Citroen 2 CV

Model
Citroen 2 CV Zobacz 5 zdjęć

2CV to model samochodu osobowego produkowanego przez firmę Citroën w latach 1948-1990. Przez 42 lata produkcji 2CV powstał w prawie 3,9 mln egzemplarzy. Francuskie auto wytwarzane było nie tylko w kraju Wieży Eiffla, ale także w Portugalii.

Pomysł na popularne auto powstał w głowie szefa firmy Citroën – Pierre’a Boulangera – w 1936 roku. Wtedy to prezes Citroëna przekazał inżynierom założenia, którymi mieli kierować się przy projektowaniu samochodu. Według wytycznych prezesa auto miało mieścić cztery osoby i 50 kg bagażu oraz zapewniać taki komfort, żeby w koszu wypełnionym 60 jajami podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zbiło się ani jedno. Poza wysokim komfortem jazdy nie było w zasadzie innych poważnych założeń.

Projekt został ukończony po dwóch latach, a w 1939 roku jeździło już 250 prototypów. Z tych ćwierć tysiąca egzemplarzy w trakcie II wojny światowej zachował się tylko jeden. Ostała się też dokumentacja techniczna auta. Pozostałe wozy zniszczyli sami Francuzi, by ich projekt nie dostał się w niemieckie ręce. Ten jeden wóz, który ocalał, nigdy nie został odnaleziony przez hitlerowców.

Prototypowy samochód miał charakterystyczne dwubryłowe nadwozie z płóciennym dachem. Dach można było złożyć. Szyby nie otwierały się w klasyczny sposób (nie opuszczały się), tylko były uchylane. W przeciwieństwie do produkcyjnego 2CV prototyp miał silnik chłodzony cieczą. Dwucylindrowa jednostka typu bokser o objętości skokowej 0,38 l rozwijała moc 8 KM. Chłodnica umieszczona była za silnikiem. Auto trzeba było uruchamiać korbą, bo projektanci nie zamontowali rozrusznika. Trzybiegowa skrzynia manualna nie miała synchronizacji.

Prezentacja produkcyjnego 2CV odbyła się na paryskim salonie samochodowym w 1948 roku i z miejsca został on uznany za najbrzydszy samochód świata. Od prototypu różnił się między innymi tym, że miał dwa reflektory z przodu, dwie wycieraczki przedniej szyby, rozrusznik i 4-biegową zsynchronizowaną skrzynię biegów. Silnik cechował się co prawda tą samą objętością skokową co wcześniej, ale był chłodzony powietrzem i rozwijał moc o 1 KM większą.

Największą zaletą Citroëna 2CV było jego nietypowe zawieszenie. Zawieszenie kół przednich było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn znajdujących się w obudowie. Gdy auto najeżdżało np. lewym przednim kołem na wybój, poprzez zestaw sprężyn unoszone było od razu tylne koło na taką samą wysokość, na jaką uniosło się koło przednie. Dzięki temu rozwiązaniu samochód nie wpadał w kołysanie wzdłuż osi poprzecznej, a to z kolei zwiększało komfort podróżowania.

Wnętrze 2CV było do bólu proste. Początkowo drzwi nie miały żadnych obić, a siedzenia składały się z metalowych rurek, na których rozpięte było płótno. Wyposażenie wnętrza obejmowało kilka zegarów, wśród których znajdował się amperomierz.

W 1949 roku wyprodukowano zaledwie niespełna 900 sztuk 2CV. W 1954 produkcja przekroczyła już 52 tys. aut. W tym samym roku Citroën powiększył objętość skokową silnika do 425 cm3, co przełożyło się na zwiększenie mocy do 12 KM. Zamiast płóciennej pokrywy bagażnika wprowadzono metalową. Przekonstruowano też pokrywę silnika.

Dziewięć lat później ponownie podniesiono moc silnika (do 18 KM) oraz unowocześniono deskę rozdzielczą. W 1965 roku pojawiły się boczne okienka za tylnymi drzwiami, a w półosiach przeguby Cardana zostały zastąpione równobieżnymi. Od 1967 roku 2CV oferowany był zarówno ze znaną 0,4-litrową jednostką, jak i z jej powiększoną do 0,6 l wersją o mocy 29 KM. Dodatkowe konie mechaniczne poprawiły znacznie dynamikę samochodu, ale do osiągów nowoczesnych konstrukcji innych producentów Citroënowi 2CV było bardzo daleko.

Na bazie tego samochodu powstawały też wersje dostawcze oznaczone AK400 (od 1978) i odmiany luksusowe (Dyane od 1967).

Produkcja 2CV została zakończona w 1990 roku w portugalskiej Mangualde (pod koniec lat 80. 2CV powstawał już tylko w Portugali) po wytworzeniu 3 872 583 egzemplarzy.

3.84
Ocena na postawie 8 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Citroen 2 CV

Inne modele Citroen

B - Inne modele

Oceny użytkowników (1)

Citroen 2 CV: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie