klasy średniej. Nazwa wzięła się od "Grand Series" - tak aby podkreślić znaczenie tego modelu w całej ofercie producenta. Citroen GS bardzo szybko zyskał popularność we Francji. Wyglądał nowocześnie, zastosowano w nim wiele nowinek technologii, mało palił i nie psuł się tak często, jak swój poprzednik.

Początkowo Citroen GS dostępny był jako sedan o pojemności litra. Po roku wprowadzono nowe wersje fastbacka i kombi. W pierwszych latach w celach promocyjnych stworzono nawet GS-a pomalowanego we flagi krajów. Tego typu egzemplarze trafiały jako materiały reklamowe Citroena na wystawy samochodów, a nawet na Olimpiadę w Niemczech w 1972 roku. W tym samym roku zaprezentowano wersję "premium" o pojemności 1,2 l.

Następne lata to między innymi prezentacja modelu GS Birotor – wyposażonego w silnik Wankla (z tłokiem obrotowym). Światło dzienne ujrzały także modele sportowe takie jak Citroen GS X, a w 1979 roku auto doczekało się swojego pierwszego face liftu. Na stałe otrzymało też formę hatchbacka, ze względu na premierę pierwszego Volkswagena Golfa, który zaczął zyskiwać na popularności.

Produkcję Citroena GS zakończono w 1986 roku, kilka lat po wprowadzeniu na rynek jego następcy – nieco większego Citroena BX. Sprzedano łącznie prawie 2 mln sztuk tego samochodu.

Citroen GS – dane techniczne

Citroen GS już od początku swojego istnienia był rewolucyjnym wynalazkiem motoryzacji. Jego nowoczesna sylwetka sprawiała, że prowadził się jak na tamte lata świetnie. Samochód był dobrze dostosowany aerodynamicznie, chociaż zaledwie litrowy silnik sprawiał, że niektórym brakowało mocy, by z tego skorzystać. Był to czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem. Miał 55 KM (41 kW), a od 0 do 100 km/h rozpędzał się w... 38 sekund.

Po dwóch latach wprowadzono małą poprawkę: nowy silnik o pojemności 1,2 l. Moc wzrosła wtedy do 60KM (45 kW), a zwiększony moment obrotowy wraz z nowymi hamulcami tarczowymi spowodował, że autem jeździło się znacznie lepiej. Prędkość maksymalna pojazdu wzrosła do 155 km/h. Samochód miał napęd na przód, 4-biegową przekładnię, z opcją wyposażenia go w pół-automatyczną.

Najbardziej innowacyjna w Citroenie GS była jednak inna jego cecha. Zastosowano w nim rozwiązanie wykorzystane wcześniej w starszym bracie, modelu DS. Zawieszenie hydropneumatyczne powodowało sporo usterek w tym aucie, jednak inżynierowie Citroena postanowili je dopracować i zamontować w mniejszym modelu producenta. Nawet do dziś auto nie jest takim koszmarem w utrzymaniu, jak można by się spodziewać.

Zawieszenie hydropneumatyczne Citroena GS sprawiało, że po odpaleniu silnika, trzeba było poczekać, aż system dopasuje auto do jazdy i je podniesie. Za regulację prześwitu odpowiadała część hydrauliczna, natomiast pneumatyka sprawiała, że GS był niezwykle odporny na drgania (dobrze jeździ się nim po gorszych nawierzchniach). Skomplikowany układ sprawiał, że auto było nawet w stanie pojechać bez jednego koła.

Wyprodukowany został także Citroen GS Birotor z silnikiem Wankla – jedyny silnik z tłokiem obrotowym, który trafił do produkcji masowej. Zapewniał o wiele większą moc – 107 KM (ok. 78 kW). Był w stanie pojechać nawet 175 km/h. Model z tym silnikiem był jednak o wiele droższy, palił także znacznie więcej, co sprawiło, że po zaledwie 850 egzemplarzach został wycofany, a większość istniejących już sztuk zniszczona.

Citroen GS – wyposażenie

Auto było nowoczesne także pod względem swojego wyposażenia. Citroen GS posiadał prędkościomierz nowego typu, który bardziej od dotychczasowych przypominał skalę, jaką znajdziemy na wadze. Informował nawet o przewidywanej drodze hamowania, co w połączeniu ze wszystkimi kontrolkami, dźwigniami i przełącznikami na tablicy rozdzielczej mogło w tamtych latach przypominać bardziej samolot lub statek kosmiczny niż zwykły samochód rodzinny.

Citroen GS już w podstawie posiadał niezwykle dużo przestrzeni na bagaż, ale dostępny był także w wersji kombi. Za fotelami znajduje się dźwignia, którą wystarczy pociągnąć, żeby dodatkowo podnieść zawieszenie. Dzięki temu model dobrze jeździł też z obciążeniem. W razie kłopotów, pod maską oprócz silnika, możemy w nim znaleźć także koło zapasowe. Kierowcy tego modelu chwalili sobie także hamulce tarczowe, które wspierane były przez hydraulikę w aucie.

Zaledwie po roku od powstania dzięki temu, że był bardzo zaawansowanym na tamte czasy technicznie autem, a jeździło się nim komfortowo i bezpiecznie, Citroen GS został Europejskim Samochodem Roku.

4.51
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy

Inne modele Citroen

Citroën GS: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie