Chrysler Vision

Model
Chrysler Vision Zobacz 2 zdjęcia

Chrysler Vision jest samochodem osobowym zaliczanym do klasy premium, który produkowany był w latach 1992 – 1997 przez pochodzący ze Stanów Zjednoczonych koncern Chrysler. Auto dostępne było wyłącznie w wersji 4-drzwiowego sportowego sedana z napędem na przednią oś, zastępując na rynku model Eagle Premier. Po zakończeniu produkcji jego samego z oferty Chryslera wyparł Chrysler 300M.

Chrysler Vision – historia nadwozia

Pierwsza koncepcja projektu Chrysler Vision powstała w 1986 roku, kiedy uznany w branży motoryzacyjnej designer Kevin Verduyn zakończył pracę nad nową, aerodynamiczną karoserią w typie sedan określaną w pierwowzorze nazwą Navajo. W tym samym czasie Chrysler Corporation kupił udziały upadającej marki sportowych samochodów Lamborghini, dzięki czemu Navajo mógł być przeprojektowany i zaprezentowano go jako prototyp pod nazwą Lamborghini Portofino na targach samochodowych we Frankfurcie w 1987 roku. Wydarzenie okazało się sukcesem i władze Chryslera podjęły decyzję o rozpoczęciu produkcji sedana z nowatorskim nadwoziem typu ''cab-forward'' przeniesionym bezpośrednio ze wspomnianego Portofino pod pierwotną nazwą Vision. Projekt ''cab-forward'' charakteryzował się długą, obniżoną bryłą z przedłużonymi oknami i relatywnie krótkimi panelami bocznymi. Co więcej, koła zostały efektownie przesunięte w naroża podwozia, dysponując większą przestrzenią dla pasażerów niż do tej pory dysponowały modele Chryslera.

Chrysler Vision – historia podwozia

Pierwsze plany stworzenia innowacyjnego podwozia pojawiły się w późnych latach 80. kiedy Chrysler w 1987 roku wykupił kolejną markę samochodową - tym razem American Motors Corporation (AMC). W międzyczasie zespół inżynierów Chryslera pracował na konceptem modelu, który mógłby zastąpić Chryslera Fifth Avenue i Dodge'a Dynasty. Z tego względu podwozie przyszłego Chryslera Vision przez kolejne lata było ciągle udoskonalane oraz oparte zostało na kilku prototypach, w tym Chrysler Eagle Optima (1990 rok) i Chrysler Millennium (1989 rok). Przeniesiono m.in. przednią część zawieszenia oraz niektóre elementy hamulców, dzięki czemu Chrysler Vision był w stanie wspierać technologie LX i LH wykorzystujące w działaniu skrzynie biegów z Audi i ZF. Takie rozwiązanie pozwoliło wykorzystać całkowicie od nowa zaprojektowany silnik V6 o pojemności 3.3 litra wyposażony dodatkowo w układ SOHC i cztery zawory na cylinder, który wkrótce miał stać się flagową jednostką napędową samochodów Chryslera.

Chrysler Vision – kolejne zmiany

Chrysler Vision w 1987 roku wciąż w znacznej mierze przypominał Lamborghini Portofino. Aerodynamiczne kształty oraz szczelne wnętrze zapewniało dobre wygłuszenie, oraz niski współczynnik oporu powietrza przypominający pod tym względem popularne Porsche 997. W ten sposób największe różnice pomiędzy Chryslerem Vision, a modelem Porsche dotyczyły oświetlenia, w tym braku tylnego pasa podświetlającego, większych tylnych kierunkowskazów oraz szerszym rozstawieniu przednich reflektorów przypominających charakterystyczne nozdrza. Z drugiej strony oba modele miały bardzo podobne wnętrze z tą różnicą, że Chrysler Vision posiadał elementy kabiny wykończone sztucznym drewnem oraz przesuniętą kolumną kierownicy. Oprócz tego Chrysler Vision dostępny na rynku od 1987 roku posiadał odświeżone aluminiowe koła charakteryzujące się prostą konstrukcją oraz odświeżonym malowaniem konstrukcji nadwozia. Aby utrzymać wizerunek samochodu o wysokich osiągach, producenci zdecydowali się również na zawieszenie typu ''touring'' oraz ''performance'' w dodatkowej opcji. W 1987 roku dodano także skórzane fotele z 8-krotnym systemem regulacji, skórzane obicie kierownicy i drążka do zmiany biegów oraz osobiste lampki do czytania. Elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek oraz dwie poduszki zaimplementowane zostały pół roku później, a specjalna wersja Infinity zyskała rozbudowany system audio z ośmioma głośnikami. Użytkownik miał również możliwość wyboru pomiędzy odtwarzaczem na płyty CD lub kasety oraz ekranem z equalizerem.

Chrysler Vision – zakończenie produkcji

Chrysler Vision w latach 1993 – 1997 został sprzedany w niemal 105 000 egzemplarzy, w tym na rynku w Meksyku pod nazwą Fiat Siena. Właśnie dlatego zarząd firmy podjął decyzję o kontynuacji modelu w odświeżonej wersji LH. Niemal od razu powstało kilka prototypów, co przedłużyło produkcję Vision do 1997 roku. Rok później w 1998 Chrysler ostatecznie zaakceptował konceptualną wersję, która zastąpić miała podstawowy model Chryslera Vision, co się ostatecznie nie stało i pod koniec roku produkcja została ostatecznie zakończona. Ostatecznie Chrysler postanowił przeprojektowany model uznać za niezależny i tak narodził się Chrysler 300M, który w 1999 roku zastąpił w ofercie Chryslera Vision.

Chrysler Vision – nagrody

Chrysler Vision został doceniony zarówno przez użytkowników jak i ekspertów z prasy motoryzacyjnej. Dzięki temu auto w 1993 roku zostało nagrodzone tytułem ''Automobile of the Year'' przez Automobile Magazine i w 1994 roku znalazło się na liście ''10 najlepszych'' tworzoną przez prestiżowy magazyn ''Car and Driver's''.

Chrysler Vision – wymiary

Chrysler Vision zaliczany był do samochodów wysokiej jakości segmentu E. Zgodnie z nim pojazd wyróżniał się przedłużaną konstrukcją, która zapewniała większą ilość wolnego miejsca dla pasażerów wewnątrz kabiny oraz posiadała właściwości aerodynamiczne wpływające pozytywnie na osiągi. Według specyfikacji producenta przekładało się to na 5121 mm długości i 1890 mm szerokości konstrukcji oraz 1430 mm wysokości. Oprócz tego osie rozstawione zostały na odległość 2870 mm, a masa własna osiągnęła wartość 1529 kg. Na koniec warto dodać, że producent zdecydował się wyposażyć Chryslera Vision w zbiornik paliwa o pojemności 68 litrów.

Chrysler Vision – dane techniczne

Chrysler Vision wyposażony został w dwa silniki, z których pierwszy to popularny V6 o pojemności 3.3 litra i mocy 153 KM, który w dodatkowej opcji można było podkręcić do 162 KM. Takie parametry utrzymywały się od 1994 do 1995 roku, a od 1996-ego moc auta została zmniejszona o 4 KM na rzecz zwiększenia momentu obrotowego, co przekładało się na lepsze przyspieszenie. Drugą jednostką był mocniejszy silnik V6 o pojemności 3.5 litra i mocy 214 KM z układem SOHC, a oba silniki obsługiwane były przez 4-biegową automatyczną przekładnię, która po 1997 roku wyposażona została dodatkowo w innowacyjny mechanizm wspierający PRNDL, za którego projekt odpowiadał uznany w branży motoryzacyjnej Peter Gruich. Nie sposób nie wspomnieć również o napędzie, który przełożony został na przednią oś. Dzięki temu Chrysler Vision charakteryzował się zwiększoną sprawnością oraz lepszą kontrolą w trakcie pokonywania zakrętów przy średnich i mniejszych prędkościach. Oprócz tego samochód miał obniżoną masę własną oraz nie wymagał od kierowcy takiego doświadczenia i umiejętności, niż miało to miejsce w aucie z napędem na tył.

Chrysler Vision – wyposażenie

Chrysler Vision w podstawowej wersji wyposażony został m.in. w: dodatkowe panele wewnątrz kabiny, układ schowków i półek ułatwiających bezpieczne przechowywanie przedmiotów mniejszych gabarytów podczas jazdy, dwa wieszaki montowane nad drzwiami, klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego, radio FM/AM, odtwarzacz CD, aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby, manualnie sterowane lusterka, szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w zapalniczkę z popielniczką, regulatory nawiewów oraz obsługę wlotów powietrza i światła awaryjnego, oraz rozbudowany system głośników i centralny zamek.

Chrysler Vision - bezpieczeństwo

Chrysler Vision w kontekście bezpieczeństwa został pozytywnie oceniony, osiągając w popularnym teście zderzeniowym cztery gwiazdki na pięć możliwych. Na jego ocenę składało się również wyposażenie, w którego skład wchodziły m.in.: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie układu hamulcowego, regulowane manualnie fotele i zagłówki, światła przeciwmgielne, dodatkowe podświetlenie zegarów oraz system ABS i system kontroli trakcji.

Chrysler Vision – osiągi/spalanie

Chrysler Vision dzięki wspomnianym jednostkom napędowym V6 dysponował wysokimi możliwościami jezdnymi. W ten sposób optymalnie zestawiony pojazd osiągał prędkość maksymalną w wysokości 215 km/h, a przy prawidłowej pracy skrzyni biegów do pierwszych 100 km/h rozpędzał się w niecałe 10 sekund. W ten sposób przejechanie kilometra zajmowało kierowcy ok. 29.4 sekundy. Miało to bezpośrednie przełożenie na wskaźniki spalania, które kształtowały się na poziomie ok. 13 l/100 km podczas jazdy w mieście i 9 l/100 km w trasie. W modelu mieszanym Chrysler Vision zużywał ok. 11 l/100 km.

4.76
Ocena na postawie 40 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChrysler
TypSamochód osobowy
SegmentE

Generacje Chrysler Vision

Inne modele Chrysler

E - Inne modele

Chrysler Vision: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie